hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pelham bitt
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pelham bitt
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 07/04/2005 :  22:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ganske sterk og legger seg på bittet og drar avgårde. Selv mener jeg man må trene mye tempovekslinger,rygging og rett og slett roe ned. Jeg har øvd med han på dette i over et halvt år nå (han er kaldblods og stressa og sterk) jeg liker ikke bruke sterke bitt, men nå har jeg prøvd vanlig trinse,muffebitt,d-bitt og tredelt,og han er like sterk..så jeg tenkt eå prøve en pelham bare for å sjekke ut om han går lettere på det. Eller vil jeg bare "ødelegge" han med det..?
En annen ting jeg lurer på er disse bittene som er helt rette, blir ikke de ganske stive/harde i hestens munn,siden de ikke kan "bøyes"? tror dere kanskje et myler d-bitt ville hjulpet? men jeg synes disse har så mange ledd...hehe..
håper på svar!!

Destrier

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  09:05:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Et rett bitt er mildere og aksepteres lettere av hesten enn et delt. Med rett bitt, mener jeg et slikt som er litt buet hele veien.

Om du har en god hånd og er dyktig til å forklare hesten din hva han gjør feil, samtdig som du klarer å forklare ham hva han skal gjøre isteden, og er rask til å belønne så snart han tenker rett - så er en pelham en god løsning. Hvis ikke, risikerer du å gjøre vondt værre.

Løsningen ligger m.a.o. ikke i å bytte bitt, men i din forståelse og hånd. Det kan være lettere for hesten å forstå forskjellen i det du forklarer med en pelham, men det forutsetter selvsagt at du forstår hvordan den fungerer og klarer å overføre kunnskapen ut gjennom dine handlinger.

Bare å bytte til et annet bitt vil ikke løse noen av dine problemer, det kan til og med gjøre ham værre (ødelegge ham).

Gjør det at et Myler bitt har mange ledd det til et mildere bitt? Forklar gjerne hvordan...

Et rett bitt fordeler trykket jevnt over tunge og lader (tungen er mest egnet til å ta imot trykk, ladene er det ikke). Det kan ikke klype eller klemme (forutsatt at det passer, d.v.s. ligger helt inntil i munnvikene). Om det er for stort, kan det (som alle andre bitt) gi klemskader i sidene (inni munnen, vanskelig å se for et utrent øye). Mange hester går med alt for store bitt, og får ubehag/skader av den grunn, og fungerer derfor dårligere enn de burde i ridningen.

Letthet i ridning ligger i balanse og retthet. Det er sannsynligvis her problemet ditt ligger. I tilfelle finnes det ikke noe bitt som hjelper for det.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 08/04/2005 :  09:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville heller prøvd dette, det er bare sterkt om du må dra hardt,
Det virker sånn at hesten ikke kan bite seg fast i bittet.
Har gode erfaringer med det på sterke kaldblodser.
Pelham er noe jeg ikke liker da det ofte kan få hesten til å bli enda sterkere

http://minhestebutikk.no/mhb/produkt.asp?kat=16&o=pris2&pid=5011

Redigert av - munti den 08/04/2005 09:11:26 Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 08/04/2005 :  09:06:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er blitt overbevist om at hvis du skal ha et sterkere bitt på hesten, så bruk et pelham med to tøyler. da kan du bruke den øverste tøylen som vanlig, og stang tøylen etter behov. du ødelegger han ikke hvis du er myk på hånden og ikke henger på tøylen. om han blir lettere å ri med et sterkere bitt så er det faktisk best, siden man slipper å ta så himla hardt i de. et bitt er jo ikke sterkere enn hånden som holder i det, så sånn sett så kan et mildt tredelt bitt være innmari sterkt om man er nødt til å ta hardt i det. du ødelegger hestens munn mere med det...

et rett bitt med lite tungefrihet er faktisk det mildeste, siden det fordeler presset mest over hele munnen. myler bittene er jeg ikke noe fan av, jeg synes de er oppskrytt og rett og slett ser merkelige ut.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 09/04/2005 :  20:22:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar.
Kjøpte et litt tykkere tredelt bitt til han,går bedre på det i dressuren enn et vanlig trinsebitt. Men på tur bare drar han avgårde uansett hvor mye jeg holder igjen,prøver å ta og gi,da de bare blir sterkere hvis man konstant holder. Men jeg er som en mygg oppi salen for han. Snakker jeg til han blir han bare irritert,rister på hodet og viser tydelig at "ingen snakker til meg!"
Virker som han blir kjempesur hvis han MÅ gjøreting han får beskjed om..
Men når vi trener horsemanship/bakkearbeid,virker han ganske grei, og han forstår hva man mener,samme når vi rir dressur og alt er rolig og stille rundt oss,så kan han går kjempefint,men på tur/sprang så bare drar han avgårde, han er råsterk. Var derfor jeg lurte på om jeg skulle prøve noe annet bitt på tur/sprang. Kankje dere har noe tips om hvilke bitt?!
Har prøvd pessoa,men da spenner han seg helt..
Mente ikke at Myler bitt var mye mildere..men om jeg kanskje fikk bedre kontroll med det..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.46 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.