hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - På tøylen.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 På tøylen.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  14:46:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Kaldblodsen min er 6 år, og vi trener for det meste dressur. Han har endelig begynt å roe seg i trav,begynner å ta veldig fine bakpartsvendinger, og sånn noenlunde ok sjenkelvikninger.
Han er vanskelig å få på tøylen, jeg klemmer med sjenklene og tar forholdninger på tøylen (drar ikke),men det er som om han kjemper tilbake,han bare drar til seg tøylen så jeg får helt vondt i hendene. Andre ganger kan han gå en langside på tøylen,men når jeg roser han mye da,så kaster han på hodet som bare det,samme i sprang når jeg roser han,så kaster han på hodet til alle kanter (er det fordi han skjønner han har gjort no bra og bare blir glad..eller?) andre ganger går han så dypt (det er vel bak bittet) at det ikke er noe å holde i lissom,hva skal jeg gjøre da,får han fram og smatter,men han fortsetter å gå sånn..er det fordi han ikke trives med bittet, kjøpte et muffebitt 18mm tykt og det fungerer han mye bedre med enn de andre. Jeg vet jeg kan ha en tendens til å være hard på hånden,men jeg slipper opp ved den minste antydning til at han samler seg litt, men han er bare så veldig sterk. Har øvd mye på rygging og tempovekslinger,men virker som han glemmer det til hver gang..men jeg gir ikke opp! Jeg vet at jeg kanskje aldri kommer lenger enn til LC i dressur,skulle bare ønske han ville samarbeide litt mer...så har dere noen råd..?!

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  17:31:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner han hva du mener med forholdningene? Siden han kjemper tilbake, kan det være at han rett og slett ikke skjønner at "gir jeg nå etter for trykket, får jeg ettergift, og jeg kan bære meg selv på en behagelig måte"! Den forrige hesten min kunne ikke så veldig mye da jeg kjøpte henne, så jeg brukte litt tid på å få henne til å forstå hva presset betydde, og at hun fikk belønning. Dette begynte jeg med på bakken ved å stå ved siden av henne. Timingen er kjempe viktig her.

Ellers synes jeg det er kjempe vanskelig å komme med tips over nettet, siden man ikke ser dere i aksjon! Forståelse er i allefall regel nr 1! Ikke krev noe av hesten før du vet at den har forståelse og styrke til å utfør det. Etter det er det din ridninig og sits som spiller inn. Du bør også fokusere på å ha en så mild som mulig hånd, og deretter jobbe med å mildne han i munnen.

Hege Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 27/03/2005 :  00:56:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hest som napper selv, eller velger å gå bak. Problemet forsvinner mer og mer ettersom den blir sterkere. Skritt og galopp går greit, i trav napper den når den blir sliten.

Ellers er det greit å eliminere vekk andre fysiske årsaker først, så som tenner, bitt, hodelag som trykker o.s.v. Tror veldig mange hester går rundt med en skarp kant eller to i munnen. Viktig å huske på at det er få veterinærer som utfører en god tannrasp.

Gå til toppen av siden

Silver&Karro

» VIP

Skrevet - 05/04/2005 :  16:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg tror kanskje du burde ri han masse med setet! Ri masse med setet og være myk i honden. hvis hesten da søker seg aaaltfor dypt(bak bittet) pleier det å hjempel med å løfte hendene litt. ikke så høyt og ikke dra, men bare løfte dem litt opp og sjenkle litt mykt Dette pleier å fungere veldig bra på den ponnien jeg rir
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:04:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar og tips!

Men..hvis jeg klemmer med sjenklene og rir masse med setet, så stresser han avgårde som bare det..og hvis jeg setter meg litt tilbake da,og tar små forholdninger så drar han tilbake.. Jeg stod på bakken med han og holdt et jevnt trykk på tøylen til han reagerte,men da bare rygegt han,han ville ikke gi etter med hodet. På tur når jeg prøve rå få han ned (og i ridehuset) så hender det han bøyer hodet litt,men ikke halsen som de skal,vi har klatret mye,og han har begynt å få bra med muskler i bakparten,så han burde også fått mer i ryggen..men det virker som han nekter å ville gi etter,føler han rett og slett hater å bli ridd,og få beskjeder..jeg prøver å være streng og konsekvent og samtidig rose han mye. Men han er en veldig massiv,sterk og "sjefete" hest,som lett blir irritert når andre gir han "beskjeder.."
Egentlig aner jeg ikke hva jeg skal gjøre...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 05/04/2005 :  20:27:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har du ikkje instruktører i nærheten som du kan ri litt for eller nokon andre flinke til å hjelpe deg. Det er ofte lettere for ein som står på bakken å sjå kva du børe gjøre.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.81 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.