hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Foring av høy!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Foring av høy!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  12:32:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heihei...

Jeg vil bare prøve og oppfordre alle følk til og fore dri tilgang til hestene deres!!
Mine går på fri tilgang!
Har sett sååå mange ganger at hester får magesår osv for for mye kraftfor og for lite høy,no som plager meg relativt mye..
Hester skal i grunn ha noe og gomle på hele tiden..

Håper folk tenker etter på dette...Bare en liten oppfordring!!

Go helg alle sammen!

amayan

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  13:15:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
hestene våre får ikke fri tilgang på mat pga.at enkelte ting kan skje som overvektighet og kolikk(noen hester kan bare ikke begrense seg:)) men de som eier stallen er dyktige hestefolk/konkurransefolk som vet hva de driver med. de har vært på kurs om foring så de vet akkurat åssen de skal fore og med hva. det råder jeg flere til. dra på foringskurs, så slipper hesten din å få for mye mat, for lite mat o.l.

Gå til toppen av siden

torden

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  15:44:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å joda hestene kan begrense seg. Min får fri tilgang på mat,han små spiser hele dagen sånn som dem gjør på beite.Kolikk av høy??? Det må no ha vært høy av meget dårlig kvalitet. Det er jo stort sett kr.foret som er feitende,gir ganske lite krfor siden dem får fri tilgang på grovfor. Gir mer vitaminblanding og frukt.

Gå til toppen av siden

Braga

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  16:08:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene jeg har på fôr har fri tilgang på fôr. Har ikke hatt noe problemer med at de har overspist eller no. De kjenner jo selv hvor mye mat de trenger. Det er jo veldig praktisk også, for man slipper jo å fôre til alle døgnets timer. Det er absolutt noe jeg vil anbefale til andre. Flotte saker.

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 29/03/2003 :  20:31:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
de legger ikke på seg av høy,og de får i allefall ikke kollik!! da må høyet være av dårlig kvalitet slik som torden skriver!
Av for mye kraftfôr så kan de få kollik,men den ene hesten jeg har har ingen begresning på høyet og hun har ikke hatt kollik pga av det!!
Gå til toppen av siden

Tøft

» VIP

Norway

Skrevet - 31/03/2003 :  19:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke fore en må ta fra hesten.... en hest skal trenes i i form og ikke bli fratatt maten..... de fleste bøker står det at vist ikke hesten får fri tilgang på for så skal den ha minst 5 måltider daglig Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 01/04/2003 :  09:07:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
hesta våre får nesten fri tilgang til grovfor. Dvs de blir sluppet ut om morran kl 7 og vi fyller opp krybba, kl 12( sånn ca, pluss minus en time) fyller vi opp den igjen og kl 17.30 fyller vi opp den litt. Gir de såpass at de har spist opp de de får ca en time før vi forer på nytt. Hvorfor? Jo fordi det er mest økonomisk OG en ting til- hestene utnytter foret best hvis de ikke eter hele tiden..
Har aldri opplevd at hestene blir tykke av grovfor, de forspiser seg ikke, står og småspiser hele dagen, og det er da best for magen, små måltider hele tiden. Bedre enn å fore 4 ganger daglig! Vi har i hvertfall fått mere fornøyde hester etter at vi begynte med dette!
Vi tar de inn kl 2100 og da får de 3kg høy pluss kraftfor, og da er de ikke mye ivrige på høyet, det bruker de lang tid på!

Tror hesten har best av å regulerer seg selv, merker jo på hestene at de de periodene vi kjører de mye så spiser de automatisk mindre grovfor, de er ikke dumme, de vet selv hvor mye de trenger!

Klem fra Cecilie

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 11/04/2003 :  18:59:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
nå var det egentlig både høy og silo jeg preka om da. og det er faktisk noen hester som ikke kan begrense seg, alle er ikke like,c!
og hvis dem får for mye mat, kan de bli overvektige (de kan faktsik legge på seg når det spiser silo/høy!) og da er risikoen stor for å få beinskader som f.eks. senebetennelse..

