hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva er galt med ponnien min?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 hva er galt med ponnien min?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  09:16:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har hat dyrlege som har sjekket men han finner ikke noe som er galt med henne...
jeg tror men er ikke sikker at det kan ha med at hun har vokst fort dette siste året...
det er ei hoppe på 2 år som er blanding av island/shettis, hun er svart. alle hestene mine står ute fra morning til kveld og fra ca mai om været er ok hele døgnet.
problemet er at av og til så virker det som om bakbeina hennes sover, hun stopper opp å må vente litt før de fungerer. som regel er det på vei ut av stallen men jeg har sett at det hender hun får det midt på dagen når hun står ute også...
hun er ennå ung å er ikke i noe hardtrening eller noe.
hva kan være galt?

Guro
» VIP

Skrevet - 30/03/2005 :  12:16:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Har egentlig ingen aning om hva som kan være galt. Men har du prøvd å høre med en flink hovslager? De er jo tross alt (de av dem som har utdanning) utdannet i hestebein, og det kan jo hende han/hun klarer å se noe som ikke dyrlegen så/fant.

mvh
Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  12:43:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun har hat smed som har sjert og raspet høvene regelmessig og er barfothest... han finner heller ikke noe galt.. Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:06:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Patellaopphakning? Bare et innfall... Kan vel være lurt å få henne undersøkt av veterinær med tanke på cyster i bakknær, overbein, patellaopphakning etc. Fins det noen beinproblemer i slekta hennes?

Mvh Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:11:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
har hat dyrlege som ikke har funnet noe. begge foreldrene er friske å raske, og ingen av de har videre bakover foreldre eller besteforeldre med noen form for beinproblemer... Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  13:52:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har heller ikke så mye peiling på dette, men kom i tanker om den ene hunden vår da jeg leste ditt første innlegg.. Hun hadde også problemer med og "få med seg" bakbena. Da veterinæren sjekket nærvebanene hennea bak, fant han ut at de er sterkt reduserte fra krysset og bakover i halen og ned i bakbena. Hun kan fint leve med dette, hun går på medisiner for og åpne nærvetrådene opp slik at hun kan fungere som vanlig. Har hesten din vært sjekket for dette? Vet ikke om dette var til noe hjelp da men...
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/03/2005 :  14:54:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det første som slår meg er enten vekst-smerter eller Pathella Catching. Men jeg synes det er rart ikke vetrinær da har oppdaget dette da det ikke er særlig vansklige diagnoser å stille.

I 2-3 års alder kan enkelte unghester hovne opp i bakbeina pga. en sterkere vekstperiode/fase.
Egentlig vil de fylle litt i alle beina, men det synes best på bakbeina da blodomløpet er dårligere her pga. lang vei fra hjertet. (Det blir altså sekundært.) De vil da gå stivt/slepende/ujevnt etter å ha stått rolig.
Om hesten trenes i en fase den har sterk vekst, skal den da ha fri i opp mot 2 mnd. til perioden har roet seg.Du vil da ikke merke noe senere.

Pathella Catching er og en mulighet.
Dette er at hesten har for stramme leddbånd bak i kneet som gjør at de vil gå litt stivt/ujevnt, og særlig før de "kommer i gang".Arv, for flatt underlag (feks i paddock osv.) er som oftest årsaken.
Dette har mange hester uten at eier vet at det netopp er Pathella Catching.
De går litt stivt og kan "slepe bakbeina" etter seg, for så å gå normalt igjen.Styrker man musklaturen rundt i bakparten og ikke har hesten på så flatt underlag, vil dette forsvinne. Man rir da øvelser som rygging,opp/nedoverbakker slik at leddbånd tøyes og bæremusklatur styrkes.
En vetrinær vil også forholdvis enkelt se om hesten har dette.De tar hesten i leietau og leier den feks.i en liten vending og da er symptomene nokså klare og diagnosen kan stilles.

OBS: Dette er ikke det samme som pathella opphakning som er et videre/annet stadige.Lårbeinet har nederst i kneskåla en hvileflate hvorpå kneskåla kan "trekkes opp og låses fast, sån at hesten ikke bruker muskelkraft. (Det er dette som gjør at hesten kan stå å sove og hvile på et bein uten anstrengelse/belastning på beinet.)

