hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trening i roundpen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Trening i roundpen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  21:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en litt "stri" og "sjefete" kaldblodsvallak.
Har trent han litt i rundpaddock (roundpen), gjort som jeg har lest og sett. "Jager" han rundt i trav, meningen da er at man skal krysse over banen sånn at hesten snur, og etter noen ganger med det,skal hesten "underkaste" seg deg,stoppe,se mot deg, så belønning. Men problemet er at når jeg skal krysse over banen for å få han til å snu,så sparker han etter meg.og det virker som han aldri blir så sliten at han stopper opp og ser mot meg..han vender alltid hodet fra meg og jeg må smatte for å få litt oppmerksomhet fra han. Dette gjør han under longerng også, kaster på seg når jeg ber om trav eller galopp,og sparker ut mot meg og bukker.. Er det noen tips dere har til meg eller burde jeg søke profesjonell hjelp med han før noe skjer.. Han er jo snill ellers,men jeg føler at han blir sint når noen ber han gjøre noe han ikke "gidder"..når han var åring,så slapp han å jobbe, hvis han begynte å småsteile eller småbukke..så han fikk vilja si når han var liten. Jeg viser ikke at jeg er redd,og jeg er bestemt med han..men jeg vil ikke ha et hest/eier forhold hvor vi bare krangler.. sånn ellers er han kjempesnill, vrinsker hver gang jeg kommer,følger etter meg i innhegningen og når jeg leier han. Han kan stå lenge og bare kose/bli børsta..men det virker som han hater å bli trent..jeg har utstyr som er nytt og tilpasset han. Han er en "her er store,sterke jeg" hest.. når vi leier han ut om/inn til innhegninga/stallen, så småtraver han og kaster på hodet sånn som mange hingster gjør.. så det er en "her komme r jeg" type.. jeg klarer bare ikke kvitte meg med han, for jeg har jo tross alt hatt han i snart 2 år, og han er jo en søt og morsom hest. Angående treninga er den variert (dressur,sprang,tur,longering).
Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre..
Er det kanskje noen her som har gode tips,eller vet om noen som kunne tenke seg hatt en sånn hest på fòr eller til trening en periode..?
Håper på svar da jeg trenger hjelp..!

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  21:59:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Man skal aldri jage hesten rundt i rundpen, meningen er at hesten skal ha lyst til å være sammen med deg, og gjerne vil komme inn til deg. Noen hester tåler ikke så mye trykk, og føler seg truet, og dermed sparker. Man må jo da lære og lese hestens kroppspråk, for å kunne se når hesten synes det er stort nok trykk (husk at noen hester spretter til siden bare man ser på dem, mens andre må man mer eller mindre "kaste stein" på for å få dem til å røre seg;) Det ser ut til at din hest er av den følsomme sorten). Tror nok det er tillittrening som skal til (lederrollen skal man gjøre seg fortjent til, og den kommer ikke ved tvang, straff og underkastelse). Det er vanskelig å skrive treningstips på et slikt forum, og uten å ha sett hesten, jeg anbefaler deg et NH kurs (Ellen Ofstad er utrolig dyktig)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 12/04/2005 :  14:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det kan virke som kommunikasjonen ikke er på rett plass- altså at du står feil i forhold til hesten og at du presser for mye. Dette gjør at hesten bare blir utrygg på deg, og derfor reagerer den som den gjør. Han skjønner ikke helt hva du mener, og dette må du passe deg litt for, så du ikke skal få en hov i magen!
Vil anbefale deg det sammen som Natalie, å ta et kurs!

Hege Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 18/04/2005 :  14:00:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
god Idê, ta han med på kurs.
Men husk: han skal ikke snu seg mot deg for at han er så sliten at han gir opp, men for at han er "villig til å forhandle" og vil inn i "flokken" igjen, der du er "lederhoppa".
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 14/05/2005 :  19:47:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes du skal taet kurs for å se hvordaan folk gjør det. men ikke samme metode funker på alle hester. min hest var på kurs og gjorde det samme . sparket etter han som holdt kurste, men jeg får det fint til nå.. men vil annbefale å gå et kurs der noen som kan det viser deg...
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.62 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.