hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pesing på ridetur...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Pesing på ridetur...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2004 :  18:50:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Heisann!!!
Har ei hoppe som peser helt forferdelig på ridetur. Hun er veldig kortpustet på en måte.. Dette har bekymret meg litt.
Har vært hos dyrlegen på Biri, og der fant de ingenting... Var visst innenfor normalen, hva nå det betyr.. Greit at de ikke fant noe oppsiktsvekkende, men jeg sitter igjen uten svar..
Kan noen hjelpe meg?
På forhånd takk!!

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2004 :  20:19:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Har hun kanskje bare litt dårlig kondis? Tren kondis med intervall trening og langkjøring, så blir hun gjerne ikke så kortpustet så fort. Utholdenhetstrening trener hjerte og lunger til å klare påkjenninger bedre.

En annen ting, hvis hesten har veldig mye og tjukk pels, blir den ofte fortere sliten, så hvis det er etter den har satt vinterpels hun begynner å pese, kan det ha noe med det å gjøre.

Redigert av - Eva V den 03/11/2004 20:24:42 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  18:14:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Heisann!!

Kondisen tror jeg det ikke er noe i veien med.. Rir ca. seks dager i uka, en til to timer hver gang. Hun er veldig utholdene og sprek...
Har selv tenkt på dette med vinterpels, men det har vært slik en stund så jeg tro ikke det. Tror det har vært slik siden sommeren, men det har blitt litt verre, og da det pep i halsen hennes da vi galloperte ringte jeg dyrlegen.. Etter at jeg skrev her kom jeg på at dyrlegen sa at det kunne MULIGENS være betennesle på en hjertemuskel eller et virus.. Men jeg tviler litt.. Ikke meningen å tvile på dyrleger her altså men tilstanden har liksom ikke forandret seg noe særlig..
Men det vikrer ikke som om hun tar seg vondt av det eller har problemer med å få puste, og det er jo det som teller mest!!
hehe

hilsen fra meg

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  21:57:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
kanskje hun rett og slett bare ER tungpustet? hvis hun ikke plages med det, og er like sprek, så kan det være det. gamle hesten min er slik, hun puster tungt og lenge etter hard trening, men er like sprek fordi... har spekulert litt på hva det kan være, men kom frem til at så lenge det ikke plager henne, så lar jeg det være. hun er frisk og rask ellers, og nå (en venninne som eier henne nå) er hun i tillegg i kjempebra form.

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2004 :  22:41:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Heisann!!
Det kan tenkes.. har ikke tenkt det så enkelt gitt..hehe
Har aldri hørt om noe slikt før, men det er godt å vite at det er flere hester som har det slik =)
Betryggende.
Tusen takk!

Hilsen lille meg og min pesende lille frøken

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  16:59:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!

Ønsker å ta opp igjen dette temaet, fordi situasjonen ikke har bedret seg.. =(
Blida er fortsatt like kortpustet, og det er mange forbipassrene som lurer på hvordan i huleste jeg kan finne på å drive hesten så hart!!??
Sanneheten er jo den at hoppa mi ikke er sliten en gang, hun bare puster slik..
Har i det siste snust litt på om det kan være astma??
Noen som har erfaring med det? Skal prøve å få til en undersøkelse av Blida igjen, snart. Men det er ikke så greit det heller... Så vi får se..

Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 25/03/2005 :  08:55:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo begynne selv med å vanne høyet og flisen hennes.Vann kraftforet hennes også. Har hun astma kan dette gjøre underverker. Dette er jo ikke skadelig om hun ikke har astma heller. Har du mulighet til å ha henne i en boks der hun kan ha hode ut i friluft? (vindu el lign) Hvordan er inneklimaet i stallen? Er det varmt med litt "dårlig luft?" Dette er jo ting man forholdsvis enkelt kan gjøre noe med selv
Jeg regner med at de skjekket luftveiene hennes på biri? Hva med å kjøre henne til vet høyskolen hvis du kan få henne skjekket igjen.
"bråker" det når hun puster? Endel hester har jo en klaff i halsen som ikke åpner og lukker seg som den skal. Dette kan opereres. Og da er det jo en fordel med vetforsikring...
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  10:54:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Hei!

Blida har faktisk bare vært inne en gang i år..På nyttårsaften. Ellers er hun bare ute. Hun får rundballefor som er støvfritt, og kraftforet får hun oppblødt med vitamintilskudd. De sjekket luftveiene hennes på Biri ja.
Tja, hvordan kan man forklare det? Det piper nedi bringen på henne noen få ganger, ellers er det bare at hun puster unomalt fort.. Deler av problemet mitt er det at bilen vår er ikke godkjent for å kjøre hest. Da må jeg låne både bil og henger... Jeg selv har en slik klaff som kan opereres bort. Når jeg går skirenn, har jeg blitt veldig plaget med dette. Men jeg har også astma, og syntes Blida sine symtomer var veldig like mine..

Gå til toppen av siden

nationalgame

Skrevet - 26/03/2005 :  20:58:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja hvis hesten har tykk pels bør den klippes. Hester puster ikke bare gjennom nesen, men også med huden. De blir rett og slett overopphetet, og kan iverste fall få heteslag. Prøv å ta tempen før og etter du har ridd, så ser du det........... Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  18:57:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
HEY!astma er vel kanskje saken ja... ¨
eller stresser hun? kanskje det.. men antakeligvis astma...
Bra at du har utegangs hest.. det har jeg og.. og dem har ikke vært syke en gang etter at vi begynte med det..(bortsett fra en halt hest)
stå på!!!!!!
KLM

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2005 :  22:50:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Stresser gjør hun ikke. En veldig rolig og "kald" dame det der. Men jobbe, det gidder hun ikke. =p
Ja, utegang er bra det. Har ikke hatt noen syk hest, bare skadd ;-)
Holder en liten knapp på atsma jeg gitt.. Får se når all vinterpelsen faller av, om det blir bedre da. Men det var slik i fjor sommer og..
Er bare veldig bekymret for den lille gossiklompen min! =)

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2005 :  14:09:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei,
det er vel mest sannsynlig astma.
Red en ponni som stressa fælt og det var jo på hjem veien. og da ble det en del pesing, men tviler på at hesten din peser pga det hvis den ikke stresser! hehe,,
Lykke til! får håpe gossiklompen din blir frisk!
klm

<3 My Little Pony Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.56 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.