hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Horsemanship vs natural horsemanship
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Horsemanship vs natural horsemanship
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mix1

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  21:35:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
  • Hva er horsemanship?
  • Hva er natural horsemanship (NH)?
  • Er natrual horsemanship og horsemanship det samme eller ikke?
Hva mener du?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:08:36

Mi

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  19:55:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Horsemanship er et mønster du rir på b.l.a stevner innen western, men natural horsemanship er jo en metode å håndtere hester på, altså det er ikke det samme! (Ettersom jeg har forstått det!!!) Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  23:26:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Horsemanship betyr noe sånt som "måten vi dresserer/behandler med hestene på". Forholdet mellom hest og menneske på en måte. Litt vanskelig å oversette til norsk... Natural Horsemanship går ut på å kommunisere med hesten på en måte som den naturlig forstår. Man benytter seg av hestens instinkter, og kommunikasjon som er naturlig for den. Veldig fascinerende å se hvor enkelt og konfliktfritt en hest kan lære, når de som virklig kan dette holder på!
Natural Horsemanship er en type Horsemanship.
Kanskje litt diffus forklaring dette, men håper du skjønner hva jeg mener

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 28/08/2003 :  03:07:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Horse-Man-Ship
Hest-Menneske-Forhold

Natural Horse-Man-Ship
Naturlig Hest-Menneske-Forhold.

Enkelt sagt betyr Natural at vi forholder oss til hesten på hestens egne premisser. Det vil si at vi benytter vår lærdom om hestens instinkter, behov og språk, og forholder oss til hesten med respekt og klokhet. Vi skaffer oss nok kunnskap om hest til å kunne omgås den på en trygg og klok måte.

Ha en trygg høst.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 03/10/2003 :  22:13:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff, nei, dette var som jeg fryktet. Betydningen av ordet "horsemanship" har blitt borte i all fokus rundt NH de siste årene.

Horsemanship dreier seg om absolutt alt som har med hesten å gjøre. God horsemanship betyr gode kunnskaper om fóring, ridning, trening, håndtering, sykdomslære, osv.osv. God horsemanship innbefatter småting som å møkke havnehagene, holde orden i stallområdet (fordi orden = bedre sikkerhet), oppføre seg ordentlig mot hesten, kunne sette opp en fornuftig treningsplan, vite hvilke ormemidler som tar hvilke innvollsormer og når man skal gi hva, kort sagt; ALT!

Og det er dette alle burde arbeide for å oppnå. Det finnes nok av hester som blir dratt med til NH-kurs for å "bli nye", med mangelfull ormekurbehandling, feil skoing, feil trening. Dette har ingenting med Horsemanship å gjøre.

Natural Horsemanship går ut på å lære seg å kommunisere med hesten på hestens egne premisser, for å skape en trygg og tillitsfull hest.
DETTE ER IKKE NOE NYTT! Og man trenger ikke nødvendigvis å gå på kurs for å lære dette! Skikkelige hestemennesker, med god, ekte horsemanship basert på viten, selvinnsikt og erfaring, håndterer sine hester akkurat slik, UTEN roundpen og lasso.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/10/2003 :  22:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig Arwen. Desverre (jeg mener det er desverre iallfall) har disse NHmenneskene tatt beslag på horsemanship ordet og fokusert for mye på at det er NH. Iallfall føler jeg at det har skjedd. Siden god horsemanship er en selvfølge når man driver hest, så er det litt uheldig. For man kan drive svært godt hestehold ved å ikke trene etter NHprinsipper, og man kan igjen drive dårlig hestehold ved å trene etter NHprinsipper. Men selvfølgelig kan man drive god horsemanship ved å trene NH også, og dårlig horsemanship ved å ikke trene NH.

Forresten er det en debatt om hvorvidt NH og horsemanship er det samme under "diverse"-forumet: "Horsemanship". Ikke for å styre unna denne debatten, men for å lufte temaet for spesielt interesserte.

--
spoff
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 04/10/2003 :  01:31:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Enig med deg Arwen,dette er ikke noe nytt og unikt.I western-miljøet fikk "vi skylda" ...,for Horsemanship var no Westerngreier...

Det er jo helt feil,for det er jo som du sier.Og det kom nok litt mer frem i lyset da diverse trenere mm. ble "dratt" fra usa og hit til Norden, og dermed var det gjort..Dette hadde ikke så mange sett før, og det ble flust av forskjellige påstander om hvordan dette skulle utføres osv.osv.

En av Western-rideklassene heter "Western Horsemanship", og noe av "misforståelsen" kommer kanskje herfra.. i denne klassen kommer Arwens innlegg til sin rett; for her blir rytteren dømt utifra samspillet med hesten,at utstyret som bæres av hest og rytter matcher og skinner som gull,og at hest skal være striglet og shinet fra ører til hale, og rytteren skal ha gjort seg flid med utseende sitt..

