hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressursal
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressursal
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

rk

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  19:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Har bare noen spørsmål ang. dressursal:

- Bruker dere dressursal når dere rir dressur?
- Hvor nødvendig synes dere det er med dressursal?
- Hvilket merke på en dressursalen bør man kjøpe seg?
- Er det alltid de dyreste salene som er best?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  20:10:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har jo ikke hest, så det går mest i hva hesten har..
  • Jeg foretrekker dressursal når jeg rir dressur iallfall.
  • En god dressursal har mye å si. Du sitter jo 1000 ganger bedre, og en god sits er jo alfa og omega for å kunne yte maks. Men så lenge jeg ikke eier hest, så blir det ikke innkjøp av noen. Har lånt en dressursal av en venninde nå, som jeg virkelig håper passer for forhesten. Ikke verdens beste sal, men en dressursal av en litt billigere "godsal", som antagelig er et veldig godt alternativ dersom salen ligger godt.
  • Jeg er veldig tilhenger av Passier. Synes også KN er god. Men Passier er min favoritt Mange gode saler jeg ikke har prøvd.. F.eks. Rösling som skal være veldig bra..
  • Den beste salen er den som både passer hestens rygg, og rytterns rumpe best. Det er litt smaks sak hva man liker, men det er vel ikke å holde skjul på at man vanligvis får bedre saler, jo mer man har råd til å betale. Passier er en relativt dyr sal, og jeg har vel ikke funnet noen billigere som er like bra. Likevel kan du få ok saler fra både Kieffer og Windsor som er ok, og som er litt billigere enn KN og Passier generelt.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 11/04/2005 20:11:49 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  20:29:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg rir alltid i dressursal når eg rir dressur og egentleg også på tur for den er så behagelig å ri i og passer godt til hesten min.

Kunne ikkje tenke meg å ri i annet enn dressursal dersom eg skal trene seriøs dressur. Det har faktisk ei del å bety vist man vil komme litt fram og opp i dressur. Og like viktig er det att salen passer til rytter. Rir venninna mi sin hest ein del. Ho har ein svært god dressursal (Hercross, er ikkje sikker på om det er stavet riktig da, men) Men salen hennes passer ikkje til meg med mine korte bein så eg kommer ikkje skikkelig inntil hesten. Ergo klarer eg ikkje å jobbe så bra i den salen. Heldigvis passer salen min ganske godt til hesten hennes så eg rir i min egen sal. Da går hesten tusen ganger betre fordi eg kommer inntil han med beina mine og kan gi korrekte hjelpere. Eg merker stor forskjell.

Forøvrig har eg også sprangsal for sprangtrening, men den blir brukt ganske sjelden siden den rett og slett er for brei til hesten endå og derfor må ha masse padder under. Ergo bruker eg den minst mulig og skal egentleg forsøke å få tak i ein ny som passer betre. Men det var dei pengene då, sukk.

Sjølv har eg Kieffer dressursal, og eg er veldig fornøyd med den. Ellers har eg prøvd Windsor salene og dei er også veldig gode synest eg. KN og Passier er foreløpig litt for dyre til min lommebok og siden eg har sal som passer godt til både meg og hesten så er det ikkje noko å kave etter heller.

Redigert av - Lucinda: den 11/04/2005 20:32:30 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  20:52:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Rir i en Sigma dressursal til vanlig, synes den er veldig god når det kommer til baneridning og turridning på vei - men i dag fikk jeg erfare at den -ikke- er god når det kommer til "off-road"-ridning. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  21:05:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg rir i dressursal når jeg rir dressur, fordi den gir bedre støtte og riktigere dressursits, samt at jeg stort sett rir dressur, så hvorfor ikke bare kjøpe dressursal med en gang. Hvilket merke man kjøper kommer an på smak og behag, viktigst at den passer både hest og rytter, og av erfaring er det de dyrere salene som oppfyller disse kriteriene. Som jeg har sagt før, så er salen det viktigste utstyret man har, og man bør derfor legge i litt penger for å få den perfekte salen til akkurat sin hest Personlig så liker jeg windsor og passier sine dressursaler (mykt sete er viktig for baken min)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 11/04/2005 21:06:17 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  21:13:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eier ikke hest eller dressursal men svarer likevell:

- Jeg har en allround rettet mot dressur( synes den ser ut som en dressur jeg da men) og har kun den salen. Så rir dressur i en allround mot dressur. Hadde jeg hatt en skikkelig dressursal hadde jeg klart valgt den å ri dressur i.

- Synes ikke det er nødvendig med en dressursal, men at salen man rir dressur/annet med støtter slik rytteren ønsker (og passer hesten)!

- Har ikke peiling på merke saler, ikke dressursaler heller. Men så lenge salen en behagelig for rytteren og passer hesten + god kvalitet har ikke merket noe å si for meg i allefall.