På noen hester er det ene invendige leddbåndet (de har 3 stk fra under-lårbeinet) så stramt at de ikke kan få kneskåla ned fra hvileflaten igjen, hvorpå beinet "fastlåses" i utstrekt tilstand.
Hesten vil ha da "hoppe"/halte tydelig rundt på 1 bein, noen steg når den starter å gå.
Dette er karakteristisk for pathella opphakning og jeg tror derfor ikke hesten din har dette. Det ville en vetrinær sett med en gang også for hesten halter tydelig periodevis og beina er ute av "kontroll".

Om dette ikke blir borte i løpet av noen dager, ville jeg fått en annen veterinær til å komme.Av det du skriver kan det tyde på enten en vekstfase eller Pathella Catching.Men jeg er ingen veterinær og har ikke sett hesten.

Redigert av - xxxx den 30/03/2005 15:03:15 Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  17:51:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen!

hun er ikke noe hoven eller får vondt om jeg rører eller klemmer noen plass på bakbeina. hun er heller ikke noe halt, har hat bøyeprøve på henne.
men når hun må stoppe så får å få foten til å liksom virke igjen så løfter hun den høyt innunder magen så ned igjen. aldri noen som helst problemer når hun er ute på leieturer i skog og mark, løfter beina fint. vi både skritter, traver og galopperer litt, og hun går fint over fra trav til galopp, og fra skritt til galopp om jeg ber henne om det. hun pleier å legger seg på natta i stallen (boks 3*3m) jeg håper jo at det bare er en vekstfase, men jeg skal få en annen vetrinær til å se på henne også.
Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 30/03/2005 :  18:34:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det bare det ene benet, el er det hele bakparten? Det første som slår meg om det er bakparten og ikke bare det ene benet er nerver i klem, el dårlige signaler. Har hatt 2 hester med dette problemet. Vobler kaller dyrlegen min det... En sammenklemming mellom 2 virvler som forhindrer signalene til å nå muskler og nærver i bakparten..
om det er kun det ene bakbenet er det mulig noe som heter hanetripping. ikke noe å gjøre noe med, og gjør heller ikke noe. Flere hester som går på høyt nivå i sprang som har dette. Men siden det bare er av og til...
tror jeg ville fått skjekket hasene hennes ordentlig jeg.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/03/2005 :  20:40:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pathella Catching rammer ofte unghester som ikke trenes (skrittes/leies på tur) tilstrekkelig i kupert terreng, men som for det meste blir gående i en flat luftegård.
Hesten blir ikke alltid hoven om den har pathella catching, så sån sett stemmer jo det.
Slik trener du det evt. vekk:

Først forsøker en å trene seg ut av tilstanden, som jeg skrev i første innlegg.Dette som sagt fordi knestrekkemusklene, som trekker kneskålen opp på hvileflaten, ofte er dårlig utviklet. Ved å trene disse opp til å fungere bedre, kan tilstanden oftest helbredes.

Knestrekkmusklene trenes ved å bøye bakbeina,; gå/ri opp og ned bakker og skrenter, slik at benene blir tvunget til å bli bøyd.
Man bør også galoppere på løs bunn, hvor hesten skal "tvinges" til å få bakbenene innunder seg.
Dette er med på å utvikle knestrekkemusklene også. Ellers skal hesten skos med kort tå på bakbenene (eventuelt med ringsko), hvilket letter bakbenets avvikling over hvileflaten.

Men jeg ville sjekket dette opp som sagt, greit å vite hvordan du da skal legge opp treningen fremover.Er det vekst, skal jo hesten ikke trenes..

Redigert av - xxxx den 30/03/2005 20:56:05 Gå til toppen av siden

kathrineck

» VIP

Norway

Skrevet - 30/03/2005 :  21:09:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
tror ikke det er hele bakparten, for det er fra hasene og ned hun ikke har helt kontroll på. ofte spesielt koden. det kan være begge og av og til bare det ene. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 30/03/2005 :  21:39:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Knestrekk-musklene er i forbindelse med hasene. Ikke hele bakparten.

Men hva er problemet med å få det sjekket, da slipper du lure mer...
Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 02/04/2005 :  14:02:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
hei! Kanskje hun bare er litt stiv i bakparten? Laaser liksom bakbeina seg litt? Tenkte paa dette siden det er spesielt naar hun gaar ut av boksen hun faar det. Naar hesten min laaser seg litt i bakbeina hjelper det ofte aa rygge han, og da gaar han fint etterpaa. Det er vel vaert ett forsook? Ellers er det lurt aa unngaa at hun staar i ro i boksen altfor lenge.
Hestehilsen fra Cathy og Nicky Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.