hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noen spørsmål!!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Noen spørsmål!!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lisa!!

Skrevet - 31/03/2003 :  22:16:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.. Jeg er en jente på 9 år.. Har ikke ridd så mye, men jeg har stelt noen hester. Har noen spørsmål.. De virker kansje litt teite, men jeg vil gjerne vite det..

1. Hva er en halvparade??

2. Hva er forpartsvending og bakpartsvending, og hvordan får man det til??

3. Hvorfor smører men hovene med olje??

4. Hva betyr det når folk har matte inne hos hestene sine, og hvorfor har de det.

5. Hvor lang avstan skal det være mellom hindere??

Håper noen svarer!!
klem..

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:07:59

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  22:44:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hei Lisa!

1. En halvparade er en "usynlig" innvirkning rytteren har på hesten som gjøres via rytters sete, sjenkler og hånd. Halvparader rides for å få hesten mer opmerksom. Enten bare fordi den ikke er oppmerksom nok fra før, eller før du skal gi en ny beskjed.

2. En fordelsvendig er en vendig i skritt hvor hesten tramper på stedet med frembeina, samtidig som bakbena roterer rundt forbena som på en måte står i sentrum av en sirkel. Det er vanlig å vende hesten 180 grader. Det er også krav til hvordan hesten er stilt.

En bakdelsvendig minner litt om fordelsvending, men her er det bakdelen som står på stedet og tramper i skritt, mens forparten vender rundt. Også vanlig å vende 180 grader.

Fordelsvendig rir du f.eks. for venste sjenkel (altså i retning mot klokka) ved å vende hestens hode til venstre. Når du føler at du har alt på plass klemmer du inntil med venstre sjenkel samtidig som du holder igjen hesten på høyre tøyler. Hesten vender da bakparten rundt forparten. Det er viktig at hesten er venstrestilt gjennom hele fordelsvendigen, og at den går frem slik at den ikke lar være å trampe med frambeina (gjør den det kalles det å skru). Fordelsvendig for høyre sjenkel ris på tilsvarende måte, men omvendt.

Bakdelsvendig rir en ved å f.eks. stille hesten til høyre (for bakdelsvendig for venstre sjenkel). Du holder igjen hesten på utvendig (venstre) og klemmer venstre ben inntil hesten. Pass på at hesten er stilt til høyre hele veien, at hesten ikke skrur, eller går for mye ut. Veldig lydige hester kan en ofte ri bakdelsveninger på ved å bare flytte vekten over på innvendig seteben, og ha hesten stilt, og holde litt igjen på utvendig. Tilsvarende gjelder for bakdelsvendig andre veien også.

OBS: Dette er generelle "regler" for hvordan det gjøres. Det er ikke bare og bare og gjøre sånn og sånn så funker det. Hesten har mange triks på å lure seg unna, og hesten skjønner ikke alltid dine signaler. Hvordan du skal koordinere en fordelsvendig eller bakdelsvendig når hesten gjør noe "bøll" (nos som de stotsett gjør) er litt vanskelig å ta her. Du får bare prøve.. Ikke så farlig og det ikke er perfekt. Igrunn er det viktigste i starten at hesten ikke rygger. Gå heller fremover enn et steg tilbake. Med mye trening vi du etterhver finne ut at hvordan ting fungerer, og hvordan ulike hester skal koordineres.

3. En smører høver med olje fordi de ikke skal bli så tørre. Olje brukes også for å få blankere høver, og at det skal se penere ut. Vet også at noen bruker olje til å smøre under høvene om vintern for å unngå så mye snøkladder. Men i hovedsak brukes det for tørre høver.

4. En har ofte en gummimatte i boksen til hesten for at underlaget ikke skal være så hardt. I tillegg til litt flis, bli underlaget bedre for hesten å stå på.

