hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Natural horsemanship? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Natural horsemanship? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/03/2005 :  16:32:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Dette handler vel om ordforståelse mere enn personlig oppfatning.
Med ordforståelse mente jeg om man har en korrekt forståelse av ordene eller kjenner den egentlige betydningen av ordene. Og at det handler MER om akkurat det enn om hva en nå selv måtte legge av personlig mening i hva et ord betyr eller ei.

En personlig oppfatning av HVA ordene betyr vil kunne justeres/korrigeres ved å slå opp i en ordbok.
Funnet online på http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

Kopi av melding:
Bokmålsordboka

korrigere korrige´re v2 (fra lat., av *kon- og regere 'styre')
1 rette på, forbedre k- en uttalelse / k- tidligere prognoser / k- kursen
2 lese korrektur .
korreksjon korreksjo´n m1 (fra lat., se *korrigere) retting (av måleresultat, observasjon, kurs o l) .

straff straff m1 (fra lty) gjengjeld for ulydighet, forgåelse få s- som fortjent / s-en lød på to års ubetinget fengsel / sone sin s- / fengselss-, dødss- / komme på s- komme på straffeanstalt .

Som en ser er det andre tidsaspekt som kommer med i bildet under straff enn det er under korreksjon. Korreksjon kan forstås som en justering eller at man retter på noe underveis. -Som å justere kursen f.eks., mens straff er gjengjeld. Som eksempel kan en nevne uttrykk som "dette vil straffe seg" eller "du får nok straffa di til slutt". Det ligger en framtidsrettet forventning om en reaksjon.

Håper forskjellen kommer bedre fram nå.

Folk må gjerne si sjøttkake, sjylling og sjærest, kalle straff for korrigering og omvendt, men det blir ikke mere korrekt språkbruk av den grunn...
Korrekt bruk og kjennskap til språket vårt bidrar til at man faktisk kan få en klarere forståelse av hva et budskap EGENTLIG sier og innebærer, og endel uheldige misforståelser kan unngås. En kan kanskje kalle det kvalitetssikring av budskapsforståelsen?

Og med det avslutter jeg norskleksjonen og ønsker alle en strålende helg!

Hilsen fra Pirke Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/03/2005 :  00:01:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det var jo jeg som først tok opp det med ordvalg/tolkning da, men takk for at du minte meg på det.
Med fare for å gjenta meg selv..
Kopi av melding:
Jeg velger å ikke bruke ordet straff, men sett med hestens øyne blir den straffet så lenge den ikke får gjøre som den vil.
Hestene skiller ikke på ordvalget vårt, men hva som faktisk blir utført i praksis.

Øhhhh....Vi snakker vel bestraffelse/korrigering innenfor tema hest og ikke hva ordene betyr i Ordboka, trodde jeg da...?
Jeg personlig har som tidligere nevnt ikke et så "avansert" forhold til dette.Jeg bruker selv ordet korrigere, men de fleste jeg kjenner bruker ordet straffe, men målet med det er likt og derfor bryr det meg fint lite.

Siterer deg Line, (når jeg spurte hva du mente med at å straffe hesten ikke måtte times):

Sitat 1, hvor du svarer:
Kopi av melding:
Ved straff fjernes tidsaspektet. "Timing" spiller ikke inn.
"Bare vent til jeg får tak i deg så skal du få svi!"
Ved korreksjon har "timing" stor betydning...
"Hei, hva er det du driver med!?" Hilsen Line
.

Så ba jeg om et konkret eksempel på bestraffelse av hest uten timing..

Siterer svaret du gav meg Line:
Kopi av melding:
Hvilket som helst lovbrudd er godt nok eksempel.
Lovbrudd rapporteres, etterforskes, den ansvarlige blir fastslått (helst) og en straffesak fastsetter straffen.

???

Sitat 3, hvor du først definerer ordet korrigering og straff etter Bokmåls-ordboka.... sorry, for deretter å svare følgende:

Kopi av melding:
Korreksjon kan forstås som en justering eller at man retter på noe underveis. -Som å justere kursen f.eks., mens straff er gjengjeld. Som eksempel kan en nevne uttrykk som "dette vil straffe seg" eller "du får nok straffa di til slutt". Det ligger en framtidsrettet forventning om en reaksjon.
.

Line, du får ha meg unnskyldt men jeg synes ikke din definasjon av straff har noe i denne sammenhengen her nå (med hest) å gjøre for å være helt ærlig.
Og jeg tror flesteparten av de andre her faktisk heller ikke bruker ordboka som mal når de har uttalt seg ang. begrepet straff/korrigering av hest...

