hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Versade
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Versade
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  17:29:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kan noen forklare meg hvordan en utfører en korrekt versade?

Har lest i ulike lærebøker og ekspertpaneler på nett. Men ser ut for at svarene varierer noe. Noen tips og triks?

Mvh Christine

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  19:27:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvordan varierer svarene?

Ser ikke for meg at det er hensiktsmessig å "skrive av en lærebok til". Derfor bør man kanskje gripe problemet fra en annen vinkel.

Forøvrig så er en viktig forutsetning for å ri en øvelse riktig at man kjenner godt til hvordan øvelsen skal se ut.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/04/2005 20:38:23 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  21:00:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ta ein titt på denne linken her, og gå inn og sjå på videoane frå hingstekåringa i Herning. Der får du sjå versader.

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:39:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig i at en må vite hvordan øvelsen ser ut for å ri den godt, vanskelig å få et inntrykk kun fra bilde i en lærebok så sikkert lurt å se noen videoer også.

Jeg spør i grunnen bare fordi jeg red en urutinert hest på dressurtime her, som i følge instruktøren ikke "kunne versade enda". Vanskelig å få noen feeling med hva en kan kreve av hesten til å begynne med, og hvordan dette bør se (og kjennes) ut når man gjør det riktig.

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  23:55:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
En enkel forklaring av hva en versade er, er at det er en åpning av en volte. På svensk kalles faktisk versader for öppna (travers for sluta, som betyr avslutning). Du skal ri hesten bøyd slik du ville gjort om du startet en volte, men hestens bakbein skal forbli på det strake sporet. Ofte rir man versader langs langsiden, og da skal hestens bakbein gå på langsidesporet (om du ikke velger å legge versaden innenfor sporet. Vanlig å gjøre det for sporet ofte har en liten grop, og fordi man skal frigjøre seg litt mer fra veggen). Hesten skal ikke tverre mer enn at innvendig bakbein, og utvendig frembein går i samme spor. Rir du mot et speil vil det se ut som hesten har tre bein.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 07/04/2005 23:57:10 Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 08/04/2005 :  08:55:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.ridinghabit.com/guide/lateralwork/shoulderin.html Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 08/04/2005 :  22:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Spoff forklarte hvordan versade skulle gjøres veldig bra synes jeg!

Vil bare legge til litt:

Versade brukes ofte for å få hesten i en høyere form. Bruker selv mye versader hvis hesten min blir tung. Det går også veldig fint ann å ta versader på volter.

Når du gjør en ordentlig versade skal du få en følelse av at du kan trykke den innvendige sjenklen din "gjennom" hesten og til den utvendige tøylen. Man kan fort glemme seg av å henge i den innvendige tøylen. Det må man ikke gjøre! Man kan lede med den, men ikke henge i den. Det skal føles ut som om hesten flyter lett av sted, og bærer deg "med ryggen".
Husk å ikke bli statisk! Det kan ødelegge alt. Hvis hesten blir stiv i nakken, kan du lede eller kile den litt med innvendige tøyle.
En annen feil som er lett å gjøre; er å ta en sjenkelvikning isteden for versade. Pass alltid på at bakbeina går rett frem på sporet, mens frambeina går innenfor sporet.
Hvis du tar en versade på f.eks. langsiden, og det går ikke bra, kan det være lurt å ta en volte å prøve på nytt. Når du tar versaden "si" til hesten: vi styrer inn mot en volte, men isteden for å gå inn på volten, fortsetter vi bare videre bortover. Husk alltid å ta en halvparade før du begynner med versaden slik at hetsen din vet at nå skal dere gjøre noe.

Lykke til!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  22:34:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Pittelite spørsmål. Er travers det som er motsatt av versade; dvs hodet mot veggen og bakparten innenfor sporet? Har aldri fått meg med hva travers er, er omkring bruker man dressurbegrep vilt om seg.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  23:38:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er det jeg har lært, at travers er hodet mot veggen og bakparten innenfor sporet. Men om jeg har lært riktig er jeg ikke sikker på..
Therese
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/04/2005 :  12:48:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
I travers er hesten bøyd innover, samtidig som pakparten settes innenfor sporet.

