hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dumt?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Dumt?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  18:02:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har to spm. til de som liker å diskutere ;)

1: noen som vet om en egen side for salg av kaldblodshester?

2: noen vil bare ha seg f.eks en islandshest hvis de kjøper seg hest o.l.
hva syns dere om f.eks at en er ute etter et spesielt utseende på hesten f.eks?

selv er jeg på jakt etter en kaldblods med to blåe øyne! Den må jo selvsagt være skadefri og brukbar sånnsett. Men det er vel ikke for dumt å sette et slikt "krav" til utseende når en skal kjøpe hest? eller?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  18:58:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den første er jeg ikke så sikker på, kommer an på om du generelt mener kaldblodshester eller om du mener travere ;-)

Den andre er jeg ikke så sikker på om jeg skjønner? Jeg vil ikke si at å "kun" være ute etter en islandshest har noe som helst med utseende til hesten å gjøre, snarere bruksegenskaper og dette mener jeg er 110% greit. Utseendefiksering derimot, den er jeg ikke heelt enig i. Det er så mange fine og flotte hester der ute som trenger en eier; hvorfor skal den akkurat ha to blå øyne?

MvH Silje, som for øvrig rir en rød og hvit islandshest med to blå øyne - men som bare rir ham fordi han er en islandshest ;-)

Redigert av - Silje-og-Tindra den 13/04/2005 18:59:22 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 13/04/2005 :  22:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ingen tips til side for kaldblodshester, men søk på nettet så kommer det garantert opp noe. Mange kaldblodseiere her på Hestemarked har dessuten egne hjemmesider så om du søker på VIP'ene kommer det opp noen.

Greit nok å primært være interessert i hest med et bestemt eksteriør, endog være på utkikk etter en hest med en bestemt farge, men å definere det ned på nivå av hvilken farge øynene skal ha synes jeg blir temmelig meningsløst....

Nå vet jeg ikke hvor utbredt blå øyne er på kaldblodsfronten, men du eliminerer nok bort de fleste kandidater ved et slikt krav...

Jeg har alltid sett for meg at jeg skulle ha en fuks hest (har alltid visst at det skulle bli en fullblods), men endte opp med en brun.... Møter man "den rette" hesten tror jeg slike spesisfikke krav vil falle på sin egen urimelighet...
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  22:59:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Du kan lete etter en blåøyd kaldblods så lenge du vil, men hesten du faller for til slutt er gjerne en brunøyd varmblods ;) Selv om du finner en nydelig hest som ser ut akkurat som du ønsket deg, er det ikke sikkert den passer til deg i personlighet, lynne og bruksområde i det hele tatt. Vil du heller ha en problemhest som ser ut som en drømmehest, eller en drømmehest som ser ut som en problemhest, kan man si. Jeg mener utseende må komme i tredje rekke når man velger hest (helse og lynne/personlighet først), med mindre det er kun snakk om avl av spesielle farger eller rasetrekk.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/04/2005 :  23:08:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er greit nok at man har slike krav, men man må kanskje forberede seg på at det kan komme til å bli vanskelig å finne. Man må i alle fall passe på at man ikke går glipp av riktig hest på grunn av feil farge eller noe slikt, og heller kjøper feil hest med riktig farge. Men det er klart, kan man få både i pose og sekk, så er jo det fint :) Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  11:37:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
selvfølgelig, men dersom valget hadde stått mellom to hester som var nokså like innenfor både lynne og andre egenskaper, og den ene hadde hatt glassøyne, hadde det jo blitt den.

Syns selv det er idiotisk å velge etter utseende, men nå har det seg også slik at jeg er heller ikke på jakt etter en hest som kan alt, og som ikke har noen uvaner eller problemer. Skal jeg ha meg ny hest, skal det være en som gir meg nye utfordringer og noe som jeg virkelig kan jobbe med! Derfor leter jeg gjerne etter en problemhest med glassøyne, ikke så mange som vil ha det akkurat! ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  12:18:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men jeg er fortsatt litt interessert i å vite hvordan du klarte å forbinde det med å lete etter en spesiell hesterase med spesielle bruksegenskaper til å lete etter en hest med et spesielt utseende? Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  12:30:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes mye fint i plastikk, glass eller tre...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  18:01:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
nei, det er ikke det samme sånn sett, surra litt her. MEN; noen vil ha hest, men bare ikke f.eks fjording. Selv om de bare skal bruke den til turridning eller noe. Det går jo litt på det samme, var noe sånn jeg mente vertfall. Hvis du skjønner.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  18:04:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke helt hvorfor det er galt å ønske seg en hest med glassøyne i grunn! Det er ikke det at jeg KUN kan ha en hest med glassøyne, men det er noe jeg kunne tenkt meg!

