hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pussing av en engelsk sal..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Pussing av en engelsk sal..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  16:33:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
"Jeg fant, jeg fant", sa askeladden, og det gjorde jammen Ullsokken også. Denne gangen var det en gammel allroundsal: En (godt) brukt billigsal (fra Eldonor om det skulle være av interesse).

Jeg skal pusse denne salen i kveld. Tenkte i første omgang å gi den en god vask med salsåpe. Salen er fint "inngrodd" med skit.
Hva skal jeg pusse?
Vet at jeg ikke skal pusse setet og gjordstropper. Knesvulstene på denne salen ser ut som det går fint an å vaske med salsåpe.
Om jeg kan pusse under den? Det er jo like tynt lær der som i setet føles det som.. Er det OK å fare fort over den med litt salsåpe på en svamp?

Det er som sagt salsåpe det er snakk om denne gangen, ikkje olje/fett.

Raving madness suits me fine

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  17:04:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri hørt/fått med meg at man ikke skal vaske sete og gjordstropper? Alltid gjordt det jeg. Vel og merke skal man ikke ta fett/olje på setet, for da blir det glatt.

Ikke helt svar på det du spurte etter, men.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  17:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
såpe kan du ha overalt på salen, gni det inn og vask det godt vekk. er salen veldig skitten så er det greit å ha noe å skrape vekk det værste med, og gjerne vaske med kun vann først.

men man bør unngå å påføre balsam/olje på stoppede partier på salen, som setet, kneputene og putene under salen. dette gjelder også til en viss grad såpe. dette er fordi stoppingen klumper seg da, og man må skifte det ut mye oftere. har aldri hørt at man ikke bør vaske gjordstroppene, heller tvert imot så bør man smøre over de ganske ofte for at de skal bli mye og smidige. min største skrekk er gjordstropper som ryker. jeg har faktisk opplevd at en gjord har røket (drittgjord fra hööks), og det var maks ubehagelig.

dette minner meg om at jeg må vaske sal snart. har ikke vasket den siden jeg fikk den rett etter jul, og selv om den er av annet materiale enn vanlige saler så er det på høy tid å vaske og impregnere

mvh tone kristin og lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  17:28:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har aldri hørt/fått med meg at man ikke skal vaske sete og gjordstropper? Alltid gjordt det jeg. Vel og merke skal man ikke ta fett/olje på setet, for da blir det glatt.

Ikke helt svar på det du spurte etter, men.

Opprinnelig postet av Formosissima

Slik jeg har lært det skal man ikke vaske setet grunnet at læret der er veldig tynt, slik at det kan strekke seg så det blir bulker/folder der, og da er det meget ubehagelig å sitter der. Oljing av setet gjør man ikke mer enn en gang vertfall, oljen trenger nemlig ikke inn i læret der! (Blir en klissete ridetur dagen derpå.)
Gjordstroppene skal ikke vaskest/pussest noe særlig da disse også strekker seg -- de blir lengre og lengre, og vips så røyk de.. Det samme gjelder stigbøyleremmer.
Nå pleier jeg likevel å pusse/smøre gjordstroppene (lett) et par ganger når salen er helt ny for da er de ganske harde. Det samme gjelder stigbøylene.

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  17:49:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Man må vel nesten vaske setet også; kan vel ikke ha ett lag med skitt på setet og skinnende rein sal ellers :P Har heller aldri hørt noe om at man ikke skal bruke såpe på sete før, vasker alltid hele salen. Stigbøylene har jeg fått beskjed av salmaker skal pusses like ofte som salen fordi ellers gnager de skitne stigbøyleremme mot salkappen og ødelegger den.

Redigert av - Eva V den 12/03/2005 17:51:12 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  17:55:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ville nå for sikkerhetsskyld smurt og vedlikeholdt gjordstroppene, bedre med gjordstropper som strekker seg enn gjordstropper som "knekker" fordi de er stive. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  18:12:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Gjordstropper.
Det jeg mente (men ikke sa..?) var at dersom stroppene er OK skal man ikke smøre dem. Smører du stroppene strekker de seg, og de ryker. Strekte gjordstropper har jeg sett altfor mange ganger, spesielt surt er det når noen har "mishandlet" min sal.
Er gjordstroppene på stive at det er fare for sikkerheten er det selvfølgelig at man må pusse dem!

Har aldri hatt problemer med at gjordstroppene har blitt nevneverdig skitne. Farer fort over dem med svamp + salsåpe ca hver tredje måned omtrent.

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/03/2005 :  18:39:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hmm, om denne salen er så møkkete som det framstilles tror jeg muligens jeg ville gitt "alle gode forsetter" på båten, og vasket/oljet både sete og gjordstropper jeg da.
Men holdt meg unna kneputene, med mindre de også er skikkelig møkkete.
Dette fordi jeg tror salen tar større skade av å benyttes når den er møkkete, enn jeg tror den tar skade av en seriøst omgang med "pleie" for å bli frisk og fin igjen.

Når du har gjort det hele en gang kan du atter igjen begynne å holde deg unna "konfliktområder" som gjordstropper og sete på salen:)

JMO

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  18:52:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Salen er skitten ja, men heldigvis ikke det verste jeg har sett!
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 12/03/2005 :  20:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før pusset jeg utstyret hver gang det var brukt. Har pusset alle kriker og kroker på salene mine + smurt med fett. Har aldri opplevd at det har blitt glatt, snarere tvert imot. Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 12/03/2005 :  21:14:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis læret skal holde seg, må det være rent. Hvis man må skure salen over det hele med salsåpe for å få den ren, hadde jeg gjort det en gang for alle uansett. Deretter gir man det en runde med fett. Så kan man heller være litt forsiktig med både såpe og fett i det daglige stellet etterpå.

Jeg har hørt at slikt elgskinn som det er i setet til stubben scandica ikke skal vaskes og fettes. Vanlig lær bør både vaskes og fettes slik at det ikke tørker ut. Fett gjør ikke læret glatt, faktisk virker det motsatt. Hvis jeg fetter min KN dagen før jeg skal ri, sitter jeg som klistra fast i setet :)

Redigert av - eligj den 12/03/2005 21:15:42 Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 16/03/2005 :  16:44:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig, lær som holdes reint og smøres med jevne mellomrom holder seg definitivt lengre! har et hodelag hjemme som er nesten like gammelt som meg og som har blitt tatt godt vare på og det er mykt og fint og kan fortsatt brukes som normalt. Nyttårsforsettet mitt i år var å pusse over utstyret mitt etter bruk, og det både ser og føles mye bedre ut allerede etter en mnd (var litt sen med å sette i gang). Det kan imidlertid være lurt å tenke på hvor mye vann man bruker når man pusser, hvis vann trekker inn i læret er det lettere å få mugg eller sprekker i læret. ps! lærsåpe og balsam hindrer at salen trekker til seg vann.... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/03/2005 :  22:17:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
kjersti: hvis du bruker en litt fet såpe, behøver du hverken vann eller fett etterpå. jeg bruker en slik knallgul, ganske fet såpe. skulle gjerne ha vært så flink at jeg tørker over etter hvert bruk, men det tror jeg ikke jeg kommer til å greie å gjennomføre.. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.