hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vet vi forlite om foring i Norge??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Vet vi forlite om foring i Norge??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  22:17:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fått en lite aha-opplevelse etter jeg flytte til Sverige og jobber her med hester hos noen folk som kan utrolig mye om hesteernäring.

Vet vi generelt forlite om foringe i Norge??

Har et inntrykk av at vi´(meg inkludert, for jeg kom hit) bare dytter på hesten soyamel, div vitamintilskudd etc etc uten virkelig å vite hva det er godt for og om hesten har behov for det. For ikke å snakke om kraftformengdene kontra ant kg grovfor..

Dessuten.. Hvor utbredt er foranalyser? Tenker vi på viktige ting som proteinnivå f.eks.?

Hva mener dere om dette? Hvor nöye tenker vi etter hva vi stapper i hesten våre??

Feltritt - Tre ganger så gøy!!!

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  22:40:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
JA, vi vet generelt for lite om fòr i Norge.

Sverige er mye mer et "hesteland" enn Norge. De ligger framfor oss, mener jeg.

Å sause sammen masse kostbare tilskudd er bare tull. Hesten får det ikke noe bedre av at man gir f. eks ekstra B-vitaminer dersom den ikke har treng for det. Det kan gjøre mer skade en gavn.

Hesten min får for tiden "bare" grovfòr, mineralstein/saltstein og noen ganger grønsaker/frukt/brød o.l. Ser ikke ut som hun lider noen nød.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  22:40:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vil vel bare si meg enig i at det er alt for mange i Norge som vet alt for lite om foring. En ting er å være litt interessert på hobbybasis, og ha litt kunnskap. Antagelig er ikke kunnskapen på langt nær så bra som i utlandet, men det er da folk som kan litt.

Det som skremmer meg ennå mer er alle de som overhode ikke vet noen ting (meg deriblant, men så setter jeg heller ikke opp noen forplan for noen hest). Man forer med utallige fancy tillskudd, dæsjer på med ulikt for, og blander det til en fin grøt.

Angående foranalyse så vet jeg at det er flere i Norge som utfører dette. Men jeg hører også de som har fått dette på hesten sin som er veldig skeptisk til resultatet. Det kan selvfølgelig være at den foreslåtte foranalysen er hårreisende, men kanskje også hesteeier til den hesten som har fått analysen er vel så grønn på området, og synes det høres merkelig ut..

Du som fortiden er i Sverige, og kanskje hører litt med folk.. Vet du om noen gode bøker om foringslære? Gjerne på svensk. Jeg har forsøkt å spørre om dette tidligere her på MIX, men det er visst ikke så mange som leser så mye om foringslære.. Man blir neppe proff ved hjelp av en bok, men man får litt mer vett, noe som kanskje ikke er så dumt om man faktisk får utført en seriøst foranalyse.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  22:51:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:

Du som fortiden er i Sverige, og kanskje hører litt med folk.. Vet du om noen gode bøker om foringslære? Gjerne på svensk. Jeg har forsøkt å spørre om dette tidligere her på MIX, men det er visst ikke så mange som leser så mye om foringslære.. Man blir neppe proff ved hjelp av en bok, men man får litt mer vett, noe som kanskje ikke er så dumt om man faktisk får utført en seriøst foranalyse.

Originally posted by spoff

Har du sett på www.bokkilden.no og Hööks. Ganske sikker på at vertfall Hööks har en bok om temaet - på svensk.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/02/2005 :  23:14:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, vi har for lite kunnskap om foring. Vil også legge til tenner, høver, hest og helse osv. osv.

Det har jo kort og godt med at vi aldri har vært noe tyisk "heste-kultur" land, så når vi beveger oss utenfor landegrensa oppdager vi fort hvor vi står...

Redigert av - xxxx den 22/02/2005 23:15:36 Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  10:47:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Må slenge meg på She-Type jeg...vi har igrunnen for lite kunnskaper om det meste når det gjelder hest ;)
Det er ikke uten grunn flere hestefolk flytter ut av Norge, eller velger å ha basis i et annet land enn Norge. Vi har et altfor lite miljø i Norge, rett og slett...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  18:29:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Har du sett på www.bokkilden.no og Hööks. Ganske sikker på at vertfall Hööks har en bok om temaet - på svensk.

Opprinnelig postet av Ullsokken

Jeg vet Har forsøkt å spørre om noen har noe erfaring med den her på MIX før, men ingen svar.. Så hadde vært bra om noen visste noe om den boka, eller noen andre.