5. Avstand mellom hindere varierer veldig. En måler gjerne avstand i antall galoppsprang. En kan ha et, to, tre eller flere galoppsprang mellom to hindere. Galoppsprangenes lengde varierer fra hest til hest. Av og til vil man også trene på å holde hesten i kortere galopp mellom hinderne, og da må avstanden være kortere. I sprangkonkurranser er det regler for at avstanden mellom to hindere i en kombinasjon skal være mellom 6 og 12 meter (kortere enn 6meter for ponni). Hvor mange galoppsprang, og i hvilket tempo du bør ri mellom disse hinderne med din hest er noe du må avgjøre selv. Hindere det er mer enn 12 meter mellom kalles to enkelthinder. En kombinasjon er også to enkelthinder, men står med mindre enn 12 meters avstand.

Finnes forøvrig flere bøker innen sprangridning som har anbefalinger til hvilke avstander du kan bruke mellom hinderne. På trening kan det også være god trening å ha kortere avstander også. Det kalles gjerne gymnastikkhopning. For en tid tilbake fant jeg en "Gymnatics book" på nett. Den er på engelsk, men utifra tegningene vil du nok skjønne endel om hvordan en kan sette opp hinderne under slike øvelser. Gymnastikkhopning er bra trening for hest og rytter, og selv synes jeg egentlig det er ganske morro også..

Håper dette var til litt hjelp Sikkert flere som kan hjelpe til også..

--
spoff

Redigert av spoff den 31/03/2003 22:46:00
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  22:48:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Ingen spørsmål er teite vettu :o)

Skal prøve å svare, men har litt dårlig tid så svarer ikke så veldig utfyllende.

1.) En halvparade er en liten bevegelse med hånd, sete, og sjenkel samtidig som får hesten til å tenke fremover.

2.) Forpartsvending er at hesten veder bakparten rundt forparten, at hesten står og "tramper" med forbeina. Bakdelsvending er det motsatte.

3.) Er egentlig ikke helt sikker, men troor det er for å unngå sprekker og sånt... Sikkert noen som kan det bedre en meg ;o)

4.) Mange har matter på gulvet i boksen får å få mykere underlag og får å suge opp det våte (?) Er heller ikke helt sikker her :-|

5.) Avstanden er forskjellig spårs hvor står hest/ponni du har, og hvor lange steg den tar + hvilken type hinder det er. I boka "sprangridning- strømsholm metoden" er det en fin avstandstabell.

En fin bok der du kan lese mer om halvparader/bakpartsvendinger/forpartvendinger er "Ta tøylene". Her står det veldig utfyllende og med bilder, osv...

Lykke til :-)

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  23:30:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Jeg kan svare på nr. 3;
Hovfett og olje smøres på tørre høver, men det som er "dumt" med det, er at høvene blir ødelagte av det. Det aller aller beste er å la tørre høver bli våte i vann (som er naturlig for dem). vann, vann, vann, vann, vann, vann, vann, vann... høvene trenger VANN!!
Vann er det beste! Gratis er det også!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  23:43:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Det er ikke alltid vann er det som trengs, og er tilstrekkelig. Akuratt som at vi av og til må smøre oss med fuktighetskrem for å ikke tørke ut (holder ikke å leve i et badekar..). Å la hesten stå i en sølepytt eller et gjørmebad til en hver tid er ikke allitd like idéelt. Noen hester kan lett få mugg, og dette kan gi langt større skader enn litt hovolje eller fett. Jeg kjenner forøvrig ingen skader pga olje eller fett heller. Vegetabilsk er det også, så det kan vel ikke være mer enn bra..

Men selvfølgelig. De fleste hester trenger ikke olje eller fett på høvene sine stortsett. Men i de tilfeller hvor hesten har tørre høver, og ikke vann i luftegård eller på beitet holder høvene fine (beite for utegang for den saks skyld.. Det kan være tørke sommere også), så ser jeg ikke problemet med litt olje eller fett som oppfriskning. Selv bruker jeg jo fuktighetskrem, og til tider er det helt uunværlig for meg.

