hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hester ute døgnet rundt året rundt...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hester ute døgnet rundt året rundt...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Supermaja

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  12:48:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vil gjrne høre fra folket hva dere syns om hest og utedrift. Hester som går ute døgnet rundt, året rundt i all slags vær, med eller uten le-skjul.
Har egne erfaringer, men ønsker gjerne kommentarer om dette for så å få debatten i gang. Et veldig aktuelt tema dette her, vi snakker om naturlig hestehold.. I så mange år og sikkert i framtida menneskeliggjør vi hestene, pakker dem inn, setter opp varmelamper i boksene, diller og daller. Hva er rett? Hesten, skapt for å stå i spiltau? I loven sies det at en hest har krav på en time luft pr dag. EN TIME? Ja ja, venter på komentarer...

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  12:55:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Med leskjul mener jeg dette er topp, men at det ikke er alle det passer for. For dem det passer for vil jeg absolutt anbefale det :-D

Uten leskjul er vel så vidt jeg vet ulovelig.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  14:02:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med Formosissima; for de det passer for er det flott! Men som hun sier, er det ikke for alle det gjør det. Jeg selv kunne aldri hatt hesten på utegang døgnet rundt, året rundt, av mange ulike årsaker.

Når det er sagt, så vil vårt hestehold aldri bli naturlig på noe vis, og jeg har enda ikke sett en hest dø av den måten vi behandler dem på;)

Hege Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 02/03/2005 :  14:10:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dø eller ikke dø av slik vi holder hestene, neida det er vel ikke heller det som er casen. MEN alt er relativt. Hester blir vant til det meste. og noen passer det slik og andre slik. Men for at en hest skal ha det optimalt, må man ikke legge til rette på en mest naturlig måte? Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  14:57:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror det er mange hester som trives med å "kun" stå ute 12 timer om dagen. Og det kan vell sikkert finnes noen hester som ikke trives på utegang? (lite sannsynlig men..)

Men når vi nå absolutt skal ha de dyrene på ett halvt tonn kan vi jo gjøre så godt vi kan, men det er jo ikke alle som har mulighet til å ha utegang feks. ?

Og tror ikke at når noen er så seriøs (vil tro det etter som det krever litt ekstra arbeid og tilrettelegging) at de skal ha utegang så lager de det skikkelig! Med leskjul og hele pakka?

Therese
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  16:07:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe, måtte bare sette det litt på spissen:) Poenget var bare at hestene våre vet ikke hva "naturlig" hestehold er, og de kommer aldri til å oppleve det heller- de aller fleste rir jo på hestene sine og bruker hodelag/sal osv:)
Man ser når en hest mistrives, og jeg har ikke sett en hest som behandles på en "normal" måte (som nok/god mat, trening, stell, oppfølgning av skoing/vaksiner/tannrasp, 5 timer +/- med utegang osv osv) "lide" på noen som helst måte!

For å sette enda mer på spissen (!), så ser jeg egentlig på naturlig hestehold som å la hesten leve vill i naturen:)
For å snu om spørsmålet ditt litt da, må hesten ha det så naturlig som du snakker om, for å ha det optimalt?

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  16:18:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Supermaja:
Fra dyrebeskyttelsens sider, fra en forskrift til dyrevernloven:

<< § 3. Definisjoner
I definisjonen av ”Utegang” bør det fremkomme at hesten må ha tilgang på ly. >>

Dette er som sagt bare en forskrift, og siden lovdata er sær og jeg ikke sitter på jusfakultetet akkurat nå, så kan jeg dessverre ikke sjekke ut dyrevernsloven nøyere, men jeg er riimelig sikker på at de fikk slått igjennom med den der, for "svigers" har hester på utegang, og de måtte til å bygge nå i vinter fordi hestene måtte ha 3 vegger, og ikke bare tak..
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  21:06:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Naturlig og naturlig fru blom. Jeg absolutt opptatt av natur og dyr sin velvære. Fikk høre det verre far mamma som yngre at jeg var for opptatt av dyr og natur og burde tenke mer på mennesker, haha.

Allikevel, for hesten å leve "naturlig" er ikke synonymt med å ha et godt liv. Det kan være det, men ikke nødvendigvis. Ute i den ville naturen sliter hestene. De kan fryse i hjel under harde vintre, de kan sette seg fast i ei myr, de kan bli angrepet av rovdyr, de kan omkomme i skogbrann/oversvømmelser/tørke, de kan falle utfor stup, de kan sulte ihjel. Akkurat som andre ville dyr er hester utsatt for mye fare. Vi har gjort hestene til våre kjæledyr, temmet dem og tatt dem bort fra sine naturlige omgivelser, over hundrevis av år. Bortskjemt dem kan du si, men også tatt vekk mye av det naturlige overlevelsesinstinktet. Vi har derfor et ansvar for at hestene skal ha det bra. Beskytte dem mot rovdyr (slemme mennesker, hunder), beskytte dem mot dårlig vær (vha skur og dekken), gi dem næring (regelmessing for og vann) og holde dem unna farer generelt. På hvilken måte man gjør dette er opp til den enkelte, det viktigste er at hesten har det bra.

