hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dumt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dumt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

eligj

Skrevet - 16/04/2005 :  00:54:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man må jo få stille de krav eller ønsker man vil. Enten får man det man vil ha, ellers så må man justere litt på kravene etter hvert. Skimmel var feks. ikke akkurat min ønskefarge, men liker man hesten så må man liksom godta fargen. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 16/04/2005 :  10:38:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Egentlig enig med Anne, det er lov å ønske seg en hest med et bestemt ytre uten at det trenger å bli dumt.

Selv om du ønsker deg en kaldblods med glassøyne betyr ikke det at du trenger og kjøpe den første og beste som har dette. Bruk heller tiden til hjelp og ikke gi opp før du finner det du ønsker deg, Både i gemytt/bruksegenskap og farger.

For et par år siden skulle jeg kjøpe ny islandshest, og drømmen var jo en hvit med mye man osv, og så måtte det være hoppe. Prøvde mange hester både skimmler/hvite og andre farger, også vallaker, men ingen passet verken på ene eller andre måten.

Men til slutt fant jeg en vakker hvit hoppe (da 7år), som hadde flott gemytt, kjempe fine gangarter (naturtølter), god vilje, og ikke minst frisk som en fisk.

Jeg hadde tid til å vente på den rette hesten og fant den også. Ser altså ikke noe galt i å sette krav til det ytre så lenge man ikke glemmer å sette bruksegenskapene som et krav også.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 16/04/2005 :  11:42:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man kjøper rett og slett den hesten man vil. Noen setter krav til utseende, andre til bruksområde. Noen vil ha i pose og sekk. Jeg vil uannsett si at det viktigste er at hesten tilfredsstiller de krav du har, og helsemessig er i god stand.

Jeg ville aldri kjøpt meg hest etter utseende selv. Dvs, hesten bør være proposjonalt bygd, og ikke ha skavanker ved bygningen som vil kunne være til hinder for ridningen. Men om den er brun, eller rosa med lilla prikker er igrunn det samme. Bortsettfra at en rosa hest med lilla prikker antagelig har en alvorlig ukjent hudsykdom.. Ellers går det litt på komfort, da høyde. Jeg vil ha en på ca 165-170cm, pluss. Det er også en utseende sak..

Men se på alle disse som f.eks. importerer flotte frieserhester, og andre typiske "skjønnhetshester". Det er ikke til å legge sjul på at det er mange som går på utseende.. Noen kanskje i en litt særere vei enn andre, men likevel..

Bare husk at hesten ikke skal tape seg på andre områder bare pga utseende. Tenk også over hvorfor du vil ha denne hesten, og hva du skal bruke den til, og om du tror du kan finne en hest som har alt det du vil ha. For mange krav ender ofte i at du må lete uendelig lenge, eller at du må jekke på kravene. Tenk da gjennom hva slags krav som er mindre viktige..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 16/04/2005 11:43:28 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  09:55:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hehe.. jaja, får vel diskutere da heller ;)

Hvis jeg er så heldig å finner drømmehesten med glassøynene sine, kjøper jeg den jo ikke hvis den har noen skavanker som Spoff sier. Om den har noen "skavanker psykisk", er ikke det noe jeg kommer til å henge meg opp i, fordi jeg er på jakt etter en hest som jeg må legge ned MYE arbeid i ;)

Men jeg får lete videre, foreløpig har jeg ikke funnet noen kaldblods med glassøyne til salgs, men jeg har funnet en masse andre kaldblodser som er minst like flotte ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 17/04/2005 :  12:49:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom jeg skulle kjøpt meg ny hest:

Jeg liker ikke glassøyner, men hadde jeg funnet en hest jeg likte kjempegodt ellers og det var god kjemi der, hadde jeg nok tatt den selv om den hadde glassøyner.

