hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - chambon
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 chambon
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

sle13
» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  11:43:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det noen som bruker chambon?? hva er virkningen, hva gjør den, osv... hjelp!! trenger masse råd å tips, nå hvorav jeg skal begynne med det på unghesten min...

Opal

» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  12:33:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aller først; dersom du er usikker på bruk/virkning av chambon anbefaler jeg deg å styre LANGT unna dette hjelpemidlet. Sannsynligvis vil bruk av chambon i ukyndige hender gjøre mere skade enn gagn!

Nedenforstående er sakset fra et svar vedrørende bruk av chambon gitt av Jakob Kielland på www.hest.no

STRIKK! (går fra gjorden, mellom forbena, gjennom trinseringen på den ene siden, over hestens hode bak ørene, ned gjennom bittringen på den andre siden, og ned mellom forbena til gjorden igjen).

Slik fungere strikken:
Strikken strammes når hesten hever hodet, slik at hesten "stanger" mot strikken, jo sterkere desto hardere hesten går imot strikken.

Ofte virker strikken tilsyneladende positivt de første gangene hesten hever hodet, men den positive reaksjonen blir snart borte, fordi hesten, ved å gå hardere imot strikken, snart lærer at den vinner endel av det den forsøker, nemmelig å heve hodet noe, hvis den bare går hardt nok imot strikken!

Resultatet ved bruk av strikk:
Resultatet blir oftest at hesten får trenet opp musklene den bruker for å tvinge hodet opp, så de blir veldig sterke!
(det blir nærmest som om den går med et vektlodd oppå hodet hele tiden, og da utvikles naturligvis styrken i nettopp de musklene som må være avslappet og myke/naturlig svake, for at hesten skal gå mykt og følsomt til ettergift, ofte kalt "gå på tøylen").

Konklusjon:
Konklusjonen blir at jo mer man bruker strikk, desto verre blir problemet: selv om man kan få en (forbigående) positiv virkning til å begynne med, utvikler dette seg snart negativt, og man forverrer situasjonen, utsetter og forstørrer problemet, så det kan bli meget krevende å løse det, selv for en meget erfaren og kyndig rytter.
ALTSÅ: BRUK IKKE STRIKK!!!

Skal du absolutt bruke hjelpetøyler på en unghest anbefales vanlige innspenningstøyler festet (til å begynne med) løst i salgjorden.
Gå til toppen av siden

kjersti *

» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  13:26:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
strikk og chambong har litt forskjellige virkninger. strikk skal hindre at hesten slår opp hodet, men desverre fortsetter den å virke selv når hesten har gitt etter. virkningen til chambongen derimot er at den skal få hesten til å søke frem og ned og dersom den er tilpasset riktig skal den gi etter når hesten går i den ønskede formen. jeg har selv unghest, men har ikke brukt noen hjelpemidler på denne unntatt innspenning ved longering. det er viktig å få god veiledning i bruk og tilpassing av slike hjelpemidler, for hvis du bruker hjelpemidlene feil kan det være direkte skadelig for hesten. siden du har unghest kan det være lurt å kikke i bøker om trening og behandling av unghester spesielt, selv har jeg lest endel i R. klimke sin bok om unghester :) lykke til!
hilsen kjersti
Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  13:31:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg veit virkningen av det sånn sett... jeg kan ri, og jeg og ridelæreren min har kommet fra til dette, i og med at med strikk bygger hessten muskler på undersiden av halsen først, og han "drar" mot strikken, og bygger feil muskler først. og med innspenningstøyler går virkningen direkte på bittet. grunnen til at jeg skal begynne med chambon er at jeg skal bygge nakke muskler på han og få hodet hans ned uten at jeg behøver å bli stiv, da han går opp. strikk hjelper ikke bare å få hodet ned, men å samle hesten å få han til å bøye halsen og søke ned... men jeg skal ut å ri nå og jeg kan sende mld hit etterpå hvordan virkningen var på hesten min. Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 21/02/2005 :  18:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ingen fan av strikk, den gjør mer skade en godt i de fleste tilfeller. Chambon derimot er et godt hjelpemiddel ved ridning. Den gir mer begelsesfrihet for hesten enn strikk og ved at den er "ferdig innstilt" når du setter deg opp, strammer den ikke for mye slik man ofte kan gjøre med hjelpetøyler. Dessuten slipper du hjelpetøylen som et forstyrrende element i ridningen. Jeg vil påpeke at chambonen ikke bør være så stram at den tvinger hesten til å gå "på tøylen" men heller hindre den i å fly med hodet i været og ryggen ned. Chambonen får hesten til å senke hodet uten at den blir nødt til å "krølle" nakken med fare forat den går bak loddplanet. Du som rytter kan slappe mer av og konsentrere deg mer om å få hesten og deg selv avspent.

Det var litt vanskelig å forklare, men håper du forstod vha jeg mente....:-)

Hæ? Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 21/02/2005 :  19:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skal ikke chambon bare brukes ved longering? Eller blander jeg med noe annet nå? Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/02/2005 :  20:14:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Chambon skal IKKE rides med!!! IKKE!

Men man kan derimot ri med gogue. Disse ligner litt utseendemessig, og mange har lett for å blande. Men uansett, ri for all del ikke med chambon.

Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 23/02/2005 :  08:18:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
IKKE???? vilken verden lever du på? du må nok desverre ha lært feil...gogue er litt "farligere" enn chambon, i og med den fungerer direkte på bittet! chambonen er mer mild og hjelpelig i fordhold til rytter og sånn... beklager å måtte si det, men det er helt trygt (så men man kan ri og bruke hjelpemidelet) å ri med chambong....

hesten min gikk utrolig godt på det!! han fikk hodet ned, ryggen opp og gikk i skikkelig "unghestform" der hvor jeg rir han nå...
Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 23/02/2005 :  10:13:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva er egentlig poenget med å bruke hjelpetøyler på en unghest uansett?? Du gjør deg selv en virkelig bjørnetjeneste!
At hodet søker ned er et RESULTAT av riktig ridning!!!
Synes virkelig ikke det er akseptabelt å bruke noen slags kunstige hjelpemidler på unghester unntatt ved longering..
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  12:07:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg har bestandig trodd at det er lettere å få en "ung" hest i riktig form?

Det er det jeg har intrykk av i allefall, så hvorfor stappe på masse innspenning og dill?
Alle litt yngre hester jeg har ridd har vært MYE enklere å ri i riktig form..
Er det bare tilfeldig eller?

Therese
Gå til toppen av siden

sle13
» VIP

Skrevet - 23/02/2005 :  12:54:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
joa, unghester søker ofte ned av seg selv på riktig hånd (dvs myk og deilig hånd å gå på) men hvis rytteren stivener lett(som jeg gjør)blir det bedre med hjelpemidler... hvis man bruker det riktig, og får hesten til å gå på din hånd med hjeloemiddelet, så er det ingen fare så lenge det blir gjort riktig... men det er en vane sak. noen liker midler og andre ikke. men dfet er ikke viktig å dømme etter det, så lenge rytteren rir hesten riktig, og hesten er glad og fornøyd og riktig håndtert og ridd... målet mitt med hesten min er å få en god å lett hest på hånd og sjenkel som senere kan gå vanskelige klasser og hoppe gode hindere. en hest som lytter og føler med/til meg, og som går i det tempo og den formen og gjøre den øvelsen jeg ønsker og BER om... Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  15:13:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Si meg en ting sle13: om man "stivner" som du kaller det, ville det ikke være en løsning å forsøke å rydde opp i det fremfor å bruke hjelpemidler?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  15:27:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Sle13:

Bruker du CHAMBONG på en UNGHEST når du RIR den? Beklager å måtte si det, men da er ikke du riktig klok... Chambong er laget for longering, en de gouge derimot, er laget for begge deler.

Hvis nicket ditt tilsbvarer alderen din, syns jeg du er tøff som kan komme å si at andre har lært feil... jeg trodde også at chambong kunne rides med inntil jeg var fjorten og fikk det prentet inn. Jeg syns, sle13, før du fortelle meg om bruken av chambong(som er fint ved longering), skal du ta og lese et par bøker eller to om emnet. Kansje rådføre deg med en skikkelig dressurtrener også. Mener også å huske at du spurte om hjelp ang. chambong..................

Er forøvrig imot å be hesten om å gå i form hvis den er ung. da er det bedre å la formen komme av seg selv, hvilket den faktisk gjør.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/02/2005 :  15:38:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Her ser du en chambon:

Og her en Gogue:

Bare ved å se på de skjønner man jo hvilken som egner seg til hva, og vice versa.

Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 23/02/2005 :  15:41:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og her kan du lese litt om dem

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/gadgets.php
Gå til toppen av siden

AnetteHBS

» VIP

Skrevet - 23/02/2005 :  17:15:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
En chamong bør overhodet IKKE ris med nei... Det er virkelig synd sle13 at du ikke har mulighet til å skaffe deg en bedre ridelærer, hvis hun mener dette er akseptabelt. jeg vet det ikke er lett å få god innstruksjon der du bor (har bodd der selv) og vil anbefale deg å lese så mange bøker som overhodet mulig. dette vil aldri kunne erstatte en god ridelærer, men du har nok ikke så mye valg vil du lære riktig.

både jeg og Real Storm har jobbet med hester ganske lenge og har nok muligens litt mer peiling på akkurat dette temaet enn deg. Å ri med chambong vil gjøre mer skade på hesten enn det vil gjøre nytte. spesielt på en unghest!!! å gå med hodet og halsen på en slik måte mens det sitter en rytter oppå over lenger tid kan ikke annet enn å være skadelig for hesten.

dette er ikke en naturlig måte for hesten å gå på. hvis du studerer en hest som strekker seg etter riding (altså ned og frem) så er ikke dette noe den gjør lenge, før den hever hodet opp til normal stilling igjen. det er nettopp denne virkningen en chambong har... å få hesten til å strekke halsen ned og frem.

Et strikk derimot har derimot en veldig motsatt effekt... den hindrer ikke, men venner hesten av med å kaste/ løfte hodet voldsomt høyt opp. virkningen: inn og ned.... dette skal altså være helt løst når hesten går normalt, ikke stramt som mange har det, det er da det KAN lage muskler i underhalsen, men ikke skjønner jeg hvordan dere kan få det til.... dessuten er det elastisk og gir etter... det gjør ikke noen andre hjelpemidler.

En gogue ligner vel egentlig mer på et strikk enn på en chambong, da denne også hindrer hesten i å kaste hodet for høyt opp. men den lar fremdeles hesten få strekke hodet fremover noe strikket ikke gjør. Tror ikke jeg skal uttale meg så mye mer om akkurat dette, siden jeg ikke har så mye erfaring med det.

Personlig liker jeg ikke å bruke chambong til longering engang... hvis jeg absolutt må bruke hjelpemidler så bruker jeg strikk og fester det som en chambong, innspenningstøyler, ståene martingal eller hva det skulle være jeg trenger. siden den er elastisk så slipper jeg hester som blir hard i munnen, men som gir etter veldig lett. og hvis ulykken skulle være ute og hesten skulle snuble og falle vil ingen av mine hester revne opp munnvikene iallfall. det er ikke noe pent syn!

og foresten... en chambong kan også være hard mot hestens munn, ikke bare goguen.
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.76 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.