Om du sier whoa! eller phtroo!, er resultatet/det du vil oppnå, akkurat det samme.
Slik er det da med korrigering kontra straff også når vi snakker innenfor temaet hest.
Og det er jo det vi gjør her da, eller?

Uansett hva ordboka sier og ikke:
På et eller annet tidspunkt må alltid straff times i forbindelse med hest, det skriver du jo selv nå også ser jeg..
Siterer deg :
Kopi av melding:
Som en ser er det andre tidsaspekt som kommer med i bildet under straff enn det er under korreksjon.

Velger å avslutte her jeg.

PS: Liwi: Godt å se at vi om ikke annet, "snakker samme (dårlige) ordspråk".

Redigert av - xxxx den 05/03/2005 00:44:00 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  09:01:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Line, du får ha meg unnskyldt men jeg synes ikke din definasjon av straff har noe i denne sammenhengen her nå (med hest) å gjøre for å være helt ærlig.
Nettopp, straff har ikke noe med hest å gjøre i det hele tatt... My point exactly!
Straff er et menneskelaget konsept! Gjengjeldelse er betydningen.

Kopi av melding:
Om "straff" ikke skal times, kan noen da gi meg en spesifikk situasjon?
Du ba om eksempel på straff uten timing og jeg svarte på det. Men for å gi et eksempel på straff uten timing når det gjelder hest; Å straffe en hest er for eksempel å binde den med hodet høyt i et hjørne av boksen fordi den har gjort en "dårlig jobb" på konkurransebanen fem-ti minutter før...
Eller leie den med seg bak låven og banke den så ikke andre skal se det fordi den har oppført seg dårlig tidligere...

Det er ikke så veldig vanskelig å se at gjengjeldelse og straff ikke har noen plass i hestens virkelighet men er noe vi mennesker har laget.

Jeg synes altså at det ER viktig at vi nordmenn kan norsk og skjønner hva ordene vi bruker betyr. Det forhindrer endel misforståelser. Og misforståelser kan ha store konsekvenser. Spesielt i innlæringsperspektiv.

Om en forstår ordenes rette betydning og innhold så ser en forskjellen på dem, og da ser en også klarere hvorfor det ene er mere riktig å gjøre framfor det andre. Så egentlig handler det vel om å være bevisst. Bevisst på hva en gjør selv og dermed viser andre og bevisst på hvordan en forklarer det en gjør i ord, og bevisst bruker de ordene som gir en best beskrivelse av det man gjør...

Men det er vel viktig at jeg sier klart fra at dette er MIN mening om saken, og at andre gjerne må gjøre akkurat hva de selv vil for meg.

Mvh Line

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Stall Miks

» VIP

Skrevet - 05/03/2005 :  19:46:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oj, oj, oj.... Snakk om pirkeri... Temaet her på denne debatten var vel egentlig ikke om vi nordmenn kunne norsk eller ikke, men får vel kaste meg på her og. Har lest igjennom alle innleggene, og i min hesteverden er straff og korrigering det samme. Om jeg sier det ene ordet eller det andre ordet så er utfallet/handlingen den samme.
I det siste innlegget til She-Type skriver hun: Line, du får ha meg unnskyldt men jeg synes ikke din definasjon av straff har noe i denne sammenhengen her nå (med hest) å gjøre for å være helt ærlig. og Cowgirlchris svarer: Nettopp, straff har ikke noe med hest å gjøre i det hele tatt... My point exactly! Tror ikke det var det She-Type mente; legg merke til ordene DIN DEFINISJON. Det hun mente var at betydningen du la fram om ordet straff dvs dra inn lovens lange arm/jus i denne sammenheng er uvesentlig. Og jeg er faktisk helt enig med She-Type der. Det å prøve å lære oss betydningen av norske ord i en diskusjon om Horsemanship ser jeg ikke helt vitsen med.

Mvh Slash

Redigert av - Stall Miks den 05/03/2005 19:49:37 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  19:52:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Skitt samma for meg, det!

Men jeg har en mening, og den kommer jeg med som alle andre.
Og når en begynner å diskutere om hester skal straffes eller korrigeres, så er det ihvertfall for meg litt viktig å vite hva de to ordene faktisk BETYR før en bare trekker på skuldrene og sier at det er hip som hap.

Og forøvrig kan folk få si hva de vil og gjøre hva de vil med sine hester for meg.
Og det gjør de jo uansett...

Kopi av melding:
Det å prøve å lære oss betydningen av norske ord i en diskusjon om Horsemanship ser jeg ikke helt vitsen med.