--
spoff

Redigert av spoff den 31/03/2003 23:46:36
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  07:27:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Når hoven blir vannet, blir den fuktig. (her er ikke noen minutter nok for beste resultat..) Hoven tar til seg vannet og holder på det. Når hoven har blitt vannet blir den mer "elastisk". Det merker jeg godt da jeg har barfothest som jeg bader i elva. Etter en halvtime går vi opp av elva og jeg merker straks bedre bevegelser og bedre "støtdemping". (mykere bevegelser)
Jeg får ikke det resultatet av olje og fett - jeg har sluttet med dette.

Og; mennesker og dyr er ikke like og har ikke de samme behovene - det er ikke alle som er klar over det...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  07:48:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Javel. Men her på Østlandet hender det at en har tørkesommere uannsett om hesten går barfot og/eller på utegang. Da er det jo rett og slett ikke mulig å gitt hestens høver den fuktigheten de trenger, med mindre du plasserer hesten i fire bøtter med vann. Og det er jo litt teit..

I noen tilfeller er det vanskelig å hindre at høver ikke blir tørre. Selvfølgelig er det hester som har høver som er fine selv etter en tørkesommer, men det er som oss mennesker (vi er trossalt levende individer akuratt som hesten, så å påstå at det ikke er noen sammenheng er helt på tryne), noen reagerer annerledes enn andre hester, og får rett og slett tørre høver.

Jeg kan godt nevne et eksempel. På hytta regner det svært lite. De somrene jeg jobbet på hesteutleia der var det ofte problemer med tørre høver på enkelte av hestene. Ja, nå kan du si at disse hestene gikk med sko. Og ja de gjorde det de aller fleste. Men også den uinnridde 3-åringen hadde tørre høver, og den hadde aldri hatt en sko på beinet. Vi pleide å smøre inn høvene med olje av og til.

PS: Og siden du er en skikkelig utegangsfanatiker, og alt kommer ann på utegang eller ikke, så kan jeg fortelle at disse hestene også gikk på utegang hele sommern. Riktignok står flere av disse hestene på stall om vintern (de som settes bort på for), men ikke 3-åringen. Den hadde stått ute dag og natt siden februar iallfall.

--
spoff

Redigert av spoff den 01/04/2003 07:51:43
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  14:58:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Utegang eller ikke - uten vann blir høvene tørre.
Sko eller barfot - uten vann blir høvene tørre.

Om hestene står på en plass der de ikke har kontakt med vann (med høvene), så enten spyler jeg av føttene en gang til dagen eller jeg tar dem med ned til elva slik at de får vaske seg skikkelig.
I naturen drakk de vann fra bekker/vann, og da gikk de nedi vannet med høvene sine.

Naturen er flott oppbygget!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  15:35:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til Brynja
Og utegang eller ikke, sko eller ikke, og ikke tilgang på vann, så er olje/fett et bra alternativ som fungerer bra også.

Hestene på stedet jeg snakket om står på en øy. Å la de vasse i saltvann er liksom litt teit. For det første ville nok enkelte av dem stukket av. Dessuten er ikke saltvann så innmari bra til enhver tid. En bør iallfall skylde hesten når en har badet i saltvann, så da antar jeg det er noe med dette. Nå er det lagt ut ferskvann til denne øya, men da jeg jobbet på denne hesteutleia var det vannmangel og ikke lagt ut ferskvann, og en brukte kun regnvann. Når det atpåtil blir tørkesommer prioriterer man å bruke vann til annet enn hestehøver når olje og fett fungerer så bra som det gjør. Jeg har aldri hørt at fett og olje kan gi skade, eller ødelegge høvene. Tvert imot.

Ja, naturen er fin, men man har ikke alltid tilgang på vann. Det er jo ikke noe mer enn å respektere det.

