hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kan noen gi meg noen betryggende ord her...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Sikkerhet
 Kan noen gi meg noen betryggende ord her...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Sommerfugl

Skrevet - 13/03/2005 :  12:57:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg drev masse med hest før jeg traff mannen min, og før jeg fikk de tre barna mine. Men dette er ca 9 år siden. Jeg har alltid hatt veldig stor respekt for hester, er ikke direkte redd men er veldig forsiktig.

Sånn totalt har jeg ridd i ca 5 år, har hatt egen hest. En dølahoppe.

Så har det seg sånn at nå har jeg meldt meg på et kurs for lett videregående voksne, og jeg må ærlig innrømme at jeg er skitnervøs og lurer på om det har noe for seg at jeg opptar den plassen... Det er altså 9 år siden jeg har ridd.... Dengang mestra jeg både trav og galopp, og håper jo at jeg tør det nå også. Har også holdt på bittelitt med sprang, men det ble for skummelt for meg... liker best dressur.

Men jeg er altså sekundet ifra å melde meg av kurset....

Nå høres jeg sikkert teit ut, for dere er vel aktive ryttere som "tør" alt..

Jeg har bedt om å få en snill og rolig hest, i allefall den første timen.

Det er på tirsdag jeg i utgangspunktet skal ri... jeg har kjempelyst, samtidig som nervene mine holder meg igjen... Jeg er blitt enda mer pysete nå, etter at jeg har blitt mamma...

Hva skal jeg gjøre for å roe nervene her? Jeg har jo så lyst å ri.....

Jeg er vel redd for å skade meg

Hestejente som har hatt pause i mange mange år...men som nå har begynt på'an igjen!

Guro
» VIP

Skrevet - 13/03/2005 :  14:29:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Vet du hva, jeg tror faktisk at det bare har med å "komme igang" for deg jeg
Selv er jeg en stoooor tanke redd når jeg skal hoppe over farvelagte pinner (aka sprang), men for meg hjelper det å fokusere på det at jeg gjør det for moroskyld, at jeg høyst sannsynlig kommer fra det med alle bein og armer inntakt :) samt at jeg stoler på at når jeg har sagt at jeg vil ha en snill hest så deler ridelæreren ut det

Du kan jo også, prøve å ta et par privattimer ved siden av kurset sånn i starten, så kommer du fortere i gang igjen, og blir fortere trygg:) (om du har tid, antar det skal litt til når man har tre barn, mann og hus og greier:))

Ting tre som også hjelper å tenke på er at det helt sikkert ikke er bare du som er litt forsiktig, og at de fleste hester på et ridesenter kan jobben sin, og de er der fordi de er snille og greie hester, som kan ta vare på folk som er litt nervøse

Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det hele gikk når du har vært på time på tirsdag

Sidekommentar: tror langtfra alle inne her er aktive ryttere som tør alt:) Vi har våre hangups de fleste av oss;)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  17:37:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bare hopp i det! Da jeg hjalp til på rideskole var jeg borti mange voksne som, som deg, ikke hadde ridd på lenge og var skikkelig nervøse første gangen de skulle på hesteryggen igjen. Men når de først kommer seg oppå hestene og får tilbake den gode opplevelsen det er å ri, forsvinner alle tvil ;) Uansett hvordan det går, kommer du til å angre på at du ikke prøvde hvis du avlyser, så ikke bakk ut nå. Lykke til!
Gå til toppen av siden

Sommerfugl

Skrevet - 13/03/2005 :  19:01:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen hjertelig takk for svar!!

Ja, jeg tror faktisk det er som dere sier, at det bare er å komme igang igjen.

Det som er så flott, er at en binder seg bare for en måned ad gangen, så om det ikke viser seg at det er noe for meg så kan jeg slutte. Og jeg har uansett ikke råd til å fortsette i det uendelige. Jammen har prisene steget pr ridetime gitt. Da jeg gikk på rideskole som tenåring, kosta en time 55 kr. Nå koster det 110 kr timen. Men jeg forstår jo, som selv har vært hesteeier, at det er dyrt med hest. Sånn er det bare!