Off-topic men jeg nevner det likevel:
Venninna mi hadde en nordlandshest med glassøyne, og de påstod at hester (allefall den hesten) ikke såg helt som den skulle, og at hørselen eller ikke var helt 100% pga glassøyner ("skavanke" ører og øyner henger vist sammen), og denne hesten her hadde en del merkelig oppførsel, som vi ikke kunne se annet enn at de kom fra hørsel- og synsproblemer. Så for meg høres det på en måte logisk ut, på hester allefall, men hva med alaska husky og andre hunderaser med "glassøyner" da tro... De "skal" vel kanskje ha slike øyner, og at hos hester så er det en feil? Ikke vet jeg, men synes påstanden deres virket veldig troverdig, allefall på den hesten.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  13:17:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hm, Birtingur har ingen "unoter" eller lignende som direkte kan knyttes opp mot dårlige øyne - snarere frekkhet (som f.eks. å stikke i galopp), og han har to glassøyne. Eller, han er jo usedvanlig redd for hodet sitt da, og har slitt et par tau med å hoppe til dersom man kommer for nær (ikke alltid, men av og til), så det kan jo være at han har vondt eller noe slikt. Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 17/04/2005 :  14:22:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nordlandshesten var veldig vàr for hodet sitt, var man litt for brå ble han redd, og/eller kunne opptre mer eller mindre "aggresivt". Det samme når ting kom for fort på han fra bak, gud som den hesten kunne sparke! I tillegg var han veldig tittete og en smule skeptisk på tur, noe de etterhvert reagerte på. Alle hester kan jo være det, men etter enkelte episoder så ble dårlig syn og nedsatt hørsel konklusjoen hos dem allefall.

Nå mener ikke jeg at alle hester med glassøyne er sånne, men det er allefal det jeg har opplevd og erfart. Og jeg tror det har en sammenheng, uten at jeg har fått konstatert dette uten egen erfaring.

Beklager at jeg drar ut temaet her.....

Redigert av - jalla den 17/04/2005 14:28:57 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  15:21:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Må bare svare jalla, så skal jeg slutte å ødlegge temaet jeg også ;-)
Det eneste Birtingur gjør er som sagt at han kan finne på å hoppe til dersom man f.eks. tukler for lenge med hodelaget. Det har vel skjedd to-tre ganger, og sist gang røk tauet han stod i tvert over. En annen gang hoppet han til når det kom et vindkast.

Ute på tur/på bane er han derimot veldig trygg - skvetter aldri for noe, 100% tog, bil, buss og flysikker. Han liker nok også å ha hester bak seg, siden han konstant vil være først (noe han ikke får lov til, så nå går vi alltid bakerst på tur).

Men det kan godt være noe i det du sier :-)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  18:04:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg ønsket meg også¨(og ønsker meg fremdeles) kaldblods med høye sokker, lykt eller kubles og glassøyne! Jeg endte opp med fjording, hehe.

En hest som har psykiske skavanker er ikke sikkert du greier å fikse... Prøv heller å få deg en frisk og fin hest.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  18:46:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Vet ikke hva man legger i begrepet "psykiske skavanker", men hvorfor i alle dager skal man ha det? Det må jo være langt mer morsomt å legge mye arbeid i en hest som har et godt utgangspunkt. Du når aldri enden uannsett..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  19:53:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg har god tro på at man kan få til hester flest, bare man legger nok arbeid i det ;) synest ikke det er gøy med hester som kan alt, og som ikke har noen som helst problemer. Er det ikke bare bra at noen vil ha en slik hest da? mener, da kan kanskje en hest eller to reddes, som egentlig skal sendes til slakt pga. eierene ikke får solgt den pågrunn av hestens oppførsel. Alt med måte selvfølgelig, men jeg vil IKKE ha en utlært og ferdig hest sånn sett!
Har heller ikke planer om å få hesten til en konkurranse hest som går Middels sprang og dressur, så lenge jeg får den til å fungere som ridehest er det nok for meg. Så jeg setter ikke SÅ mye krav til hva den skal klare, dersom den er nokså "ødelagt"...
Med de rare ordet mitt "psykiske skavanker", mener jeg en hest som ikke har hatt det så godt i livet sitt, som har blitt utsatt for ting som har gitt den uvaner, kanskje det er en hest av typen som løper ut, er redd for diverse ting, har blitt mishandlet ++. Har hatt mye å gjøre med slike hester, og det vil jeg helst fortsette med hvis jeg skal få en ny hest ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  20:24:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm, synes dette er litt rart jeg...
Du vil gjerne "redde" en stakkar med "psykiske skavanker", men den må ha glassøyne?
Hvorfor motviljen mot hester som "kan alt"? Det vil ikke automatisk oppstå en "fantastisk og overjordisk" kontakt mellom deg og hesten av den grunn..du går glipp av noe hvis det er din oppfatning..?

Kopi av melding:
Men jeg ville gjerne ha prøvd ut de hestene med glassøyne først, og sett hvordan de passet til meg. Hadde ikke personligheten dems ikke passet meg, hadde jeg prioritert andre hester, selvfølgelig ;)

Hmmm...hvorfor tror du at hester med glassøyne har en felles type personlighet? Og hvorfor skal du ha en "problemhest" når du allikevel hadde byttet den ut om personligheten ikke passer deg?