Gå til toppen av siden

Jade

» VIP

Norway

Skrevet - 17/04/2003 :  13:13:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJade  Svar med kopi av melding
Hm.. tror hester legger på seg mer av silo enn høy! Før fora vi på silo, og da hadde hestene myyyyye mage, for å si det sånn. Men så skjedde det noe som gjorde at vi aldri mer ommer til å fore på silo, og da vi gikk over til høy, har alle hestene mye finere mager. Alle hestene på "min" stall kan begrense seg! De spiser seg ikke til døde....

Gå til toppen av siden

BariolèMagique

» VIP

Norway

Skrevet - 18/04/2003 :  03:10:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
ikke alle kan ha fri tilgang til høy.
det er rett og slett ikke alle hester som tåler det.
har prøvd det på fjordingvallaken min, men han ble
kjempe TYNN. han tåler nemlig ikke å få mye fiber, og kan
ikke få mer enn 5-6 kg høy pr dag, selv om han er stor og
blir hardt trent.

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 20/04/2003 :  22:30:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
og de fleste som har fri tilgang i andre land og sånn (som jeg vet om) bruker silo eller gress. sikkert høy også, men ikke som jeg vet om..

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  09:26:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kiddogirl:
Har aldri hørt om hest som har blitt tynn av å få fri tilgang på høy før. -Så sant den får det den trenger av kraftfór i tillegg, selvsagt.
Hvordan kan det ha seg at hesten din ikke tåler mye fiber, når egentlig hele hestens fordøyelsessystem er bygget nettopp for dette?
Kjørte dere fóranalyse på høyet for å sjekke at det inneholdt nok næring? Hva slags fóring har hesten din fått før?
Dette var kjempeinteressant, og jeg har lyst til å høre mere om dette!

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  09:52:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Unnskyld meg men FRI tilgang til høy kan føre til kolikk!!!
Jeg har spurt en som eier en gård med over 30 hester så jeg VET at jeg sier fakta her... Men silo derimot gjør ikke noe om de har fri tilgang til fordi silo inneholder ikke så mye næring som høy gjør

Gjør livet til en fest, ri islandshest!
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  09:55:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
D er ikke noe galt med høye men d inneholder så mye næring at d fører til kolikk.. Noen hester klarer ikke begrense seg.... Hvor får dere egentlig d med dårlig kvalitet fra??? Noe dere har funnet på selv???

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  14:23:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Jeg har 5 hester, og praktiserer høy ad lib. Ingen har fått kolikk pga dette. Men økonomisk sett er jo det en dyrere fóringspolitikk, noe jeg personlig tror er et underliggende motiv hos dem som sier det er skadelig for hest med denne fóringformen....

Hestens fordøyelse er bygget opp slik at den normalt skal ha mulighet til å spise hele tiden.
Blir hesten tom i magen, vil gallevæsken som hele tiden drypper ned i magen kunne føre til magesår hos hesten. Magesår fører til smerter, ubehag, fordøyelsesproblemer og adferdsendringer pga stresset ubehaget gir.
Magesår hos hest kan også øke faren for kolikk sekundært, da hesten kan ty til å spise på andre ting for å prøve å dempe ubehaget (f.eks. sand eller jord) og også få kolikk pga tarmproblemer/irritert tarm som skyldes utilstrekkelig matmengde over lang tid.

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

moi

Norway

Skrevet - 21/04/2003 :  15:25:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidemoi  Svar med kopi av melding
Men får hestene fri tilgang til høy KAN de få kolikk fordi mange klarer ikke styre seg!!!!! Setter man en høyball inn hos en hest og lar den få spise så mye den vil er d sjangser for at hesten får kolikk fordi d er så mye næring i høy iforhold til silo

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.