hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - antall ganger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 antall ganger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

helert

Skrevet - 28/02/2005 :  14:00:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor mange ganger i døgnet får din hest et måltid? Er dere nøye på tiden? Når begynner dere om morgenen og når blir siste måltid gitt?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  14:11:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Her fores kraftfor og høy ca halv ni om morgen, høy igjen rundt i ett-to tiden og kraftfor og høy i nitiden igjen.

På den andre stallen jeg har vert på var det foring med kraftfor og høyi 7-8tiden, kl12 og om kvelden når det passet eierene. Ville gjerne hatt foring 4 ganger om dagen; f.eks i firetiden i tillegg.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  15:05:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
På stallen Eikdokka står er det 4 fòringer daglig.

Hennes plan:

Frokost kl. 07.00 . (2kg høy) -> hesten blir tatt ut kl. 07.00 eller 10.00.
Lunsj kl. 12.00. (1,5kg høy)
Middag kl. 16.00. (1,5kg høy) -> hestene blir tatt inn mellom 18.30 & 20.00.
Kvelds mellom 20.30 & 21.00 (2kg høy).

I tillegg fòrer vi hesten selv med kraftfòr/vitaminer når vi er der.
Jeg gir vitaminer og kraftfòr før jeg rir: enten 10.30, mellom 13.00 og 15.00 eller 17.00.

Før fikk hestene vitaminer/kraftfòr en liten stund etter de kom inn på kvelden, det var mye uro blandt hestene,stressing når vi leide inn og "slossing" gjennom sprinklene. Nå får ingen kraftfòr til ett fast tidspunkt og ingens stresser med å komme inn og det er HELT rolig i stallen.

Synes det er en helt grei ordning. Eneste er det at må planlegges litt mer når man kan ri siden det er fòring så ofte..

Therese
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  15:09:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Hestene mine deler en firkantball (16 kg) i døgnet, og den fordeler jeg ut over dagen. De får mest om kvelden. I tillegg får de gulrøtter, litt brød og vitaminblanding.. kommer sikkert til å gi litt kraftfor etterhvert, men foreløpig synes jeg ikke det er nødvendig.
Jeg forer 3 ganger om dagen.
Jeg forer frokost ca åtte, middag mellom 13 og 15, og kvelds ca kl 19. Kan ikke si jeg er veldig nøye med klokkeslettene, men litt rutine skal de jo ha. Så så sant det går i forhold til skole og jobb, prøver jeg å holde meg til faste tider. Nå tar jeg de inn og forer kvelds når det blir mørkt, men om sommeren lar jeg de stå ute lengre, så kvelds får de når de blir satt inn for natten.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  15:47:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
På stallen får hestene kraftfôr ca kl 07.30, og så slippes de ut. Deretter får de høy ute like etter utslipp, som de har hele dagen. Da de kommer inn igjen ved 4 tiden får de kraftfôr samt høy. Deretter får endel av hestene kveldsmat rundt kl. 6-7 og høy igjen ved 8-9 tiden.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  17:20:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hestene mine blir sluppet ut mellom 7.00 og 8.00 og da får de middagen sin ute.

Middag fores mellom kl 13.00 - 15.00 Altså da helst kl. 14.00.

Kvelds mellom 20.00 og 21.30 får mine hester kveldsmat. Og når jeg tar de inn er veldig avhengig av vær, og når jeg er ferdig å ri, og om jeg skal noe.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 28/02/2005 :  19:26:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
På en vanlig dag, med fint vær fòrer vi slik:

Morgen:
kl 07.30: Tar ut hestene. De får høy ute, ca 2kg hver.

Ettermiddag:
kl 15.30: De får høy ute, ca 2 kg hver.

Kveld:
kl 21.00: Tar de inn for natta. De får høy inne, 3 kg hver.

Utover dette er det noen av hestene som skal ha diverse tilskudd og/eller kraftfòr. Dette gjør vi på samme måte som ved Eikdokkas stall
- hestene vet aldri når de får godsakene.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 28/02/2005 :  20:17:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Står på ridesenter, og foringstidene her er;
Frokost ca 08.00 (kraftfor inne, hestene slippes ut og får høy)
Middag ca 13.00 (høy, ligger som regel igjen noe når de tas inn)
Kveld ca 20.30 (kraftfor og høy)

Gir selv et måltid ekstra; Hesten får kraftfor etter trening (tiden varierer litt ettersom den trenes til litt forskjellige tider). På ettermiddagen får den høynett, og har da høy til neste dag. Den får da naturligvis ikke høy til kveldsforingen da den har mer enn nok.

