hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor har du hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvorfor har du hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  22:02:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har i den senere tid ( og tidligere) lurt på hva slags personlige grunner folk har for å anskaffe seg hest.
Har den og den kjøpt hest fordi det er:

-statussymbol?
-et stort dyr å herse med?
-et dyr å konkurrere med?
-en inntektskilde?

Listen kunne fortsatt i det uendelige....og jeg kunne fremhevet de mer positive grunnene. Men for de som allerede har skjønt hintet så er det ikke de grunnene som er roten til min nysgjerrighet.

Skal man anskaffe hest uten å ha tenkt over at man faktisk har moralske og etiske plikter overfor dette dyret som går utover det nødvendige daglig stellet? Hva ligger i det: moralske og etiske forpliktelser overfor det dyret man anskaffer seg?

Jeg vil ikke legge inn noen "føring" av debatten fra starten så jeg velger å kun stille et stort spørsmålstegn her...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Olithyon

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  22:22:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Vanskelig spørsmål dette her...
Har ikke hest nå, men har tidligere hatt hest så jeg håper det kvalifiserer for et svar ;)

Du nevner moralske og etiske prinsipper ved hestehold men jeg får ikke helt tak i hva du mener med det? Man er jo ansvarlig for at dyret får det den trenger i form av mat, stell, utegang, trening osv. Dette er jo også til en viss grad lovregulert. Hvis en tenker etisk ut over å dekke disse behovene, hva slags tema skulle det såfall berøre? Om en ved å ha en bestemt hest hindrer denne i å nå sitt potensiale? Om hesten kunne hatt det bedre et annet sted? Hestens tilfredshet ved tilværelsen? Retten til å bestemme over liv og død hvis hesten blir skadet?

Vet ikke om jeg er på sporet av hva du er ute etter i denne debatten. Blir interessant å føge med :)

Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  22:28:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ganske god start
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  22:59:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det blir jo bra start det her, når to stykker uten hest er de første som svarer ;) Men jeg, i motsettning til Christine, skal ha meg hest til sommeren.
Det er mange grunner til at jeg har lyst på hest, noen av dem skal jeg ikke gå inn på her. Men en av grunnene er (selvfølgelig) at jeg liker å drive med hest, og at jeg fra sommeren av har tid og mulighet til å skaffe meg hest, og da ser jeg ikke grunnen for at jeg skal la være. Hesten vil for meg være en - hvor enn klisjéaktig det høres ut - venn som jeg kan utvikle meg sammen med og ha det gøy med og kose meg med. Jeg kjøper ikke hest for å satse i det store, men for å ha det gøy og drive med noe jeg liker! :)
Jeg skal rett og slett ha hest for å kose meg. Og for at jeg skal kunne kose meg med hesten må også den kose seg med meg, og det er et mål jeg skal prøve å nå.

Satser på at dette ble forståelig *trøtt*
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  23:18:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er en av de bortskjemte dritt ungene som foreldrene kjøper hest til. Jeg var 7 år gammel da jeg fikk min første ponni sammen med søsteren min. Så hvorfor jeg "kjøpte" hest er ikke godt å si... Var bare den gang: Mamma jeg vil ha hest!!
Nå hadde mamma drevet en del med hest tidligere men hadde hatt en lang pause så jeg er ikke av de som blir kjøpt hest til uten at foreldrene har peiling på hva dette innebærer. Jeg kunne jo ingenting om hest selv den gangen.

Men nå har jeg hest for å kose meg og gjøre noe annet... Og jeg må jo ikke glemme den viktigste grunnen til at jeg har hest, det er pga at dette er den beste vennen man kan få!! Alltid til å stole på og er der for deg!! Har ikke hatt mange sånne venner, stoler ikke på mange mennesker! Men jeg stoler 100% på hestene mine!!

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 10/04/2005 :  23:55:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Nå har heller ikke jeg hest, men jeg vurderte seriøst å kjøpe ifjor; var ute å prøvde flere hester. Etterhvert ombestemte jeg meg, fordi jeg satt meg ned å tenkte på akkurat det: hvorfor skal jeg kjøpe hest egentlig?

