hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rollkur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Rollkur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  16:17:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Kan noen forklare meg litt om denne ¨rollkuren¨? Hvordan den fungerer og negative/positive sider ved denne treningsmåten.

Før noen antar noe så vil jeg bare si at jeg spør ut av ren nyskjerrighet. Leste en artikkel i Ridehesten om det. Forsto forsåvidt det som sto der, men jeg ble litt intr og jeg vil gjerne vite mer om det. Og for å få det klart - ut av ren nyskjerrighet. IKKE fordi jeg har planer å gjennomføre noe lignende på min hest.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  18:06:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Rollkür er noe jeg absolutt ikke støtter. Jeg ser ikke poenget og "godene" av å ri en hest med mulen på bogen, jeg kan ikke argumentere bedre for/mot det annet enn at jeg aldri i mitt liv hadde prøvd det på min hest, og ikke støtter de som gjør det heller. Det ser så, huff ut. Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  20:01:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Etter et kjapt søk på google ser jeg at det har vært en lignende diskusjon på hest.no.

http://www.hest.no/debate/?func=debate&sub_func=reply_form&id=1339

Vet ikke om jeg ble så mye klokere etter å ha lest denne, da mine forkunnskaper på temaet er relativt spartansk. Er hvertfall noen linker til sider på nettet som omhandler temaet.
Gi tilbakemelding om noen føler seg mer "opplyst" på temaet etter å ha lest denne diskusjonen!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  20:09:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Off topic, men likevel:

har sett litt mer på denne diskusjonen nå, og en ting som slår meg - er det utroolig vanskelig å følge tråden i debatten på hest.no??? Eller er det bare meg...

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  20:13:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Sant så sant. Hestene går jo meget sammenkrøllet. Fant et bilde av Sjef Janssen hvor han red Ictenos meget meget sammekrøllet - med en veldig kort gogue og kandar. Det ser ikke akkurat ut som om hesten trives. Ihvertfall ikke når han antakeligvis bruker goguen for å holde hesten nede.

S. Janssen og Ictenos: http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/ictenos2.jpg

Anky er jo også kjent for rollkuren. Selvom hennes oppvarmingsmetoder kanskje ikke er de beste, så kan vi ikke si noe på hvordan hestene hennes faktisk går på dressurbanen. For å ta Gestion Salinero som et eksempel; hun rir ham veldig sammenkrøllet på oppvarmingsbanen ( http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/salinero_olym.gif )
, og det ser nesten ut som om hesten har problemer med å puste. Prøv selv å ta haken inn mot halsen mens du er rak i ryggen. Da merker vi selv hvor vanskelig det faktisk er! Alikevel klarer jeg ikke å la vær å bli fascinert over hvordan hun får denne flotte hesten opp og frem på arenaen ( http://www.dressuurstal.be/images/IMG_9014b.jpg )

Fant en veldig flott link om rollkur og ¨why not? - the negative effects of overbending¨.

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not.php

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 18/04/2005 20:16:46 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  20:30:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:

Fant en veldig flott link om rollkur og ¨why not? - the negative effects of overbending¨.

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/rollkur/why_not.php

Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

[/quote]

Jeg ser at denne linken er diskutert på hest.no ; tar meg friheten til å sitere:

Linken om rollkur
- 26/02/2003 09:00
Skrevet av : Destrier
Denne linken som Randi henviser til, inneholder enkelte opplysninger som er feil. Synd hun ikke kan holde seg til fakta og referere historien korrekt.

Ellers er den informativ når det gjelder å beskrive hva rollkur er, men man kan altså ikke ta alt som står der for 'god fisk'.

Mye er bra, men enkelte saker hun henviser til er direkte feil og er dermed misvisende.

Ellers ser jeg det skrives rollkur og barokkridning om hverandre i den debatten på hest.no - er dette det samme?

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  20:51:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ahh, godt du kommer med de opplysningene. Har fått inntrykk gjennom debatten her på hestemarked at destrier vet hva hun snakker om. Alikevel er det en del oppsiktsvekkende bilder over hestens anatomi etc som satte fantastien min i gang. Det er slike ting jeg lærer av. Bilder og forklaringer!
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  22:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Christine: Barokk og Rollkür det samme? Kort og godt: Nei! Barokk er en 'type' dressur hvor man legger vekt på samling og nøyaktighet i øvelsene, istede for swung og gange som man gjør i 'ekte' dressur. Rollkür er en (for meg forkastelig) treningsmåte.

(Slutt svar til Christine)

På det bildet av Sjef Janssen og hesten ser det ikke mye ut som den hesten trives nei. Og i tillegg er bakparten mye høyere enn manken, noe som for meg ikke er direkte samling. Jeg studerte bilder ganske nøye, men så ingen tegn til at hesten bare skulle ha sett ut som den gikk på fremparten. De hestene jeg har sett i samlet galopp har aldri høyere bakpart enn manke, noe som for meg tyder på at den hesten der går kraftig på fremparten...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  22:13:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kristy: takk for opplysningen :)

Hva er så forskjellen på å ri Barokk og "ekte" dressur da? Skjønner at det er ulik vektlegging ut fra det du sier; men hvordan skiller de seg fra hverandre mht sits, bruk av hjelpere, hestens grad av samling osv?

- nyfiken - :)

Redigert x2 grunnet skriveleif *trøtt*

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 18/04/2005 22:26:07 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/04/2005 :  23:16:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå kan jeg ikke så masse om barokkridning at det gjør noe, men siden jeg er god på å huske navn fant jeg hjemmesiden til Solveig Schacht: http://www.barokkridning.no
Der finner du sikkert noe

Tror om jeg ikke har skjønt det helt feil at det blant annet er slik at man utvikler øvelser i en litt annen rekkefølge enn hva vanlige engelskdressur mennesker gjør.

Bent Branderup er jo en annen stor barokkguru, hans hjemmeside er her. Ganske informativ i grunnen

Håper det hjalp litt iallfall :)

Edit for å legge til at jeg tror ikke rollkur er noe for "hvermannsen", det å skulle ri sin hest i en såvidt sammenrullet og sammenspent form, for å siden ri den "lang" og foran lodd, i løs og riktig form på konkurransebanen er jo ingen lett jobb.
Det som er vanskelig er jo nettopp det at svært mange av dagens toppryttere rir hestene sine mer eller mindre slik, altså må det jo komme noe ut av det. Men dessverre har jeg innsett at det ikke alltid er hestens beste og dennes livskvalitet som står øverst.
Forresten sto det en artikkel om dette temaet i Ridehesten i februar eller mars (av Jytte Lemkow tror jeg), som var både interessant og underholdende *anbefales*

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 18/04/2005 23:21:08 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  18:13:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Christine: Nja, egentlig så er tror jeg ikke det er så utrolig mange forskjeller. Man legger opp øvelsene på en annen måte i barokk, som f.eks. så begynner man tidlig med å flytte fremparten. Man lar også hesten gå i et sakte tempo som mulig i starten, slik at det blir mer behagelig for rytteren. Så øker man farten etterhvert som hesten og rytteren er klar for det. Den største forskjellen ser man når hesten kommer opp i gradene, da er det mange som skifter til stang og en tøyle, istede for kandar som man gjør i vanlig dressur.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.