hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av høy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av høy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

tabrathe

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  15:26:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg dyrker høyet mitt selv, så det er ikke av økonomiske grunner at jeg ikke gir hesten min fri tilgang på grovfor... Han kan bare ikke stoppe! Han slutter aldri å spise, og jeg kan ikke ri ham i flere timer hver dag, det har jeg ikke tid til...
For å kompansere litt forer jeg fem måltider om dagen. Jeg forstår at folk ikke tror meg, og mener at han kan avgjøre selv når han vil spise. Jeg har hatt mange hester på beite på gården min, men ingen av dem bruker så mye tid på å spise som min hest. Om de andre prøver å småkrangle eller vil bli klødd av ham blir han bare irritert og går unna for å spise mer. Han tenker bare på mat...

Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  16:32:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Der er en av grunnene!! De kan ikke styre seg hvis de får fri tilgang!

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  19:44:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
En hest som er fiksert på mat kan godt får fri tilgang på grovfór, men væskenivået i fóret må være høyere dersom hesten ikke drikker nok til å fukte maten. Dersom tarminnholdet blir for tørt, kan fordøyelsen gå tregere, og hesten kan etterhvert få en forstoppelse med påfølgende kolikk.
Slike hester har det nok bedre med silo, ihvertfall fram til de (helst) får et mere avslappet forhold til mat. Eventuelt kan man vanne høyet.
Et ofte bra triks kan være å gi hesten ekstra salt for å fremme tørstefølelsen slik at den også ønsker å drikker mere.

Hester som blir fete av godt høy, kan med fordel få frøhøy eller hvetehalm å spise på. Eventuelt kan fjorårets høy også brukes, da det ofte har en redusert fórverdi.

Dette er sånne ting jeg har tenkt mye på, fordi jeg er så opptatt av at hestens behov for å spise skal bli ivaretatt her hos meg.
Veterinærer, Euiterapeuter og mange andre stakkars mennesker har måttet svare meg på alle mulige spørsmål opp igjennom årene!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.