hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Helfòrhestens utstyr
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Helfòrhestens utstyr
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ullsokken

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  17:24:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Dersom du skulle hatt en hest på helfòr, hadde du da syns at du burde få med "alt" utstyret eieren har til hesten? Eller bare det mest nødvendige?

Eller for å si det på en annen måte: Er det vanlig at fòrvert får med seg omtrent alt utstyret eieren har til hesten?

Selv fikk jeg bare med sal, hodelag, grime. Resten har jeg kjøpt selv.

Raving madness suits me fine

Lucinda:

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  17:33:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det blir vel egentleg opp til kvar enkelt å lage avtaler om dette. Eg satte vekk min tidlegare hest på heilfor (for nokre år siden) og leverte da berre med dressursal, eit hodelag og eit par dekken og ei grime. Anngåande salen hadde eg med i kontrakta att forvert var ansvarleg for den og eventuelle skader den fekk. Resten såg vi på som "forbruksvare" som måtte påreknast normal slitasje.
Dette var også med i kontrakta.

Redigert av - Lucinda: den 30/03/2005 18:00:35 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 30/03/2005 :  17:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg satte bort hesten min på helfòr for en lengre periode nå i vinterferien, og sendte da med grime, 1 fleecedekken, 1 tjukt vinterdekken, bittet hennes, komplett sal og 2 sjabraker i tillegg. Siden hun har hest fra før hadde hun resten av det hun trenger selv. Jeg har også ramset opp utstyret i kontrakta, slik at det ikke blir noen "misforståelser", men naturlig slitasje må regnes med.

Hesten jeg fikk på fòr hadde med seg det meste av utstyr en hest kan ha. Komplett sal og hodelag, mange sjabraker og voilocker, saltsteiner og annet godis, 10 dekken, 3-4 forskjellige beinbelegg, transportsokker, bandasjer, alt av salver og annet medisinsk utstyr, salsåpe og fett, gough, kraftfòr som var igjen, gummimatter til å ha i boksen, og mye mye mer, -ja absolutt alt var med til denne hesten! Egentlig veldig greit synes jeg, da får hesten det utstyret han er vant til, og da vet jeg også at det passer det som passes skal.

Grunnen til at jeg fikk med så mye utstyr var at eieren er gravid og får ikke brukt utstyret selv på noen annen hest. Skal ha hesten i verfall 1.5 år, og dermed ville mye av godis, kraftfòr og medisinutstyret, osv gått ut på dato, og da kunne hun like så godt sende med hele greia. Alt står i kontrakten, og skal behandles jevnlig og skal tas godt vare på, men naturlig slitasje må regnes med.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/03/2005 :  18:25:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Syns det høres logisk ut som både Jalla og Lucinda har svart. Det skal vel ikke bli "himla store utgifter" i forhold til innkjøp om man har hest på fôr, så sal osv. syns jeg det er logisk om følger. Iofs også det utstyr eier hesten trenger til daglig i form av dekken osv.
(Iallfall om eier har krav i forhold til hvilke dekken og når osv.)

Men viktig viktig for begge parter er jo å ramse opp hva og i hvilken tilstand det er når man fikk det. Herunder er jo ikke bilder så dumt, om man tar noen "fra alle bauger og kanter" bilder av salen og dens tilstand osv. kan ikke eier etterpå "få for seg" at de stripene kommer av noe forvert har gjort. Ei heller kan fôrvert påstå at "stigbøylereimene var nesten røket da jeg fikk dem" når de har gått sund i løpet av perioden!

Ellers syns jeg vel ikke det er totalt ulogisk om man dropper å sende med ting som børster og sånt, iom at det er ting som fort rotes bort, ting man ofte har selv, selvom man ikke har hest osv.

Når dere sier "alt annet må man regne med slitasje på", tenker dere da sånt som flenger i dekken osv også, eller er det klausul i kontrakten om "fornuftig bruk"?? Altså: legger man igjen dekkenet på bakken og musa kommer og spiser det, vil man da ønske at forvert erstatter det? Eller er det også "sånt som skjer"??

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Cossie_babe

» VIP

Skrevet - 30/03/2005 :  19:48:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg satt vekk hesten min nå nettopp og jeg sendte med:
2 grimer
leietau
komplett sal
hodelag m/to bitt
shabrack
voilock
fleecedekken
bobledekken
pusseutstyr
regndekken
reflexsett
førstehjelpsutstyr

Men de som har han hadde jo ingenting fra før så da fikk de med det mest nødvendige og litt til.

Ekstra utstyr og penere utstyr beholdt jeg selv.
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  23:03:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror jeg faktisk selv hadde kun krevd at sal var med. Av den grunn at jeg har alt annet. Jeg ville antagelig også likt å brukt eget utstyr selv, og sluppet ansvaret for det som hesten ellers hadde.

Men alle har jo ikke alt man trenger, og for en forhest er antagelig ikke prioriteten til å kjøpe full garderobe så høy. Skulle jeg satt bort en hest på helfor ville jeg antagelig sendt med det mest nødvendige (sal med 2-3 shabraker/voilocker, hodelag, grime/leietau, et par dekner og eventuelt belegg). Jeg tror de fleste hesteeiere har endel utstyr ut over det de trenger. Og deriblant en hel masse som i praksis er kassert, men som fremdeles ligger innerst i skapet fordi det fremdeles er brukbart. Slikt utstyr er jo glimrende å sende av gårde. Om du likevel må sende med noe som er litt dyrt kan dere jo avtale en form for leie, og en kontrakt som sier at ødelagt utstyr skal erstattes, og skader utover normal slitasje også skal erstattes. En del ting er forbruksvarer, og går i stykker før eller siden. Det vil jeg si at er forrytters ansvar å erstatte og holde. Ellers er ting som børster, førstehjelpsutstyr og reserveutstyr noe jeg mener forrytter selv må holde. Med mindre du kanskje har to kasserte hodelag som du uannsett kan sende med..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  23:49:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg fikk med alt utstyret eieren hadde. Hun ville det vel selv; så vet hun at hesten får det utstyret han trenger. Jeg kjenner eier godt og hadde hatt hesten på halvfor i to år før. Hadde jeg satt ut egen hest til noen jeg ikke kjente så godt fra før, hadde jeg nok gjort som de andre nevner, lånt ut det viktigste og tatt det opp i kontrakten.
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 20/04/2005 :  12:29:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva som blir sendt med er i grunn helt opp til eier.. og dette er i grunn lurt og forhøre seg om når man er i kontakt med noen ang forhest. Jeg har en hest som jeg eier, og en på helfor. Har hatt nye forhest hvert år og det er veldig forskjellig hva som følger med. Iogmed je har hatt hest i mange år har jeg endel utstyr liggende, så det viktigste for meg er å få med sal og bitt som passer til hesten. Jeg ville ikke tatt imot en hest uten dette, da jeg ikke er intr i å kjøpe dyre saler og dekken til en hest jeg skal ha i ett år. Hvis hesten må ha dekken på, synes jeg eier bør sende med et dekken. Selv ville jeg sendt med alt utstyr hesten trengte, men det er veldig stor forskjell på nettopp det. Eier trenger kanskej utstyr til annen hest. Men jeg hadde faktisk ikke sendt med sal i 15 tusen kroners klassen ... da hadde jeg heller gått til innkjøp av en rimeligere godt tilpasset sal før den ble satt bort.

Besøk gjerne hjemmesiden vår :)

http://www.123hjemmeside.no/marsgris
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.