hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er dette mishandling?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 er dette mishandling?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

nen
» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  18:33:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
de fleste av dere vet hva denne saken handler om, og jeg håper dere forrstår hvorfor jeg sletter innleggene...jeg kan ikke begrense hvem som leser de, og det er dumt hvis hestens eiere skulle kommet over de....diskusjonen kan selvfølgelig fortsette, selv om jeg føler at den er ferdig...

Redigert av nesheim den 26/03/2003 23:50:46

Redigert av nesheim den 26/03/2003 23:51:12

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:07:06

moi

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  19:20:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Jeg ville fått henne vekk derfra!!!!! Eller fått eierne til å skjerpe seg for det der går ikke ann.... Si ifra at hvis de ikke gjør noe så sier du ifra til dyrevernet for sånn kan ikke en hest ha det!!!!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  21:25:42  Vis profil  Svar med kopi av melding

Det der hørtes ikke bra ut! Kanskje eierne rett og slett ikke er oppmerksom på hvilke behov en hest faktisk har! Det er dessverre endel som anskaffer seg både hester og andre dyr uten og ha tilstrekkelig erfaring og kunnskap om hestehold/dyrehold.
Du bør jo i første omgang forsøke å opplyse eierne om hvilke behov hesten har, og hva som kan være konsekvensene av å ikke få oppfylt disse behovene (kan være seg konsekvenser som; uvaner i form av luftsluking, biting, sparking, veiving o.l., luftveisproblemer hvis det er så tett luft som du forklarte osv.) Blir hesten oppfulgt av dyrlege og smed da, veit du det?

Prøv og snakk med disse menneskene, og forklar dem på en ryddig og vennlig måte at hesten bør få daglig utegang og stell. Hvis det ikke hjelper, eller de ikke tar deg seriøst bør du ta neste skritt og melde ifra om tilfellet til dyrevernsnemda.

Lykke til!!

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 20/03/2003 :  21:32:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hvorfor har disse på denne gården hest?

For 100 år siden var hesten et arbeidsdyr som ble brukt daglig, ofte fra tidlig morgen til sent på kveld. Da ble den oppstallet sammen med andre dyr på denne måten. Men en hest som aldri er i bruk bør ikke ha det sånn. Den bør være ute hele tiden om den kan, da det er mye sunnere med kulde og bevegelse enn med fukt og stilleståing.
Skjønner de ikke det, da?

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/03/2003 :  22:14:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester (og spesielt fjordinger!) tåler fint å gå ute i -20 og snø opp til magen! De kan fint gå ute hele dagen, også under slike forhold (De kan gå ute hele døgnet og for den del, om forholdene er lagt til rette for det..)
Om hun så bare får gå ute noen timer pr. dag så er jo det allikevel en vesentlig forbedring fra å stå inne hver dag uke etter uke...

Til Cowgirlchris: Det er dessverre faktisk sånn at mange mennesker anskaffer seg både hest og andre dyr uten å ha den ringeste peiling på hva det innebærer..

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  02:07:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først av alt, hsten kan helt fint gå ute selv om det er kaldt. Er du redd så har på et dekken eller to, da erdu på den sikkre siden.

Jeg tror nok at jeg ville prøvd å snakke med disse eierene først. Å anmelde er drastisk, men i mange tilfeller så må det til for å få folk til å forstå! Men du skriver at det er datteren som eier hesten? Og hun er bare 10. Da kan det være at hun ikke synes det er så gøy å drive på alene. Kanskje du kan være litt med henne når du er der og vise henne litt. Hun kan sikkert ikke så mye og ville nok satt pris på om noen ville hjelpe henne litt. Synd at du ikke kan komme oftere, men kanskje du kan foreslå for dem at de skal prøveå finne en ehstepasser? Da ville datteren også fått noen å være med når hun er med hestene.

Jeg ville gått forsiktig frem her og prøvd å lære dem litt fremfor å anmelde. Ofte så kommer du ikke langt om ikke hesten omtrent står i sin egen møkk til oppunder mangen og nesten bare er skinn og bein... Du sier også at hesten får nok mar og blir reglemssig skodd, så det kan bli vanskelig å overbevise dyrevernet. Men om sagt, det er bedre å anmelde enn å la være!