Mvh Slash

Nei, jeg skjønner det er alldeles håpløst å få enkelte til å forstå hva de norske ordene de bruker egentlig betyr, så da dropper jeg hele denne diskusjonen fra nå av. Ha en hyggelig helg på alle slags språk.

Mvh Line.

Redigert av - Cowgirlchris den 05/03/2005 19:57:35 Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 24/03/2005 :  17:16:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg kan faktisk forstå hvorfor overskriften til denne siden blir skrevet som det er.
Min oppfattning av NH er at du samarbeider med hesten, og kommuniserer med den gjennom kropps-språk. Du skal være lederen til hesten, og den skal ha tillit til deg, og respekt!
Dette er min oppfattning. Har jeg oppfattet dette rett??
Greit, jeg regner med at jeg har oppfattet dette rett! Så jeg skriver ut i fra det!
Jeg var på besøk hos en som driver med horsemanship, og da lærte jeg at hesten skulle få den oppfattningen at hvis den ikke gjør som den skal, så dreper du den.
Ei venninne av meg var på kurs med hesten sin, og der ble hennes hest kalt mye rart. Den var, hvis jeg ikke husker feil, farlig!! Dette er da en hingst, som så veldig mye nye ting, og da mista den konsentrasjonen. Farlig hest!

Jeg kan faktisk forstå hvorfor folk tar avstand til NH, hvis det er slike inntrykk de har fått av treningsmetoden.

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  00:39:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alt bunner i å ikke ta alt for god fisk, noe som tydeligvis er svært vanskelig til tider
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  01:46:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Høres ut som samme inntrykk av jeg fikk av NH første gangen jeg så det!! Det ene stedet banket de løs på hesten bare den rørte seg... Et annet sted gjorde jo alle som håndterte hesten forskejllige ting, så hestene ble drit forvirret og de kunne ikke forklare noe og ting bare var sånn!! Og de turte ikke bevise at metoden som funket på absolut alle hester funket også på problemhester som vi fåreslo å ta med oss...

Da jeg bestemte med for å ikke drive med Horsemanship eller NH eller hva det nå enn kalles var da jeg så en ponni som hadde vært satt bort på for et års tid. Eierne bodde et godt stykke unna og ponnien skulle stå på en stall noen dager før de dro videre... Første som skjedde da hesten kom av hengeren og velkommen hjem til gamle eiere var ikke akkurat velkommsten jeg hadde gitt hestene mine, bruke tau å slenge den i bakken.... Ligge pent da ponnien!! Jau jau... Andre sier jo at hesten kan bli ødelagt om den tryner skikkelig og man da rir hardt videre på den, altså da ødelagt i psyken... Fordi en hest som faller i naturen er jo egentlig muligens en død hest... Så jeg vil ikke si at å legge hesten i bakken er noe triks, da skremmer man den jo egentlig til å ikke tørre annet enn å stole på en!! Har sett hester som er brukt denne metoden på og de mister lissom livs "gnisten", de ser alltid så utrolig underkua ut og eier ikke personlighet lenger...

Så jeg holder meg til å si som man sa i gamle dager å lese hesten å lære seg hestens språk... Å bruke det tilbake på den... Er muligens noe av det samme som NH er, men jeg kaller det ikke NH av prinsipp, siden det er så mye dritt i NH og horsemanship så da velger jeg å holde meg LANGT unna!! Allt dette rundcorall greiene blir noe overdrevent synes jeg, for man lærer jo at man ikke kan straffe hesten for noe den har gjort om man ikke tar det akkurat der og da, da det skjer... Også om hesten tuller på tur, så drar man hjem å trener i rundcorall/roundpen (eller hva det nå heter/kalles) men har ikke hesten glemt det den gjorde galt når man driver med NH da eller?

Dette emnet kan jeg diskutere til jeg blir grønn og gir meg rett og slett ikke så det er sagt... Så er bare å passe seg om man tar opp noen diskusjon med meg... Bare spør lærerne på Naturbruk linja der jeg gikk... Kommer ikke til å skifre mening uansett...Prøvde egentlig å holde meg unna dette emnet, men sitter nå å kjeder meg så da klarte jeg ikke dy meg lenger. Folk styrer jo med så mye rart og har så mye forskjellige meninger at dette blir det vel aldri en enighet i... Rykter spres jo fort også, vet at jeg lenge ble kallt dyreplager for jeg slo hestene mine bare de blunket å pleide å ri med murstein i lommene på jakka mi for å slå hesten i hodet med om den tullet på tur... yeah right!! Noe blir bare rett og slett for dumt!!