Det jeg først hadde tenkt var at det hadde vært kjekt å ha en egen hest som jeg kunne utvikle og bestemme over selv. Har alltid ridd andres hester og da er det så mye som skal ta hensyn til. Med egen hest får jeg frihet til å utvikle hesten og meg selv i den retningen jeg ønsker. Jeg har holdt på med hest i 9 år og kommer nok til å holde på med hest til jeg kreperer, så det å ha en egen å holde på med høres naturlig ut.

Så er det de mer "bortkjemt drittunge", egoistiske grunnene. "Alle" jeg kjenner har hest og har kommet seg videre. Folk jeg leide rundt på skolehester for et par år siden, rir nå på landslag av diverse slag. Jeg føler meg litt utenfor ettersom jeg "ennå ikke har fått meg hest". Faren min kjøper gjerne en hest til meg hvis jeg finner en som jeg virkelig vil ha og vi har råd til å holde hest, penger er ikke problem. Jeg er i stallen hver dag uansett så tid er heller ikke noe problem.

Grunnen til at jeg valgte å ikke kjøpe til slutt var at jeg hadde bare et år igjen på vgs og skulle "ut i den vide verden" neste år; og får sannsynligvis mindre tid/anledning/penger til hest. Derfor var hest på helfor en bedre løsning. Det hadde ikke vært rettferdig for hesten å risikere å bli solgt etter et år bare fordi jeg ikke klarer å planlegge; det blir for egoistisk. Dessuten tviler jeg fremdeles på mine egne evner, og selv om jeg nok kan ta være på en hest mye bedre enn visse andre jeg kjenner, er det å kjøpe en hest et STORT steg som innebærer mye ansvar.

Det blir nok ikke hest på meg før jeg er noe og førti, men jeg får kose meg med andres hester i mellomtiden *tålmodig*

Jeg kunne tatt sjansen som 13-14åring og kjøpt ponni som "alle andre", men etter å ha sett hvordan diverse ponniryttere i området har utviklet seg er jeg forsåvidt glad jeg ikke gjorde det...

Redigert av - Eva V den 10/04/2005 23:58:10 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  11:16:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Noen er forsåvidt inne på det jeg mente med moralske og etiske forpliktelser overfor hesten.
Mulig mange føler at jeg kanskje er litt for streng i mine uttalelser, men jeg synes vel egentlig det er litt for mange "verdensmestere" ute i hestemiljøet hvis "tilstand" går på bekostning av hestens fysiske og mentale helse.
Ok, mulig jeg også er en sentimental idiot som tar meg "for mye" nær av å se en hest lide mentalt, men det er kanskje en helt annen debatt

Greit nok å kunne det grunnleggende om foring, stell osv, men man har da flere forpliktelser overfor denne firbente vennen?

Som f.eks å sette seg noenlunde inn i hestens atferd, slik at hver dag ikke kan sies å være en evig gjettelek fra hestens side hvor manglende kompetanse fra eier kan være årsaken frustrasjon og "dårlig oppførsel" hos den "vanskelige" hesten. Man har da vel også en moralsk i tillegg til "noenlunde lovbefestet" forpliktelse til å sette seg inn i hvordan en hest med ubehag, smerter osv ser ut og oppfører seg? Selvfølgelig kan man si, men det er langt i fra en selvfølge for mange...noen hoder er så proppfulle av ego at kunnskap vanskelig trenger inn...

Er det etisk og moralsk riktig å anskaffe hest fordi man føler et behov for det? Ja mener jeg, men kun om det behovet også inneholder vilje og kompetanse til å sørge for hestens mentale såvel som fysiske helse. Og ikke bare det, men i tillegg vilje og ønske om å hele tiden utvide sin kunnskap til fordel for hesten.

