hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan få spart opp penger?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvordan få spart opp penger?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

volvojenta

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  16:25:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressevolvojenta  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg sitter nå i den vanskelige situasjonen,at gammelhesten min skal selges,og jeg har førsteretten. Dette er en hest som betyr veldig mye for meg,som jeg ikke vil at noen andre enn jeg og han som eier han nå skal ha. Han vurderer å selge han nå,for å få en større hest. Jeg har sagt at jeg vil ha han,men vet ikke hvor jeg skal hente pengene fra.. Kan få jobb ved et hestesenter,synes det er underbetalt,men må man så må man..sant? Hva ville dere ha gjort? Har en araber nå for tiden,men det blir nok uaktuelt å selge han! vil ha begge..
Håper noen kan hjelpe meg litt her:)

Gled deg over hesten din,og den vil glede seg over deg:)

døla digger

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  19:34:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
du kan hjobe lit for og
få nok penger. eller du kan ha han
sammen med en aen person
så du får nok penger til og kjøpe han.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  20:38:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Siden jeg ikke har råd til en hest en gang, så er vel jeg den siste som bør uttale meg

Hvordan er stalleia der du har hesten nå? Jeg vet at noen fikser dette ved å sette hestene sine et sted hvor det er billigere. Nå er ikke det å regne med å ha forrytter noen god løsning man kan satse på. Du må ha pengene den dagen ikke forrytter dukker opp. Men om hestene både står oppstallet relativt sentralt, og også har noe å tilby, kan du antatgelig spare litt opp ved å ha forrytter. Men som hesteeier allerede antar jeg at du vet godt at man ikke kan regne med dette som en fast "inntekt" hver måned.

Hva med å få en jobb ved siden av som er bedre betalt enn en hestejobb?

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  21:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Blir vel muligens en ond sirkel hvor man må jobbe mere og mere for ført å få råd til å kjøpe hesten for så å jobbe enda mere for å ha råd til å ha to hester....
Kan jo være at oppstalling av to hester ikke byr på økonomiske problemer siden du har mulighet til jobb i "hestebransjen" men noe koster det uansett...

Å hoste opp penger til selve kjøpet er ofte ikke den største bøygen (med mindre dette er en usannsynlig dyr hest..), det er "driftsutgiftene" videre fremover som kan bli tunge....

Har du tilgang på snille foreldre som kan låne deg penger????

Gå til toppen av siden

volvojenta

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  12:34:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressevolvojenta  Svar med kopi av melding
Takker alle for svar:)
Det er en islandshest det er snakk om.. solgte han for 28tusen kroner,håper å få kjøpt han tilbake til ca. samme pris.
Stalleien her er 1000kr mnd,bare for boks og beite. Så da har men for og skoing i tillegg,og strø da. Han er barfothest nå,det tenker jeg å fortsette med. så det er jo en mindre utgift der da. I tilleg forer vi med rundball,så de får høy bare til kvelds.. Alt av utstyr har jeg! Når jeg tenker over det,har jeg brukt like mye for i vinter på den ene hesten min som jeg ville brukt på de 2 ilag,da hesten min har vært tynn i vinter.. Islandshesten er slik at han legger på seg bare han ser mat:)
Det som er det verste er transport kostnadene oppover. Jeg bor i Nordland,og hesten står atmed flekkefjord.. Vet ikke hva jeg skal gjøre..

Gled deg over hesten din,og den vil glede seg over deg:) Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  14:29:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke lett...

Tror du må "stikke fingeren godt ned i jorda" og tenke deg nøye om....

Sett opp et regnestykke på hva to hester vil koste deg pr mnd i "faste" utgifter + en post til eventuelle uforutsette utgifter..Lag gjerne et "worst case "scenario (alt blir dyrere enn man tror...). Hvordan stemmer denne månedssummen med din forventede/nåværende inntekt?? Det bør være en viss klaring i positiv favør...altså penger til overs...ellers er det bare å glemme hele opplegget..

