hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vonde bein, sprøyting. Hjelp!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Vonde bein, sprøyting. Hjelp!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

rapplilja

Skrevet - 15/02/2005 :  12:32:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan noen fortelle meg om sprøyting med kortison, hanekam e.l? Hvordan virker det? Utsetter det bare problemet, eller er det behandlende? Har ei kaldblodshoppe på 12 år som er stiv og støl i muskler og ledd, og hadde skikkelig utslag på bøyeprøve på forknær og det ene kodeleddet foran 18.jan -05. Hun halter ikke til daglig, men fungerer bare ikke som før. Ser ingenting på røngten, er ikke varm, fyller ikke og viser ikke smerte ved berøring, men står med forbena litt "hit og dit", ofte bredt, og skifter ofte stilling. Har kun kjørt henne på rolige turer noen måneder, virker verre når hun blir ridd. Hun er ivrig og vil gjerne galloppere, men bryter etter et par steg og kaster misfornøyd på hodet. Når jeg kjører henne vil hun gjerne trave, men jeg synes hun går litt ureint på forbeina. Jeg tror jeg har sett meg "blind" på henne, ser noe galt hele tiden. Etter bøyeprøven sprøytet dyrlegen henne med kortison i de 3 vonde ledda, og hun skal på ny kontroll 1. mars. Jeg er veldig skeptisk til denne sprøytingen, men følte ikke at jeg kunne nok til å protestere når han sa det var best slik. Dette er en erfaren hesteveterinær på biri travbane. Hun har aldri vært travkjørt, kun vært brukt som hobbyhest. Noen som har noen ideer, gode råd? Vet ikke hva jeg skal gjøre, for jeg vil ikke ha henne hvis hun har det vondt, men skulle gjerne funnet ut hva det er som plager henne og om det er noe det går an å bli kvitt.

Opal

» VIP

Skrevet - 15/02/2005 :  15:33:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt syk hest selv, men i de tilfeller jeg har sett hvor hester har blitt sprøytet er ikke skaden borte etter en injeksjon, det sprøytes igjen og igjen. Ikke uten grunn at enkelte dyrleger kalles Dr. Sprøyte.

Vil sterkt anbefale deg å forsøke andre løsninger før du utsetter hesten din for ytterligere innsprøytninger. Det finnes så mange dyktige mennesker bl.a equiterapauter som ofte finner årsakene til problemene istedenfor å kamuflere de med x-antall sprøyter.

Ren teknisk info om kortison kan du finne her:

http://www.lommelegen.no/art/art586.asp

Hanekam:
http://www.legemiddelsiden.no/default.aspx?PageID=179&IOID=3336
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  17:39:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Først en sterk ADVARSEL!!:
Når du ber om råd her, vil du få svar fra mange mennesker som uttaler seg i bakgrunn av enkelttilfeller og ting de "har hørt". Vær så snill å være minst like skeptisk til disse uttalelsene som du er til en dyrlege. Du kan f.eks ikke stole på at en equiterapeut har allsidig nok bakgrunn til å behandle hesten din, hvertfall ikke når det gjelder reelle fysiske lidelser. Prøv gjerne ut diverse alternativ behandling, men:

Du MÅ ha en god veterinær i bakgrunnen, som følger medpå behandlingen!!!!!!!!! (Dette er også et punkt i veterinærloven)

Til alle dere som ble sinte nå: Jeg vet at jeg får mange på nakken med denne uttalelsen, men det er utrolig mye humbug ute og går. Jeg er fullt klar over at det er mange veterinærer som har dårlig greie på hest. Men er du i tvil om veterinæren er god nok, oppsøk heller en annen veterinær, eller en smed. Smeder kan ofte mer om hestebein (hvertfall nederste del og hoven) enn veterinærer flest. Uttalelsen min gjelder selvfølgelig også mitt eget innlegg. Jeg er veterinærstudent, men det er godt mulig jeg ikkehartilstrekkelig kunnskap ennå til å svarepå spørsmålet.

