hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HESTESNOP -Bra, eller dårlig....?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 HESTESNOP -Bra, eller dårlig....?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

linnlk
» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  21:40:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

Jeg lurer på om noen vil si sin mening om hestesnop (gulerøtter, epler, brød, appelsiner, hestesnop man kjøper ol.)

Noen mener at det bare lager uvaner hos hesten og at den blir bortkjemt. Andre mener at det er sundt (noe av det...) og godt for hesten!

Hva synes du om det? Er det bra eller dårlig for hesten, mener du??

Hilsen Linn....

Redigert av mix1 den 14/05/2003 13:45:12

moi

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  21:53:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
D er allerede en debatt om dette men jeg gir hestegodt når hesten min har vært flink så den vet at nå har dn gjort d bra!!! kan hende den får andre ganger også da ;) Blir søren ikke bortsjemt av d!!! Hesten fortjener litt "snop" den også når den har gjort noe bra!! men d finnes begrensninger også!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!

Redigert av moi den 11/04/2003 21:56:00
Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  21:54:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
En godbit når hesten har vært flink gjør ingenting, mener nå jeg da. Men man bør være litt forsiktig med å gi godbiter i tide og utide. Har selv gjort det, og det resulterte med en ganske bortskjemt hest. He he... Men det å rose hesten med godbiter synes jeg er helt greit, bare man klarer å begrense seg.

Gå til toppen av siden

linnlk
» VIP

Skrevet - 11/04/2003 :  21:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ååå... Visste ikke at det var noen debatt om dette jeg...! Her skulle jeg være så smart og finne på noe nytt...

Jaja,,,! Bare lurte på deres syn på saken...
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  22:42:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg gir hoppen min hestesnop når hun fortjener det, og av og til fordi hun ser så godtesyk ut;) maks et par ganger i uken... Brødskalker og gulrøtter, potetskrell og annen nammenam får de i foret=) Det er ikke noe galt i å gi hesten noe ekstra av og til...

Gult è Kult;)
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  23:08:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Min hest får gulerøtter, poteter, kolrabi, banan, appelsin, eple, ja alt mulig når den har fortjent noe ekstra i kraftforet sitt. Det trenger ikke være en grunn for det, noen ganger gir jeg det for å få littegrann forandringer i kraftforet. I tillegg får de eplecider-eddik. Det er "mat for mons", det.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 12/04/2003 :  02:20:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene jeg trener får nor godt som belønning eller bare når jeg vil gi dem noe godt. De MÅ ikke være en grunn for det. De hesten som blir bortskjemt av det, der er det ofte noe helt annet som er grunnen enn litt godt i ny og ne. Gå til toppen av siden

gipsy

Skrevet - 12/04/2003 :  13:48:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns hester bør få litt belønning i ny og ne, husk nu bare på hvor mye de gjør for oss...
Skulle bare mangle! Men det er ikke noe lurt å gi fra hånda. Fra bøtte eller på bakken er best syns jeg som sliter med en napper!
Godt for, godbitter, ros og kos, samt at hesten ser at du tar de rette avgjørelsene i de rette situasjonene er jo de viktigste grunnene til at hesten lar oss holde på med dem.
De er så store og sterke at de kunne bare ha drette i oss og gjodt som de selv ville!!
Jeg stelte en døl en gang som lot meg ri, stelle, leie ok kose alt jeg bare ville. En dag jeg skulle leie ham inn, syns han det gikk litt for sakte i mitt tempo, da løftet han hodet så jeg hang som et gresstrå i grimen hans, mens han gikk resten av veien i sitt tempo.
Er det rart vi forguder disse gode vesnene?...
Ja de fortjener virkelig litt ekstra noen ganger!!
Gå til toppen av siden

Content

» VIP

Azores

Skrevet - 16/04/2003 :  19:43:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min får 1kg gulerøtter til dagen som en del av forplanen... ikke fordi han er bortskjemt men fordi det er bra for han... han får salt i maten og.. og noe som heter bodybuilding...og 100%naturlig fòr.(spillers) ikke fordi han er bortskjemt men fordi han fortjener et sunt og riktig kosthold...