-Vil tro at de dyreste salene har bedre kvalitet, og/eller er mer behagelig for rytteren. Men har fått inntrykk av at de ikke passe hesten så ekstremt godt. Har som sagt ikke peiling på merkesaler så dette sier jeg av inntrykk jeg har fått...

Ellers rir jeg på tur,sprang,dressur & alt mulig med allround-mot dressur salen min, og er kjempefornøyd! Også det at det er den eneste salen som faktisk passe på Eikdokka (stor rund klomp med fire bein)!

Therese
Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  08:29:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Jeg bruker dressursal, og kommer til å fortsett med det. Det er fordi en dressursal gir god støtte, har et dypt sete, noe som passer bra for meg, siden jeg driver med dressurriding.

Salen jeg bruker nå er en Windsor Hintermayer m/luft, Det passer ypperlig på min hest og jeg sitter godt i den. det er vedlig viktig for meg å ha en sal med store kneputer da jeg har litt problemer med knærne mine fra tidligere fall og skader. Noen syns at hintermayeren har for store kneputer og mange syns ikke det, ihvertfall ikke der jeg rir. Andre saler som er gode dressursaler er som spoff sa Passier og KN, KN har jeg ridd i en god del ganger, men denne passer ikke for meg, da jeg ikke for god nok støtte til mine knær.

Dette med sal er veldig individuelt fra hest til hest, og person til person. Noen kjøper en sal fordi det er et bra merke, som de har hørt mye om, andre kjøper sal etter hva som ligger best på hesten, og får en saltilpasser til å tilpasse den. Det viktigste er ihvertfall at både hesten og rytterentrives. Det hjelper ikke at du har en flott sal som du sitter godt i, men som ikke passer til hesten. Da vil ikke hesten gå. Motsatt er heller ikke bra. Selv om hesten er fornøyd, må også rytter være fornøyd, for en hest vil aldri gå i balanse så lenge rytteren ikke er balansert i salen. Men det er ikke alltid slik!

Vær nøye med å velge sal til hesten og deg selv, da blir utgangspunktet så mye bedre fra starten!

Lykke til videre.

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  14:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode svar

Rir mye dressur selv. Rir nå for tiden LC og LB, men har som mål å starte LA i løpet av sesongen. Bruker en Trainer sprangsal som retter mot allround. Er veldig fornøyd med denne; den er god å ri både dressur og sprang i Passer bra for meg siden jeg rir sprang noen ganger også.

Etter hvert som lommeboka blir litt større, har jeg tenkt til å prøve å kjøpe meg en dressur sal. Er det lurt å kjøpe en brukt dressursal?
Er det noe spessielt man bør se etter når man kjøper brukte dressursaler?
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  15:50:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Er det noe spessielt man bør se etter når man kjøper brukte dressursaler?

Opprinnelig postet av rk

Det aller viktigste er å se om den er rett. En sal hvor ryttern har sittet skeivt er skeiv. Dette er vanskelig, om ikke umulig å rette. Du bør unngå en skeiv sal.

Ellers er det lurt å se på sømmer, og stopping. Men dette er jo litt enklere å få reparert dersom dette er dårlig. Se også på skinnet på salen. Stübbensaler er f.eks. kjente for å ha dårlig skinn i setet, noe som kan være uheldig når salen blir veldig gammel. Heldigvis holder de salene veldig lenge likevel.. Mulig andre merker kan ha det samme problemet.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  03:56:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Stübbensaler er f.eks. kjente for å ha dårlig skinn i setet, noe som kan være uheldig når salen blir veldig gammel. Heldigvis holder de salene veldig lenge likevel..

Hvor i alle dager har du det ifra?

Jeg har hørt at Stübben Scandica (med elgskinn) ikke er helt 100%, men har selv hatt Stübben i en del år, samt en bekjent har ikke mindre en TRE gode, gamlinger av merket, den ene over 20 år gammel.

Alle disse er hele og pene, men har også gjennom alle sine år blitt tatt godt vare på.

Noe som irriterer meg når det kommer til salmerker, er at mange "mishandler" salen sin (smører sjelden, slenger den fra seg, setter den med baksvisselen mot veggen o.l.) og klager på dårlig kvalitet etterpå.

Når det kommer til merker sverger jeg til Stübben, Windsor Green Line og en haugammal Passier Grand Gilbert som ei venninne har

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  06:24:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vel Stübben Scandica jeg har erfaring med. Jeg vet om tre som har hatt disse salene, hvor setet etterhvert har nærmet seg å sprekke opp. Mulig jeg bare har for ensidig erfaring Mulig de andre dressursalene fra Stübben ikke har dette, men nå er Scandica vel den vanligste dressursalen Stübben har på markedet om dagen. Iallfall på bruktsalmarkedet vil jeg tro. Uannsett en ting man bør være obs på når man skal ut å se på bruktsaler. Og dette gjelder igrunn alle merker..
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 13/04/2005 :  08:45:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Stübben er vel tvert i mot kjent for å holde i en del år, men det forutsetter jo at eieren av salen tar seg av den :-) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.