Boka de har på Hööks heter «Hästens näringsbehoc och utfodring» (av C. Planck ogM. Rundgren), sånn hvis noen nå har erfaring, og har noe å tilføye.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  16:18:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig jeg også, skremmende mange som ikke har peiling på hva de driver med, og som She-Type sier, gjelder det ikke bare foring..
Hege Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  19:33:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Ja! Vi vet generelt sett ALT for lite om fôring.

Men det er ikke det verste! Vi prøver ut diverse spesialfôr uten å ha peiling på hva det gjør med metabolismen. Og fôrplanen baseres ofte på anbefalinger fra diverse besserwissere i diverse miljøer.

Enkelte steder står alle hester på det samme fôret, uavhengig av type, bruksområde, temperament osv.

Andre steder igjen får alle hestene flust av spesialpulver, oppbløtt fôr av ymse slag, satt sammen på slump og uten tanke på balanse i energi, energiform og mineraler. Selv om de har en helt normal fordøyelse og brukes på hobbynivå.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  19:47:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bra folk er enige med meg..

Men det vi glemmer er faktisk å TENKE over hva vi stapper inn! Vi legger bort alt som heter fornuft og "joda, det höres flott ut med alt dette stäsjet..".

EKS:
Hva gjör den naturlige hesten? Spiser gress, urter etc. Så begynte vi mennesker å bruke den i landbruket osv, og den gikk i arbeid 12t om dagen., DERFOR fikk hestene kraftfor..
Nå fortiden gå de fleste hester lett mosjonsarbeide (dvs. at de blir ridd ca 45min daglig) og de får LIKEVEL like mye kraftfor som arbeidshestene fikk. Ikke rart det blir mye gale hester... Tenk over dette...

Et annet prob. er mengden kraftfor man forer. Tenk deg at hesten har en magesekk som er ca 10 l. Så tenker du deg ett måltid som hesten din får. Hvor mye av denne bötta fyller kraftforet??
KAn bruke meg selv som eks: HAr en fullblodshoppe, har alltid värt veldig tynn, spiser lite. Lösning: Mer kraftfor, så blir nok hesten tjukk. Joda.. Så på det verste fikk hun vel ca 7l kraftfor TIL KVELDSFORET!!!!! Spiste nesten ikke höy, av overpigg, lite ridbar osv.
Når jeg da kom til Sverige endte det med at hun gikk på ca 2l kraft PÅ HELE DAGEN, og spiser höy som bare det. OG HAR BLITT TJUKKERE!! JEg har fått "NY" hest dessuten, kommer faktisk til henne!

EN annen tankevekker til alle dere som forer med ren havre/bygg. Hvis ikke dette blir varmebehandlet, driter hesten ut ca halvparten uten å nyttegjöre seg av det. En ekler lösning er bare å helle kokende vann over det og la det svalne... Skal ikke så mye til..

PS: i USA har 70% av alle ridehester magesår pga feilforing

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  20:55:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan si meg enig i at forkunnskaper generelt er ganske mangelfullt i Norge. Har selv jobbet med hest i utlandet ( England) hvor kunnskapene om for, tilskudd osv er mye større.
La merke til at de fleste staller foret med mye grovfor ifht. hva mange gjør her i Norge, noe som også er riktig ifht. fiberet.
Nå har jeg egen hest, og behovet for å sette seg grundigere inn i ernæring og hest er større nå da det faktisk er mitt ansvar at hesten får det den trenger ifht. arbeidsmengde osv.
Ja jeg tror veldig mange forer hestene sine med div. tilskudd når de strengt tatt ikke trenger det, bare det å gi ekstra korn ( havre, bygg) i tillegg om man i utgangspunktet bruker kraftforblanding kan ødelegge balansen i kraftforblandingen.

Jeg føler meg i alle fall forpliktet overfor min hest til å sette meg grundigere inn i foring, det er tross alt det som legger utgangspunktet for resultater senere.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  21:26:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er ikke så fan av alt det fancy'e stasjet jeg
Fòrer kun med ting jeg vet hva er & etter råd fra dyrelege..

Men er helt enig! Norge henger ganske mye etter når det gjelder en del ting innen hest!
Men håper det kommer seg etter hvert, og hesteinteressen har vokst bra mye her bare det siste året!

Har utrolig lyst å lære mer teori , er jo ikke bare ridninga som teller akkurat

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.