Dessuten er min erfaring at når hesten først har tørre høver så fungerer olje/fett kombinert med bra underlag ute/inne mye bedre enn bare bra underlag. Mulig det ikke er sånn med din barfothest som går på utegang, men det virker jo også som at den har rimelig bra høver også. Kaldblodstravere har etter hva jeg kjenner til ofte bra høver (vet ikke om det er spesifikt for rasen, men når jeg tenker meg om har jeg aldri møtt en kaldblodstraver med skikkelig dårlige høver. Men det kan seff være tilfeldigheter).

Hvordan er det forresten med din hest og mugg på denne tida på året? Er hesten din plaget med det? Er den ikke, så må jeg si du er utrolig heldig.. Men for mange hester er det et stort problem dersom de står mye ute på fuktig underlag. Så i mange tilfeller er det ofte lurt og heller sette hesten på et litt tørrere underlag, og tilføye tørre høver funktighet på annen måte. En hest kan faktisk bli halt av mugg. Men heldigvis har mange hester såpass bra kvalitet på høvene at de kan stå i annet en gjørmebad, og likevel unngå tørre høver. Men ikke alle desverre..

Men uannsett.. Tilbake til svaret på det som var spørsmålet og debattemaet her. "Hvorfor smører men hovene med olje??" Her har jeg svart på dette i et innlegg over. Om barfor og utegang, og elv som hesten drikker fra. Det er igrunn urelevant for spørsmålet og svaret jeg ga også..

--
spoff

Redigert av spoff den 01/04/2003 15:46:02
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  15:58:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Min hest står ikke i gjørmebad, aldri om den skal heller. Den står på et flott beite med skog og hele pakken. Jeg hadde problemer med mugg før, men etter at jeg gikk over til utegang (og barfot) har jeg ikke hatt dette problemet. Jeg tror det er det at den er ute hele tiden som gjør underverket, det er trossalt i "varm fuktighet" bakteriene trivs(våte føtter innesperret i en varm stall). Og når de i tillegg hver dag blir spylte med vann, så er det ikke masse "graps" på føttene.
Har sett tilfeller der hestene kommer inn fra "sorpehullet" (kaldt og vått) og rett inn i tørr spon og varme. Da er det mugget kommer. (det er hvertfall min erfaring)

Ja, min hest har gode høver - den har ikke hatt en eneste sprekk av noe slag etter at den gikk over til barfot, selv om den har gått ute hele døgnet, blitt ridd på asfalt, grus og i terreng. (det vil si at trimmingen av høvene er vellykket. Kommer det sprekker, er det noe galt. f.eks. for lang tå, da deler tåa seg fra bakken og oppover)

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  17:35:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er et faktum at høvene blir ødelagt av olje/fett, jeg har selv sett mange eksempler på det, og jeg har hørt andre fortelle om sine -ikke alltid positive - erfaringer om det.
Hvis man først begynner å smøre/olje/tjære høvene, må man strengt tatt fortsette med dette daglig resten av livet til hesten. Grunnen til det er at denne unaturlig tilførte fuktigheten som ikke finnes naturlig i noen av hestens biotoper, ødelegger hovens naturlige fuktighetsbalanse.
For å kompansere mot dette må man olje/smøre/tjære høvene for å unngå tørre høver med dertilhørende sprekker.
En hest med høver som er vant til å bli tilført kunstig fuktighet, vil med en gang den lever i et utilfredsstillende miljø (som hesten normalt vil kunne tåle i ganske lang tid) få anlegg til tørre høver.
Mange tror dessverre at de gjør hesten en tjeneste med å smøre høvene dens, men det er dessverre helt omvendt - så sant du ikke har tenkt til å fortsette med det hver dag resten av hestens liv.

Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  18:00:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
angående hovolje, jeg var på kurs en gang og da sa han at hovolje innpregnerer hoven, alså; ingen fuktighet verken ut eller inn.ser fint ut, men bare utenpå.

om hesten har veldig tørre høver kan du sette den inn i en boks med flis blanda med vann.etterpå kan du ta hovolje på høvene om du syns det er fint....er det ikke derfor det brukes? for å få fine svarte høver?

men utegang er selfølgelig det beste, året rundt. hester med tørre høver går som regel på ren spon, og det er noe som TØRKER ut høvene.jeg er ikke plaget med mugg og div.selv om hesten står ute, men jeg har såpass stort beite at den kan velge mellom tørt og vått underlag=)

har ikke barfot hest, men kunne gjerne tenkt å bruke det f.eks om sommeren, går det ann?