Jeg gir tilbakemelding på hvordan den første ridetimen har gått. Hører dere ikke noe har jeg skada meg alvorlig....hehe...

Neida, det går vel fint. Har jo ridd masse før, og aldri skada meg alvorlig. Det verste som har skjedd, var da jeg ramla av i et hinder og forstua den ene fingeren min...

Hestejente som har hatt pause i mange mange år...men som nå har begynt på'an igjen! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  19:46:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jess, bare å komme i gang :) Hvorfor ikke si ifra til ridelæreren at det er lenge siden du har ridd? Han/hun forstår garantert at du trenger litt tid for å komme inn i det igjen!
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Sommerfugl

Skrevet - 13/03/2005 :  20:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jess, bare å komme i gang :) Hvorfor ikke si ifra til ridelæreren at det er lenge siden du har ridd? Han/hun forstår garantert at du trenger litt tid for å komme inn i det igjen!

Opprinnelig postet av Anette&Ali&Aurello

Joda, jeg kommer til å si ifra at jeg ønsker å ta det rolig og forsiktig i starten. Litt i mitt eget tempo. Men er det ikke sånn at man ikke glemmer gamle kunster...

Grunnen til at jeg ønsker å ta opp ridningen igjen er fordi mitt eldste barn, (gutt på 7 år) har begynt på rideskole. Og det er jeg som leier han rundt på ponnien han rir. Og jeg ble jo helt syk da vet dere..... så jeg kontakta hun som driver ridesenteret for å høre om det var noe ledig for voksne. Og det var det jo, så sånn ble det liksom da at jeg meldte meg på.

Men det er jo en ting å leie rundt en ponni, enn å sette seg oppå. Men håper det er som dere sier at når jeg først er kommet oppå, så går det litt av seg selv.

Og håper at jeg får en snill, bedagelig hest som ikke bryr seg så mye om nervene mine.

Jeg grugleder meg.....

Hestejente som har hatt pause i mange mange år...men som nå har begynt på'an igjen! Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  21:40:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Selv om min pause ikke kan sammenlignes med din (jeg hadde to år jeg ikke rei), kom jeg allikevel veldig fort tilbake i det. Jeg var på rideleir i sommer, hadde altså ikke ridd på to år, og ridelæreren så det ikke en gang. Tror det er litt med ridning som med sykling, har du en gang lært det, sitter det i kroppen. Det er bare å komme i gang. Jeg tror at så lenge du er klar på dine behov og ønsker, så vil ridelæreren ta dette seriøst og passe på at du får en positiv opplevelse de første gangene.
Det er kjempetøft at du tar opp ridninga igjen etter så mange år! Stå på og lykke til! :)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/03/2005 :  22:56:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kan jo ikkje samanlikne heilt eg heller da, men eg har hatt nesten stopp i ridninga frå 2001 til 2004, dvs ca 3-3,5 år der det berre blei heilt sporadisk ridning. I denne perioden fekk eg to barn og det var mykje det som gjorde att det ikkje blei noko ridning m.m. Men når eg kom i gang igjen og hadde ridd ei stund så syntest eg faktisk att eg var komt ein heil del steg vidare i min ridning. Det er faktisk godt med litt "tenke"pauser innimellom. Det bringer ridninga opp på eit høgare nivå.

No skal det jo seiast att eg i denne perioden ikkje var heilt vekke frå hestelivet da i og med att eg også da hadde egen hest, men da unghest som ikkje var ridbar på den tiden.

Men det er berre å hoppe i det. Det blir gøy når dei værste nervane har gitt seg.

retta litt skrivefeil

Redigert av - Lucinda: den 14/03/2005 00:43:54 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 13/03/2005 :  23:52:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med de andre her!

Det kan nok virke litt skremmende akkurat nå, men jeg er sikker på at du får tilbake selvtilliten på no time!
Den kommer når dine ubekreftede forventninger/spekulasjoner har "lagt seg" og den første rideøkten er over.

Enig med Ragnhild også at det nok kan sammenlignes som det å ha lært å sykle en gang. Det sitter i kroppen, selv om det går flere år imellom hver gang.