Selv er jeg STERK motstander av spilt da jeg synes det strider så til de grader mot hestens natulige levevis. Men jeg kan godta det om hesten får stå ute hele dagen og kun tilbringer noen få timer på spilt, da tror jeg ikke at det er direkte skadelig.

Mange skaffer seg hest uten å vite nok om det. Bømder får seg ofte fjordinger fordi de tror det vil være koselig for ungene å ha en gårdshest... Så det er nok ikke en ukjent situasjon dette her.

Så, jeg ville gått forsiktig frem. Prøvd å vekke interessen til datteren, snakket litt med foreldrene og prøvd å fortelle dem litt. Ha gjerne med deg noen bøker, videoer o.l. som du kan tilby dem å låne. Vær høflig og la dem forstå at du bare vil hjelpe. Det er jo selvsagt lettere sagt enn gjort, men jeg tro at du vil nå lenger med denne metoden. Lær opp datteren så hun kan ta seg av ehsten.

Vil de fremdeles ikke gjøre noe så gå til anmeldelse. En hest skal ikke stå inne fler uker i strekk på et spilt, det går bare ikke ann! Får helt vondt når jeg hører om slikt!! Du kan jo være anonym så de trenger ikke få vite at det er du som har anmeldt.

Men det er altså best om du trår litt forsiktig slik at de ikke blir sinte på deg, for da har ikke hesten none som skan ta seg av den. Du kan jo også prøve å få dem tiol å selge deg hesten. Du kan ha den på sommerbeite og jobbe med den i mellomtiden. Da slipper du noen av utgiftene til for og oppstalling. Og siden du sier at det er et bra eksemplart av rasen så burde dt ikke være så vanskelig å få solgt den igjen. Men så spørs det jo da om de vil selge den til deg...

Vel, noe må du gjøre. Om du ikke klarer å overbevise dem så anmeld. Det ville jeg gjort. Hesten kan ikke fortsette å leve slik den gjør nå!
Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  11:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det jeg mener er at du bør få den stakkars fjodingen bort fra det stedet hun står nå! Hvis de som eier henne mener det er for kaldt og for mye snø (noe det ikke er),så kan de legge på henne ett dekken og fjerne noe av snøen! En hest har behov for å bevege seg å få frisk luft hver dag! Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:10:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Du behøver ikke å foreslå at hesten skal gå på utegang. Si heller at hesten hadde hatt det mye bedre om den hadde fått gått ute i en innhegning( 20x20m minst) fra morgen til det blir mørkt. Da kommer hun til å bli roligere og hun kommer helt sikkert til å bli mye blidere. Ikke si at du vil anmelde dem eller at hesten må selges. De vet antageligvis ikke bedre og vil helt sikkert ha hesten. Det er jo mye bedre å fortelle dem hvordan hesten skal få et bedre liv enn å "angripe" dem!

Cecilie- bonde med hester

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 21/03/2003 :  15:18:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Såklart kan du ri i dypsnø! Det er dessuten god trening for hesten! Hester blir sårbeint av feilaktig skoing/mangel på sko, ikke av snø! Jeg har ridd mye i dypsnø, også når det er skarp skare, jeg har aldri opplevd at hesten har fått sår av det! (Men det er jo alltid lurt å se an forholdene da, vedig skarp skare kan jo fort gå i gjennom huden)

Høres ut som om du (hvis du har mulighet, økonomi, lyst, erfaring og tid til det) burde kjøpe denne hesten. Hvis han bestefaren har så veldig god peil på hest veit han vel at den trenger mosjon og bevegelse da?

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 21/03/2003 :  21:08:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Det er skikkelig bra trening for hesten å gå på snøen.. Jeg gjorde d med islandshoppa mi på jordet i vinter.. Man får skikkelig bra trening av det.... Jeg synes faktisk du kunne kjøpe den fjordingen for du høres ut som den rette eier... stå på!!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 21/03/2003 :  22:01:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med deg, Cecilie m!

