hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva synes dere er best? Utegang eller ikke?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Hva synes dere er best? Utegang eller ikke?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Monroe

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  20:17:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hva synes dere er best av at hestene står ute eller at de står på stall???

Redigert av mix1 den 28/12/2002 23:57:45

Redigert av mix1 den 14/05/2003 16:14:25

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  20:18:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
ute seff!!! mest mulig!!!!!

Gå til toppen av siden

colombus

Norway

Skrevet - 26/12/2002 :  20:30:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecolombus  Svar med kopi av melding
Jeg synes de bør være ute mest mulig, men hvis dem fryser bør de ha tilgang for å komme inn.

Hesten er en gave. Ta vare på den.
Gå til toppen av siden

Nikita

» VIP

Skrevet - 27/12/2002 :  11:23:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Best for hesten å stå ute!

Best for oss at hesten står på stall?

Jeg trenger vel ikke skrive mer.....
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 27/12/2002 :  13:15:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
det er seff best at hesten står ute. dessverre er det sånn på stallen her at de noen ganger står inne til 11 og noen ganger blir de tatt inn i 3 tiden.

jeg liker at hestene kommer ut kl.8 og kommer inn kl.8, det er passe tid synes jeg. en må jo tenke på at kanskje hesten vil inn også da.

Gå til toppen av siden

kerry

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  21:20:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidekerry  Svar med kopi av melding
Har man en ikke så stor luftegård som er kjedelig for hesten tror jeg ikke den syns det er så gøy å stå ute i 12 timer. og spesielt ikke hvis det er -15. Da kan det kanskje være lurt å ta den inn for å ri litt, og så slippe den ut igjen.. Tror de setter pris på forandringer. Men har man et stort jorde, eller litt terreng for hesten liker den seg nok mye bedre ute :)

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  21:35:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Jeg liker best å ha hesten min inne om natten og ute hele dagen...(om vinteren)
Om sommeren er den ute hele tiden.

den har et utrolig stort beite å gå på.. Så den kjeder seg nok ikke..

Tenkte bygge et skur, så da kan den kanskje være ute om natten også..

Gå til toppen av siden

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2002 :  23:01:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
synest utegang er greit så lenge hestene har et vind og vær tett sted og gå under, har nok mat og drikke og er varme!! men jeg liker best og ha de inne om natta!! Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 31/12/2002 :  12:06:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
Hvordan tror dere villhestene klarer seg???
De har ikke et varmt og tørt sted å gå under, men de klarer seg fint de!
Hestene har jo sin egen måte å holde varmen på, å jeg synes at vi mennesker ødelegger den fullstendig!
Hvis det er vind, snur hestene baken mot vinden, å på den måten holder de seg varme.
Den eneste tiden jeg synes hestene trenger en plass å gå under er når det er sol!

Gå til toppen av siden

randik

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  19:56:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderandik  Svar med kopi av melding
Men hestene som er i dag er jo alt opp for ride hester osv. så det er ikke alle hesteraser som er like hardføre.
Noen er vandt til varmt klima, andre til kaldt.

Og i tilleg er det blitt vendt til å stå inne helt siden folk fant ut at de kunne brukes til transport middel.

Så de fleste hestene vi har i dag, er nok noe helt annet enn de som var villhester for 1000vis av år siden.

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 01/01/2003 :  22:22:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er viktig å huske på hvilket avlsarbeid som er gjort når det er snakk om utegang/stall. Islandshester er jo nesten avlet fram for å tåle store påkjenninger og tøffe tak. De er ekstremt robuste. En langpelset kaldblodstraver kan se like robust ut, men den har blitt avlet fram for å trave raskt, ikke for å leve ute døgnet rundt i 25 kuldegrader. Den er nok ikke like godt tilpasset et kaldt norsk klima. Hester fra varmere strøk tåler selvfølgelig kulde mye dåligere.
Selvfølgelig tåler hester mye, men poenget er vel at hvert individ skal ha det så godt som mulig. Det er vel ikke noe poeng i seg selv å ha hestene ute døgnet rundt, koste hva det koste vil?
Gå til toppen av siden

