hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - masse spørsmål!!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 masse spørsmål!!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  13:23:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
hei! jeg lurte på
Henriette=)
Redigert av - Arthur_lover=) den 20/10/2005 17:56:52

Lucinda:

Norway

Skrevet - 10/03/2005 :  19:22:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kan ikkje du slette alle utenom eitt av innlegga dine. Ganske irriterande med tre-fire like innlegg. Dei som er her på forumet ser uansett nye innlegg dersom man bruker aktive innlegg funksjonen.

Da blir det litt kjekkare å svare på innlegget ditt også.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 11/03/2005 :  10:02:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor spør du ikke heller fagfolk når du lurer på så mye ang foring?

Eller noen erfarne i miljøet ditt som også ser /kjenner til hesten...?

Redigert av - xxxx den 11/03/2005 10:06:56 Gå til toppen av siden

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  12:44:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
ja,sorry alle innlegga jeg har lagt ut...jeg bare tengte at jeg kanskje fikk litt flere svar..jeg skal slette noen..jeg skal også snakke med fagfolk om det,men tengte at hvis jeg oxo la ut de spørsmåla her,fikk jeg flere svar osv..

Henriette=) Gå til toppen av siden

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  12:46:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
emm..hvordan sletter man sitt emne??:Phehe

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  12:25:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, skal prøve å gi et svar på noen av spørsmålene dine i allefall.. :)

1.: Har selv en hest med fortid som en liten viltring. Ho var akkurat slik som du beskriver din. Det jeg gjorde var å ALDRI la henne trave så lenge hun ikke skrittet ordentlig først. (Det ble mange turer i bare skritt)
Når ho skritta pent og rolig fikk ho trave, men om ho bare busa fram i traven å la avgårde, var det ned til skritt igjen. Når ho etterkvert skjønnte pointet, prøvde vi å gå fra trav å til rolig galopp. Også hær va det ned til trav igjen om ho ikke galopperte ordentlig. Om ho da heller ikke travde ordentlig, va det ned til skritt igjen.
Skal ikke påstå at det hær e en kort prosess, det tar tid og kreve mye tålmodighet, men resultate e verdt det! :) Nu e ho en mye bedre hest å ri, å vi kose oss på rideturan i stedet for å bare "krangle" :)
Ho kunne heller aldri stå i ro før mens vi va på tur. Om vi foreksempel møtte noen mens vi red å jeg ville stoppe for å prate litt, var det umulig. Øvd mye på å stå i ro, både på bakken, via bla. tømmekjøring, og i salen. Veldig korte tider i begynnelsen, og økte etterhvert som hun taklet det. Husk altid å ikke presse hesten, ikke krev for mye av den. da vil den bare miste motivasjonen, ta alt litt etter litt, så mye som hesten er klar for. Har man krevd litt for mye å hesten mislykker, gå tilbake å krev mindre, det finnes ingen snarveier, så ikke let etter dem.

2.: Øvelser som gir mere muskler er blandt annet å -ri i bakker, i skritt. Gir muskler i bakparten.
-ri i dyp snø, - longere, gir muskler i ryggen, veldig bra for hester som går med hode høyt.

3.: jeg synes kanskje det er litt lite fôr ettersom han trenes såpass mye. Jeg ville gitt ca 1 kg komplett til frokost, 2 kg høy. Middag: 3-4 kg høy. Kvelds: 1,5-2 kg komplett, mineraler og 4-5 kg høy.
Nå er jeg da fan av å gi mye grovfôr ettersom det er naturlig for hesten å spise ganske mye av det, og ofte. fôr gjerne høy flere ganger om dagen om du har mulighet til det, for eksempel dele middagshøyet i 2 posjoner.

5.: Du bør nok bytte bitt, et tykkt trinsebitt anses som det mildeste bittet (forutenom gummibitt da). Prøv kanskje først med et tynnere trinsebitt, det har bedre effekt. Bruker rullebitt på min (todelt), det fungerer bra for henne. Pessoabitt har også en bra virkning på mange strie hester. Her er det egentlig ingen fasit, man må bare prøve seg frem for å se hva som passer akkurat denne hesten.

6.: Det er ikke bra for hesten å komme rett i full trening etter en hel sommer med fri på beite. Slik er det med oss mennesker og, vi må trenes gradis opp, samme før beiteslipp også, da må han trenes "ned".
Har du ikke mulighet å få trent han om sommeren?

7.:Sjenkelvikninger og slikt vet jeg ikke så mye om, men det er viktig å bruke samme komando bestandig, i form av stemme eller kroppsspråk, eller begge deler sammen. Øv på det også på bakken, i stallen, i padoccen og i salen.

8.: Vet du om han er vanskelig på bane sammen med andre hester?
Kanskje du kan ri sammen med de 2 andre han står med?

Væll, det va mitt bidrag, håpe det hjelpe litt i værtfall

LYKKE TIL!!!

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2005 :  19:56:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
hei hei:D
tusen tusen takk for at du gadd å svare på det lange innlegget mitt:D
jeg har mulighet for å få trent han helt frem til 27juni,også må han har fri i 2-3 uker,så kan jeg trene han igjen hvertfall uka før rideleieren og kaaaanskje uke før der igjen oxo...men blir en uke førrideleieren for lite å venne han til å gå så hardt?
jeg har prøvd å ri på bane med en av de kaldblodsene som står på stallen på låven,da var han ENDA mer stressa og bare løp etter de osv:S
men jeg har ridd på tur med begge de to hestene han står sammen med og det går ganske bra,hvis han kan gå forran...