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden

_BUFFY_

Skrevet - 22/03/2003 :  17:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke si at det er dyremishandling, men hesten kunne nok ha fått det bedre. Det at hesten står i lag med sauer, trenger ikke å være negativt. En hest trenger også selskap. Men tempraturen kunne kanskje vært regulert litt. Det at hesten ikke blir børstet hver dag gjør ingenting, det er egentlig ikke naturlig for en hest, men litt stell treger den jo. Men jeg tror ikke du skal gjøre deg bryet med å melde dem til dyreværnet, for du har ikke nok på dem. Gå til toppen av siden

Udinese

» VIP

Skrevet - 25/03/2003 :  09:33:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stå på videre du! Er sikker på at du kan gi hoppa et godt hjem!
Ikke gi opp!

*sara*
Gå til toppen av siden

dardy

Skrevet - 25/03/2003 :  12:06:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei du.
Når jeg leser innleggene dine, pluss annonsen du har lagt ut på annonseforum, så gjør jeg opp noen tanker.
Du virker veldig ung, og ting er lite gjennomtenkt her:
Først av alt, før du kjøper en hest, må du vite at hesten virkelig ER TIL SALGS, noe jeg i dette tilfellet har vanskligheter med å tro. Du kommer til å møte stor motstand fra familien som eier fjordingen, og jeg kan garantere deg 99% sikkert utfra dette jeg har lest, at den hesten er IKKE til salgs.
Hvis de ikke bryr seg om hesten, ville de IKKE skodd den regelmessig. Og hvordan kan du være så fryktelig skråsikker på at den ikke er ute hele sommerhalvåret? Nå er det vært vinter, og mye snø, og kanskje gjerdene har snødd ned, slik at det ikke er noen beiter ledig.
Slik jeg leste annonsen din tenkte du at du skulle først kjøpe hesten, som ikke er til salgs, evnt ha den på helfor, selvom den ikke er til salgs, og så selge den videre, og kanskje tjene noen kroner?
Jeg tror du har lest for mange penny-blader, jeg jenta mi. Man går ikke rundt og redder hester. I hvert fall ikke hester som har det slik du beskriver. Den er rund og god, ergo får den nok mat. Den er skodd, ergo kommer smeden innom. Vetrinæren er ikke der, sier du? Hvordan vet du det, hvis du selv bare er der hver måned. Det er bortimot 30 andre dager i en måned, som vetrinæren kunne ha vært der.
Jeg tror du skal gå litt stillere i dørene, for jeg tror du kan skape masse problemer for familien som eier hesten, og får din familie som skal være på hytta fortsatt. Vil du at familiene skal bli uvenner? Det blir de garantert, hvis du blander inn dyrevernet på noe slikt. Om dyrevernet kommer inn i bildet, vet familien som eier hesten at det er DU som har sladret. Folk klarer å tenke litt selv skjønner du. Her har du vært og klagd og mast hver eneste måned. Plutselig står dyrevernet på døren. En pluss en er to, skjønner du. Tenk litt på det.
Og hvor er dine foreldre oppi alt dette? Har du innlemmet dem, eller er dette noe du holder for deg selv? Hva sier de til at du vil kjøpe en hest? Mest sannsynlig er det de som må stå for utgiftene. Syns de det er greit?
Jeg tror det ligger andre, mer egiostiske grunner bak dette du skriver her. Du ønsker deg egen hest, men får ikke lov av foreldrene dine. Defor prøver du heller å adoptere en du mener blir misshandlet. (Misshandling = vanskjøtsel, og det kan jeg ikke se at forekommer i dette tilfellet. Du har nok smørt tjukt på for å virke mest mulig troverdig. Og få sympati.)
Og husk en liten ting tilslutt. Kommer dyrevernet inn, er du det siste mennesket på jord som vil få anledning til å kjøpe hesten av familien. Og du kommer aldri mer til å få lov å ri den, eller andre hester der i bygda, for rykter, de spres fortere enn du aner.
Så legg dette på is, det er mitt beste råd. Kos med hesten og ri når du er der, men ikke driv å blande deg opp i ting du ikke aner KONSEKVENSEN av.
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 25/03/2003 :  14:41:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Ikke d at d bryr meg men jeg syns du tar LITT hardt i her dardy!!!!! Du snakker ut fra ting du tror!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2003 :  16:05:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg må egentlig si meg veldig enig med dardy. Det er litt av en oppgave å kaste seg ut på å forsøke å redde en hest en mener at blir misshandlet. Nå kan det diskuteres hva som er misshandling, men som nesheim sier. Hesten får den maten den skal ha. Så bra! nesheim er der max en gang i måneden. Hva vet hun om den ikke er mer ute? La si den er mye ute? Hvis den ikke ris (å la være å ri en hest er ikke å regne som misshandling), og den går ute er det da greit å ikke stelle den slik at den kan holde seg varm og god? nesheim burde iallfall sjekke opp endel mer rundt saken (et par observasjoner med over en måneds mellomrom er for lite). Man kan alltids kontakte distrikstveterinær og dyrevern og hva en nå måtte ønske, men om de ser på dette som misshandling i samme øyne som nesheim er ikke sikkert. Dyrevernet og distriktsveterinær har ofte et annet syn på dyremisshandling enn hva Pennybladene har. Dessuten har de ikke mulighet til å sjekke alt. Og mener de at hesten har det bra, så gjør de ingenting. Men kan alltids ta kontakt med dem. Jeg skal ikke påstå at hesten overhode ikke blir misshandlet, for det kan selvfølgelig hende. Men jeg tror den ikke blir misshandlet sett i dyrevernets øyne.