Det er nok flere her enn meg som tenker sånn, om ikke akkurat blåe øyne på hesten, så ønsker de kanskje helst å kjøpe en hest som er svart istedet for en hvit for å si det sånn.
Det er bare sånn jeg har tenkt det vertfall, det betyr ikke SÅ mye om den har glassøyne eller ei, men nok engang, det er noe jeg kunne tenkt meg at den nye hesten jeg skal kjøpe har! skjønner? :P

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

*Marit*
» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  20:17:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg husker jeg så annonsen din på hestemarked og jeg syntes den var litt teit. Men for all del, kanskje fordi jeg ikke syns glassøyne er spesielt fint... Men hadde jeg funnet en hest med glassøyne jeg hadde likt hadde jeg kjøpt den. Du kan gjerne se etter en blåøyd hest, men jeg tror neppe du kommer til og ende opp med en;) For meg er personlighet viktigest. En hest uten personlighet er kjedelig, selv om de fleste hester har en viss personlighet.
Jeg liker en rampete, men snill og ikke altfor frekk hest med en morsom og stor personlighet og det har jeg som regel alltids funnet:) Men utseendefokusering blir litt feil, syns man skal være åpent for alt jeg, for det kan jo finnes en like flott hest med brune øyne:o) Men jeg har ikke noe imot det, det er helt opp til deg. Vil du ha en hest med blå øyne så vil du ha en hest med blå øyne! Og sånn er det!
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  21:49:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg er nå fortsatt tilbake til dette med bruksegenskaper jeg da, Anne. At folk som vil drive med turridning kjøper en fjording og ikke en dansk varmblods f.eks. synes jeg ikke er det minste rart; en fjording er x-antall ganger mer stødig på føttene i utmark og fjell enn en dansk varmblods, som derimot er lettere på tå og enklere for gud og hvermann å ri fin på banen (fjordingen krever mer jobb, og all kudos til de som klarer å ri hestene sine bra på banen, f.eks. Lucinda!). Likens som at dersom man vil ha gangarter kjøper man en islandshest og ikke en araber. Jeg synes ikke dette kan sammenlignes i -det- hele tatt med å ønske seg en hest med glassøyne..

Å kjøpe en sort hest i stedet for en grå, kan har rent praktiske grunner, som at det som regel tar mindre tid å få en sort/mørk hest til å se ren ut enn en skimmel - praktisk dersom man er mye på stevner f.eks.

Men for all del, du må gjerne ønske deg en slik hest - sier bare lykke til jeg - jeg har i løpet av min hestekarriere sett tja, 4 hester med ett glassøye og -en- hest med to.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  22:07:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe, nei; men nok en gang, jeg feilformulerte litt!
men så mente jeg heller ikke dansk varmblods, forstod ikke helt hvor du fikk den fra? hehe..

Jeg mener at tenk deg at noen skal ha seg en turhest, samme hva, bare så lenge det ikke er f.eks fjording, skjønner? fjording er jo like gode turhester som andre hester for å si det sånn!
*pes*

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  22:42:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Dansk varmblods var et eksempel jeg tok med. :-)

Jeg selv hadde ikke kjøpt meg en fjording, ikke pga. rase, men mine personlige opplevelser med denne rasen (jeg har per dags dato ikke møtt en eneste fjording som jeg ikke har falt av ;-). Jeg har rett og slett bare fått litt skrekk for disse søte gule. Noen vil kanskje ikke ha en fjording eller annen liten hest fordi den rett og slett blir for liten i forhold til deres høyde, for eksempel en mann på 190, mens en annen kanskje vil ha en islandshest - og da er jo ingen andre raser aktuelle, siden disse ikke har tølt. Mange vil ikke ha kaldblodstraver, fordi dette krever ekstra jobb med omskolering, noen vil ikke ha en shire fordi denne spiser mer enn en annen hest, mens andre der igjen aldri ville lagt sine hender på en engelsk fullblods pga. nerver og skade.
Dette har ingenting med utseende å gjøre, kun bruksegenskaper.

Jeg kan fortsatt ikke komme med et eneste godt argument for å kjøpe en hest med to glassøyne, men jeg klarer å komme med argumenter om hvorfor man ikke nødvendigvis må kjøpe en fjording selv om man "bare" skal ut på tur.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/04/2005 :  23:20:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det er jo egentlig ikke noe å lage noe stor diskusjon utav sånn sett.

Det at jeg ønsker meg en hest med glassøyne, betyr nødvendigvis ikke at dette er hesten jeg ender opp med til syvende og sist. Men jeg ville gjerne ha prøvd ut de hestene med glassøyne først, og sett hvordan de passet til meg. Hadde ikke personligheten dems ikke passet meg, hadde jeg prioritert andre hester, selvfølgelig ;)

Men jeg kommer nok til å lete litt etter en hest med glassøyne, om jeg ikke finner en, så vil jeg fortsatt ha en hest til, selv om den ikke har glassøyne ;) så det er ikke SÅ mye om å gjøre! men det virket kanskje sånn!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/04/2005 :  00:06:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Vel, du sier jo at spørsmålene dine er for de som liker å diskutere, så da må du nesten bare leve med det faktum at folk diskuterer de og påpeker at de synes det er positivt/negativt. :-) Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.