Hesten har m.a.o. høy nesten hele døgnet, og får kraftfor tre ganger pr døgn.

Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  11:11:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
Jeg har min(e) hest(er) hjemme og har akkurat nå full utegang.
Forer på en vanlig dag slik:

Frokost: kl 8-8.30: kun grovfor

Lunsj: ca kl 11.30-12: kun kraftfor (men har da grovfor igjen)

Middag: ca kl 16 ev litt før om det er tomt for grovfor: kun grovfor.

Kveld: kl 20: kun grovfor

Natt: kl 23: Kraftfor/tilskudd og grovfor

Forer på ensilage, helt tørr. Selv om jeg gir det flere ganger fordelt på dagen blir det fri tilgang- aldri tomt.
Hesten min trenes som oftest mellom 12 og 16 (får lunsj kraft etter ridning om vi trener tidlig)
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 03/03/2005 :  12:03:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har ein hest heime og ein hest på ridesenter.

Heime har hesten alltid surfor (rundball) + noko høy i krybba inne (stor sjølvlaga krybbe for grovfor) og på bakken ute. Legger ut etter behov, men legger som regel ikkje ut meir enn ein gang om dagen siden hesten alltid har mat. Har ikkje fast tid. Hesten blir sluppet ut ca kl 8-10 alt etter kva som passer. Får da kraftfor ute. Slipper inn igjen alt frå kl 20.00 - 23.30 og gir da kraftfor inne. Grovfor blir fylt på om nødvendig. Hesten har alltid tilgang på vatn.

På senteret blir hestane fora ca kl 07-08.00 Grovfor først og deretter kraftfor. Så blir hestane sluppe ut.

Middag forast ca kl 13-14 dei fleste får da berre grovfor, men nokre får kraftfor.

Kvelds forast ca kl 19-20. Grovfor og kraftfor.

Eg lar også denne hesten få fri tilgang til surfor heile døgnet. Har veldig gode erfaringer med det.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 05/03/2005 :  17:38:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Venninna mi og jeg har kun våre hester i stallen og derfor fôrer vi når det passer inn med jobbing å sånn...
Frokost fôrer vi alt fra halv seks om morran til ti... Og da får de kraftfôr inne(og hesten min får litt høy) også kjører vi ut masse høy, slik at de har har høy på beitet hele dagen... De blir sluppet ut med en gang de er ferdig med kraftfôret...
Kveldsmaten får de fra 1930 til 2230.. Kommer litt ann på når de er blitt sluppet ut om morran og hvordan været er å sånn...
dette fungerer bra for oss og hestene, da de aldri står å maser etter mat( noe mange hester gjør når det går litt over den faste fôringstiden) og ikke blir stressa om vi kommer litt seint en gang pga noe har kommet i veien...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

helert

Skrevet - 08/03/2005 :  09:32:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for mange innlegg! På tide at jeg og forteller vel...
Har jo da avlshoppe som skal følle i midten på juni.
Blir sluppet ut kl.05.30, der hun har fri tilgang på grovfôrhele dagen, kl. 12 fyller jeg vanndunken og en time senere gir jeg 1/2kg kraftfôr, (vannet først for at det ikke skal skylle fôret fort igjennom systemet, vil jo at ho skal utnytte best mulig), kl.18.00-20.00 blir hun tatt inn og får da 1kg kraftfôr,salt og gulrot, og hekken full av grovfôr til natten...
Grunnen til at jeg ikke gir kraftfôret på morgen istedet er at han som slipper ut skal på jobben og rekker ikke vente på at de skal spise opp. Passer greit siden jeg alltid er der på dagen likevel.

Da jeg hadde aktiv traver delte jeg opp i 5 måltider, 3kraftfôr og høy og 2 kun høy.Første måltid kl 05.15 og siste kl. 21.30
Gå til toppen av siden

Skriver May

» VIP

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  11:18:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fôre min hest :
06:30: 1 kg kr.fôr, slipper ut rett etter at kr.fôret er spist opp.
Ute er det fri tilgang på rundball.
20:00: 1,5 kg kr.fôr, 25 g vitaminer, 10-15 g salt og 5 kg tørrhøy.
fyller varmt vann ute et par ganger om dagen nå som det e så
kaldt, ellers fryser det så fort å de blir stående uten resten av
dagen.

Dette gir stor frihet med tanke på når man kan ri. De andre hesten på stallen fôres, slippes ut og inn til samme tid.

Du skal behandle din dårligste hest like bra som din beste.. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/03/2005 :  12:31:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
varmt vann fryser fortere enn kaldt vann
Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.