hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvorfor har du hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Hvorfor har du hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mint
» VIP

Skrevet - 14/04/2005 :  15:11:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor jeg har hest? Vel, jeg spør meg selv om dette ganske ofte. Det er antagelig et mysterium jeg ikke helt har løst enda. Jeg har hatt hest i hele mitt liv.Nå er det slik at jeg har satt meg i gjeld for å kjøpe hesten jeg har nå. Den koster meg til tider så mye som 9000 kr i mnd å holde. Dette er inkludert stalleie, for,treninger,lån, skoing. I tillegg kommer kjøp av utstyr til meg selv og hesten. Jeg bruker masse penger på treninger, alternativ behandlig og ditt/datt for at hesten min skal ha det beste av det beste. Jeg bruker mye tid og krefter på å gruble over hva som er det "riktige" i alle situasjoner, det være seg foring, helse og ridning. Hvilke metoder er best? Hesten er en unghest, med alle problemer det fører med seg. Jeg er frustrert etter omtrent 90 % av treningene og synes ting går sent fremover og ofte hopper vi flere steg tilbake i utviklingen. Slik er det å ha en unghest. Jeg bruker masse tid å å gruble over hva jeg gjør, riktig eller galt. Analyserer hver minste ting, hvorfor reagerer hesten slik når jeg gjør slik?

Så, hvorfor har jeg hest? En skulle tro at jeg er fullstendig gal som gjør det jeg gjør. Når jeg ikke engang kommer smilende hjem fra stallen hver dag og sier "livet er herlig". For det burde jeg virkelig gjøre for 10 000 kr i mnd! Hvis min største hobby var shopping, og jeg kunne shoppe for 10 000 kr i mnd, da tror jeg at ordene "livet er herlig, dere" ville blitt flittigere brukt. Jeg har funnet ut at vi er en veldig spesiell type mennesker, og det vi driver med er faktisk kun for spesielt intresserte. Alt det vi gjør, alle pengene vi bruker og hele vår måte å tenke på er forbeholdt hestefolket. Jeg tør faktisk ikke fortelle "utenforstående" hvor mye jeg gjør for min hobby, og som singel er jeg garantert å forbli i denne tilstanden hvis jeg snakker for høyt og for tidlig om engasjementet mitt for hestene (les vettskremt).

Ingen bør bekymre seg over min hest, hun har det bra. Å bekymre seg for henne, er min jobb. Og den jobben er jeg god på. Har hun det bra i dag? Stiv? Åh, hun er vel ikke uren i travet vel? Har hun tisset nok? Gått nok ute i paddock? Er underlaget i paddocken bra i dag? Var jeg urettferdig mot henne under treningen i dag? Jeg sier ikke ting høyt, men inne i meg er jeg antagelig konstant bekymret over at jenta mi trenger noe mer, noe bedre.

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg har hest. Men jeg vet iallefall ikke hva jeg skulle gjort uten. Dette er livet mitt, min måte å leve på. Og tenk; en liten opptur er nok til å leve på i flere måneder fremover. Det skal ikke så mye til. Jeg tror nok at jeg har det morro likevel, hver dag i stallen. Hvorfor skulle jeg ellers hatt hest? Eller.. ?

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  20:55:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har hest fordi det ikke er noe som kan måle seg med den følelsen det gir,når du sitter på dette flotte,stolte dyret og den gjør villig som du ber om....
Fordi man skal slite for å finne en mer lojal venn
Fordi jeg kan sitte i stallen i timevis og prate,få være gla eller lei meg uten å bli stillt krav jeg ikke kan nå....
Vi kan ha d gøy sammen,leke og tøyse
Eller tusle lange turer i skogen og bare være seg selv....
Og da har,etter min mening,hesten krav på d samme fra meg...
At jeg er forsiktig,ikke sliter i munnen hans når jeg rir,eller rir når han ikke er bra...
At jeg skal være en lojal venn...
At jeg kan være der og stelle ham,fore og behandle,gi ham den omsorg han gir meg...
At han kan ha en dårlig dag i blandt,og jeg ikke krever for mye om gangen,eller krever noe han ikke kan nå...
At han får være seg selv.
Og han kan få fri den dagen han ikke lengre har det godt...
Det er et ansvar jeg tok på meg den dagen jeg fikk min beste venn...
Og d tar jeg på meg,enn så vanskelig d kan være...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 14/04/2005 :  22:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
mint: takk for et flott innlegg...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2005 :  01:43:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm...

