hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Horsemanship vs natural horsemanship
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Horsemanship vs natural horsemanship
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  13:30:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det blir for dumt! Bruk NH for da blir forholdet bedre mellom deg og hesten?!!? Trener du ikke NH er hesten liksom misforstått og har det vondt? Jeg skjønner bare ikke hvorfor det er værre å gjøre feil i "ordinært" hestehold fremfor å gjøre feil innen "NH". Begge deler kan få konsekvenser for hesten.

Det finnes INGEN fasitsvar innen hest. Hvordan hesten er avhenger av mye mer enn hvordan man håndterer den i det daglige.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

twevens

» VIP

Skrevet - 06/12/2003 :  00:20:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med deg vixi..det er sånn jeg mente det oså. det jeg mener med for mye utstyr er f.eks folk som sier di ikke kan leie hesten sin uten kjetting over nesa eller hingstebitt..what ever. alle hester blir snille å leie hvis man forstår hesten sin og hvertfall gir den tid og ikke minst en sjanse. sa ikke at alle skal bruke NH.. det får hver enkelt velge selv. men mener prinsippene er det beste for hesten. kall det hva dere vil NH eller ikke..men å kommunisere med hesten sin og prøve å forstå hva den vil og føler. er det beste og man får mye snillere og tryggere hester av det. klart finnes mange snille hester i verden og vet jo at alle ikke har brukt NH..men kansje har di brukt mye av di samme fremgangsmåtene for det,og det kan være likeså bra.bare hesta blir behandlet pent og for det di er.er det helt topp for meg. men vet bare at det finnes så mange som aldri skulle hatt hester .. mvh twevens

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  01:06:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Stort sett alt går bare man er villig til å prøve

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2003 :  01:36:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

De som "tenker som en hest" ved all håndtering,bruker "NH" -eller hva dere nå vil kalle det...Blir helt feil å kategorisere dette!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2003 :  12:04:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja egentlig, umulig å sette ting i bås. Det er like mange forskjellige måter å håndtere hest på som det finnes hester. Av de hestene jeg har hatt har jeg ikke håndtert dem eksakt på samme måte, men etter noenlunde samme prinsipper. Vi lærer jo hele tiden noe nytt også... ting forandrer seg.

Gå til toppen av siden

cecilieh

Skrevet - 04/01/2004 :  00:00:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begrepet NH er oppskrytt og utbrukt, jeg blir nesten dårlig når folk snakker om det. og det selv om jeg egentlig har veldig sansen for det.
Det er så mange som har vært på kurs med diverse 'guruer' (gode og dårlige) og blitt frelst, for så å reist hjem for å omvende verden. Sånne folk kommer du ingen vei med med mindre du har leadrope, sidepull og westernsal og hest en cowboyhatt. for ikke snakke om en quarter.

Jeg får nesten utslett når jeg hører om de som 'trener hesten i NH ett par ganger i uka':p. jeg tror hesten kan hestespråket helt fint jeg. Det er vi som må trenes i hestespråk. I hesteannonser står det ofte 'NH trent', men hva hjelper det om hesten blir solgt til en som ikke er det? Ingenting.

Skulle ønske folk kunne roe litt ned og huske på at det vi alle vil er å ha ett godt forhold til hestene. Litt hestevett rett og slett. Om man kaller det horsemanship eller NH eller true feeling eller hva man vil så er resultatet det samme vel. vi vil ha en trygg og sikker omgang med hesten og samtidig imøtekomme hestens naturlige behov for regelmessige og hyppige foringer, utegang og selskap med artsfrender. vi vil at hesten skal respektere oss og la oss ri.

vi lærte oss god horsemanship allerede som små jenter med 'gale' hester på for. For vi kom ingen vei med pisk og hyl og skrik, man må omgås dyra og folk med respekt og omsorg.

god horsemanship er omtrent det samme som god sportsmanship (for det er et ord som heter det og ;) )
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 04/01/2004 :  09:32:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
*knegger og ler*

Ja, folk kan bli litt fanatiske til tider.
Jeg likte uttrykket god sportsmanship, det beskriver litt av det jeg synes er viktig i håndtering av hest. Vanlig høflighet ovenfor hesten, rett og slett. Oppfører du deg som "folk", så gjør hesten det også.

Redigert av - ElleM den 04/01/2004 09:33:53 Gå til toppen av siden

juliej91
» VIP

Norway

Skrevet - 11/01/2004 :  20:24:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidejuliej91  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressejuliej91  Svar med kopi av melding
er ikke helt siker på om horsemanship og natural horsemanship er det samme men Natural horsemanship er intet anet en og forstå hestens natur, og komunisere med den og behandle den dereter, etter som jeg har forstått!
Julie
www.me-you.moo.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.