hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - opp knekking?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 opp knekking?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  19:01:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hei!

Lurte på om det er noen som har erfaring med at noen "knekker opp" hesten sin?

Skal få ei dame til å knekke opp alle ledd,nakken & ja, tror hun skal knekke opp alt som kan knekkes på den stakkars fjordingen min ..

Er det kun positive virkninger??

Har jo hørt at det ikke er bra for oss mennesker å knekke fingrene/tærne/nakke/hva det nå måtte være, at leddene(eller noe i den duren) blir ødelagt etter lengre tid..

Hvor mange ganger, eller hvor ofte kan det være bra for hesten å bli knekt opp?

Vil høre både negative og positive ting!!

Therese

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  19:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er dette kiropraktor det er snakk om?
*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  00:50:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
ja, hun driver med akupunktur & naturmedisin også..
Therese
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  11:13:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg har brukt kiroprakto, akupuntør og homeopatmedisin på min Araber som har slitt med den ene skulderen etter feilskoing som 3 åring!

All denne behandlingen har gitt kjempe gode resultater, før kunne man se at hesten haltet, og hun var kjempe stiv i krysset pga at hun gikk og avbelastet hele tiden.
Så nå fungerer hun som ridehest igjen!!! Overlykkelig for at jeg ble fortalt at dette kunne hjelpe!!

Nå driver ei som driver med akupunktur og homeopat medesin og behandler Welshen min som sliter med konstant diare unntatt på sommeren... Dette har han slitt med siden han var føll!!
Så nå krysser vi fingerne for at dette kan også hjelpe han!!

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  20:43:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
At vi "vanlige dødelige" mennesker uten utdanning innen kiroparktikk eller fysioterapi knekker leddene i fingerne våre, er ikke bra - lyden som lager "knekket" er leddvesken som forsvinner, og etter hvert (en del år) vil ikke disse leddene være helt gode.
Men, det er et stort men her!

Om personen er utdannet innen kiropraktikk eller fysioterapi med etterutdanning innen manuell terapi, så er det superbra og få knekket opp leddene. (Dette er for mennesker, jeg aner ikke hvordan det er for dyr - men skulle da tro det har lik effekt, så lenge personen har en u t d a n n e l s e! - Utdanningen for å bli manuell terapaut i Norge er en av de få som tar 8 år..).

Jeg har selv vært hos en slik manuell terapaut; han knakk i ryggen min - og wow - etter det var jeg som kokt spaghetti i ryggen; jeg var supermyk og det føltes ut som om jeg kunne gjøre alle mulige turnøvelser. Kjempedeilig.
Så om dette funker på hest, så vil jeg absolutt anbefale det!
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  21:07:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
At vi "vanlige dødelige" mennesker uten utdanning innen kiroparktikk eller fysioterapi knekker leddene i fingerne våre, er ikke bra - lyden som lager "knekket" er leddvesken som forsvinner, og etter hvert (en del år) vil ikke disse leddene være helt gode.
Men, det er et stort men her!

Om personen er utdannet innen kiropraktikk eller fysioterapi med etterutdanning innen manuell terapi, så er det superbra og få knekket opp leddene. (Dette er for mennesker, jeg aner ikke hvordan det er for dyr - men skulle da tro det har lik effekt, så lenge personen har en u t d a n n e l s e! - Utdanningen for å bli manuell terapaut i Norge er en av de få som tar 8 år..).

Jeg har selv vært hos en slik manuell terapaut; han knakk i ryggen min - og wow - etter det var jeg som kokt spaghetti i ryggen; jeg var supermyk og det føltes ut som om jeg kunne gjøre alle mulige turnøvelser. Kjempedeilig.
Så om dette funker på hest, så vil jeg absolutt anbefale det!

Opprinnelig postet av Formosissima

Ja er de ikke utdannet vet de jo ikke 100% hva de snakker om, og da kan de fort gjøre vondt værre!!

Men det funker på hest!! Min Araber hoppe er levende bevis på dette!! Hun hadde nok ikke blitt gammel hadde det ikke vært for dette!! (kiropraktor som samarbeidet med en akupunktør) Men nå ser det ut til at smertene nesten er helt borte. Skal ri henne opp skikkelig med instruktør nå, og få de til å kjenne på henne igjen etter hun har bygd riktige muskler og se hvordan hun er da!!

Før nektet hun bruke den ene siden, bare gikk å beskyttet skulderen på volter og slikt... Så jeg har nå mens hun har fått behandling ridd litt feil, tvunget henne til å skyte ut skulderen på volte, dette for å styrke skulderen, få henne til å bruke den å ikke beskytte den... Vet jo at dette ikke er riktig... Men jeg får heller rette det opp senere, frisk hest først!! Til å begynne med klikket hun helt steila og rygget ned i grøfter, så vondt hadde hun... Men allt jeg krevde var 3 skritt med skulderen utskutt. Hun strittet så hardt i mot så jeg måtte få noen til å gå ved siden av henne når jeg red, og tak tak i hodet hennes og dytte henne, for med en gang jeg la til sjenkler klikket hun...
Tre ganger med leier, og hesten gjorde det selv etterhvert. Tydelig at det satt mest i hodet på henne at dette var vondt.