"Alle" kan kose med og være glad i en hest, men det er ikke mitt poeng her, spørsmålet er vel heller om "alle" er villig til å finne årsaken til hvorfor den firbente vennen ikke lenger vil kose.( for å ta et eksempel)

Vi har alle en mulighet for å anskaffe hest, såfremt de økonomiske og praktiske betingelsene ligger til rette for det. Vi har alle også en lovbefestet forpliktelse til å følge minimumskravene satt av dyrevernet/ staten. Men er det i seg selv holdbart? Er lovbefestede minimumskrav nok til at hesten vil trives både mentalt og fysisk....?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 11/04/2005 :  14:38:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hey! jeg fikk min første ponni som 5 åring... etter det har jeg hatt flere ponnier..
grunnen er vel bare rett og slett at jeg syns det er et fantastisk dyr.. som gir mye glede... og som man kan lære seg og ta ansvar for.. man blir også mer voksen selv av å ta ansvar for en hest...
jeg har alltid elsket dyr gennerelt.. så det var vel bare det at jeg ville ha en ponni som jeg kunne bruke fritiden min på
vet ikke om så mange andre grunner til annskaffelsene

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

døla digger

» VIP

Skrevet - 11/04/2005 :  18:56:04  Vis profil  Svar med kopi av melding

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

ehh?? hva var vitsen egentlig?

Opprinnelig postet av døla digger

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:15:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding

Eit lite tips ¤sunshine¤

Ikkje skriv dine kommentarer inni feltet som er kopi. Skriv dine kommentarer utenfor.

No ser det ut som det var døla digger som skreiv ehh? hva var vitsen egentlig?

Redigert av - Lucinda: den 12/04/2005 14:17:05 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:23:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, det er eit vanskelig spørsmål du stiller.

Når man er hesteeigar har man eit stort ansvar, kanskje til å ta ein tung avgjørelse av og til for att hesten ikkje skal lide meir. For det er når hesten lider/har det vondt lett for å bli egoistisk fordi man er glad i hesten og ikkje vil miste den. Likevel hender det att man må ta eit vanskelig valg og la hesten slippe sjølv om det gjør utruleg vondt.

Berre ein innfallsvinkel på spørsmålet ditt Renegate, det finst mykje anna å ta med men det får være til ein annan gang.

Gå til toppen av siden

rk

» VIP

Skrevet - 12/04/2005 :  15:11:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har rett og slett hest fodi jeg liker å hester, og siden jeg bor på gård var det ikke noe problem å lage en liten stall for 3 hester der en boksene kunne fylles med min hest.
Konkurrerer litt, men lever jo ikke av det. Har bare hest som hobby.

Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 12/04/2005 :  20:35:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et veldig vanskelig spørsmål ja.

Skaffet meg først hest fordi jeg ikke hadde noe hest jeg kunne ri på timer med da den jeg red skulle ha føll, men jeg skjønte jo fort at det ikke var den eneste grunnen. Det kom vel bare en tid hvor jeg følte meg klar for egen hest og da jeg fant en som passet meg og som ikke var for dyr så kjøpte jeg han.
Kjøpte ikke hest for å bli verdensmester, men for å utvikle meg selv som rytter. Nå holder jeg på å kjøpe min andre hest og den kjøper jeg også utfra at jeg skal utvikle meg selv som rytter..
Gå til toppen av siden

Maximillian

Skrevet - 14/04/2005 :  12:10:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann.

jeg har kjøpt meg hest nå først og får den ikke opp før i slutten av mai. det er lenge, men okay vi har masse tid etter det.
jeg blir 16 i år og har ønsket meg hest veldig lenge(siden jeg fant ut at hester fantes kanskje??) jeg er glad jeg nå først får hest og ikke tidligere da jeg har lært enda mer og er blitt enda modnere. vet at det er ansvar med hest, er oppe i stallen hver dag, all slags vær.
jeg har lyst på en hest fordi:
- hester er fantastikse
- har personlighet
- de hestene jeg har leser jeg godt
- kjempeglade i dem og BRYR meg først om dem før jeg bryr meg om meg selv
- vil ikke at hestene skal ha det vondt
- gode venner!
ja, vil jo ri, og gjerne konkurrere. men det er ikke for å herse med, eller ha status symbol eller inntektskilde. jeg er nemlig glade i mine hester og vil nok sikkert gjøre det til jeg dør
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  12:25:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Grattis med snart hest
Nye hesten din er mest sannsynlig "kjæresten til min, eller dvs. avkommet hennes er mest sannsynlig min lille gutt sin skyld....

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.