hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Når hesten IKKE VIL løshoppe...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Sprang
 Når hesten IKKE VIL løshoppe...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/02/2005 :  00:06:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hiver meg på løshopping-bølgen jeg.... Har ei Oldenburger-hoppe på snart 7 år, som elsker å hoppe. Tenner noe sinnsykt på hinderne og hopper alt vi ber om, uansett høyde og "skummelhet". Men dette er med rytter på ryggen..... Løshopping??? Nei, det gidder jeg ikke sier hun.... Har selv hatt henne fra unghest og ridd henne inn, så ingenting er blitt gjort feil. Men hun gidder ikke løpe over bommer engang når hun er løs! Har prøvd tunnell-stil osv, og selv om hinderet bare er helt lavt så bremser hun og heller velter støtten med mulen og så labber hun over. Er ikke redd meg selv om jeg har pisk. Prøvde en del i 5 års alderen, men har ikke brydd meg i den senere tid, siden hun hopper så greit med rytter. Noen synspunkter på for og mot løshopping? Bør jeg jobbe mer med det? Liker ikke å "tvinge" hester til noe, så....

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  00:27:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm, så rart egentlig! Har selv opplevd bare positive hester med løshopping- de elsker det og hopper mye bedre når de får hoppet uten at "idioten" sitter og forstyrrer:) Har kun opplevd noen få hester som ikke har likt det eller fungert dårlig, men det har som regel vært hester som ikke har likt å hopper fra før, som har hatt dårlig selvtilitt osv. Derfor er det litt merkelig at hesten din ikke liker det!

Men, de er jo så ulike, at noen hester synes vel bare det er mer gøy med rytter på:)
Er jo ikke noe du MÅ trene på egentlig da. Jeg har brukt det mest for å styrke selvtillit og få hesten til å vite at den klarer dette selv. Nå har det aldri vært noe problem med min hest, for den har alltid stilt opp for meg, men det har vært utrolig gøy å se hvordan hun tenker. Ser så lett ut når hun galopperer rolig i mot en diger oxer og hopper lett over med mye klaring, får litt selvtilitt selv av det:) Men jeg har aldri "testet" ut hestene noe særlig på høyde, men fokusert på at det skal være gøy.

Høres jo ut som du har rett fokus (for det er altfor mange som presser hesten sin til å hoppe høyder og bredder de ikke er klar for), så det kan vel rett og slett være at hesten din ikke synes det er noe gøy! "Hva er vitsen liksom?" :)
Men hvilke høyder har du prøvd? Og hvordan gjør du det? Kanskje hun synes det er for lite utfordring?

Hege Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  07:27:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvordan er hesten når du rir den? Korrigerer du anridningen mye? Jeg synes kanskje det høres ut til at hesten kanskje ikke helt klarer å avgjøre en skikkelig anridning selv, eller rett og slett er avhengig av å ha en rytter som støtte. Rett og slett en hest med manglende selvtillitt på et vis.

Hvordan er forøvrig hesten når du longerer den, eventuelt løslongerer? Kan også høres ut som om hesten ikke er så mye eller så godt trent fra bakken. Den burde jo komme seg over enkle bommer om den ble bedt om å gå den veien. Og respekt for pisken er jo da f.eks. veldig viktig.

Jeg synes forøvrig "ingenting er gjort feil" er en ganske teit kommentar. Selv den beste rytter gjør en eller annen feil, før eller siden.. Husk at det er hos rytter feilen stortsett ligger hos, ikke hos hesten. Det er jo ikke sikkert at feilen ligger i sprangtreningen. Men rett og slett generell håndtering fra bakken. Jeg vil påstå at det er noe feil dersom hesten ikke adlyder og har respekt for pisken.

En annen ting man selvsagt kan vurdere er "hvor viktig er egentlig løshopningstrening?". Jeg er ingen sprangrytter, men vil vel tro at det er en grunn til at løshopning ikke innføres som generell trening av voksene spranghester. Det sliter jo faktisk på å hoppe, og selv om løshopningens fordel vanligvis er å få hesten til å hoppe uten balanseforstyrrelse fra rytter, og hvor hesten lærer seg å ta hånd om problemet selv (noe som vanligvis er viktig for å få en spranghest som stoler på seg selv, spesielt som unghest), så er det kanskje en grei ting å legge treningen opp annerledes, dersom dette igrunn fungerer dårlig. Men det kan jo vært interessant å finne ut hvorfor det fungerer dårlig.. Du vil antagelig kunne legge opp en fullverdig treningsplan også ved å unngå løshopningen.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 15/02/2005 :  11:58:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Spoff: Longeringen er super, både med og uten tau. Går på stemme og jobber flott. Er godt trent fra bakken.
Dressurridd, med gode plasseringer også i litt høyere klasser.
Sprang, Tenner på hinderet og hopper uansett om jeg korrigerer annridningen eller lar henne suse av gårde og gjøre hele jobben selv.
Og selvsagt har hun respekt for pisken, men den er aldri blitt brukt på henne, så derfor kan hun ikke tvinges til noe med den.
Og med kommentaren at -ingenting er gjort feil mente jeg ikke at jeg var superwoman, bare det at jeg vet 100% at hun ikke er løshoppet, kræsjet, trynet, straffet eller lignende, og dermed blitt redd osv.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  18:54:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Du kan prøve å longere hesten over?
Eller hvis du er av den typen med god kondis og spenst kan du jo hoppe sammen med hesten? kan sikkert funke hvis hesten er av den lekne typen!

Og hvis du ikke får den til å løshoppe, så synes den sikkert rett og slett det er gørr kjedelig!! :p hesten hørtes jo ikke redd ut eller noe..

Therese
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 15/02/2005 :  21:21:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen sprangekspert, men hva med å begynne med longering over bommer? Stopper hun da også? Har du forsøkt å begynne "så lavt"? Etterhvert kan du avansere til mer gymnastikkhopning. Rett og slett for å få henne til å se på arbeidet som utfordring. Forsøk også å løslonger på denne måten. Stopper hun da? Antagelig er hun bare lat, skjønner ikke hva du ønsker å oppnå, eller har for liten selvtillitt for å ordne opp helt på egenhånd. Eventuelt at hun føler seg mer sjef når du står på bakken, enn når du leder henne fra salen. Hvem vet.. Jeg er igrunn ikke noen ekspert på området
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/02/2005 :  00:58:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eller at hun synes det er kjedelig alene? Det burde man bare ta med ett stort smil, å tenk, hesten vill heller gjøre ting sammen med deg enn alene!
Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.14 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.