Tilbake til det du spør om:
Kortison er immunsuppresivt. Det vil si at det demper de reaksjonene kroppen kommer med ved diverse skader. Det er mange bivirkninger ved kortisonbehandling, blant annet blir hesten i dårligere stand til å reagere på andre infeksjoner osv. Men når det gjelder ledd hos voksne/eldre hester retter immunreaksjonen seg ofte mot forandringer som kommer av slitasje. Ved å dempe disse reaksjonene, belastes leddet på riktig måte, og vil forhåpentligvis bli bedre av den grunn. Du kan betrakte det som en avansert form for smertestillende . Det fjerner ikke årsaken, men gir hesten mulighet til å rette opp skaden selv ved å ikke feilbelaste leddet (slik har jeg forstått det).

Hanekam er ikke immunogent. Det virker antiinflammatorisk (mot betennelse) og minsker risikoen for dannelse av skader på leddbrusk o.l. Det virker smørende og støtdempende i leddet og stimulerer til reparasjon av leddskader.

Mange benytter seg av kortisonbehandling osv. litt tidlig, og uten å prøve alternativer. Det er kanskje fordi det er få alternativer. Hvile vil hjelpe i noen tilfeller. Du kan også, hvis du er veldig ivrig på alternativ behandling, prøve akupunktur. Dette er også kun å betrakte som smertestillende, men med færre bivirkninger og ingen smørende/beskyttende effekt på leddet.

Håper svaret mitt hjalp deg, og at jeg ikke har bidratt til å endre debatten. Jeg håper der som ble sinte på de første uttalelsene mine kan starte en egen debatt om dette, slik at ikke rappliljas debatt blir ødelagt. Inviter meg gjerne via gjestelisten.

http://www.hestekur.no

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  22:57:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er i allefall engi med deg Hefa:)
Tror det ofte er en overdreven "skrekk" til sprøyting. De aller fleste hester som blir brukt skikkelig må en eller annen gang bli sprøytet i løpet av sitt liv, og flere ryttere på topp nivå bruker dette til "vedlikehold".

Hege Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  23:33:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Akupunktur finnes også i behandlene form, hvilket ikke kun funker som smertestillende :-)
(Tror dette er en del av pensum for fysioterapauter nå, f.eks, da for mennesker).

Kortison har så mange bivirkninger at hadde jeg kunne brukt noe annet, hadde jeg ville gjort det.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/02/2005 :  13:46:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg har bare noen spørsmål å komme med jeg...

Kopi av melding:

Hanekam er ikke immunogent. Det virker antiinflammatorisk (mot betennelse) og minsker risikoen for dannelse av skader på leddbrusk o.l. Det virker smørende og støtdempende i leddet og stimulerer til reparasjon av leddskader.

Opprinnelig postet av Hefa

Hvordan kan det "stimulere til reperasjon av leddskader"? Trodde at om man hadde pådratt seg en skade i et ledd så var den vond å reparere uten å erstatte noe.
Jeg har alltid oppfattet sprøyting som "midlertidige" løsninger. Fullgode er de sikkert i mange tilfeller. Men om hesten fortsatt belastes på samme måte, vil man da ha større eller mindre eller like stor sjanse for å oppnå en ny skade i leddet etter sprøyting??

Ting to jeg lurer på: vil man behandle noe annet enn belastningsskader med sprøyting?? F.eks en akuttskade?

Bare et lite tillegg Hefa:
De aller fleste er klar over at det skjer uttalelser på vegne av eget hestehold, eller opplevd hestehold. Ergo: det er ikke slik at man tar alt for god fisk.
(Noe du finner ut at de fleste er klar over også når du har "hengt litt rundt her", så du kan slappe av, tror ingen blir sinna..hvorfor skulle vi bli det, når det du sier er rett...Ingen her påberoper seg å vite alt om andres hester, men de fleste tar utgangspunkt i det hovedinnlegger skriver og svarer så godt de kan utfra det.)
Dette er ikke skrevet for å starte en diskusjon med deg, men for å opplyse om hvordan jeg oppfatter dette diskusjonsforumet.
Klart nok blir temperature høy innimellom, men det er vel mest for de mange er diskusjonsglade mennesker

Guro
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 22/02/2005 :  19:05:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Hei igjen.