Vet ikke hvor gammel du er og hva du har av økonomiske forpliktelser på annet hold (husleie, lån....), men det er uansett ikke lurt og legge opp et løp hvor 100 % av tid og penger går utelukkende til hest (eller som tidligere nevnt at du må jobbe 110 % for å finansiere hesteholdet - Da risikerer du å sitte igjen utslitt uten verken tid eller overskudd til egne hester...)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:36:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nokon ganger må man ta eit vanskelig valg og la hesten gå frå seg.

Eg har nettopp vore i samme situasjon som deg med att min tidlegare hest skal selgast. Men eg lot den gå. Den er ikkje solgt endå, men blir det. Det er tungt, men sånn er livet rett og slett.

Nokon ganger må man ta vanskelige valg. Finst heilt sikkert mange andre der ute hesten får det godt hos andre enn deg og noværande eigar.

Har man ikkje råd så har man ikkje råd.

Redigert av - Lucinda: den 12/04/2005 14:36:55 Gå til toppen av siden

volvojenta

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  08:45:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressevolvojenta  Svar med kopi av melding
Hei Igjen! Nå ser det ut til at ting kan ordne seg.. Har nemlig helt glemt at en jente som har ridd fast hos meg i 2 år nå er på utkikk etter en hest. Hun rei gammel hesten min veldig mye før,de kom godt overens til tross for at han hadde sine dårlige dager Nå skal jeg prate med foreldrene hennes,og lage en avtale. At hun har han på for,evnt. kjøper han,og jeg betaler litt,slik at jeg kan få gleden av å bruke han igjen. Stalleien er som sagt på 1000kr mnd,uten noe,men hvis jeg sier jeg skal ha 2 hester på samme stall,får jeg det billigere:)

Håper alt ordner seg.. Denne hesten betyr alt for mye for meg til at jeg kan gi slipp på han.
Min økonomi akkurat nå er ikke bra i det hele tatt. Får inn farsbidrag hver måned på 1500kr,som skal dekke stalleia og for. dette går akkurat. Hvis det er noe som haster hjelper mamma meg,men ikke ellers!
Har fått tilbud om en jobb på et senter med islandshester. Jeg skal jobbe 4dager i uken,for 4000kr i mnd. Men,dette senteret ligger 7 mil unna der jeg bor,så jeg må bo på den plassen i de dagene jeg arbeider. Noe som jør at jeg må få andre til å ta seg av min hest. I tillegg er det snakk om 30 hester,fra føll til voksne hester. Dette tar da alll tid,er ute over 12 timer å holder på. For å gjøre det enda tyngre,sliter jeg med hofte,kne og ryggplager,er i tillegg allergisk mot hest(!!!!) og høy.
Hva kan jeg gjøre..? Synes det er litt dårlig betalt,men hesteyrker er jo generelt dårlig betalt.. Eller?

Guro
» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  09:18:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Nå kan ikke jeg så mye om lønninger i hestebransjen, men jeg syns jo ikke det hørtes direkte mye ut å tjene 4000 kr i månden...
Nå blir jo selvsagt bildet litt annerledes om du får 4000 kr + kost og losji.
Men det som høres litt værre ut er vel det å skulle skaffe seg enda en hest også sette bort begge på fôr i 4 dager i uka..Rett og slett fordi du da blir en gode del avhengig av hjelp fra andre mennesker, og etter hva jeg har forstått kan man ikke alltid stole på at fôrryttere vil dukke opp!!

Tror kanskje den andre løsningen du har forespeilet med hesten da vil være like ok, altså at hans gamle fôrrytter får kjøpe han, så får du heller leie han en dag eller to i uka. Da slipper du å sitte der med bekymringen for om det går rundt for deg osv. også!!

Men det _må_ da kunne finnes en jobb litt nærmere deg?? Butikk?? (matvare, klær, dyrebutikk, hva som helst som måtte være i nærheten av der du bor!) Postkontoret? Vikariat i hjemmetjenesten (det kan jo kanskje bli litt vanskelig om du har vondt i knær og hofter og greier da). Les iallfall på aetat.no, og se hva man finner. Det kan jo også være en ide å melde seg for manpower:)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning

