hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - kaldblods, varmblods, fullblods, halvblods....
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 kaldblods, varmblods, fullblods, halvblods....
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  22:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Barney, min gamle hest, var blanding av Polsk fullblods og Polsk varmblods-ridehest, og rasen han ble registert som var Polsk Halvblods. Ibrahim, hesten jeg har nå, er også en blanding av DV og fullblods, han er registrert som Dansk Halvblods.

Så ikke vet jeg, har alltid lært at fullblods + varmblods = halvblods. Dette virker også mye mer riktigere. En svensk halvblods ser absolutt ikke ut som en blanding av varmblods og kaldblods, men heller med noe edlere blod.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  22:43:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
MissEva:

for å være ekstra pirkete så glemte du en ¨e¨. Det staves ThoroughbreEd.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  22:50:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Halvblodshester har ofte ikke den typiske "araberbuen" på neseryggen, slik som varmblodshester, som viser til kaldblods inflytelse. Men som nevnt tidligere i tråden:
Kopi av melding:
Jeg mener også det ikke alltid er rasen som bestemmer om hesten er varmblods/kaldblods/halvblods, men typen; hvordan akkurat den hesten er. Selv om det finnes bestemte rasebeskrivelser som skal følges i hver rase, finnes det ofte lettere og tyngre varianter av mange hesteraser.

Selv om en hest er registrert halvblods, trenger den ikke være "typisk" halvblods. Har sett både smekre, smale svenske halvblodser og store, tyngre av samme rase.

Kopi av melding:
for å være ekstra pirkete så glemte du en ¨e¨. Det staves ThoroughbreEd

Faktisk ikke, det staves med en e. "to breed- have bred" Thoroughbreed er ikke et ord.

Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  23:08:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
¨ Halvblodshester er et samlebegrep for hesteraser med innbyrdes store variasjoner, og de har i ulik grad innblanding av kaldblod og fullblods i sin opprinnelse. Stort sett de fleste sportshester kan plasseres under dette begrepet. Karakteristikk er som for varmblodshester, men med stort spenn både mot fullblods og kaldblods. ¨

Der står det svart på hvitt at begge har rett, så ferdig med den saken.

Okei, jeg bøyer meg i støvet ; ) Har alltid lært at det er med 2 e'er, men da lærte jeg noe nytt i dag også : ) Men det er forresten et ord. Slo nettopp opp i ¨Horses and Ponies¨. Thoroughbred = fullblods. Thoroughbreed = fullblods-avl.

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  00:26:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jess, diskuterer ikke med deg jeg, vi har rett begge to :) Og da lærte jeg også et nytt ord idag ;)
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 27/03/2005 :  11:25:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hehe, er ikke meg som har skrivi den "smørbrødlista" i forrige innlegg. Jeg bare fant dette på en internettside og kopierte den inn. Må innrømme at jeg ikke sjekka rettskrift eller ei ;)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  22:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Hvis noen sier de har for eksempel en kaldblodstraver. Skal man da tolke det som at de har en blanding eller renraset traver? Det er vel hos travere dette begrepet først og frems er i bruk?
Anders W. Aune Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2005 :  23:59:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hvis noen sier de har en "kaldblods", er det i de fleste tilfeller den norske kaldblodstraveren de mener(det som før har feilaktig blitt også kalt lettdøl om jeg ikke tar feil?). Men hesten trenger ikke nødvendigvis være traver for det.

Begrep som varmblods/kaldblods blir også gjerne brukt for å si hva rase hesten er hvis man ikke helt vet avstammningen til hesten; mao hvis hesten har typiske kaldblodstrekk men selve rasen, evnt. blandingen, er man ikke sikker på, kaller man det bare kaldblods. De som har rasehester av kaldblodstype, f. eks. døl, shire, jysk hest, sier oftest heller rasen enn bare at det er en kaldblods.

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  09:39:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Ok.

Hvorfor blir shetlandsponnien regnet for å være varmblods? Den passer jo ikke til noen av beskrivelsen av varmblods. Er det engelsk fullblod i den?

Anders W. Aune
Redigert av - Anders W. Aune den 19/05/2005 13:27:16 Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  13:59:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vet ikke hvem det var som sa shetlandponni er varmblods, men jeg ville sagt shetlandponnien er en ponni, rett og slett. Hvor vil du plassere Dartmoor, Islandshest, Nordlandshest? De passer verken inn i varmblods eller kaldblods beskrivelsen. (f.eks kompakt bygget, sterk, men liten med edelt hode, ol). Så alle hester passer ikke inn i disse gruppene. Den generelle måte å dele inn hester på (feks i rasebøker) er lette raser, tunge raser og ponnier.
Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  15:28:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Her er for eksempel et sted hvor shetlandsponnien regnes som varmblod: http://www.home.no/hhn/ponniraser.html
Islandshesten regnes også som varmblods.

Jeg skjønner ikke poenget med denne oppdelingene. Det hadde da vært mye greiere med tung eller lett hest, og tung eller lett ponni.

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  16:02:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok ikke stolt blindt på det som står på sånne sider som det der. Mye av det er sikkert sant, men man kan sikkert finne riktigere rasebeskrivelser også

Rasebeskrivelse av Islandshesten:

Kopi av melding:
Rasebeskrivelse
Islandshesten er en hest som kan brukes av alle i familien. Du finner riktig nok noen hester som er roligere og mer beregnet for barn, mens andre er mer egnet for konkurranser. De finnes med andre ord i alle varianter i forhold til behov. Hesten er en utpreget god ridehest til konkurranse samtidig som den er en utmerket turkamerat - ikke minst i skog og fjell siden den er veldig utholdende og stø på beina. Familier, ivrige friluftsfolk og jegere har etter hvert lært å sette mer og mer pris på hesten som en god kløv- og terrenghest. Den er også egnet som kjørehest.