Guro: Fra veterinærkatalogen: Natriumhyaluronat (framstilt fra hanekam) stimulerer de reparative prosessene ved å aktivere fibroblastene til økt nysyntese av kollagen og dannelse av nye kollagenfibriller.

Og til tillegget: Når det gjelder ridning, trening, hold av hest osv, er det sjeldent folk gir råd som kan være direkte skadelig for hesten. Og jeg syns forumet er flott, og bruker det masse! Folk flest er veldig flinke til å gi råd, og jeg er absolutt for å se ting fra flere synsvinkler. Vi har ulik erfaring osv, og kan dra nytte av hverandre. (Jeg "henger" mye rundt her, men skriver bare der jeg føler at jeg har noe å bidra med.) Om du ikke får hesten på bittet eller lurer på tips om utstyr, er det ikke så alvorlig som behandling av leddskader og andre lidelser. Jeg syns derfor man skal være litt mer forsiktig med å gi og ta imot råd om helse/sykdom. Jeg mener ikke at de fleste kommer med tull, men at man skal være litt mer skeptisk her enn under de andre temaene. (Kanskje man bør være litt mer skeptisk til diverse fôringsråd også, men det er en annen historie)

Hovedpoenget mitt var; la en fagperson ha ansvar for behandling av hestens sykdommer.

Alternativ behandling bør komme i tillegg, eller i hvertfall i samarbeid med veterinæren. Du kan jo si til ham hva du har hørt om sprøyting osv. og se om han kan forklare det bedre.

(anbefales)
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 24/02/2005 :  21:09:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Hovedpoenget mitt var; la en fagperson ha ansvar for behandling av hestens sykdommer.

Alternativ behandling bør komme i tillegg, eller i hvertfall i samarbeid med veterinæren. Du kan jo si til ham hva du har hørt om sprøyting osv. og se om han kan forklare det bedre.

Opprinnelig postet av Hefa

Det er jeg jo helt enig i
Jeg er bare uhyrlig snakkesalig, og dermed må jeg blande meg i altfor mange tråder, selvom jeg stortsett bare har flere spørsmål å komme med

Det er jo viktig at man ikke spør her i stedet for å ringe dyrlege feks. Eller spør her i stedet for å prate med en dyrlege eller flere!!

Takk for svar forresten
Men da må jo jeg selvsagt (det er lov å bli lei av meg nemlig;)) lure på enda en ting:
Kollagen: er det stoffet som holder leddene sammen eller noe?? Altså: hva er disse kollagenfibrene som nydannes??

(er ikke kollagen sånn man kan stappe i leppene feks for å lage dem større også??)

Guro
Gå til toppen av siden

Hefa

Norway

Skrevet - 24/02/2005 :  23:07:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHefa  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHefa  Svar med kopi av melding
Spør i vei!

Jeg er riktignok bare en veterinærstudent, så det sier nok stopp et sted..

Kollagen er et av byggestoffene i bl.a ligamenter og brusk, som finnes i ledd. Og fibroblaster er celler som er spesialisert for å lage slike stoffer.

Jeg ser nå at det er et annet spørsmål jeg ikke svarte på; akuttskader. Du vil få en viss betennelse ved akuttskader også, men det kommer jo helt an på hva slags skade. Et brudd må jo stabiliseres, en luksasjon må rettes opp, en røket sene må erstattes/stabiliseres osv.

Hanekam og kortikoider skal brukes ved leddbetennelse som ikke kommer av en infeksjon (f.eks bakterier, virus osv.), det vil si ved belastningskader eller ved traume (direkte skade).

(anbefales)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.