hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestelort - livsfarleg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Hestelort - livsfarleg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 26/04/2005 :  12:06:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg vaksinerer hverken meg eller hestene mot stivkrampe.

Stivkrampevaksinen gjør hestene unødvendig syke, og jeg blir dårlig av den også.

Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 26/04/2005 :  12:33:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Apropos hundeeiere som "plukker opp" etter bikkjene sine...Ofte tar de bare avføringa i posen for så å slenge posen hvor som helst...Da er det bedre å bare la det ligge for da forsvinner det iallefall på et eller annet tidspunkt. Plast oppløser seg ikke akkurat raskt i naturen....

Det blir i snitt innrapportert 3-4 tilfeller av stivkrampe i året i Norge ( i hovedsak blant barn som ikke er vaksinert) (Ca 350.000 tilfeller på verdensbasis) så det skulle være liten grunn til å bekymre seg for folk flest...Bakterien som forårsaker stivkrampe, Clostridium tetani, forekommer hyppigst i jord så jeg vil anta at det er X antall ganger farligere å grave i hagen enn å få hestelort sprutende oppover sine såre bein når man er ute å løper i skogen (Jau du!)
Gå til toppen av siden

srvhest-caballo

Skrevet - 01/05/2005 :  14:15:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Så tåpelig......

Er hestelort livsfarlig altså? Det har jeg aldri hørt om....
Og foressten er det jo helt dumt at de setter turgåere og joggere høyere enn hester og ryttere! Har ikke ryttere de samme rettighetene til å ta seg en tur i skogen som andre? Så idiotisk!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/05/2005 :  14:35:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Underlig at det er så få som er klar over problemet med stivkrampe og hestemøkk, derfor skriver jeg litt om det her.

På mange måter er hestemøkk ganske trivelig møkk i forhold til feks. hundemøkk, blant annet fordi hester spiser kun korn og grofor. Hunder feks. spiser faktisk døde dyr, noe som blir betraktelig eklere når det går igjennom fordøyelsen, og sikkert mye mer fullt av allverdens bakterier.

MEN: Det er altså slik at det er en spesiell bakterie som heter Tetanus som trives veldig godt i akkurat hestemøkk. Tetanus-bakterien dør fort hvis det er luft tilstede, som det typisk er i åpne sår. Men hvis denne bakterien kommer inn i et sår som ligger dypt, hvor det kommer lite luft til, for eksempel et stikksår eller et litt dypt kutt, kan den så absolutt forårsake stivkrampe, som kan være svært farlig, i noen tilfeller dødelig, hvis man ikke er vaksinert, ellre raskt kan få en såkalt tetanus-booster.

Så det er absolutt et poeng å vaksinere seg selv og hesten mot tetanus. Mennesker bør vaksinereshvert 10 år, noen mener at vi som er i staller bør gjøre det oftere.

Det skjer svært sjelden at folk i norge blir syke eller dør av stivkrampe, dette fordi man opp til 18 år får stivkrampevaksine på skolen. Man får da en såpass grundig motstandsdyktighet at de fleste tilfellene unngås. Men holder man til i staller, bør man revaksinere seg med noen års mellomrom når man blir voksen, for sikkerhets skyld. Vaksinen er veldig ufarlig og har lite bivirkninger, så det er ingen grunn til å la være. Det er svært sjelden både mennesker og hester blir syke av denne vaksinen.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/05/2005 :  14:42:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
P.s. En annen ting er at det som skrives i den artikkelen som det refereres til i begynnelsen av denne tråden, er ganske overdrevet. Man skal tross alt få møkka inn i et sår på en ganske uheldig måte før det er noen fare, så det er vel ingen grunn til panikk for vanlige turgåere. Gå til toppen av siden

imma

» VIP

Skrevet - 18/05/2005 :  11:13:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
herregud-....d e bare bullshit!! vtt kje koss mångn gonger eg har tatt borti heste dritt m eventuelt sår på henda!!har ALDRI sjedd nåke m mg!!eller noen eg kjenne...eg har till o med kuttet mg åpp på ett glass skår,o når såre blødde o heila pakko så tok eg i heste dritt(måket)...INGENTING sjedde!!!dn sure gamle dritt gubbn kan bre hålle kjeft!!!forbanna by folk!!
*HEST E BEST!!!*
Gå til toppen av siden

imma

» VIP

Skrevet - 18/05/2005 :  11:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
meinekje alle byfolk....bre maine "sånne" sure fålk...... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.