hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sprang med varmblods traver
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 sprang med varmblods traver
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2004 :  10:05:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har en varmblodstraver, som jeg nå holder på å trene sprang med.
jeg skjønner ikke hva det er med folk, de sier at en traver kan umulig bli en bra sprang/hobby hest,da tror jeg de ikke hvet hva de snakker om,hva synes dere???
jeg tror alle hester har så og si like store sjanser som alle andre hester...

en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :)

Silje H

Norway

Skrevet - 13/05/2004 :  11:18:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSilje H  Svar med kopi av melding
Enig i det meste du skriver her...
At en traver kan bli en like fin hobbyhest som en annen spranghest, kan jeg si meg enig i.
Kjenner selv ei jente som er ute å starter 1,10m og 1,15m med sin gamle kaldboldstraver. Han er kanonfin!

Det jeg er uenig i er det du sier om at alle hester har like god mulighet til å bli noe:

Dvs, en traver er avlet for å kunne trave fort, ikke galoppere og hoppe over hinder. En spranghest er avlet til å galoppere og hoppe høyt, og vil derrmed få problemer med å følge travhestene i trav.
Skal du "opp i høyden" vil jeg vel ikke anbefale en eks-traver, men som du sier, til hobby-kosebruk, er disse ofte like fine!

Mvh
Silje H
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/05/2004 :  11:41:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig med Silje H, og en utfyllende kommentar.

Husk at et sprang er et stort galoppsteg. Dersom hesten i utgangspunktet ikke har noen god galopp (noe ofte travere ikke har), er utgangspunktet for å hoppe bra også tilsvarende.

Men det finnes ingen regel uten unntak.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

*Antalya*

Skrevet - 05/10/2004 :  15:27:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
heisann ; )

enig i mye av det dere sier.... skal selv begynne å hoppe med varmblodstraveren min.. første gang hun løshoppa hoppa hun 120 lett !

tror de fleste raser kan bli gode i sprang, men verdensmestere kan de nok ikke bli.
men for konkurranser opp til 1-1.10 tror jeg varmblodstravere klarer .. er jo forskjellige med de forskjellige hestene. men veit om flere travere som har konkurrert i såpass høye klasser. er visst en varmblodstraver som har vært med i olso horseshow en gang også..

lykke til med sprang ridninga da
Gå til toppen av siden

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2004 :  11:04:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei,ja det med traveren i oslo horse show er sant,det viser jo at alle hester har en sjanse,nå har jeg også klart å få hesten til å fatte galopp på sjenkel,går samlet og rolig,det gjør at han hopper kjempebra
jaja,uansett,takk for at dere har svart:)

en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :) Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 28/10/2004 :  17:38:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes avdanka travere er noen kjempefine hester jeg! De er håndtert fra de er noen få dager gamle, sjelden redd ting, har god grunntrening og er svært utholdne.

Og hoppe kan de også! Noen av de hopper kanskje ikke i beste stil, men de kommer seg jo over. Vet om flere gamle travere som hopper minst 1.20m.
Kjempefint at de har stiftet egen forening for avdanka travere, arrangerer stevner og lignende.

Stå på!
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 01/11/2004 :  09:48:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei rebecca og joker

Ikke bry dere så voldsomt mye om hva andre mener om deres sjangser til å oppnå noe innen sprang.
De fleste her inne har uansett ikke sett hesten og har derfor liten forutsetning for å uttale seg om akkurat din hest.
Hvis det er slik at du virkelig vil satse max på hesten din så skaff deg en trener med kompetanse til å hjelpe deg slik at "traverfaktene" blir minimale.
Ønsker deg og joker lykke til, og legg gjerne inn en melding i gjesteboka mi og fortell hvordan det går.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

