hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Liker det ikke?Eller bare usikker?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Liker det ikke?Eller bare usikker?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  17:04:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en kaldblods på 6 år. Har kun hoppet med han 3 ganger. Har bare hoppet 60cm hittil. Når det er enkelt hinder helt rett, så hopper han, virker som han synes det erl itt gøy, for han girer seg opp,spisser ører og hopper ganske bra egentlig!
Men hvis vi setter opp 2 krysshindere etter hverandre, så hopper han det første men bare skjener når han kommer til det andre. Når jeg legger på sjenkel da,så rister han på hodet og virker irritert på meg.
Så det jeg lurer på er om han liker å hoppe,eller ikke liker det? Er det bare at han er usikker? Han er en litt nervøs hest til vanlig, og er av den typen som ikke akkurat liker å jobbe hardt. Han blir irritert hvis jeg ber om noe han ikke vil,om det bare er en sjenkelvikning (det kan han).
Men siden han hopper enkelthindere så bra,så virker det som han synes det er litt gøy og.. Men nå har vi jo bare hoppa 3 ganger,så han trenger vel bare trene opp selvtilliten kanskje..
Men på bøyeprøven fikk han grad 1-2 halt på høyre frambein. Det er 1 år siden. Og han har aldri vært halt,eller vist tegn til det heller.. men burde jeg glemme å hoppe med han da..?! Er det bare "slemt" av meg å trene han i sprang da.. Virker ikke som han har vondt,og veterinærene finner heller ikke ut hva det er,og jeg har hatt equiterapeut på han og hu fant heller ikke no..er bare hvis han traver i skikkelig tempotrav at det "er no" med skulderen, men dette har jeg/vi bare gjort 2 ganger bare for å "sjekke" skulderen.

munti

Skrevet - 01/04/2005 :  17:44:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei er hesten bøyd opp igjen nå i år ?
det kan jo hende at han er blitt bra igjen (håper det )
eller at han har fått enda flere smerter (det håper vi ikke)
Iallefall lurt å finne ut.

Men om han er frisk er det bare å trene
Hesten må jo lære seg å hoppe, og når hesten klarer å konsentrere seg om å hoppe ett hinder, kan man begynne og hoppe to hindere etter hverandre.

Men først bli trygg på ett hinder.
Også legger du en bomm på bakken etter hinderet ri over bommen som om det skulle vært et hinder.
Få hesten til å bli trygg og ros han mye så han syntes det er morsomt, etter hvert blir bommen til et hinder
Fort deg langsomt

Etterhvert lager du en bane med kansje bare to hindere og legger du ut bommer runtomkring på banen som du rir akkurat som om de er hindere
Dette gjør du fordi du skal lære hesten at jobben er ikke ferdig etter ett hinder og at det er ikke noe vanskelig selv om det er flere bommer.

Noen unge hester blir helt forvirra når de ser hindere etter hverandre og klarer ikke å forstå hvordan de de skal klare å sette beina riktig

Husk at det må være riktig antall meter mellom hinderene eller bommene, det er ganske viktig hvis hesten skal bli trygg på seg selv.

kan du noe om dettemeter imellom altså ellers er det bare å spørre

Munti

Redigert av - munti den 01/04/2005 21:24:24 Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  21:28:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar munti!

Jada,kan meterne mellom bommer osv! Men spør hvis det er no mer jeg!
Da er det bare å sette i gang å trene rolig framover!

Julie.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/04/2005 :  12:02:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør som Munti sier, sjekk om hesten er helt frisk, at alt utstyr passer osv.
Videre må du tenke "unghest"- dette er noe nytt for hesten, og det skal ikke gjøres for vanskelig for den. Ha fokus på GØY! Husk også på deg selv, pust dypt og rolig, og ha det gøy selv, samtidig som du "viser" hesten at dette ufarlig.

Det er også forskjell på om hesten ikke klarer å jobbe, og at den lurer seg unna fordi den ikke orker, men dette er vanskelig å si når man ikke ser hesten. Men hvis hesten er helsemessig i stand til å bli krevd endel av (nå tenker jeg først og fremst på bakken), så må du si såpass i fra slik at den ikke bare tuller med deg!
Når det er sagt, er det noen hester som ikke synes det å hoppe er det morsomste i verden, med mindre de får gjøre akkurat som de vil! Er det ikke noen som kan hjelpe deg litt da?
Uansett- er hesten trygg på deg eller i "hverdagen", og respekterer den deg når du rir på bakken, tur osv, er det lettere for deg å få den til å slappe av når du hopper med den.

Hege Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/04/2005 :  00:26:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er helt normalt at en urutinert/"grønn" hest alltid vegrer på hinder nr 2 om den ikke er trent å hoppe stuss eller kombinasjoner.
Og det er om så "hinderet" bare er 30 cm."høyt"....

Dette har med manglende teknikk/steg-vurdering å gjøre psykisk hos hesten.
Venn den først til å hoppe enkelthindere slik at den blir sikker på teknikken og kan vurdere avstander selv.
Lag så gjerne en slags "bane" ut av det, og ri et mønster bestående av MAX 3-4 enkelthinder, men ikke sett de opp som kombinasjoner enda.
En uerfaren hest trenger stooor plass i starten, benytt hele ridebanen og ikke tving hesten i krappe svinger/brutte linjer over hinderene.Det lærer den ikke noe av.

Deretter kan man forsiktig sette opp 2-3 hinder etter hverandre med 3-4 galoppsteg imellom.
Husk å bruk riktig steglengde (avstand) mellom hinderne så hesten får en fair sjanse til å treffe på riktig å bygge selvtillit.

Det er alltid mye enklere å hoppe enkelthindere enn en hel bane, derfor oppfører hesten din seg slik den gjør.
Den må trenes til å hoppe "flere i en sleng", ingen hest forstår det av seg selv (derfor svinger de unna) uten å bli "fortalt" det.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 04/04/2005 00:37:25 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.