visste dere at kraftfòret fra felleskjøpet ikke alltid inneholder det som stå at det skal inneholde.(i det siste er det funnet slakteavfall,fiskebein o.l i det fòret')
Spillers er litt dyrere... men det er bra... du får ett foringsopplegg som er 100% skreddersydd for hesten og det den blir brukt til! ALLE i vår stall bruker det og er storfornøyde!
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 06/06/2003 :  16:42:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heia!!
Jeg synes det er helt ok å gi en liten godbit/hestesnop, når hesten har vert flink til ett eller annet.. :=)
Men synes ikke man skal gi den d hele tiden..
Da kan d forårsake,at den tror den får d hele veien, når den har jort noe!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 06/06/2003 :  23:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min får frukt som en del av forplanen, ca. 3-4 om dagen. (2 epler og 2 gulrøtter e.l). Jeg synes frukt er en viktig bestanddel i kostholdet til hesten såvel som til mennesker.

Når jeg trener hesten pleier jeg å ha med en gulrot som jeg på forhånd har skjært opp i passende tykke skiver (ca. en 1/2-1cm. tykke, så da blir det ca. 20-30+/- gulrot-godbiter som hesten setter stor pris på.)
Jeg gir hesten godbiter når han er flink og har jobbet godt underveis i treningen, og etter endt trening. Men jeg har ingen faste godbit-rutiner, og hesten er også godt fornøyd med rosende ord og en klapp på nakken, selvom det selvsagt er ekstra stas med en liten gulrot i ny og ne.

Godbiter under trening/håndtering av hesten er forholdsvis nytt for meg, da jeg tidligere hadde motforestillinger mot det, men av en eller annen grunn har det synet med årene endret seg..

--------

- frik -
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 10/06/2003 :  07:57:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Frik: Det blir lett sånn, moren min, som selv har drevet hest i gudene vet hvor mangen år, overforer hestene mine med digg når de har blitt trent, om de var flinke eller ikke, selv om hun var imot det før... Man blir vel bløtere med årene:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2003 :  12:46:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei syns det er greit og gi hesten en godbit når den har vært flink og gjort noe spes. ikke når den har gjort noe feil.... klem
Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  12:37:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg ser ikke noe galt i å belønne en hest med hestegodt når den har vært flink under trening,-tvert i mot.Det virker veldig motiverende for hesten,og bidrar til å gjøre treninga mer artig for den.
Om vinteren legger jeg også litt hestegodt i vinduskarmen til hesten min hver dag,så han får seg en hyggelig "overraskelse" når han kommer inn i boksen om kvelden.
Ellers gir jeg hesten min eple og gulrøtter hver dag om vinteren,fordi det både er sundt og godt(særlig om vinteren når,de ikke har tilgang til saftig gress).
På beitet om sommeren får han bare litt gulrøtter hver dag,mest for kosens skyld.
Dyr fortjener å skjemmes bort,men man må ikke overdrive.

PS.Jeg har hatt hesten min i snart 5 år,og han har ikke begynt å tigge pga dette.

Vennlig hilsen Heidi
Gå til toppen av siden

Jorunn

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2003 :  12:34:59  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingJorunn  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJorunn  Svar med kopi av melding
Det hender at jeg smugler med meg ting fra mammas skjøleskap og bort i stallen ;) Hehe.. hesten "min" er veldig begeistret for epler og gulrøtter,men de hestegodtene som man kjøper fra f.eks. Hööks,de i pose m/eplesmak og slikt,det spiser han ikke! Litt kresen kanskje, men det nekter han iallefall å smake på... ;) Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 11/10/2003 :  10:26:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Jeg mener at det ikke er så veldig for hestene å få for mye hestesnop, hvis du gir den det hver dag, så vil den jo ta imot dette som en belønning de gangene den virkelig fortjener belønning.
Også finnes det jo dem som gir hestene sukkerbiter, og det er jeg sterkt imot, du ødelegger jo tennene til hesten!

Men ikke tro at hesten min aldri får hestesnop da; den får de dagene som jeg vil kose litt ekstra med den.
Da setter jeg meg ned på huk bak hesten, og rister på snopeposen, og da kommer hesten luskende rundt til meg og koser med meg.
Så blir hun i kjempe humør resten av dagen.
Også har jo venninna mi med seg gammelt brød opp veldig ofte (2-3 dager i uka) og da får hun jo smake litt der også.
Når f.eks. dyrleger har vært der (hun er livredd ham) så får hun mange gulrøtter.
Så jeg gir jo hesten min hestesnop jeg også, men kun når hun fortjener det, eller av og til innimellom.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.