JuliMette

» VIP

Skrevet - 17/11/2004 :  21:44:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihej!!
Traveren jeg hadde før trente jeg sprang med, og hun jikk kjempefint!!!! hu va mye mer balangsert å dejli i galoppen en enn banehest jeg også red!!!!!! så skal aldri si aldri! jeg har nå en kaldblodstraver på 3som går løp og han tar jeg med meg på banen å løshopper forløbig å han hopper kjempe fint!!!:D tror alt går ann jeg, med bare litt håp;) og rette trening:P flere her som starter med traverne sine! bra med litt avveksling:)
*klemz ida*
Gå til toppen av siden

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2004 :  15:42:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei alle dere som har svart på innlegget mitt!!!
vil bare si at det er visstnok mange meninger om dette emnet.....nå går varmblodsen min 80 cm bane,nesten prikkfritt,*stolt*må nok trene litt mer før jeg kan være med på stevner i den klassen,men det viser ihvertfall at en vilken som helst hest kan bli en bra hobby/allroundhest,han går også lett C programmet i dressur...ikke for å være nedlatende til dere som ikke er enig i dette,men dere burde være litt mer positive til de fleste raser,men alle har jo sine favoritter....det har også jeg,og mange tåler nesten ikke synet påen spesiell rase....selv synses jeg ikke fjording ernoe tess...men de er jo flinke på sitt vis,noen av de når jo ganske langt i sprangverdenen...bare det at jeg har dårlige erfaringer med de.....

en rytter uten en hest er bare et menneske,men en hest uten en rytter er fremdeles et hest :) Gå til toppen av siden

Mia__

Skrevet - 23/12/2004 :  16:26:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg har en varmblodstraver, som ser ut til å bli en veldig bra ridehest. Hun er bare 3 år så jeg har ikke hoppet med henne ennå, men hun er "løshoppet" eller hun hoppet frivillig over en tønne som er 1m høy.

Det at mange mener at travhesten ikke kan ris er helt på jordet, kaldblodstraveren til venninna mi hopper 130cm og har starta LC dressur....!!!!!!!!!!!!!!!!

En traver kan bli en like fin spranghest som en hest som er avlet opp til sprang.... det mener i allefall jeg....( Men selvfølgelig er det jo noen unntak...)

Fra Mia
Gå til toppen av siden

rebecca/joker

» VIP

Norway

Skrevet - 26/01/2005 :  09:47:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
heija!
nå har jeg hoppet en bane på 80 cm med joker,han er kjempeflink,skal snart starte 80 på steinkjer:)grugleder meg!skal bli morsomt,men spørsmålet er jo hvilket humør joker er i den dagen......

nationalgame

Skrevet - 29/03/2005 :  22:41:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har ofte vist seg at eks travere kan bli veldig gode spranghester. Travere har faktisk en enormt god spenst......
En tidligere landslagsrytter hadde en kaldblods eks traver, og hun var helt rå.. Hun hoppet ALT. Og da mener jeg alt.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2005 :  23:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det har ofte vist seg at eks travere kan bli veldig gode spranghester. Travere har faktisk en enormt god spenst......
En tidligere landslagsrytter hadde en kaldblods eks traver, og hun var helt rå.. Hun hoppet ALT. Og da mener jeg alt.

Opprinnelig postet av nationalgame

Hvilken sprangrytter? Hvilken hest? Tydlig noe jeg har gått glipp av..

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  00:08:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ble veldig nysgjerrig selv...
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  10:10:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg husker varmblodstravern som het(er) Super Trooper eller noe, som var ponni og gikk Glava cup finalen i Spektrum, og gjorde det ganske bra. Det er en god del år siden. Og Glava cupen går vel bare i 1.10 eller 1.20 eller noe.. Ikke så veldig høyt iallfall. Men dette var/er en varmblodstraver, som er endel lettere enn kaldsblodsen. Faktisk hadde denne travern også en ganske dårlig galopp, noe som er et dårlig utgangspunkt for å være en bra spranghest.

Apropo travere jeg kjenner til fra sprangbanen.

nationalgame

Skrevet - 30/03/2005 :  11:58:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke å nevne navn sånn, men han het Dagfinn askeland, og heste her verinda. Dette er lenge siden. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.