Islandshesten vokser og utvikles langsomt. Innridningen skal derfor først begynne når hesten er 4-5 år. Til gjengjeld kan man regne med å bruke den i 15-20 år. Den eldste islandshesten man med sikkerhet kjenner til, levde i Danmark og ble 57 år. Islandshesten er utrolig sterk, størrelsen tatt i betraktning, og bærer med letthet en voksen rytter over lange distanser.

Islandshesten er nøysom, men ikke mer spesiell enn at fòringsrutiner for mindre hester generelt er gjeldende. Hestene er sosiale og trives best i flokk med mye utegang.

Rasen har flere fargekombinasjoner enn noen annen hesterase. Om sommeren er pelsen kort og blank, men om høsten får hesten den tykke, vannavstøtende pelsen som gjør det mulig for den å gå ute om vinteren

Rasebeskrivelse av Norsk Varmblod:

Kopi av melding:
Rasebeskrivelse

Edel, korrekt, storlinjet hest passende for all ridebruk. Hesten skal være harmonisk bygget. Hodet skal være uttrykksfullt og edelt. God over­gang mellom hode og hals. Halsen skal være lang og velansatt. Manken er særdeles viktig, den skal være velmarkert og lang. Det er svært viktig at hesten har et godt salleie. Ryggen må være sterk. Krysset ønskes langt, bredt og muskuløst med moderat helling, fordi vinkelen mellom lår­bein og hoftebein er særlig viktig for bruken, da påskyt og bakbeinsaktivitet er av­heng­ig av at hesten kan "sette bakbeina under seg." Korrekte bevegelser er av elementær betydning for bruken av hesten. En ridehest som beveger seg dårlig er helt uinte­res­sant for bruk­eren, uansett hvor vak­ker den ellers måtte være.

I forhold til beskrivelsen av Norsk Varmblod, vil jeg si at Islandshesten er en kaldblodshest. I hvertfall mer kaldblodig enn Norsk Varmlods. På den linken du la ut stod det i rasebeskrivelsen av Islandshesten at det er en varmblods.

Så stoler ikke helt på slike beskrivelser

Øvelse gjør mester!

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Anders W. Aune
» VIP

Norway

Skrevet - 19/05/2005 :  19:24:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAnders W. Aune  Svar med kopi av melding
Det har stått flere andre steder også. Jeg verken stoler eller bryr meg om disse oppdelingene.

Linda_Carmencita

» VIP

Skrevet - 20/05/2005 :  16:26:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det noen så tenker på at halvblods, fullblods, kaldblods og varmblods faktisk ikke er raser? Det kalles grupper! Her er noen eksempler på hesteraser i de forskjellige gruppene:
Fullblods: Engelsk fullblod

Kaldblods: Fjording, døl, islandshest.

Halvblod: Svensk halvblod

Varmblod: Holsteiner, hannoveraner.

Disse er bare noen få av rasene!

Opprinnelig postet av Maxidigger

altså... jeg synes at vi på en måte kan dele disse "grenene" inn i raser. For varblods, kaldblond, halvblods og fullblods regnes nesten som egne raser idag.Ihvertfall varmblods og kaldblodshesten.For det er jo viktig at du har en ren hest i eks. trav.Og da regner man klad og varmblodsen som en egen type rase.For lenge siden ja, da var det masse blandinger, men når du tenker deg litt om så er vel nesten alle hesteraser ikke 'rene' de er blandinger!!et eks. på en av de veldig få igjenværende rene rasene er vel araber hesten. Nesten alle hestene vi har idag er blanding av et eller annet, men det er en god stund siden folk blandet hestene sånn for å få en egen rase. Så jeg personelig kaller varm,kald og fullblodshestene for raser.Ikke "grener".. for da synes jeg at eks fjordingen er like "uren" som eks. kaldblodshesten...
også tror jeg ikke at det er så mye islandshest i en kladblods akkurat!! men jeg vet ikke helt..det høres jo bare helt teit ut å si at det er Islandshest i kaldblodshest... for islenderne vil nok ikke blande sine hester med noen annen rase

menmen, hva synes dere?

*klemmepå*

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 20/05/2005 :  22:38:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
også tror jeg ikke at det er så mye islandshest i en kladblods akkurat!! men jeg vet ikke helt..det høres jo bare helt teit ut å si at det er Islandshest i kaldblodshest... for islenderne vil nok ikke blande sine hester med noen annen rase

Regner med at det er mitt forrige innlegg du sikter til her horsegirl_90.

Kopi av melding:
I forhold til beskrivelsen av Norsk Varmblod, vil jeg si at Islandshesten er en kaldblodshest. I hvertfall mer kaldblodig enn Norsk Varmlods. På den linken du la ut stod det i rasebeskrivelsen av Islandshesten at det er en varmblods.

Så stoler ikke helt på slike beskrivelser

Når jeg her snakker om Islandshesten som en kaldblodshest, tenker jeg på kaldblods som en gruppe og ikke en egen rase. Det finnes jo mange forskjellige kaldblodshester. Poenget med innelegget mitt var å få frem at jeg ikke ser på Islandshesten som en varmblods slik det ble bestkevet på linken som ble lagt ut lidligere.

Uansett vil jeg ikke kalle varmblods og kaldblods for egne raser. Det er alt for generelt. Hvis en hest blir kalt bare varmblods av rase regner jeg med at det er en traver, men at eier ikke ønsker det typiske "traver-stempelet" på hesten. Så egne raser vil jeg ikke kalle det.

Øvelse gjør mester!

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.