Må ærlig si at jeg synes dette er en merkelig debatt.....¤grubler¤

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2005 :  20:34:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Mulig det bare ikke er jeg som ser utfordringen. Andres feil kan være vanskelige å vende. Det dreier seg ikke om å ha en hest som går middels i dressur eller sprang, men å ha en hest som er hyggelig å arbeide med, og som ikke er skummel og omgås. "Psykiske skavanker" kan være så mangt, men det er antagelig hverken klokt eller sikkerhetsmessig forsvarlig å omgås dem alle. Noen er antagelig mindre "farlige", men likevel..

Forsåvidt rettferdig at slike hester også bør ha livets rett, men man må ha beina plantet på jorda likevel, og ikke tro at man skal bli en ny Pennyhistorie.

Jeg blir litt oppgitt av folk som er veldig wanna-be NH-guruer egentlig.. Antagelig er du ikke helt på det nivået, men du skal vite veldig godt hva du gjør om du tar fatt på en slik oppgave. Jeg tror dessverre endel av denne komersielle delen av NH har mye slikt fokus, og kan få litt urealistiske drømmer i enkeltes hoder. Og jeg tror de færreste kommer dit de ønsker.

Er du likevel klar over hva slags oppgave du velger så er det jo ditt ansvar og ditt valg. Men du skal ha beina plantet godt på jorda, og vite hva du driver med før en slik oppgave tas. Jeg vet om de som har tatt liknende oppgaver fatt. De har antagelig klart å komme litt på vei, men det er mye jobb, og jeg vil ikke si at oppgaven har blitt løst. Jeg kjenner også tilfeller hvor hesten har fått overhånd, og det rett og slett har gått på bekostning av sikkerhet å drive med denne hesten. Men det kommer selvfølgelig også ann på nivå av "psykiske skavanker", og av hva slags art hesten "lider" på.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  00:30:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En hest med psykiske skavanker er ikke alltid mulig å "redde".

Mange hester får det bedre som pølse enn som hysterisk redd eller totalt ødelagt ridehest for noen som febrilsk prøver å "redde den fra sin egen selvdestruksjon".

Mitt råd er å kjøpe en hest som er normal i skallen, som kan brukes til ting!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  01:29:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
*riste på hodet*..

Jeg mener IKKE at hester med glassøyne har lik personlighet! slettes ikke! les nå grundig hva jeg skriver da vel!! Og den må IKKE ha glassøyne, men jeg har LYST på en med glassøyne!!
Akkurat som da jeg kjøpte Gina, fjording var det siste jeg ville ha, skulle ha Nordlandshest, men så endte jeg opp med henne fordi vi passet såpass bra sammen. Men som sagt, jeg har LYST på en hest med glassøyne, men den må PASSE til MEG også!

Jeg går ikke rundt og leker wannabe-NH eller noe heller.. Samarbeider ofte med naboen, som har et utrolig godt lag med hester, tar inn problemhester til trening, og hjelper eierene med dem, så jeg hadde selvfølgelig aldri planer om å ta meg av en slik hest alene! Jeg kan ikke alt her i verden, og lærer stadig nytt! Men jeg KAN; det vet jeg! Men er ingen Pat Parelli eller Monty Roberts, det kunne jeg aldri ha våget meg å sammenligne meg med! Det er teit hvis en blir undervurdert for alder eller noe, hvis det er sånn noen her tenker.. Er snart 20, og alle de årene jeg har drevet med hest, har jeg vært borti mye rart.. Det er vel alt jeg kan si sånn sett.

Føler ikke at jeg kan sitte å ramse opp ting jeg kan eller ikke kan, men en ting er sikkert: jeg vet veldig godt hvilket ansvar en påtar seg ved å ta seg av en slik hest.. Jeg har alltid hatt beina plantet godt på jorden, har hatt det veldig vanskelig selv i livet, så derfor vil jeg gjerne gjøre mitt for hester som har hatt det vanskelig! Noen velger å hjelpe mennesker, jeg vil hjelpe hester.

Med dette må jeg sikkert oppsummere litt av det jeg skreiv, i tilfelle noen skulle misforstå:
jeg tror ikke jeg er noe heste-guru eller verdens største hesteekspert! Og jeg vet GODT hva det innebærer med en slik hest, har som sagt vært borti det før. Som problemhester, blir jeg alltid undervurdert, men jeg skal vertfall finne en hest som kanskje trenger å jobbes en del med, og verken drømme om pennyhistorie eller NH-mester/guru-tittel..
Så sånn er det!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.