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2005 :  20:13:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hesten "mister seg" egentlig ikke så mye etter 2-3 uker med fri (forutsatt at den er frisk og kan bevege seg på beitet), så jeg syntes faktisk en 7-10dagers ridning er nok tid på å få hesten nogenlunde opp i arbeid igjen. Det du gjerne burde spørre om å få lov til er to uker med beite, en uke med rolig ridning (kan han stå på beite ellers, også tar du bare inn for å ri/gi kraftfor og så slippe ut igjen etterpå?), en uke med arbeid, så rideleir en uke, så på beite igjen.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/03/2005 :  22:57:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Undersøkelser viser at en normalt fet og muskulert hest ikke taper seg før etter ca. 3 mnd. Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 17/03/2005 :  23:06:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Undersøkelser viser at en normalt fet og muskulert hest ikke taper seg før etter ca. 3 mnd.

Åh, flott, endelig noe som støtter mine teorier :P Sånn jeg ser det, er jo hesten i bevegelse også på beite; den trenger gjerne litt tid på å komme inn i rutiner igjen og tilvennes kraftfor ol; men så lenge hesten ikke har stått inne i ett lite kott uten mat, blir den ikke noe svakere. Hester er jo ikke som oss mennesker når vi har "fri", vi sitter gjerne i sofaen og stapper i oss fet potetchips, mens hesten står og går og beveger seg nesten hele døgnet. Dessuten er det ikke sånn at hester glemmer alt de har lært etter noen uker med fri, heller.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 17/03/2005 :  23:32:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er også mange kg fett og muskler som skal "forsvinne" i forhold til oss mennesker, så det sier seg selv at det tar en stund...

Dog finnes det som ved alt annet visse unntak.
Noen hester bruker litt kortere tid, andre lengre.
Mye spiller inn som treningsutgangspunkt, rase, gemytt/adferd,utegang, forkvalitet osv.

Dette er uansett et gjenomsnittlig tidsperspektiv for en typisk, "normal" atletisk frisk hest.

Redigert av - xxxx den 17/03/2005 23:50:37 Gå til toppen av siden

Arthur_lover=)

» VIP

Norway

Skrevet - 18/03/2005 :  17:43:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideArthur_lover=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseArthur_lover=)  Svar med kopi av melding
han står på beite omtrent hele sommeren,det er en ganske stor gress slette,så de har massevis av plass,de dagene jeg rir han, tar jeg harn inn ja,så setter jeg han ut igjen...hestene går på på utegang til daglig med to bokser...beitet er bare 100m fra stallen eller no,så det er ike så langt:P akuratt nå har han absolutt INGEN muskler og heller ikke så veldig bra kondis:S
trur dere jeg rekker å trene han opp til å få muskler osv før sommerbeite?
hvor mye kraftfor skal jeg gi han de dagene jeg rir han da??skal jeg oxo gi han litt høy,eller trenger han ikke det siden han står på beitet, i så fall,hvordan skal jeg få foret han da?skal jeg gi han foret i boksen etter jeg har ridd og etter han har spist opp,så setter jeg han ut igjen eller?:Phehe:D

xxxx

Skrevet - 18/03/2005 :  19:20:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du rekker ikke trene den hesten muskelsatt og med kondis før beitesesongen. Den begynner jo i Mai for de fleste, altså om kun en ca. 6-7 uker.

Det tar lengre tid å bygge opp en hest, enn å "bryte" den ned for å si det sån...

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 22/03/2005 :  12:26:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bare en liten ting ang bitt:
Så du fikk et svar der det sto at et tykt todelt trinsebitt anses for å være det mildeste bittet. Det gjorde nok det før. Nyere forskning viser at todelte bitt gir en voldsom nøtteknekker-effekt over hestens tunge og lader, og gir et trykk i ganen, så disse bittene er faktisk ikke så milde. Likeledes at bittet skal være tykkest mulig er ikke nødvendigvis riktig. Det er svært trangt i hestens munn, så det er rett og slett ikke plass til et så veldig tykt bitt.
Det aller mildeste bittet du kan putte i munnen på hesten din er et såkalt mullenmouth- eller rettbitt. Dette er et rett bitt med litt bøy på med enten løse eller faste ringer på, det er ganske tynt, og kan derfor se skarpt ut hvis man fortsatt lever i den tro at tykk trinse er best.
Deretter kommer den tredelte trinsa. Heller ikke her er nødvendigvis den tykkeste varianten best. Tredeling av bittet gir en bedre fordeling av trykket i hestens munn, og er dermed mildere, bare pass på at bittet ikke er for stort! Mange går etter at bittet skal stikke en liten cm ut på hver side, dette er alt for mye. Hvis et tredelt bitt blir for langt, vil leddene komme i konflikt med beinkanten i hestens underkjeve.
Begge disse variantene er mildere enn den vanlige todelte trinsa. Uansett er det ingen fasit som sier at det aller mildeste bittet er det beste for alle hester. Alle hester er forskjellige, og trives med forskjellige typer bitt, man må nesten bare prøve seg fram til hva som er riktig for den enkelte hesten. Noen hester synes jo det meste er greit, og da fungerer kanskje det man har helt fint.
Lykke til med hesten din! :)
Anniken

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.