hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestelort - livsfarleg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hestelort - livsfarleg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  17:29:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Leste denne artikkelen her.

Det eg tenker på er "den farlege hestelorten" som det her blir snakka om.

Har høyrt mange som snakkar om farleg hesteskit, men har og høyrt det motsatte. Att den overhode ikkje er farleg.

Det eg forundrer meg over er att visst hesteskit skal være så farleg, kva da med alle dei 3-4000 ? som jobbar med hest kvar dag her i landet. Har ikkje akkurat høyrt om mennesker som dør eller får stivkrampe pga hesteskit.

Har høyrt enkelte som meiner hesteskit er bortimot som jord å rekne.

Meininger om hesteskit??

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  19:09:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Om hestelort skulle være "livsfarlig" burde vel alle hundene mine vært døde nå dem!... Og alle andres også som spiser møkka.

Edit: hvordan i alle dager skal det gå ann og ta møkka med seg hjem? Det er greit nok med hundlorten men hestene skiter jo mye mer enn som så.
Her hvor jeg bor hopper vi av og skyver møkka pent ut i grøften, da er turgåere og joggere ++ kjempefornøyde :)

Det er greit nok at en kan få stivkrampe av møkka men en er selv ansvarlig for og vaksinere om det skulle være nødvendig. Men det er like ille om en jobber i hagen og får et sår, da kan en også få stivkrampe.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 20/04/2005 19:15:10 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  20:56:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Spring ein rundt her i kortbukse, med eit sår på leggen, vil ein sprut frå ein hestelort kunna føra til stivkrampe!

ehh....?
For det første: en sprut av hestelort er vel ganske uvanlig. Det meste hestelort jeg har vært borti er relativt tørr..
For det andre: Alle mennesker blir vel vaksinert mot stivkrampe nå om dagen? Hvis man til stadighet løper rundt i kortbukse med sår på leggen (*le litt*), bør man iallefall sørge for å ha vaksine...
For det tredje: Hva med en sprut av annen lort? At hestelort er det eneste som er farlig, er jo litt rart... Selv synes jeg hundebæsj er 100 ganger verre en hestelort...hestelorten tørker iallefall opp og "blir ingenting" på et par dager.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  21:14:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Stivkrampevaksine er noe man får som barn. Den varer mellom 5 og 10 år; ikke lenger.
Det er en grunn til at dersom man blir bitt av en hund, får man en ny en. Dette gjelder faktisk også ved bitt av hest/fall fra hest der man har fått sår o.l., dersom man drar til lege for det.

Jeg har falt fra hest og havnet på legevakten; da fikk jeg spørsmål om det var sår e.l., for da trengte jeg stivkrampesprøyte. I tillegg ble jg bitt av hest i tommelen, hesten rykket opp hodet slik at tommelen ble "hudflekket" på visse steder; da fikk jeg også spørsmål om stivkrampesprøyte.

Siden jeg har blitt bitt av hund, har jeg gyldig vaksine, så jeg trengte heldigvis ikke ta den igjen.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  21:38:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Man får siste stivkrampesprøyte når man er 12 år (vanlegvis). Den skal vare ca 10 år. (med mindre man blir utsatt for f.eks spiker i foten og liknande, da bør man få ny spøyte)

Derfor valgte eg å ta ei ny stivkrampesprøyte da eg var 22 år for å være på den sikre sida. Dette pga att eg skor litt og da får man lett litt småsår på fingrane og man er borti rustent utstyr.

Men det eg reagerer på her er att kun hesteskit blir framheva. Det er masse andre ting som antageligvis er farligere. Hunde og katteskit f.eks må da være minst like farlig vil eg tru, og det finner man over alt.

Og igjen, kva med alle dei som jobber med hest til dagelig. Dei lever jo i livsfare i følge artikkelen og denne kommunelegen.

Redigert av - Lucinda: den 20/04/2005 21:41:46 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  22:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ja, man får vel bare en stivkrampevaksine... Men hvis man da ferdes rundt på en sånn måte at stivkrampe kan oppstå, burde man vel sørge for å være vaksinert? Hestelort er jo ikke den eneste kilden til stivkrampe...
Jeg får betennelse i hvert eneste lille sår jeg får, så her tar vi ingen sjanser...så jeg re-vaksinerte meg for litt siden :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  23:47:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Mener vel å huske at jeg leste et sted at hundenes avføring er mye mer skadelig enn hestenes. Så kjeft heller på hundeeiere som ikke plukker opp etter seg!
To ting jeg tenker på når jeg leser om dette.
1) Folk bruker jo faktisk hestelort som gjødsel i hagene sine (veldig bra for roser har jeg hørt av en mann som kom trillende med trillebår inn på gården og spurte om han kunne få litt bæsj. Kan tro vi så rart på han ). Kan det da virkelig være så farlig å ha en klatt på en vei som du virkelig ser tydelig og fint bør klare å gå utenom? ..sånn i motsetning til hundebæsj som ikke alltid er like lett å få øye på..
2) Syntes det er slapt av ryttere å ikke hoppe av og skyve det ut i grøftekanten. Selvsagt er det ganger dette ikke går pga. forskjellige faktorer, men de fleste burde ikke ha problemer med det.

