hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - for mange ryttere??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 for mange ryttere??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Athletic_Crown

Skrevet - 27/12/2002 :  14:07:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
har en varmblods hoppe på 5 år. hun er traver, men omskolering er påbegynt. det er 3 andre som er medeiere av denne hesten. de 3 har ridd i 1-2 år, og jeg i 5. vi skal snart flytte hesten til en ridestall(sto på traver stall før) der det er over 20 andre ex-travere(varmblods og kalblods). vi har avtalt at noen tar 1 dag i uka med henne, og noen tar 2 dager, og kanskje vi skal få en fòrrytter 1 dag i uka. jeg vet at noen av de 3 ikke møkker, og ingen av dem kan noen om sykdommer. jeg skal være der hver dag selv om jeg ikke får ri, for noen må jo møkke og stelle med hesten. jeg føler det sånn at de 3 bare vil ha hesten som ridehest bare for å ri. roding er ikke alt når man eier en egen hest. det er mye, mye mer.. synes dere dette er for mange ryttere/stellere for en stakkars hest??
kos

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:32:48

amayan

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  14:25:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ja, det synes jeg er for mange. siden hesten blir omskolert bør den ha en rytter å knytte seg til. jeg synes den ikke bør ha flere enn 2 stk som rir. og det er jo synd at det ikke alltid blir måka for den... synes heller du bør ta hele hesten, og etterhvert når den er blitt en bedre ridehest, kan du kanskje skaffe en forrytter?

Gå til toppen av siden

Athletic_Crown

Skrevet - 27/12/2002 :  14:30:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
det var jo det jeg tenkte også, men disse vil jo naturligvis også ri, og de vil ikke at jeg får hele hesten, for da får jo ikke de ri. jeg har foreslått til dem at jeg får ha hesten alene i 2-4 måneder, for å i hvertfall få omskolert den så den får mykt opp musklene sine, og for å bli vant til omgivelsene og rutiner. Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  14:42:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ja, det er bra. men hva sa de da? ville de la deg få ha den alene til den er bra?

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  16:30:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg kjenner til flere skolehester som har hatt flere ryttere under utdanningen sin (på ulike nivåer også). Og disse hestene har blitt fine! Det kommer mer ann på hvordan hesten følges opp og hvordan den utdannes, enn hvor mange stykk ryttere som sitter på den. Jeg har derfor den oppfatning at en hest fint kan ha flere ryttere, uten at dette på noen måte ødelegger hesten. Synes mange av de som mener noe annet er veldig egoistiske og tror at de gjør alt best selv. Desverre er dette ofte ikke tilfelle.. Folk må bli flinkere til å skjønne at de ikke er verdensmestere!

Dersom dere alle rir for en instruktør, og du som kan mest følger godt med på at ting gjøres likt så har jeg tro på at det går fint med flere ryttere. Men at alle rir hver for seg, og uten noe hjelp slik at alt blir gjort på forskjellige måter er kanskje dumt. Men jeg har mer tro på at hesten blir fin dersom dere alle rir for en og samme instruktør (en som kan mye! Kanskje omskolert travere før.. Burde være en sånn person på den stallen dere flytter til), og jobber i den retning dere blir anbefalt av henne/han. Ender du opp med å ri hesten helt alene kan det være langt mer katastrofalt(da mener jeg bare deg, uten noen hjelp).. Ikke nødvendigvis, men det kan!

Lykke til!

--
spoff
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  16:47:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
klart hester med mange ryttere kan bli fine, men jeg liker ikke å ha mange ryttere på en hest da de rir forskjellig. da kan den bli forvirret.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2002 :  01:23:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
synest at en hest helst bør ha en rytter jeg... Fordi at om den skal ha mange nye mennesker rundt seg, og forskjellige ryttere rundt seg, så risikerer man at den kan få uvaner etterhvert... Vi behandler hestene våres forskjellig, og med så mange forryttere blir det bare forvirring.. hva ville du likt visst du var hest? en rytter som stellte og red deg, eller tre ryttere som gjorde akkurat det samme? hadde blitt forvirra jeg! hehe...

Gå til toppen av siden

Athletic_Crown

Skrevet - 28/12/2002 :  13:12:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for alle svar!

må bare si at to av de tre er ganske nybegynnere, men det er lixom foreldrene dems som eier hesten, så de får ri.. hun andre er i stallen hver dag, men jeg tror hun bare raser av gårde i galopp når de er på tur..
og hun går i 6.klasse..hun klarer definitivt ikke å takle en stor varmblodshoppe!!!
kristine
Gå til toppen av siden

Christine

» VIP

Skrevet - 28/12/2002 :  14:20:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Møkker DU for denne hesten de dagene de andre har hesten? Ikke finn deg i dette da, du blir jo utnyttet!

Du får fortelle dem at om de ikke kan ha hele ansvaret for hesten på dems dag, dvs møkke, strigle, pusse utstyr osv, så kan de heller ikke få ri hesten. Det er bare rett og rimelig at du stiller slike krav. Det er din hest også.

Om de ikke går med på dette, så får du kreve betaling for å gjøre drittjobben dems. 50 kr pr gang du møkker boksen for dem.

Og hvis de nekter å betale deg for dette og er helt uenig med deg, så får du bare drite i å møkke for dem. Da blir de nødt til å gjøre det selv. Ingen stall-eier vil stalle opp en hest som ikke blir møkket for (det stinker jo i stallen), så de vil garantert si ifra til de som ikke gidder å møkke.

Den som ikke møkker, får heller ikke ri!
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 29/12/2002 :  23:49:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er noe lignende i stallen vår. det er en som spør om en eller annen kan måke for ho, og da regner vi seff med at ho ikke kommer. men neida, ho kommer for å ri ho. jeg synes det er ganske sleipt at andre må måke for at ho skal rekke å ri. måkinga i den boksen går jo på 10 min! møkkakjerring!!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  02:02:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Å lære noen å møkke, og litt om sykdommer er en mindre jobb! Å lære noen alt om sykdommer er vel ikke gjort på 1-2-3.. Men å si til noen at de bør sjekke beina og at hesten spiser og sånt burde være greit. Fortell dem hva som er normalt. Fortell dem at de bør si fra til noen eller spørre noen andre på stallen om beina en dag er unormalt varme, er tykkere enn vanlig, hesten spiser ikke eller avføringa ser annerledes ut. En må lære litt om sykdommer en gang uannsett. Om det er i dag eller i morgen. Å lese litt i bøker kan du jo også anbefale dem. Er de andre også eiere av hesten, så er de villige til å ha hest og sikkert villige til å lære å møkke og lære om sykdommer også(ellers burde de ikke ha hest). Og en må ikke ha ridd i 5 år for å kunne lære seg litt teori. Dessuten er det andre i stallen. Om hesten ligger for døden så er det nok andre som ser dette. Få gjerne noen av de andre i stallen til å se litt ekstra til hesten de dagene de "uerfarne" har den. Og vær der av og til selv, og lær dem noe nytt hver gang.. Dersom dere skal dele hesten, bør du jo absolutt sette dem i læra med en gang.. Det er iallfall best for hesten vil jeg si..

--
spoff
Gå til toppen av siden

Arkomin

» VIP

Skrevet - 04/02/2004 :  20:27:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei..
Jeg eier hesten sammenmed kristine maas... Hun vet ikk noe om jg kan ri..
Jg møkker hos hesten hver dag..
Har selv en egen hest..
Som er en varmblods ridehest. den er 167cm i mank...
Syns det er dårlig gjort at u sier at jg galopperer i vei..
Jg tar hensyn til hesten.. kan masse om sykdommer og er erfaren..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.