Utegang hele døgnet, hele året er sikkert helt greit (edit: hvis det er gjort på en forsvarlig måte såklart), har ikke noe imot det. Hadde nok hatt hest på utegang selv hvis jeg hadde hatt mulighet.

Selv tenker jeg litt sånn (i novelleform, haha):
Det er sommer, været er fint, gresset er grønt; hestene kan springe rundt "nakne" fri fra dekken, sko og grimer, med deilig tynn pels. Den kan rulle seg i gjørma og spise gress dagen lang. Den kan leke med vennene sine og ligge å late seg i sola. Det er godt å være ute. Så begynner det å bli dårligere vær; sola blir svakere, det regner og blåser oftene. Det lille gresset som er igjen smaker ikke så godt lengre. Pelsen begynner å vokse og høvene kunne trengt litt beskjæring. De savner faste foringstider, å ligge å slappe av i boksen og å bli striglet godt. Hestene får komme inn om natta. Det er fremdeles kjekt å kunne være ute om dagene, men det smaker godt med ekstra høy og for, å kunne stå inne om natten og bare slappe av i fred og gomle i seg høyet. Etterhvert blir været verre. Noen hester får god og lang pels, andre blir klippet og lagt på dekken. Uansett er det ikke så gøy å være ute lengre når bare regner hele tiden. Så snør det, det er kjempegøy å leke i snøen, men etterpå kan de føle de seg stive og kalde. Det er godt å få komme inn og få et varmt ullteppe på seg. Bakken blir hard og det er ikke noe gjørme å rulle seg i og hardt for beina å løpe. Ikke noe gress heller. Når høyet ute er spist opp, står de bare å henger ved porten. Været er skikkelig dårlig noen ganger; trærene svaier faretruende, vinden piper i ørene. Det er kjekt å komme inn til høy og ro og varmt dekken. Men så blir det kjedelig. De savner å kunne løpe og spise godt saftig gress. Tilslutt er våren her. Det blir gjørmete ute, godt å rulle seg og springe rundt og skitne til pelsen. Det blir varmere og varmene, pelsen blir tynnere og gresset vokser. Man orker ikke å jobbe så mye i varmen og det er herlig å få kunne stå ute hele sommeren og bare være hest igjen :)

Redigert av - Eva V den 02/03/2005 21:14:20 Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 02/03/2005 :  21:56:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Å ha hestane ute heile døgnet heile året synest eg er bra så sant man har hester som tåler det, så lenge man trivest med det sjølv og så lenge hestane har noko å søke ly i. Eg ser da for meg å ha ein stall som hestane valgfritt kan gå inn og ut av. Og uteområdet bør vere stort og variert.

Men å få til dette er ikkje alltid like lett.

Eg har to fjordinger som heilt sikkert ville klart å leve slik. Og hestane mine går svært mykje ute, men foreløpig har eg ikkje mulighet til å la dei få gå ut og inn som dei vil.

Det som og er. Eg klipper hesten min om vinteren. Og ja, eg gjør det mest for min egen del. Eg er ikkje så glad i å børste og styre på ein hest med 4-5 cm lang pels som blir skitten, gjørmete og svært svett. Derfor klipper eg hesten, for min egen del. Hesten hadde nok fint klart seg med pelsen, ja. Sånn sett kunne nok hesten gå ute fordiom den er klipt da. Men da må forholda ligge skikkeleg til rette for det. Hesten må også kunne søke inn til ein litt meir lun plass om den ønsker.

Det er ikkje alltid like lett. Trur dei aller aller fleste gjør det så bra for hestane sine som dei kan.

Gå til toppen av siden

Supermaja

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  10:29:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg må si jeg er positivt overraska over responsen. Jeg er enig i det meste som blir sagt her. Vi driver alle forkjellig hestehold og sånn. Jeg har to kaldblodser hjemme, de går utegang. Har en stall til fire om være skulle stille behov til det. Ellers så går de ute og nyter livet dagen lang. Jeg følger med på signalene de gir, og jeg kan ikke si at de står ved porten og maser på å få komme inn akkurat!
Kaldblodser tåler jo enormt med vær, men i tillegg går mine til tider med dekken. Så lenge de er friske og spreke, blanke ( uten showshine) og holder jevnt hold i tonasje så tror jeg det er det beste for hestene mine. De er litt oppi åra, og kan til tider trøble litt med blodomløpet i beina. Så enda et argument er å la dem gå ute og bevege seg fritt og sleppe å hovne opp og stivne til!