I tilegg viser du feks. god horsemanship ved å ha en real holdning på feks.en stevneplass ovenfor hesten om en "episode" skulle oppstå.(Ikke banke og slå på hesten på avridninga om resultatet ble dårlig)Dette var i korte trekk..
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 04/10/2003 :  12:20:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Jeg tror mye av misforståelsen kommer fra følgende;
- Kurs i NH har vært holdt av "cowboyer" med hatt
- NH = Hestehviskeren, ikke til å legge skjul på at filmen har påvirket svært mange

To ting som får mange til å tenke "western", hvor feil det enn er.

Hadde vært fint om folk i sine "omtaler" begynte å definere Horsemanship som hva det er, "engelsk" eller NH. NH har for mange blitt kommersiellt, noe man må på kurs for å lære.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/10/2003 :  04:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

Må bare få sagt at i bunn og grunn er jeg veldig glad for at NH eller hva det nå skal hete...er blitt "kjent".Har jo nokså "friskt i minne" , hva vi lærte en gang i tiden på rideskolen, og det er vel så langt unna NH man kan komme!

Vi lærte oss aldri og lese/bruke hestens kroppsspråk, det var mest fokusert på og lære ridning.I all "bakke håndtering" av hest, leide vi i hodelag og det meste ble en maktkamp mellom hesten og den som "håndterte".Og stort sett "håndterte" vi kun hesten fra bakken til og fra stallen-ridebanen..Med andre ord, vi var mer bekymra på bakken enn i salen den gang.

Og så skulle vi leie hesten ved skulderen, omtrent..Det resulterte i mange riv/røsk og hal i å dra i bittet, når stadig hesten ville gå forbi eller fikk lyst på en gresstust, samtidig som den til stadighet tråkka deg på foten.Om hesten skulle skvette også , kunne du fort bli i veien da du gikk så nærme, og det hendte jo titt og ofte at hesten kanskje bare var litt uoppmerksom og så ble det et hopp til siden eller to...og der var du..

Jeg kunne sikkert ramset opp "uheldige" episoder fra den gang i timesvis, og sån sett er jeg glad for at det i dag er mer fokusert på å bruke hestens kroppsspråk som er mindre "fysisk slitsomt" også he,he, men dertil kanskje mer "psykisk slitsomt"...??Ihvertfall til tider..

Uansett er dette ingen nyhet som nevnt tidligere,men Ola Normann kan være litt ,"sån har jeg alltid gjort det" , og landet vårt er lite med en liten "hestekultur" i forhold til mange andre land, så når vi får høre om en "ny" ting,har det vært vanlig i nabolandet i 20 år...,men allikevel tviholder vi på det vi lærte for 10 år siden.

Indianerne var kjent for å være de beste heste-temmerne, og de var nok en av de første til å bruke "Round-pen" som et "verktøy" for å lettere temme villhester.Og slik gjør de det den dag i dag.

Og så er det nå en gang slik, at alt videreutvikles hele tiden,og det er vel det vi egentlig snakker om her.Ikke alt i positiv retning, men da må man jo bare plukke ut litt herfra og derfra, og tenke så "hest" som mulig.

Dette er som nevnt å bruke sunn fornuft, og jeg tror at selv vi som har holdt på med hest i over 20 år,har mye å lære av "gamlekara" faktisk.Mange av de brukte "NH" uten å vite det, de snakket bare hestens språk rett og slett, både med og uten cowboyhatt...

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 05/10/2003 :  11:16:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
"problemet" med NH er at etter at dette ble kjent som Chess nevner har det kommet til flust av "fjortisser" som nå med bakgrunni NH mener at vi misshandler våre hester i det øyeblikk en longepisk er i nærheten, eller i det øyeblikk man korrigerer oppførsel som ikke bør finne sted.

Jeg har aldri gått på NH kurs, så jeg ser sånn sett bare de negative utfallene (altså alle "fjortissene" som ikke helt er med på leken, og innimellom kanskje driver hesten mer til vannvidd gjennom sin misforståtte NH opplæring (eller muligens den totale mangel på den) enn de ville gjort om de aldri hadde hørt om prinsippet)

Personlig mener jeg vel at NH i stor grad (ettersom jeg fant ut at jeg iallfall burde lese litt) egentlig bygger på gode gamle prinsipper, og i stor grad kun er en bevisstgjøring på ting man i bunn og grunn selv kan komme fram til gjennom godt hestevett og sunn fornuft.

