hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hesten min "hiver" seg rundt!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hesten min "hiver" seg rundt!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 18/03/2005 :  21:32:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min (en kaldblodsvallak, ikke travtrent) hiver seg rundt når jeg rir han.
Dette skjer når jeg rir han på treningsveien i nærheten av stallen og når jeg snur han mot stallen.
Vet jo at dette kommer av at vi da er på hjemveien. MEN hva kan jeg gjøre for at han skal slutte med det?
Veien er jo litt smal så det nytter ikke å tvinge han til å gå i en stor bue....

Martine og Kongen

Hefa

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  21:47:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Prøv å stoppe og snu ofte, og så snu tilbake igjen og fortsette på veien. Gjør det mange, mange ganger, på forskjellige steder og hver gang du rir denne veien. Kanskje han til slutt skjønner at han ikke bestandig skal hjem fordi han snur?

Har du mulighet til å trene på en bane?
Kan du ta forpartsvending med han? Prøv å øve inn forpartsvending når du snur, i stedenfor å bare snu rundt.

Jeg haraldri opplevd det problemet, så dette er bare forslag fra toppen av hodet mitt.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 18/03/2005 :  23:01:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan feks. legge inn en sjenkelvikning/side-flyttning eller no lignende ved stedet/tidspunktet hesten pleier å snu. Dette er best å gjøre i trav, for i skritt rekker hesten å tenke/handle.
Dette kjenner du 1-2 sekunder før, så vær føre var. Det er hele hemmeligheten!
Da har du hesten "innunder" deg også, (samlet) noe som er en stor fordel også psykisk.

Dette handler også om å fjerne oppmerksomheten til hesten vekk fra det den har satt seg i hodet og "lure" den til å gjøre det du fortsatt vil, bare på en annen måte.

Dette er uansett en ulydighet, (hesten skjønner den kommer seg unna)derfor bør du nok være mer konsekvent og komme hesten i forkjøpet.

Redigert av - xxxx den 18/03/2005 23:06:46 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 19/03/2005 :  19:45:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Sånn gjorde den forrige hesten "min" og...Hu hadde fått gjøre som hu ville i alle år, før hu kom til meg. Når hu heiv seg rundt, gjorde jeg holdt og snudde henne - og red ti meter lengre enn jeg hadde planlagt, og snudde helst ikke tilbake den veien hu ville gå. Dette gjorde jeg hver gang hu snudde, og det hjalp faktisk. Det tok tid, men til slutt skjønte hu at det ikke nyttet å hive seg rundt, og gjorde det bare en gang iblant..
Lykke til :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/03/2005 :  14:13:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stopper du på de samme stedene hver gang?
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

MartineDagny

» VIP

Skrevet - 20/03/2005 :  23:54:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode tips, skal forsøke å gjøre som dere har foreslått også ta tida til hjelp.
Renegate; har nok tendens til å snu på de samme plassene ,ja. Der det liksom passer best, men skjønner jo at dette gjør at han "lærer" seg det...(skal slutte, jeg lover ;)
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 21/03/2005 :  10:15:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
MartineDagny: Akkurat slik var hesten min også! Om jeg f. eks har ridd på bane og skal skritte av på en tur i skogen, kommer jeg 3 m fra ridebanen før han kaster seg rundt! I begynnelsen ble kastene etterfulgt av en serie med bukkesprang og litt steilig og sånn, men det ga han seg fort med. Jeg har også prøvd å travet/galoppert forbi stedet, men da holdt jeg på å gå på trynet fordi han bråstoppet og kastet seg enda mere rundt. Hehe Cluet var rett og slett bare at når han kastet seg rundt så snudde jeg han red frem igjen. Holdt på slik lengre enn langt første gangen, men etter det har han nesten ikke prøvd seg. Om han prøver seg så er det bare å snu han tilbake en gang og da gidder han ikke mer også går han videre.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 22/04/2005 :  17:12:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kaldblodshoppa mi har også hatt dette tullet en peroide nå. Det jeg har funnet ut som funker er med en gang hun brusnur svinger jeg henne tilbake og molpresser henne frem. Om hun kødder da og bare skal snu igjen holder jeg på til hun går frem. Har gitt opp et par ganger da jeg ikke skjønte at det bare var tull og ikke noe hun blir redd, og bare etter noen få slike seanser der jeg presser henne frem igjen begynner problemet allerede å bli bedre Ikke la ham få viljen sin
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.