hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sprangsal eller allroundsal?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sprangsal eller allroundsal?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  19:49:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva ville dere kjøpt til en spranghest som skal trene sprang to ganger i uka og stevner, resten dressur/bakkarbeid og tur? Sprangsal eller allroundsal?

Og vet noen om de billige lærsalene på hooks er bra? (4.598 kr)

http://www.hooks.no/

Hva med de på skoies.no? (4.800 kr)

Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/03/2005 :  20:02:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Skal du starte en del stevner og satse på sprang, ville jeg valgt sprangsal.

Har ikke er erfaring med saler fra hooks/skoies, men hvis du skal kjøpe sal, sørg for å kjøpe en skikkelig en som passer hesten din godt. Når du først skal investere i ny sal, kan man like greit gå for en litt dyrere sal med god kvalitet og riktig passform, så får du glede av den lenger.

Gå til toppen av siden

mint
» VIP

Skrevet - 08/03/2005 :  20:53:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville absolutt satset på en sprangsal. Men pass på å ikke ende opp med en flatseat. Disse salene er kun til å hoppe med, ikke ri dressur med nedsitting i gangarter. Salen er ikke konstruert for det. Kjøp heller en spransal med medium støtte, og med dypt/halvdypt sete. Kan anbefale Windsors sprangsal med dypt sete. Knallgod. Og jeg er dressurrytter.. Gå til toppen av siden

Optigbørs Suzett

» VIP

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  15:45:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.skoies.no/html_plain_items?items_id=373743

Hva tror dere om denne salen? En sprangsal som også kan brukes til allroundridning. Litt dyrere enn de andre, riktignok, men er den verdt det er det vel lurt å heller betale litt ekstra!

-Katla-S-89-

Mvh Sofie

-en virkelig god trener lytter når hesten hvisker, og hvisker selv tilbake-
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  16:03:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Den erfaringen jeg har av JC-sadler er at de er knølete og dårlige i stoppingen, èn har også vært veldig skjev. Jeg vet ikke om dette gjelder for alle, da jeg kun har vært borti araberhest-salen og glad-sadlene. Saltilpasser ville i alle fall ikke ta i Glad-sadlene.

Sats heller på en litt dyrere sal, evt. kjøp en brukt sal av et litt dyrere merke (pessoa, prestige, stübben, kieffer, jensen osv.) i stedet for å kaste bort penger på en billig sal som kanskje ikke passer.

Få også ut en saltilpasser slik at du får salen stoppet om osv. til at den passer hesten perfekt.

Redigert av - Silje-og-Tindra den 11/03/2005 16:07:20 Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 11/03/2005 :  18:19:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville satset på en allroundsal siden du for det meste rir dressur/bakkearbeid. En allroundsal er ok å ri dressur og sprang i, men å ri dressur i en sprangsal er ikke noe særlig! Har selv en sprangsal til hesten jeg har nå, men kunne mye heller tenkt meg en allroundsal. Men det er ikke bare bare å kjøpe alt en har lyst på heller...

Men uansett hva du velger, så sørg for en sal som er godt tilpasset! Bare det gjør underverk
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 11/03/2005 :  21:05:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hva med en allround sal rettet mot sprang? Jeg har en allround sal rettet mot dressur. Den har noe lengre salkapper og mer knestøtte. Den er helt utmerket.

Er også enig i at du heller burde investere i en litt dyrere sal. Da får du den kvalietet og komforten som kanskje ikke er på topp på ¨billig¨ salene. I tillegg er det viktig at salen ikke bare passer hesten, men at også du trives med den. Problemet med de billige salene er at de blir fort litt anonyme. Stive i læret og harde og sitte i.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  00:06:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Siden du rir mest på bakken ville jeg kjøpt en allroundsal (evnt allround mot sprang), dersom du ikke skal satse på de høyere sprangklassene. Da ville jeg kjøpt en sprangsal (ikke flatback).
Gjør som de andre sier: Kjøp en kvalitetssal og vær nøye på at alt passer --> få tak i en saltilpasser.
Prøv gjerne flere forskjellige saler.

Du skal tydeligvis ha en lærsal, ellers har jo Thoroghwood syntetsaler som man kan stille inn til sprang, dressur òg allround. Denne kan du se på Hööks - salen koster rundt 5000,- (tror jeg).

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 12/03/2005 :  00:43:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har jc sal(dressur da) og er kjempeførnøyd med min.. Vet om ei anna og som er veldig fornøyd med det merket.. men smak og behag.. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 12/03/2005 :  00:57:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er kjempefornøyd med min JC onyx sal.. :) Allround-Fjording/haflinger sal riktig nok men..
Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.