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/02/2005 :  23:15:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka*

Regner med det er kiropraktikk du sikter til, eller er det kanskje også Stretching som diskuteres?
Vi kan ta kiropraktikk først.
Hester låser seg under rytter, så spenninger/knuter frigjøres ved denne type behandlingsform.Det er brukt både på mennesker og dyr med postive resultater i årevis.Ofte anbefaler også veterinærer dette.

Det er en selfølge at de bør være utdannet før de får knekke på hesten min ihvertfall. Det er fort å presse på de strekk eller være for hardhendt slik at de stivner igjen.
En kiropraktor bruker fingerspissene, hånden, og kroppen sin som verktøy når de trykker på punktene hesten har låsninger.Noen bruker også en liten klubbe.

Er ikke hesten bra etter 3-4 behandlinger er det lite en kiropraktor får gjort, da må problemet behandles av andre.

Stretching er ikke det samme som kiropraktikk.Det er det samme som å tøye ut og går mest på det muskulære.Det kan man gjøre etter hver rideøkt, men ikke om hesten ennå er for varm, da kan du påføre de strekkskader.
Du skal heller ikke gjøre det om hesten ikke er varm (ikke ridd/trent).Da er musklene ikke fleksible nok som de er etter trening.

Alle kan stretche hesten sin hvis man har fått litt innføring i hvordan det skal gjøres og vet litt om hestens anatomi.

Redigert av - xxxx den 16/02/2005 23:17:25 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 17/02/2005 :  01:24:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror det er snakk om kiropraktikk, er enda litt over en måned til hun kommer så jeg er ikke helt informert enda..

Eikdokka har en slags "smelling" i leddene til tider, merker ikke noe på henne at hun har vondt eller noe form for ubehag. men det høres jo litt merkelig ut.. Og hun er litt stiv og vanskelig å få til på venstresiden.. men det kan også ha litt med at jeg er utrolig svak på venstre selv?

Eier ikke muskler på venstresiden, og har jo skjønt nå at jeg må begynne å trene meg selv også.

Det er egentlig ikke noe problem med hesten, men jeg kan ikke tro at hun har vondt av å bli knekt opp?? av en utdannet person selfølgelig!!

Tror denne dama er såpass seriøs og har bra utdanning, først og fremst siden de som spurte om jeg skulle ha henne på min hest er travfolk, med topptrente travere! Men jeg skal få vite mye mer om henne før hun eventuelt knaker på min hest

Bor litt utenfor tromsø så hun må reise ett stykke for å komme hit, og da tar hun som regel så mange hester som mulig. Hun har vært mange plasser rundt om kring her, og har ikke hørt noe negativt om henne.. så jeg håper ..

Tusen takk for svar!

Therese
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 17/02/2005 :  09:04:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kiropraktoren vi har kjenner alltid over hele hesten før hun knekker på den for å se om det er noe som trenger knekkes på. Ellers lar hun være å knekke på den om det ikke trengs.
*~Susanne~*

Redigert av - Roxira den 17/02/2005 09:05:14 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 17/02/2005 :  21:21:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka
Vet du hva denne damen heter som skal "knekke" opp hesten din?

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/02/2005 :  16:47:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror hun heter Malin Lintorp (eller noe i den duren..)
Therese
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 20/02/2005 :  20:35:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Eikdokka
Hvis det er samme Malin som vi på stallen bruker så kan jeg bare anbefale henne på det sterkeste og varmeste Hun er bare super flink og vet hva hun holder på med Det var hun som "fant" gaffelbåndskaden på "min" hest....... og anbefalte å ta ultralyd hvis det ikke ble bedre

Lykke til, hesten fortjener dette

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/02/2005 :  20:49:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har lest litt på nettet om henne nå! Og jeg gleder meg Leste blant annet at hun bruker 2 timer på en hest første gang hun behadler den, og at det hun gjør først og fremst er forebyggende! Høres lovende ut dette !
Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/02/2005 :  00:17:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hun kan du trygt bruke! Gå til toppen av siden

kjerstikur

Skrevet - 21/02/2005 :  18:46:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei! Har brukt samme kiropraktor som Roxira og har bare positive ting å si om kiropraktikk. Min hest sliter med låsninger krysset på venstre side og i bekkenet på høyre side. Når han er "låst" kjenner jeg det ved at han blir "løpete", ikke vil bøye av for venstre sjenkel, bukker og skvetter. Etter bare en behandling kan jeg kjenne forskjell og etter tre-fire er han så god som ny. Gled deg til endt behandling. Hesten blir som ny!!!
Hæ? Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  00:22:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Høres helt fantastisk ut dette hehe.. Men som sagt, hesten har ikke noe problem (som jeg merker), men vet jo aldri! Hun er litt spretten av seg, og litt "ubøyelig" på venstresia.. Så får se når hun kommer!! Gleder meg skikkelig nå!
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.