hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dyrevernet mot utegang i Norge?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Debatter fra nyhetene
 Dyrevernet mot utegang i Norge?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

MIX

Skrevet - 27/12/2002 :  00:27:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
I reportasjen http://www.hestemarked.no/nyheter/vis.asp?id=250 kan vi lese om Mona Gjerald som har valgt å la hestene stå ute døgnet rundt - på ordentlig hestevis.

Resultatet av dette har gjort at den ene hesten har blitt kvitt luftveisproblemene sine, og at alle hestene generelt har fått bedre oppførsel og kommet i bedre humør av dette.

Men dyrevernet mener dette derimot er "dyreplageri", selv om hestene er varme (de har dekken på), og dyrevernet visitterer heller ikke hestene for å se om de er friske når de uanmeldt kommer på besøk for å se om hestene har det bra... Mona må nå sette hestene i stallen for at ikke dyrevernet skal ta de fra henne...

Hva mener dere med dette? Er det dyreplageri å la hestene stå ute hele året? - Hva slags erfaringer har dere med det?

Har dere noen lignende historier (både negative og positive) med dyrevernet....

Vi vil høre deres meninger!

Cruella

» VIP

Skrevet - 27/12/2002 :  07:00:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stakkars dame, det er det dummeste jeg har hørt noengang. de i dyrevernet bør finne på noe mer vettug å gjøre spør du meg. akkurat som hester er skapt til et liv i boks?? det er de jo absolutt ikke, og mange trives sikkert bedre ute enn inne. Skada folk...
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  09:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Dyrevernet kan være så ****** noen ganger...
stakkars dame...
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  10:28:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja, har hørt at om vinteren må hestene inn om natten ellers kan dyrevernet ta dem.hvis hestene har sin naturlige vinterpels hadde de jo greid seg i naturen, så hvorfor kan de ikke stå ute?? en ting er hvis hesten er barbert, da kan det være litt vanskelig å regulere med dekken for hele døgnet. men stakkars dame...

Gå til toppen av siden

mari_solbakken

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  11:46:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemari_solbakken  Svar med kopi av melding
Typisk norsk trangsynthet!
Provoserende!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  12:11:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg finner det egentlig merkelig at ikke dyrevernet fokuserer på de hester som står inne storparten av døgnet og max får 2 timer ute i en frimerkestor paddock.
Hvor er kontrollen av disse staller?
Hvor er kontrollen av ridesentre og rutiner disse har?
Hvor er kontrollen av hester som holdes alene på gårdsbruk og står sammen med kuer uten hverken oppfølging på veterinær (rasping av tenner og vaksiner/markkurer) eller hovslager?

Utedrift/løsdrift er mere synlig for allmennhesten, og det er derfor tilsynelatende mere effektivt av dyrevernet å få noen hester INN på stall enn det er for dyrevernet å få noen hester UT av stallen.

Dyrevernets prioriteringer i saker som har med hest å gjøre viser en generell mangel på kunnskap om hest og hesters helse og trivsel.

Det er på tide at dyrevernet finner kvalifiserte hestefolk til å ta seg av slike saker, da dette området av dyrevernet har forfalt veldig de siste 20 årene. De gamle hestekarene er borte, og med dem forsvant også hestekunnskapen, ser det ut til!
Gå til toppen av siden

filly

Skrevet - 27/12/2002 :  12:15:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er trist å se at folk som sitter i slik maktposisjon (DV og nemnder) er så totalt uvitende hva som er best leveforhold for en hest og som i tillegg har bestemt seg på forhånd hva de skal mene om situasjonen. Forkastelig! Gå til toppen av siden

Wulfi

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  13:16:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWulfi  Svar med kopi av melding
Nå har jeg lest artikkelen ovenfor her ,og jeg må bare få si at det er det DUMMESTE jeg har hørt på leeeenge ! Herregud ,noe så trangsynt og lite kunnskapsrikt !? Synes oppriktig synd på denne Mona jeg.