Og så tror jeg ikke Lucinda "overdrev" når hun faktisk syntes hun var blitt hakket bedre etter å ha hatt et opphold.
Da er man nemlig mer fokusert på det, og konsentrerer seg hardere slik at ridningen forbedres.

Jeg tror du fixer dette kjempebra jeg når du kjenner at du har kontroll over "situasjonen" igjen.
Det er gjerne der det ligger.

Redigert av - xxxx den 14/03/2005 00:03:39 Gå til toppen av siden

Sommerfugl

Skrevet - 15/03/2005 :  20:27:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Nå er altså ridetimen vel overstått!!

Jeg fikk en snill og rolig fjording, akkurat det jeg håpa på! Jeg har ridd masse på fjordinger før.

Men- en fjording er jo ganske brei...og jeg er helt stiv og støl i rompa og i lårene... hehe..

Men nervene ga seg med en gang jeg satte meg oppå. Jeg ba om å få ha henne (det var en hoppe) de neste timene også, men ridelæreren kunne ikke love noe da det var en veldig populær hest som gikk en del timer. Og vi vil jo ikke slite henne helt ut da..

Jeg holdt på å dette av også... Her som jeg bor kom det masse snø i går, som idag smelter på rekordfart. Og da snøen rant av taket bråka det fælt og hun skvatt til. Og det var jo ikke jeg forberedt på... Så hun skvatt til noen meter og jeg klarte ikke helt å følge med. Men- det gikk bra da. Klarte å holde meg oppå.

Så det var kjekt ja. Kunnskapene kom fort tilbake. Og jeg fikk skryt av ridelæreren, som ikke kunne se at det var mange år siden jeg hadde ridd. Og det var utrolig kjekt å høre!

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 15/03/2005 :  20:34:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Så flott at det gikk bra! :) Støl må du nok regne med å være noen ganger fremover, men det går seg nok til det også.
Fint at du fikk en hest du var trygg på også. Og det med skvettinga, det er jo sånn som kan skje, men det var bra du holdt deg på :)
Må få oppdatering på hvordan det går etterhvert da! (=
Så må jeg bare få si at jeg er imponert over at du tar opp interessen etter så mange år, det er skikkelig tøft gjort! :)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/03/2005 :  23:36:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Gav det meirsmak da? Får håpe det.

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  00:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Stå på! Selv hadde jeg ei lang pause på 11 år uten hest før jeg meldte meg på ukesleir med westernundervisning og nh. Skal si jeg hadde nerver! Men jeg fikk verdens lateste vallak å bryne meg på som var liten og tettbygd og dermed ikke så skrekkelig skummel å ri.
Jeg fikk fullstendig "blod på tann" og hadde egen hest igjen innen tre måneder...
Og dem jeg traff på den leiren ble nye kjempevenner som jeg har masse kontakt med fremdeles.

Lykke til videre!

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  00:51:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Så bra at det gikk fint
Sistgang jeg gikk på kurs var det også masse "mammaer" som var med fordi barna plutselig hadde begynt på å kurs og da meldte jo abstinensene seg

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Sommerfugl

Skrevet - 16/03/2005 :  08:41:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gav det meirsmak da? Får håpe det.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Joda, det gjorde vel det. Men kommer nok til å være litt nervøs de første gangene til jeg kommer inni det og blir kjent med de fleste av hestene der. På den andre rideskolen jeg rei på før, hadde vi stort sett faste hester. Der rei jeg en som het Popcorn. Kjempehest! Den var så kjekk å ri! Nå blir det jo hele to uker til neste gang da pga påskeferie.

Idag har jeg så vondt i rompa, at jeg klarer nesten ikke å gå, og enda verre å sitte ned....

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  08:51:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
He-he! Du skulle sett meg andre dagen på kurset jeg fortalte om.. De andre lo hjertelig da jeg klatret opp på den lille ponnien og satte meg jamrende ned i salen! He-he.. Jeg red rundt med lidelse skrevet i hele ansiktet... Men det gikk ikke mere enn en halvtime så var det verste borte...

Stå på, og ha det kjempefint på kurs!

Hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.