Redigert av - Guro den 14/04/2005 09:25:31 Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  20:00:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Heisann. Stemmer i med guro på denne. Nå vet ikke jeg akkurat hvor mange timer du må jobbe, men dette blir bare 250 kroner pr. dag du er i stallen!! (4000 /16). Med andre ord ikke mye å skryte av hvis du jobber mer enn 2-3 timer hver dag. Hvis du i tillegg går på skole (siden du får farbidrag regner jeg med at du er under 19 år) og jobber 4 dager i uken 7 mil unna og da er avhengig av å pendle for å få til dette hørtes det ut som det blir lite tid igjen til deg og 2 hester.
Synes derfor det høres mer fornuftig ut å la forrytteren din kjøpe hesten og at du kan ri han av og til, og at du forsøker å få deg annen jobb ved siden av der lønnen er atskillig bedre.

Er du under 18 kan det være vanskelig å få seg annen jobb, men vær kreativ. Kanskje du har noen i nærheten som trenger hjelp i huset / barevakt e.l? Går an å tjene greit med penger her om man lager seg faste avtaler. Lykke til!!!

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/04/2005 :  20:16:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Stemmer i med at 4000kr/mnd er lite penger for en jobb som sliter på helsa, osv. Jobber du i en butikk eller kafe, tjener du rundt 100kr/timen, så jobber du 40timer på rimi i mnd tjener du like mye i mnd som å jobbe 212timer på den tilbudte jobben hvis det er snakk om tolvtimersdager som du sier. Så syntes du burde se deg om etter en litt bedre betalt jobb, men mindre denne hestejobben er noe du virkelig har lyst til å gjøre.

En annen ting, det er regler om arbeidstider, pauser, overtidsbetaling som må holdes, så styr unna svarte jobber, da har du ikke disse rettigheten og får du skader er du neppe forsikret.

Gå til toppen av siden

volvojenta

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  14:19:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressevolvojenta  Svar med kopi av melding
Takker for svar:)
Det har nå gått opp for meg at jeg ikke er så intressert i denne jobben lengre,det var mest for pengene.. Denne jobben innebærer å gå ut klokken 9 om morgenen,fore alle hester å måkke 14 bokser. greit nok det,men når jeg ikke er der har hun sjelden tid til å måkke,noe som gjør at det er et 3-dagers arbeid på meg,som må gjøres på en dag. I tillegg er jeg allergisk mot hest og høy(!!),så jeg vet ikke hvor bra det er å arbeide med 30 hester daglig. Jeg så dere hadde regnet ut at jeg tjrnte 250kr dagen, dvs. 19,20kr timen ved en normal arbeidsdag.. det var litt lite gitt:/ Får se om det er andre jobber å få tak i. Evnt. ridetimer i tillegg. Jeg har tilbud om å være støttekontakt,noen som vet hvor mye dette er betalt?

mint
» VIP

Skrevet - 20/04/2005 :  20:54:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å være støttekontakt er ingen måte å tjene penger på. Dette er noe du gjør fordi du har et ønske om å være en støtte for andre. Synes dette høres noe useriøst ut.

Hvorfor i all verden kan du ikke la hesten selges? Det finnes mange flinke hestejenter og -gutter som kan ta godt vare på den. Be heller om å få ta del i salgsprosessen, så har du en viss kontroll.
Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 20/04/2005 :  22:24:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å være støttekontakt er ingen måte å tjene penger på. Dette er noe du gjør fordi du har et ønske om å være en støtte for andre. Synes dette høres noe useriøst ut.

Opprinnelig postet av mint

Å være støttekonakt kan være en grei måte å tjene penger på. En støttekontakt er en person som er betalt av kommunene for å tilbringe tid med en person med spesielle behov noen timer i uken. Dette er faktisk en ordentlig jobb. Jeg vet også at det er flere brukere som søker i aviser o.l etter støttekontakt på eget initiativ. De oppgir ofte kommunens lønnssatser som betaling. Det eneste som er greit å sjekke ut er hvem som betaler - altså kommunen - og at arbeidet ellers er i ordnede former.

Jeg tror betalingen er grei for støttekontakt, ca 100 kroner ++ pr. time.