Dyrevern MY ASS !!! *provosert*

Jo bedre jeg lærer mennesket å kjenne , desto mer foretrekker jeg hester....
Gå til toppen av siden

nibok

Skrevet - 27/12/2002 :  14:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette hørtes ut som en trist historie for en hesteeier som sannsynligvis vil bare det beste for hestene sine. Og sannsynligvis også en trist historie for hestene som etter å være vant til utegang ble satt innendørs igjen.
Selv har jeg også utegangshest døgnet rundt. Uten dekken. Når det er ruskevær, får hesten selv velge om den vil gå inn, men det gjør den som oftest ikke. Jeg bor forholdsvis tett ved en fylkesvei der mange passerer, så jeg kan vel bare vente på anmeldelse til dyrevernet jeg også? Men jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at dette er det beste for hesten min. Jeg planlegger innkjøp av en hest til, så den skal få selskap, det er det jeg har dårligst samvittighet for nå¨. Min har også hatt hoste, som den ikke har hatt i hele høst med utegangen. Falt for fristelsen for nattoppstalling da det ble -20 her før jul, men da kom hosten tilbake, så nå er det utegang som gjelder uansett! Alle bør lese boken "Et sunt og naturlig hesteliv" av H. Strasser, så vil de snart forstå hva som er best for hesten!
Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  16:07:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Dette var helt tåplig av dyrevernet. Hester som står ute hele tida, kan jo ikke ha det bedre, så lenge de er friske! Det bør settes inn noen folk som kan HEST i dyrevernet, og ikke bare bønder som har kuene sine inne hele vintern!

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

calendula

Skrevet - 27/12/2002 :  16:11:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er synd at folk i framtredende stillinger er så uvitende.
Nå for tiden har det jo bare blitt flere og flere som har dyra sine på utegang. Både sau, kuer og hester. Hvis man oppfyller kravene til utegang så skulle det jo ikke være noe i veien for dette.

Man skulle tro at dyrevernsnemder hadde andre mer graverende tilfeller å ta seg av!
Gå til toppen av siden

Muzikaa

Skrevet - 27/12/2002 :  21:32:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMuzikaa  Svar med kopi av melding
Latterlig...

Hvordan dette er mulig i et land som Norge skjønner ikke jeg.
Her er tydeligvis mangel på innsyn i hestens naturlige atferd og behov. Her har vi senter på senter, stall på stall hvor hesteeiere holder hestene inne 23 timer i døgnet, i en liten boks, kan du tenke deg selv hvor slitsomt det må være å bli sperret inne på den måten, uten mulighet til å bevege deg annet i en ring... og på den lille timen(og ofte ikke det engang) de får være ute, blir de ridd rundt og rundt i et ridehus... (Ikke misforstå, jeg rir selv hesten min flere dager i uka i ridehus...men den får til gjengjeld bevege seg fritt fra morgen til kveld!)Men hvor skal hesten da få sjans til å være hest, og bevege seg som den er skapt til??
Mange hester utvikler beinproblemer etc. av å ikke få bevege seg, og de får luftveisproblemer av å ikke få være tilstrekkelig ute i frisk luft. De utvikler uvaner og atferdsavvik, pga de ikke får den bevegelsesfriheten de er skapt til...men DET ser ikke dyrebeskyttelsen..... Neida det er HELT greit...!
Men om en stakkars hest(som faktisk har masse pels!og det finnes dusinvis av gode, vannavstøtende, varme osv. dekken...) blir stående ute hele døgnet, da griper de inn med en gang og eieren stemplet som dyreplager... hesten kan jo bli SYK! den kan jo FRYSE!!!etc...
jeg bare lurer...HVOR er logikken...??
Gå til toppen av siden

soraia

Skrevet - 27/12/2002 :  21:37:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
dette er noe stort tull. Tror du virkelig en person som har god erfaring med dette og har beviser, både skriftlig og levende ville latt hester stå ute og fryse.
Og hvis det er så synd på de "stakkars" dyrene tror du virkelig at de ville ha overlevd så lenge uten mennesker? Dette med at hester ikke tåler å stå ute, med el. uten dekken er bare et falskt behov som er skapt av mennesker slik at de har mer kontroll over dem. Hestene har tross alt en vinterpels som er tillpasset norske forhold!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gå til toppen av siden