Ellers burde jeg sikkert tenke på å få meg en ny stivkrampesprøyte jeg og.. Og BCG, for den slo aldri ut. Men jeg fikser jo ikke sprøyter da
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  00:00:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
BCG slo aldri ut hos meg heller, men likevel mente helsesøster at jeg ikke skulle ta den en gang til. Skummelt med tanke på at f.eks. min bestemor -ikke- kan ta BCG fordi hun reagerer så voldtsomt på pirkè (dvs. at hun har baktereiene i seg og at en evt. BCG ville føre til tuberkulose, ikke vaksine).
Har arret, men fikk aldri reaksjon.

Men, dette ble off-topic.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  13:59:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble nevnt tidligere at hunder eter (æsj...) hestemøkk,og da må jeg bare få si meg enig...er en grunn til at jeg ikke "kysser" hunden vår! (Ikke at jeg hadde gjort d anyway,men... :)
Ellers bør jo ryttere streve etter å ta mest mulig hensyn...selv om dette ikke går begge veier :(
Tviler på at hestemøkk er noe mer farlig enn andre typer møkk...og tror nok at hundemøkk er hakket værre i og med at hesten er vegetarianer :) , mens hunden er kjøtteter... Vil illafall tro d er mer bakterier da?

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 21/04/2005 13:59:55 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 22/04/2005 :  07:57:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan være forferdelig farlig. Det er vel stivkrampe man kan få av det. Hvis du har et åpent sår, og ikke er har fått stivkrampesprøyte de 5 siste årene, så kan du få stivkrampe.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/04/2005 :  16:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Vel, for en del år siden var rytterforbudet ute med et skriv om at stivkrampefaren var så og si over for hester. Vi vaksinerer dem mot stivkrampe min. hvert tredje år. Et menneskebitt er f.eks mye mye farligere enn et hestebitt.

Jeg har selv vært på legevakten med åpent sår "fult i" hestemøkk. De lo av meg. Men siden jeg drev med hest og rotet i jord (som visstnok er farligere?) så "kunne jeg heller få en stivkrampesprøyte da". Men jeg trengte det ikke pga møkk i sår....

Den rapport-tingen fra NRYF går sikkert an å få tak i ennå dersom noen er interessert. Jeg leste den på nittitallet en gang - så den er noen år gammel

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  17:16:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kajsa, det der om stivkrampe og hestemøkk = ikkje farlig har eg og høyrt for lenge siden.

Ca rundt 93-95 trur eg. Det var etter det eg husker ein slags forskningsrapport ?? som viste att hestemøkk er mykje mindre farlig en man har trudd i tidlegare tider og att det er tusenvis av ting som er mykje farligere enn hestemøkk kva stivkrampe angår.

Men det med stivkrampe og hestemøkk er vel ei gamal myte som er vankeleg å få vekk.

Redigert av - Lucinda: den 22/04/2005 17:17:50 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/04/2005 :  19:51:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg mente ikke hestene kunne få stivkrampe! Det var folkene jeg bablet om!
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 24/04/2005 :  20:26:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Det var menneskene jeg óg mente Maxidigger
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

viblaa

Skrevet - 26/04/2005 :  10:30:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideviblaa  Svar med kopi av melding
hei!

eg meinar å ha lest for noen år siden at hestemøkk er mye mindre farleg enn hundemøkk fordi den er av biologisk materiale; gress, korn osv.

I den same artikkelen stod det og at menneske flest syntes hundebæsj var eklare enn hestemøkk, nettopp fordi hundebæsjen var farlegare for oss menneske. (ein medfødd reaksjon, instinkt, på same nivå som å få feber fordi kroppen skal vera i ro) Men det er ikkje mi oppfatning av folk flest. Eg syns folk reagerar mykje meir på heste-enn hundemøkk. Kanskje er det pga størrelsen og nettopp dette med stivkrampe. For eg har og hørt at stivkrampe-teorien ikkje er sann. Men eg tror den heng i hos folk flest. "hestemøkk - FARLIG". mange som brukar det som "argumentasjon mot hest" i allefall.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  11:22:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
At man kan få stivkrampe av hestemøkk har jeg aldri hørt før. I så fall hadde jeg vært ganske død, har alltid masse åpne sår på fingrene. :P

Enig med viblaa; hestemøkk er biologisk, det er jo det samme materiale som folk gjødsler hagen sin med. Og hestemøkk forsvinner på en to tre, ihvertfall nå om våren er fuglene og insektene ute med en gang og fortrærer det meste, resten blir komposert iløpet av noen dager. Syntes hundebæsj er mange ganger eklere enn hestebæsj.

De jeg har fått mest reaksjoner fra er hundefolkl, faktisk, av typen "vi må plukke opp etter hundene, hvorfor plukker ikke dere opp?". Svarer bare med at "bare kjekt med litt gjødsel, så vokser det fine blomster opp snart ;)"

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.