Ble et veldig langt og rotete innlegg dette og sikkert med hundrevis av skrive feil, men klokken er litt mye nå, og er en smule trøtt.. hehe

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  11:27:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Ehh...ta alt for god fisk?
Jeg trener NH på hesten min nå. Bare at da jobber jeg med den, viser at jeg bestemmer. Men da slår jeg ikke for å vise det, eg er bare så konsekvent at hesten ikke gidder å gjøre i mot meg, for den vet at hvis den ikke gjør som jeg sier, så må den gjøre alt om igjen!
Og jeg lar den få fri, med en gang den gjør det rett!

Jeg begynner virkelig å lure på hva NH egentlig er. Jeg begynner å tvile på dette som en treningsmetode, for som jeg ser det, så er det så utrolig mye dritt inne i dette "miljøet" at da er det ikke verdt sjangsen å ta!
Da trener heller jeg på grunnlag av min oppfattning.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  12:07:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Renegate jeg. Personlig har jeg kun positive erfaringer med NH, og vi har hatt mange ulike trenere her i Trondheim, så jeg skjønner ikke hvordan noen av dere kun har negative erfaringer med det...
Problemet er vel at det er mange ulike folk som utøver NH, og det er dermed mange ulike måter å gjøre det på, noe som da resulterer i metoder som er ufine, og som jeg selv ikke ser på som NH overhodet! På den måten blir miljøet svertet av slike "fake" NH'ere, men min oppfatning er at dette ikke er noe typisk for NH miljøet i Norge.

Skjønner at man blir skeptisk etter episoder som blir beskrevet her, men som med feks sprang, er det ofte mange ulike metoder innen en "gren", og desverre er det noen som ødelegger litt for de andre...
Uansett er NH for meg å kommunisere med hesten, få den til å respektere meg med enkle og "snille" øvelser, skape gjensidig tilitt og slik at den til slutt ser på meg som en leder den kan stole på. Dette gjør jeg da hver dag i omgang med hesten (ved feks pussing, leiing osv skal hesten stå stille, stoppe når jeg stopper, og dette gjøres veldig mildt!), og av og til med longering eller rund pad. Alle hestene jeg har jobbet slik med har jeg fått et veldig fint forhold til, og de har respektert meg som sin leder, og har vært fornøyde og harmoniske når jeg har holdt på med de. Det er målet mitt med NH, og veien til å få hestene slik er ikke en "rå" og "slem" metode, men en NH metode som styrker båndene gjennom en mer eller mindre "snill" metode:)

Konklusjonen er vel at jeg overhodet ikke kjenner igjen meg i det negative bildet som blir beskrevet av NH, for det er ikke slik jeg utfører det eller har en oppfatning om at det er!

Hege Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  13:59:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det nytter lite å være negativ til NH så lenge man kun har erfart "fjortiser" eller "wannabeer" som denger løs på hestene sine og kaller det NH, det blir så dumt at jeg for min del blir mektig provosert.
Hva med å faktisk lese en bok om NH eller se en video og deretter komme med en saklig mening om metodene

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  14:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det Renegate sier er et viktig poeng; mange "fjortiser" eller "wannabeer" som enten kaller det de driver med for NH. Mange har bare sett på, og aldri satt seg inn i det, og dermed utvikler de egne metoder uten at de egentlig har noen peiling på hva de driver på med!
Har sett tilfeller selv der hesteeiere har prøvd seg på NH metoder uten å vite hva de egentlig drev med, det ender gjerne i at hesten bare blir forvirret og i noen tilfeller sur og trass å holde på med. Vet man derimot hva man gjør, og jobber sammen med hesten, har jeg bare positive erfaringer:)

Liwi

Skrevet - 25/03/2005 :  14:36:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er strengt tatt en del som har hatt negative opplevelser med trenere/ mennesker som ikke er wanna-be's eller fjortiser også.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/03/2005 :  14:43:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har noen sagt at det bare er fjortiser og wannabeer man har hatt negative opplevelser med?? Det var vel bare et eksempel...! Husk alltid den "gode fisken" ;)

Caroline&Kofu

Skrevet - 25/03/2005 :  21:54:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Kan hende du har misforstått litt hva NH innebærer, men straff er det ikke... Det høres veldig ut som du er veldig godt i gang med NH selv! Og det du beskrev ved senteret er helt feil! Jeg er ingen mester i det, men er veldig gøy å bruke metoder med ettergift, og vinne tillit isteden for og sloss.. Vi har lært kjempe masse om det i filmer og bøker, og på internett ligger det kjempe masse informasjon..
Så finn ut litt mere om det og gi det en sjanse!
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.