=)
Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  18:13:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenkte å svare litt ekstra på spørsmål 4. Noen bruker gummimatte (jeg gjør det selv, og synes det er mest renslig). Noen bruker "pissematte", det vil si at man lar våt flis ligge igjen og møkker bare ut dritten. Matten må ofte ha ny flis, og må "tråkkes". Det er ikke alle staller som egner seg for pissematte, det kommer an på ventilasjon, fuktighet, dessuten kan den bli ganske høy så det bør være høyt nok under taket.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  18:43:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette med hovolje o.l., det som Frik skriver er riktig. Om du begynner med det så må du fortsette for høvene tørker ut ellers. En sjelden gang skader nok ikke, men overdreven bruk vil føre til en hest som ikke klarer seg uten.

Olga: En barfot hest er ikke en hest som bare går uten sko. Det er en lang tilvenningstid 1-1 1/2 år, først når helt nye hov har vokst ut. Så i begynnelsen så vil man lettere oppnå en sårbent hest fordi hoven ikke er sterk nok. Er mange osm bare atr av skoene og tror at man kan ri som normalt, så blir de sure når ehsten blir sårbeint og mener at barfot er noe dritt :) Da har de bare ikke satt seg godt nok inn i det. Poenget er å få en hest som klarer seg uten sko året rundt og på all slags underlag. Når du tar av ksoene og begynner å trimme skikkelig så vil hovmenkanismen settes skikkelig igjang. Når du bruker sko så hindrer du blodsirkulasjoen i hoven, og når skoen kommer av strømmer blodet bedre til. Dette gjør at hoven uvikler seg mye bedre osv. Er mye mer innviklet altså, ville bare fortelle at det ikke kan kalles en barfor hest om den går uten sko om sommeren.

Men det er bra for hesten å få gå uten sko altså, bare ikke tro at du kan ri den som normalt og at den blir en barfot hest fordi den går noen mnd uten sko. Så jeg tviler på at det vil gå ann å få en hest til å fungere uten sko om den bare får gå uten hver sommer... For høvene vil ikke være sterke nok. Som sagt, tilvenningstid på kanskje over 1 år.

Tror at Brynja kan svare deg bedre, du kan også gå inn på http://www.barfothest.com/, der finner du masse info!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 01/04/2003 :  18:51:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg skal ikke utgi meg for å være noen ekspert på høver og hovolje, for det er jeg overhode ikke.

Men jeg søkte litt på nett for å se etter hva andre egentlig mener om saken..

Relevante spørsmål i Torkil Heidenberg's (hovslager) ekspertpanel på hest.no:

Flere relevante spørsmål besvart av hovslager Jan Krogh på Heste-Nettet.dk:

Ellers fant jeg følgende..

Etter min vurdering vil jeg utifra dette konkludere med at hovolje er bra for tørre høver, men hører ikke hjemme under daglig pleie. Jeg har noe erfaring med bruk av olje på tørre høver selv, og det har fungert greit, men jeg er ingen ekspert på feltet. Jeg har kun brukt olje hvis det har vært nødvendig, og min erfaring er at hester stortsett har fine høver som ikke trenger olje. Jeg er dog god troen på hva hovslagere har å si om saken..

--
spoff

Redigert av spoff den 01/04/2003 19:33:29
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  19:31:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men husk da også å spørre hovslager om HVORFOR hoven blir tørr, ikke bare hvordan du behandler en allerede tørr hov. Det beste er jo å forebygge fra begynnelsen av, og hva angår forebygging av tørre høver så er det rett og slett å la være å tukle med naturen!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.