Guro

Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 05/10/2003 :  12:22:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig med deg, Chess. Selv kan jeg se at måten jeg håndterer hest på idag ikke stammer fra min tidligste opplæring. Der er det selvfølgelig at NH er gull verd for de fleste, bare man vet å kunne innlemme det i den daglige håndteringen uten å tro at man må legge om sitt system fullstendig. Sammenblandingen med western er så inngrodd nå, at man ikke har gjort det riktig om ikke hesten får roundpen, westernsal og sidepull.
For meg vil dette være ugjennomførbart ifht. mine store planer om verdensherredømme i dressur...*ler*

Selv adopterte jeg en del av håndteringsmetodene innen NH etter å ha sett en dokumentar om Monty Roberts på TV i NH-bølgens spede barndom. Der plukket jeg blant annet opp en del om kroppsspråk som har vært utrolig nyttig å kunne. Dette gjør at hestene på stallen til enhver tid regner meg som lederen, fordi jeg kommuniserer med kroppsspråket mitt som en leder.
Dette fungerer jo selvfølgelig på alle hester, mine egne og andres, NH.trente eller ei. De er jo hester i bunn og grunn. alle sammen.

Sånn sett har NH forbedret min "generelle" (engelske) horsemanship.

Og, Spoff; jeg ser vi tenker helt likt i spørsmålet om NH vs eng.horsemanship.
Gå til toppen av siden

tutta

Skrevet - 02/12/2003 :  19:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Når jeg forteller folk at jeg driver med Natural horsemanship, sier jeg som regel "Jeg trener hesten min etter horsemanship metoden jeg".. Egentlig heter det jo Natural Human and Horse Relationship. Jeg mener, horsemanship er jo bare en forkortelse! To forskjellige ting er det jo ikke! Om noen forteller meg at de driver med horsemanship, så tolker jeg det som Natural HS.. Ikke en annen bruksmetode.. Jeg forteller iallefall ikke folk at jeg trener etter "natural human and horse relationship"-metoden!!

Klem:)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/12/2003 :  19:43:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Driiii......nå i hva det skal hete,det viktigste er faktisk at du bruker det...
Gå til toppen av siden

twevens

» VIP

Skrevet - 05/12/2003 :  03:07:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
NH er det alle hester burde vært trent etter i prinsippet.da hadde man ikke trengt alt det fæle extra utstyret som egentlig plager livet av hestene som folk absolutt må bruke om hesten trenger det eller ikke..alle hester ville gått på hengere uten problem,det ville også ungått mange skader på både hest og mennesker.natural horsemanship er jo ingen trenings metode det er jo det ordet sier.. kommunikasjon på hestens premisser.så klart må det gjøres på den rette måten.eller så kan det bli veldig feil også og du risikerer å få en hest som angriper deg i stedet. for går jo mye på at hesten skal se deg som lederen.og det tar tid..og man må være tålmodig og selvsikker ikke minst.for hester leser tankene våre,vet alltid humøret vårt.men da man gjør det riktig får man ikke bedre hester en det.da har du ingen nervøs eller redd hest mere.hvertfall slik jeg ser på NH.har sett så mye stygt hestehold og måter folk hånterer hestene sine som mener det di gjør er riktig måten å håntere hest på da di skriker og truer hesten f.eks er trossalt dyr vi har med å gjøre.. får en mye tryggere og blidere hest ved å følge Nh prinsippene Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  11:12:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
På stallen vår er det ingen som trener etter NH-prinsipper. Det finnes da virkelig veldig mange trygge og glade hester der allikevel. Løsningen for å få en trygg hest er også å være konsekvent - og det er ikke bare et NH-fenomen.

Synes det blir feil å sammenligne (sette opp "mot" hverandre) Natural mot Engelsk horsemanship. Engelsk går mer på hele hesteholdet, fra ridning, fôring til stell av hest og utstyr.

Det finnes mange hester som er utrygge i hverdagen. Mange av dem er feil håndtert. Men det finnes faktisk innen NH også. Feil utført trening gir slike "resultater" uansett tilhørighet. Det virker som om enkelte opphøyer NH til en helligdom hvor feil ikke forekommer. Så perfekt er ikke verden. At noen gjør feil uten bruk av NH er ikke værre enn de som gjør feil innen NH.

Det finnes dyktige mennesker - og mindre dyktige, i alle hjørner av hestesporten.

Blindheten er størst hos den som med vilje ikke ser...

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2003 :  12:18:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Vixi: Helt enig. Det er hva jeg alltid har ment også. Og twevens, som maste om masse fælt ekstrautstyr?? Var det hjelpetøyler du tenkte på? Eller vanlig utstyr? Hva bruker du når du rir hesten din??? Luft og kjærlighet? Men men, folk må trene hestene sine som det passer de, men vær klar over hvor mange forvrengninger av NH som finnes der ute! Jeg vet om en LANDSKJENT trener som får hestene han ikke klarer å trene avlivet... Redd for at andre skal greie det. Jeg har hatt en diskusjon om horsemanship med dene mannen, og hans versjon var da iallefall bak mål...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.