Dessuten finnes det en øvelse som heter kontraversade hvor hesten er bøyd utover, har forbena på sporet og bakbena innenfor. Rett og slett versade med nesa utover i stedet for innover :).

Når det gjelder tverring, er det viktige at hesten er bøyd jevnt gjennom hele kroppen, og at fremdriften beholdes. Det er det viktige, og det gjelder alle de sideførende bevegelsene (bortsett fra sjenkelvikning, som ris på helt annen måte).

Hvis hesten er mye bøyd, får du mye tverring (siden det er bøyningen som gir tverringen, og ikke at man skyver pakparten til siden, som man gjør i sjenkelvikning), mens lite bøy gir liten tverring. I begynnelsen holder det kanskje å bare flytte forparten *litt* innenfor, men etter hvert kan man ri både på tre spor (innvendig bakben i utvendig forbens spor) eller fire spor alt ettersom hvilket nivå hesten er på, hvor løsgjort og samlet den er. Versade (og de andre sideførende øvelsene) ris på tre spor i konkurranser, mens den klassiske versaden ris på fire spor.

Hvis du klarer å ri versaden lik på begge hender, er det gode sjanser for at du gjør det riktig. Hvis du ikke har kontroll på skuldre og pakpart, vil du sannsynligvis få overbøy den ene veien, og rett hest den andre veien.

Så ble det litt lærebok allikevel ;). Men jeg vil anbefale deg å lese om disse tingene i en bok. Det finnes flere diskusjoner og anmeldelser her i forumet om forskjellige bøker.

Redigert av - eligj den 09/04/2005 12:51:21 Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 09/04/2005 :  14:36:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.ridinghabit.com/guide/lateralwork/travers.html Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  08:27:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Husk at i en versade, skal hesten gå på tre spor, slik at det som spoff sier vil se ut som om hesten har tre bein. Når hesten da gjør for mye/lite tverring vil du se at den ikke har tre ben, men to eller fire! Det er ikke nok at hesten bare bøyer halsen innover!!

Det er også viktig at hesten går med nok fremdrift, slik at hesten ikke går bak hånd og uten rygg!

Lykke til!

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  09:30:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om det å gå på tre spor.

Det er bøyen som er viktig (jevn bøy fra bak ørene til foran halen), ikke om hesten går på to og et halvt, tre eller fire spor.

Konkurranseversaden er skrevet ut på tre spor, og den gjøres i trav. Barokk-versaden gjøres på fire spor, og innlæres i skritt. Denne er mye vanskeligere å utføre rett enn konkurranseversaden, men det er først når versaden går på fire spor at det er ordentlig gymnastikk for hesten.

Husk også at man i skritt har sann overtredning, mens trav har svevmoment. Dette gjør at man arbeider to ganske ulike ting om man utfører versaden i skritt eller i trav. I skritt er det mer 'stretching' og gymnastikk, mens samme øvelse i trav er en balanseøvelse.

Konkurranseversaden skal som nevnt være på tre spor, og den finnes kun i trav. Under trening har man mange flere varianter å velge mellom avhengig av hva man ønsker å oppnå med øvelsen.

Det tar flere år med trening, med vekt på en masse små detaljer, før hesten er i stand til å gjøre en virkelig god versade.

Versade (i en eller annen form) er grunnlaget for de andre samlende sidebevegelsene.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)

Redigert av - Destrier den 11/04/2005 09:33:13 Gå til toppen av siden

HanneBF

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  08:19:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHanneBF  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHanneBF  Svar med kopi av melding
Destrier: Jeg vet at det finnes forskjellige typer versader, jeg bare refererte til den versaden jeg har lært, som da er konkurranseversaden, fordi det er den vi bruker når vi starter... '

Et eget sett med regler!!!

"...Never let the fear of striking out, keep you from playing the game..."
Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 16/04/2005 :  16:25:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare et lite tilleggsspørmål (håper det er ok):
finnes det versade i galopp i noen av programmene?
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.