hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sentrert ridning
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Sentrert ridning
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  23:32:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Jeg var på dressurtime her om dagen og vi hadde en liten teoriinnføring i "sentrert ridning" før timen.

Vi red hestene i skritt mesteparten av timen og hadde "forbud" mot bruk av tøyler og sjenkler (kun i bruk om øvrig innvirkning ikke førte til respons hos hesten, men dette var nærmest fraværende). Vi øvde på overganger skritt - trav - holdt -skritt osv, samt ridning på små volter og versade ut fra disse, kun ved å bruke "blikket" og vekten som styrende faktorer. Jeg som på forrige time slet skikkelig med å få til versaden (se tidligere innlegg her) ble plutselig vitne til at hesten "av seg selv" utførte en korrekt versade ut fra volten uten at jeg gjorde noe som helst (slik kjentes det hvertfall ut :) Ble utrolig inspirert!

Noen her som rir etter prinsippene for sentrert ridning?

Mvh Christine

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  23:46:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg prøver, vil si, jeg rir en god blanding mellom Sally Swifts og Karin Blignaults syn. Sistnevnte har hjulpet meg veldig mye. Føler at jeg har en mer stabil sits og at hesten svarer bedre :-)
Dessverre er ikke alt like gjennomførbart iht. gangartsridning/islandshester.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  00:20:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er utrolig hvor mye blikket har å si på hvor vekta legges. Hadde lagt til meg uvanen å se ned i bakken, så ble instruert for ei stund siden. Og vips, Eikdokka kuttet ikke voltene og hun bøyde seg fint Har ikke lest boka "sentrert ridning" (er det den dere hadde teori ut fra?) men har utrolig lyst
Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  10:00:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg holder på å lese Senterert ridning nå, skal skrive ned hovedpunktene når jeg er ferdig. Gleder meg til å sette det ut i verks, skal ikke begynne med det i ridningen før jeg vet 100% hvordan jeg skal forestille meg de forskjellige tingene. har allerede 'begynt' med pustingen da, jeg sliter veldig mye med at jeg spenner maven hele tiden. dette gjelder ikke bare ridning, men i hverdagen også. Har gått i 5 år og pusta 'med skuldrene' for å klare å holde inn maven, det sliter på helsa gitt... Håper å få bukt med denne uvanen nå da!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  10:04:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg leste først Karin Blignaults bok "Successful Schooling - Train Your Horse With Empathy", så det er den jeg går ut i fra. Det står aldri ordrett at det er sentrert riding, men etter å ha lest Sally Swifts bok, og en del andre - vet jeg at det er det K.B går ut i fra også, selv om det er en litt annen variant. Gå til toppen av siden

evae

Skrevet - 18/04/2005 :  16:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg både rir og underviser med sentrert ridning som utgangspunkt, dog jeg kun er "amatør-instruktør". en fantastisk måte å ri på! Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  17:13:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Synes det var ganske spenstig med alle bildene som ble brukt på hvordan man skulle tenke når man rir.... tenke at man har øynene på hoften og små føtter som går i salen hehe.....funka da (men måtte dra på smilebåndet når instruktøren forklarte det ;)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  18:03:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg bruker alltid bilde om at du er et tre, eller at du henger i en kjetting festet i hodet ;-P Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/04/2005 :  21:31:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er tilhenger av såkalt sentrert ridning, og prøver iherdig å fokusere mer på meg og hva jeg gjør enn hesten. Det er jo det dette handler om i prinsippet.

Rytme, blikk,vekt/balanse og pust er det første jeg prøver å minne meg selv på, men det er ikke alltid like lett om man fokuserer for mye på hodet til hesten...

Nå vil jeg ikke si at jeg driver med sentrert ridning, men grunnprinsippene prøver jeg å huske når jeg rir, (av hensyn til hesten også) og så "kombinerer" jeg så godt jeg kan.

På rideskolen jeg lærte å ri for over 20 år siden, lærte vi faktisk netopp dette med blikket, (opp med blikket å se hvor du skal og hesten går dit..), puste, "is i magen og "go whith the flow",sitt riktig og hesten går riktig og <tenk at du henger i en kjetting/hjelmen festet i en tråd osv.osv.>
Nå var rideskole-instruktøren min dengang utdannet i England over flere år. Kanskje vi var ekstra heldige og fikk en mer korrekt innføring fra starten sammenlignet med andre rideskoler her hjemme på den tiden.

Egentlig er jo dette basic ridekunnskap,(akkurat som såkalt NH når det dreier seg om håndtering) men vi alle "glemmer" oss litt av og til i vår iver, ihvertfall gjør jeg det.
Og så var det trangen da etter å "reoppdage" ting som egentlig er gammelt, og selge det som nytt "hot stuff" med en liten ny vri.
Akkurat som NH..

Uansett om man markedsfører "nye"..,Les:gamle teorier/praksis som noe nytt og revolusjonerende; hvis det kan hjelpe/"reminde" oss å bli bedre ryttere/hestemennesker er jo det bare fint.

Redigert av - xxxx den 18/04/2005 21:47:14 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.