Nå skal ikke jeg påstå at hesten har det perfekt. Det finnes mange varianter av hestehold mellom bra, og noe som er så dårlig at det kan kalles misshandling.

På hytta mi har de også hester. Vanligvis settes disse bort på for om vintern, men det er ikke hver vinter en får forvert til alle hestene. Da pleier hestene å gå på utegang til november. De får tilgang på vann, og fores med silohøy regelmessig (etter at gresset ikke selv kan erstatte hestens behov). Når snøen kommer, og vannet ute vil fryse tas hestene inn. De står på ikke alt for store bokser. Samme gjøres med alle kyrene, som står på spilt. Og gjennom hele vintern får hestene og kuene den maten de skal ha. Desverre er det lite utegang, da alternativet enten er utegang (de går helt løs) eller ikke. Når vannet fryser ute er det viktig at dyrene kan komme inn å få vann. Å jage en flokk kuer og et par hester inn annen hver time for å drikke blir for mye mas. Sent i februar blir alle dyrene satt ut på utegang igjen, og går ute dag og natt. Stedet er ved sjøen, derfor er den harde vintern såpass kort.

Selv ville ikke jeg latt min ene hest stå på boks sammenhengende i 2-3 måneder, men jeg forstår jo at disse hestene gjør det. Kanskje en burde lage luftegårder til kuene og hestene som også kan brukes på vinterstid, men det blir mye jobb, og da kan ikke utearealene brukes på samme måte som de gjør når de går på utegang. Dette er etter hva jeg kjenner ganske vanlig drift når man driver med kyr. De gjør tilsvarende på iallfall to av nabogårdene som kun driver med kyr.

Hestene (og kyrene) får vann, de får mat, og de blir gjort rent for, og de pines ikke. De går ute 9-10 måneder i året. Selv om ikke dette er hva jeg hadde valgt til min hest, så er ikke dette hva jeg kaller dyremisshandling iallfall. Kanskje ikke supert hestehold, men likevel.. En hest som står oppstallet på boks 23 timer i døgnet, og blir mosjonert 1 time hver dag har det langt verre synes nå jeg.. Disse hestene finnes det desverre alt for mange av. Når de ellers får bra med stell, og den maten de skal ha, og ikke vet bedre hvordan ting kunne vært så tror jeg flere av disse hestene ikke direkte har det helt forfærdelig. Selv om de garantert ville fått et annet syn på livet med mer utegang. Men misshandlet blir de vel ikke..

Vi får velge hva vi gjør med vår hest. Min hest vil selvfølgelig stå ute mesteparten av dagen, uannsett årstid. Men om andre velger noe annet så får det være deres valg. Dyremisshandling kommer inn i bildet når hesten blir ufortjent pint eller plaget, den blir vannskjødtet, eller ikke får mat eller vann.

Mulig hesten nesheim nevner blir misshandlet, men jeg tror heller det er det vi kan kalle dårlig hestehold sett fra vår side. Og hva hver enkelt gjør med sin hest, så lenge den ikke misshandles har vi igrunn ikke noe med. Selvfølgelig kunne mange hester hatt det bedre, men vi kan ikke bry oss i alt. Det er nok en årsak til at ting er som det er..

--
spoff
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.