hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Horsemanship
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Horsemanship
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Guro
» VIP

Skrevet - 06/04/2003 :  17:10:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg skal ikke si at NH er en dårlig ting, for det tror jeg så absolutt ikke. Men jeg synes det er teit at NH-folka har "tatt" ordet horsemanship og blander det veldig inn i hva de holder på med selv. For mange er det å ikke drive horsemanship nesten dyremisshandling, og det er jeg forsåvidt nesten enig i etter min og bøkenes definisjon på NH og horsemanship (ikke tatt fra en NH-bok). Men da blir det feil å si at horsemanship er det samme som NH. For da betyr det at alle som ikke driver med NH utfører mishandling, og det er så totalt feil.

Men som sagt.. NH er en form for god horsemanship. Men NH er ikke eneste måte å utføre god horsemanship på.

PS: Det jeg mener med å psyke ut er nok det du mener med bruk av press og ettergift. Husk at dette er veldig psykiskkrevende for en hest. Psyke ut sier altså jeg. Ikke som et negativt uttrykk (som jeg føler at du oppfattet det), men som beskrivende for at NH er psykisk krevende for en hest. Det er det jo!

Veldig enig i det du skriver her, og det at det bør oppstå en generell tanke om at NH er en litt annerledes versjon av horsemanship. Jeg selv betrakter meg som utøver av horsemanship, men ikke NH, derfor er jeg som deg av den mening at det blir litt feil når mennesker mener at uten NH så blir du dyremisshandler.
Jeg prøver jo til enhver tid å behandle hesten best mulig og mest mulig på dennes premisser, men det er ikke det samme som at jeg stoler blindt på at den tror jeg er lederen til enhver tid.

vel, skulle jo egentlig bare si meg enig med deg da Spoff

Guro
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  19:17:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding

Til Spoff
Kopi av melding:
Det er det jeg sier. NH er en treningsmetode. Og gjerne i seg selv, selv om en kan benytte NH sammen med andre treningsmetoder (veldig mange som bruker det innen western, men helt sikkert mye i andre sammenhenger også). Når en trener NH så benytter en også horsemanship i stor grad. Når du trener på å bruke press og ettergift som du beskriver. Når en trener klassisk engelsk dressur benytter en også horsemanship i stor grad, og trener dressur og ikke NH. Men vanlig dressurtrening er ikke det samme psykiske presset en gjerne utfører under trening av NH.

Jeg skal ikke si at NH er en dårlig ting, for det tror jeg så absolutt ikke. Men jeg synes det er teit at NH-folka har "tatt" ordet horsemanship og blander det veldig inn i hva de holder på med selv. For mange er det å ikke drive horsemanship nesten dyremisshandling, og det er jeg forsåvidt nesten enig i etter min og bøkenes definisjon på NH og horsemanship (ikke tatt fra en NH-bok). Men da blir det feil å si at horsemanship er det samme som NH. For da betyr det at alle som ikke driver med NH utfører mishandling, og det er så totalt feil.

Men som sagt.. NH er en form for god horsemanship. Men NH er ikke eneste måte å utføre god horsemanship på.

PS: Det jeg mener med å psyke ut er nok det du mener med bruk av press og ettergift. Husk at dette er veldig psykiskkrevende for en hest. Psyke ut sier altså jeg. Ikke som et negativt uttrykk (som jeg føler at du oppfattet det), men som beskrivende for at NH er psykisk krevende for en hest. Det er det jo!

--
spoff

NH er ikke en treningsmetode. NH er en filosofi som omhandler hele hesteholdet og hvilket forhold man har til sin hest.
Jeg baserer mitt hestehold på NH. Og for mine hester er det like lite slitsomt å forholde seg til meg som det er å forholde seg til andre hester. Jeg krever det samme av mine hester som en lederhest i en flokk gjør. De blir ikke mentalt slitne av å forholde seg til meg, siden de vet hva jeg forventer av dem og at mine vurderinger er til å stole på for dem. Jeg får dem ikke opp i problemer, og jeg bruker signaler de forstår.

Å grunntrene en hest er like slitsomt for den uansett hvilken filosofi som ligger bak trenerens handlinger. Hesten må tenke og gjette og forstå. En hest under tilridning hos en dressurrytter vil være mentalt sliten etter en treningsøkt der den har måttet bruke hodet for å forstå nye momenter og signaler. Så også med de fleste andre grener. Grunntrening av hest vha NH vil innebære endel bakkearbeid med innlæring av signaler og kommandoer. Dette skal allikevel ikke gjøres i så store doser at hesten belastes for mye. Lite men ofte, og alltid avslutte med en god jobb fra hestens side. Sånn er det alltid med god horsemanship uansett om man velger NH eller noe annet som basis for hesteholdet...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.