Mvh Christine

Redigert av - Olithyon den 20/04/2005 22:27:35 Gå til toppen av siden

volvojenta

Norway

Skrevet - 21/04/2005 :  08:35:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressevolvojenta  Svar med kopi av melding

Hvorfor i all verden kan du ikke la hesten selges? Det finnes mange flinke hestejenter og -gutter som kan ta godt vare på den. Be heller om å få ta del i salgsprosessen, så har du en viss kontroll.

Jeg ble tilbudt jobben som støttekontakt av ei som jobber i lamme moren min. Skal takke ja til dette,var bare nysgjerrig på om betalingen var grei. Hvorfor i alle dager er det useriøst??

Når det gjelder det du skrev Mint,så ville jeg ikke stilt dette spm. hvis jeg allikevell skulle selge hesten! Er ikke sikkert du forstår,men denne hesten betyr mye for meg. Eneste grunnen til at jeg solgte han,var at jeg egentlig skulle bort på skole i ett år! Dette er en hest jeg har blitt "voksen" med. Men det ser ut til å ordne seg,skal holde dere oppdatert:)

mint
» VIP

Skrevet - 21/04/2005 :  09:45:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ble tilbudt jobben som støttekontakt av ei som jobber i lamme moren min. Skal takke ja til dette,var bare nysgjerrig på om betalingen var grei. Hvorfor i alle dager er det useriøst??

Når det gjelder det du skrev Mint,så ville jeg ikke stilt dette spm. hvis jeg allikevell skulle selge hesten! Er ikke sikkert du forstår,men denne hesten betyr mye for meg. Eneste grunnen til at jeg solgte han,var at jeg egentlig skulle bort på skole i ett år! Dette er en hest jeg har blitt "voksen" med. Men det ser ut til å ordne seg,skal holde dere oppdatert:)

Opprinnelig postet av volvojenta

Jeg kjenner jeg ikke liker å involvere meg i slike "personlige" debatter som dette, liker best hesterelaterte poster. Men kunne ikke helt la være i denne sammenhengen. Grunnen til at jeg synes dette høres useriøst ut, er at min daglige jobb dreier seg om psykiatri, og jeg har ofte et nært samarbeid med støttekontakter. Jeg tolker det dithen at du er relativt "desperat" etter å skaffe deg en inntekskilde slik at du kan kjøpe tilbake en hest som betyr mye for deg (joda, forstår deg nok). Å være støttekontakt er mye mer en "bare" en jobb, slik jeg nevnte tidligere. Jeg skal ikke legge mer ut om dette her, men det viktigste er at det er en viktig jobb og du kommer ingen vei hvis dette kun er for pengenes skyld. Misforstå meg rett, men det høres ikke ut som om mennesker er det som interesserer deg mest.. Beklager om jeg tar feil. I tillegg vil brukere kun bli tilbydt maks 12 timer i mnd med støttekontakt. Hvis vi tar utgangspunkt i en timelønn på ca 100 kr, vil dette si ca 1200 kr. Hvis du trekker ifra skatten, er det ikke mye du har igjen til å forsørge en hest.

Vil nok heller råde deg til å tenke i baner som vaskejobber og slike ting. Tungt arbeid, men veldig godt betalt. Jeg har selv hatt uttalige vaskejobber under studietiden o.l, og har levd svært så godt på det. Hva med avisen om morgenen? Dette er godt betalte jobber. Lett å få og bringer fort inn 4-5 tusen ekstra i mnd.

Jeg forstår godt at hesten betyr mye for deg. Men , som det ble nevnt tidligere, noen ganger er det slik at man ikke kan få det man ønsker seg mest i livet. Pose og sekk, heter det kanskje. Hvis du prøver å ha hestens beste i tankene, så vet du innerst inne at den vil ha det fabelaktig hos noen andre også. Du vil sikkert ha et litt bedre liv du også, hvis du slipper et konstant jag etter penger. Og hva skjer den dagen du trenger dyrlege, eller hesten har vokst fra salen sin og trenger ny? Vil du kunne ta like godt vare på begge dine hester da? Du vet garantert like godt som meg at hest er DYRT. Og vi har et ansvar for at vi har økonomien som skal til for å gi hestene våre forsvarlig stell og pleie. Kan du, overfor deg selv, garantere at du kan håndtere uforutsette situasjoner rent økonomisk?
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.