nettå

Skrevet - 27/12/2002 :  22:51:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
For det første gjør dyrevernet mye bra. Men så lager de mye trøbbel også.Hvorfor ikke bruke tiden på dyr som virkelig trenger dem, og la de dyrene som har det godt være i fred. Hester har bare godt av å gå ute hele året. Det som er dyreplageri er å la hestener stå på stall i 20-22 timer for så å gå ut i 2-4 timer for så igjen stå på stall 20 timer.de to siste årnen jeg hadde hesten min. så sto den ute hele året og det var kansje derfor jeg hadde henne så lenge.<da hun sto på stall var hun støtt og stadig syk. <etter at hun begynnte å gå ut hele år ble hun friskere en hun noen gang hadde vært.Gnisten kom tilbake i henne.

Gå til toppen av siden

tine

Skrevet - 28/12/2002 :  00:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
i det ville er hestene ute i 24 timer i døgnet hver dag året rundt. det er helt normalt for dem. de står heller ikke med dekken når de trenger det. det er normalt for hester å stå ute! hvis de tre hestene trivdes så godt ute er det ikke mishandling eller no sånt! Gå til toppen av siden

eli

» VIP

Skrevet - 28/12/2002 :  01:24:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
VI MÅ MARKERE OSS
Dette må ikke få skje! Dyr er ikke lagd for å stå inne! Det er synd at de som er i dyrevernet i mange tilfeller ikke har peiling på dyr! De kan umulig ha sett hester stå ute i kuldegrader og kald vind selv om de har et rom med masse halm og høy, som de kan gå inn i! Hestene er både vind og vanntette (det gjelder sau og storfe også). Jeg har selv en såkalt utegangs-stall. Saken er den, at de eneste nettene frem til nå, at hestene har vært inne i stallen, er når jeg har lukket døra. De er kun inne når de får mat! Hvis det ikke er kuldegrader, må jeg noen ganger gå opp på beitet (120 mål) og hente de etter det har blitt mørkt, for at de skal få den maten som jeg mener de skal ha! Det er jo dette som er et skikkelig hesteliv! Andre som har prøvd ut dette over lenger periode enn det jeg har, kan fortelle at den eneste gangen de ser hesten gå inn i huset, er når sola skinner sterkt midt på sommeren...... Hestene blir mye roligere når de får leve et naturlig liv. Den eneste ulempen med dette hesteholdet, er at det er vanskeligere å holde den velstelte stilen på sportshesten :-) Kan ikke dyrevernet heller konsentrere seg om løpshestene som står i kø hos veterinæren for å få sprøytet bena, underhudsblistring, trening av 1-2 åringer som er langt ifra utvokste osv... Dette er DYREMISHANDLING!!! Vi som LIKER hester har vanskelig for å akseptere en slik behandling. De som driver med dette gjør det KUN av en grunn: PENGER!!!!!!!!! Og det norske folk aksepterer dette KUN av en grunn: PENGER!!!!!!!!! Jeg lurer på hva veterinæren egentlig tenker når han utfører denne sprøytingen? Gang etter gang. På den samme hesten. Kun for at den skal løpe inn penger til sine grådige eiere. De har ikke hest fordi de liker den, men for spenningens skyld! Og disse stakkars unghestene som blir ødelagte i bena av overbelastninger mange år før de egentlig er utvokst. Ingen skal komme å fortelle meg at en trav-hest er ferdig utvokst når den er 2 år! Ridehesten er ferdig i 6-7 års alderen. Den blir innridd når den er 3. Desverre er tendensen at også her er pengene på veg inn for å ta over styringen. Noen går piaffe og passage når de er 5 år gamle. Noen hopper 140....
Vi må ta vare på dyra våre. Men på deres premisser. Dyrevernet må konsentrere seg om viktigere ting enn noen hester som går ute. På island går hestene ute året rundt. Vi må spre våre kunnskaper om hestehold, slik at sånne hendelser ikke forekommer. Vi som kan litt om hest ser mye verre ting på en stall, på en rideskole eller for å ikke snakke om på travbanen!
Eli
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.11 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.