Jeg begynnte med at jeg klarte å spinke å spare meg opp noen kroner til en billig shettis. Solgte den noen år senere, å kjøpte Spot for de pengene! Alle konfirmasjonspengene mine gikk til å kjøpe Gina ;)

Grunnen til at jeg ville ha hest(høres sikkert litt patetisk ut men.. ), var fordi jeg aldri hadde noe særlig med venner før, var mye alene og ble plaga fordi jeg likte hester. Derfor følte jeg at jeg trengte en skikkelig venn, som var trofast og her for meg alltid! Da kjøpte jeg meg selvfølgelig hestene mine, og bedre venner har jeg aldri hatt ;)!

Har aldri brydd meg særlig om konkurranser(har konkurrert litt som hobby men..), statussymbol har jeg heller ikke hatt behov for å bruke hesten som, ingen her jeg bor bryr seg om jeg har hest eller ei uansett. Inntektskilde henger jeg meg heller ikke opp i, for meg er hestene kun en hobby, 2 riktig ekte venner ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 18/04/2005 :  14:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
tjah, dette spørsmålet er noe alle hesteeiere bør spørre seg selv om daglig... i dag finnes det altfor mange som kun har hest for konkurranser(da tenker jeg på en måte på statusen det gir), kun har hest for å "tøffe seg" i gjengen(et litt vanlig syn på små plasser med mange fjortiser...)osv. hesten blir på en måte brukt for at vi skal kunne bli beundret, få mange rosende ord over hvor godt vi takler den hissige og farlige hesten eller hvor modig vi må være for å hoppe hindrene på over en meter. jeg har vært på dette stadiet selv, hvor hesten har gitt meg den oppmerksomheten jeg har ville hatt men ikke fått før jeg på en måte har kunnet "vise meg".

heldigvis tok det ikke lang tid før jeg skjønte at det ikke gikk ann å bruke hesten på en slik måte, de er tross alt et levende vesen som er fullstendig avhengig av at vi gir dem det vi har tatt fra dem ved å sette dem i fangenskap.

grunnen til at jeg startet med hest var vel at hesten var et flott dyr, fin og rett og slett nydelig(som alle 6-årige hestegale småjenter). men det er greit, et sted må vi alle starte. mamma kjøpte lyngshesten min når jeg var 7 år, men denne perioden var det hun som tok seg av hesten da jeg var litt liten... i årene som fulgte ble jeg mer og mer fascinert over det at hest og menneske kan gå så godt overens - jeg har ganske lenge vært interressert i NH og mer alternative metoder til det tradisjonelle, og strever daglig etter å lære mer. har satt meg inn i høvene til hesten, og trimmer hovene hans selv etter den naturlige barfotmodellen. alt dette lærer med så utrolig mye både om hesten, dens natur og meg selv. det blir liksom litt mer verdt alle de pengene det går i hest i året når jeg hver dag lærer nye ting og kan gi hesten en så god hverdag som mulig. dette er det som driver meg og som forhåpentlig gjør at jeg kommer til å fortsette med hest så lenge jeg klarer.

nå tror jeg at jeg er ganske heldig som kommer fra en familie som er villige til å hjelpe meg med det økonomiske som følger med å ha hest, jeg har sluppet å selge hesten min for å fortsette på skole, og personlig er jeg villig til å ofre en god skoleplass når det kommer til videre utdanning, mot at hesten følger meg. jeg mener at har jeg først skaffet meg hest, så selger jeg han ikke. dette er noe jeg også tror fordi hestene er grunnen til at jeg har stoppet opp der de andre tenåringene skeiet helt ut - jeg var i stallen og holdt meg frivillig der istede for å fly rundt på bygda og prøve ut diverse rusmidler, alkohol osv. venner er ikke noe problem, men likevel er hesten min "my one and only". han er der for meg, han er 100% til å stole på, og som sagt så lærer jeg så utrolig mye...:)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.