Til du som skrev "novelle": Meget fornyftig mye det du sier, og realistisk! Takk
Gå til toppen av siden

habbo

» VIP

Skrevet - 03/03/2005 :  16:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei:)
jeg mener at heste bør ver ute av bogsen sin minst To ganger daglig..hestene våre pleier ikke å stå på noen beiter, vi har bare paddocker,

men i fjor sommer satte vi den ene hesten :contt på et beite sammen med noen andre hester, det va en lang bakke opp til der de andre hestne sto. så vi bestemte åss for å leie henne opp til toppen, det var ganske bratt og lang,steiner og mye sorpe å hun er ikke spesielt glad i å gå i sorpe så vi måtte stresse litt med å finne veier å gå .. når vi endelig kom til toppen fikk hun øye på hestene på toppen, så slapp vi henne slik hun kunne gå bort til de andre hestene, men hun ble livredd da hu så di andre hestene å bråsnudde nerdover bakken. hun løp rett ned bakken håpte rett i all sorpa og hopte over alle steineen. di andre hestene sprang etter henne, hun var liv redd å glemte seg bak et tre.. turen opp som tok 20 min for oss. sprang hun ned på 5 sekund.. hun va liredd å glemte seg bak buskenne.. det var ikke på tale at hun skulle ver her hehe .vi måtte bare ta henne ned til stallen igjenn :P

Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 07/03/2005 :  13:44:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei.
Det å ha hest på utegang er vel noe av det mest naturlige for den mener jeg ja. Må bare få skrive noe som et slags "svar" til MissEva,
Hester på løsdrift får fortsatt mat, høvene beskjeres, fortsatt faste foringstider, kan ligge i tørr halm hvis de vil, dekken kan brukes, å henge ved en port gjør en hest fordi den ikke har et sted å stå i le for vind eller regn, eller for at det snart er mat, så derfor vil den inn.

Har ikke sett en eneste hest som ikke har trives i en utegang, varmblods eller kaldblods, og det er mye brukt i min krets....
Veldig gunstig for ledd og bein er det også.
Se bare på hestene til Team Buller`n, der går alle ute hele døgnet, og hvor mange millioner håver ikke de hestene inn i året.
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  13:53:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hester på løsdrift får fortsatt mat, høvene beskjeres, fortsatt faste foringstider, kan ligge i tørr halm hvis de vil, dekken kan brukes, å henge ved en port gjør en hest fordi den ikke har et sted å stå i le for vind eller regn, eller for at det snart er mat, så derfor vil den inn.

Jeg snakte om vanlig sommerbeite og hester som ikke går på utegang ellers. Som nevnt har jeg ikke noe imot utegang for de det fungerer for, men det skal ikke jeg uttale meg om siden jeg ikke har erfaring med det.

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  15:53:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg er så heldig å endelig ha egen gård, og har en varmblods og en kaldblods. De har stall med hver sin boks, og med tørr flis, høy og vann. Utenfor har jeg gjerda inn et par mål, og har rundball-fôring oppå toppen av bakken lengst unna stalldøra. Istedet for å drive med inn- og utslipp hver kveld og morgen lar jeg alle dører stå åpne så de får bestemme selv når det er på tide å gå inn og legge seg. Er det klarvær og mange kuldegrader, eller litt snø kan de finne på å være ute hele natta. Hvis det blåser og sludder/regner ser det ut til at de er mer inne, så lenge at de rekker å legge fra seg 2-3 brune hauger hver
Ikke alle hester er like glade i være ute, men i følge disse to så er det hvertfall best å være hest utendørs det aller meste av døgnet nå på vinteren
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/03/2005 :  16:35:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei!
Jeg er så heldig å endelig ha egen gård, og har en varmblods og en kaldblods. De har stall med hver sin boks, og med tørr flis, høy og vann. Utenfor har jeg gjerda inn et par mål, og har rundball-fôring oppå toppen av bakken lengst unna stalldøra. Istedet for å drive med inn- og utslipp hver kveld og morgen lar jeg alle dører stå åpne så de får bestemme selv når det er på tide å gå inn og legge seg. Er det klarvær og mange kuldegrader, eller litt snø kan de finne på å være ute hele natta. Hvis det blåser og sludder/regner ser det ut til at de er mer inne, så lenge at de rekker å legge fra seg 2-3 brune hauger hver
Ikke alle hester er like glade i være ute, men i følge disse to så er det hvertfall best å være hest utendørs det aller meste av døgnet nå på vinteren

Opprinnelig postet av Asbjørg

Sånn ønsker eg å få det også. Med tiden.

Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 08/03/2005 :  09:15:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sikkert noen som ikke gjør det godt for hestene å stå på løsdrift, akkurat som at det finnes folk som ikke burde ha hester inne i stall.

MissEva: Ikke noe mot deg altså, alt som stod var ikke til deg. Bare hørtes ut som at når sommeren var over så var moroa over liksom....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.