Monroe

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  15:56:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMonroe  Svar med kopi av melding
ALLE hester tilpasser seg klimaet, uansett!!!
Har du er varmblods, så vil den få nok pels til å holde seg varm, hvis du lar den gå ute.
Hvis en islandshest stod på en plass det var varmt ville den ikke fått så mye pels!!!!!
Det er fakisk et poeng med å la hestene stå ute hele døgnet!!!
Hestene holder seg friskere, blir ikke så lett halt, dessuten sparer du deg selv for masse arbeid!!!
Hestene vet selv hvordan de skal holde varmen, men vi mennesker ødelegger det, med å avle opp hester som står på stall hele livet sitt, og plutselig en dag bli satt på et beite å blir døds syke...
Hvordan tror dere hestene vil være om 1000 år???
Jeg tror at om 1000 år vil det ikke være noe til hestene, fordi de er totalt ødelagt av mennesker.
Det som de da vil kalle "hester," vil da være noen utskjemte beist som ligger på siden av senga til eigeren om natta!
En "hest" må ha et dekken for å overleve, ellers fryser den i hel!
Mennesekene har bare hestene for kos, ikke for å bruke dem til å arbeide med.

Kanskje hestene har forandret på seg iløpet av 1000 år...men hestene vet fremdeles hvordan de skal holde varmen når det er kaldt!
Så det med dekken og det med å ha hestene inne om natta er bare noe tull!
Vet dere hvorfor stallene ble lagt da???
Dessuten en kaldblodstraver klarer FINT klimaet i Norge!!!

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  17:27:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mener ikke at hestene ikke tåler å være ute, men om hesten ønsker å være inne bør den få lov til det. Jeg bodde på en gård en stund (ukependlet mellom skole og hjem)og da jeg tok hesten min med meg hjem i sommerferien, var det meningen at han skulle gå ute om natten. Det var en blikk - garasje der, hvor han skulle få vann og mat. Der kunne han søke ly om det ble dålig vær. Jeg lot hesten få det som den ville den sommeren. Han gikk løs hele dagen, men når kvelden kom og han ble trøtt gikk han ned i garasjen og ville hvile. Om jeg ikke kom ned etter en stund og lukket døren for ham ble det bare mas. Da travet han rundt og stresset værre. Tror han synes det var trygt og fint inne i garasjen. Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  19:52:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
JEg er ikke mot utgang, men det jeg syntes er best, er at hesten får stå ute om dagen, og blir tatt inn om natten. Hester elsker å være ute, så la den stå mye ute, uansett om den har utang eller ikke...:D Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  00:47:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Utegang selvfølgelig!!
Hester som står mye inne, legger lettere til seg uvaner!
Hvordan hadde du likt å blitt stående innestengt i en boks på kanskje 3x3.5 meter hele dagene?

Alle hester tilpasser seg klimaet, men jeg liker å ha hestene mine inn om natta nå som det er vinter, men om sommeren står de ute hele tiden!

Gå til toppen av siden

tabrathe

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:25:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i at hester bør være ute hele dagen, men jeg vet ikke om jeg er like enig i å ha dem ute om natten om vinteren. Argumentene for å ha dem ute er ofte at de stammer fra villhester.
Selv ville jeg ikke like å flytte inn i en hule, glemme bil, tv, varme dusjer. Å krangle på internett er jo veldig unatulig for et menneske... I julen spiser jeg god mat for å kose meg, ikke kun for å fylle opp energibehovet mitt.
Jeg kan ikke nyte godene jeg har etter flere tusen år med utvikling, og si at hesten min får leve slik villhestene gjorde det...
Er det ikke unaturlig å gi hestene mat, vaksiner og spessiellt å ri dem? De fleste har ikke noe behov for å ha hest i dag, de kan erstattes med moderne teknologi. Bør vi forby hestehold for gleden og kosens skyld? Vi trenger dem jo ikke for å overleve. Er det bare en stor egotripp?

Unnskyld! Jeg vet jeg provoserer, men jeg vil gjerne høre flere og bedre argumenter for utegang hele døgnet...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.