hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - når bør man begynne å ri ny hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 når bør man begynne å ri ny hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  21:09:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må skrive i GB min og fortelle hvordan det går med deg og hestene, artig å høre mer fra min "gamle elev"
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  23:01:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>
Kjøp deg en bok om longering hvis du ikke allerede har, landbruksforlaget selger en av Piet Bakker som er veldig grei å lese og forstå.
</klipp>

Opprinnelig postet av Renegate

Detaljer.. Landbruksforlaget selger en av Paul Fielder. Forøvrig ser jeg at Paul Fielders "Long Reining" også har kommet på norsk (heter "Tømmerkjøring"). Har ikke lest sistnevnte hefte, men etter å ha lest første, vil jeg anta at den andre også er bra. Paul Fielder er kjent for sitt gode håndlag med longering og utdanning av hester (og ryttere for den saks skyld..).

Via Klassiskdressur.com kan du kjøpt et hefte om arbeide for hånd av Piet Bakker.

Jeg vil forøvrig anbefale begge disse heftene

Ellers henger jeg meg på lasset med de som sier at du bør komme i gang så fort som mulig. Gjør ting slik hestene er vant til fra før. I og med at de er såpass unge går de kanskje ikke så hardt ennå. Riktig, og greit at du får dem finne seg til rette, og ofte kan det også være ok med en liten "tenkeperiode" for en unghest. Men synes likevel du skal komme i gang, når treningen av hestene allerede er friskt i minne hos dem. Kanskje du finner det nødvendig å gi en "tenkepause" siden. Det å jobbe med unghest er en utfordring for å skynde seg langsomt. Du bør ikke la dem vente for lenge, men likevel gi dem tid til å fordøye nye innputt, og legge dette riktig inn ut fra hvordan det passer inn. Derfor synes jeg det er dumt å gi for mange opphold uten at du ser direkte behov for det. Og opphold i form av "tenkepause" for hesten trenger ikke vare så lenge heller. Ofte er kanskje noen avbrekk med litt annerledes trening et vel så godt alternativ.

Og når vi først snakker om bøker.. "Unghester" av Ingrid Andersson og Charlie Lindberg (utgitt av Landbruksforlaget) er også veldig bra.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 08/02/2005 23:05:07 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  00:08:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Stemmer det Spoff, jeg som surrer med navnene på forfatterne.

Forøvrig ingen motsetning i å jobbe hesten med en gang og å jobbe den fra bakken

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  16:33:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Unghester har jeg lest opp og ned :) veldig interessant bok! Og heftet fra landbruksforlaget har jeg også lest...
Merker nå at de begynner å "kjede seg" (!) allerede, så jeg startet med trening igår :) Trodde ikke de kom til å roe seg så fort som de har gjort, men.. Ridningen begynner jeg med til helga, da har jeg god tid.
Renegate: skal skrive og fortelle jeg, når jeg har hatt de litt :)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 09/02/2005 :  23:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husk at hester er veldig tilpasningsdyktige. De tåler godt en forandring. Så lenge de har mat og vann og omsorg, så faller de fleste ganske raskt til ro :)

Du skriver at de begynte å "kjede seg". Et hesteliv i fangenskap er ikke særlig begivenhetsrikt. Hvis de går ute på et stort beite sammen med mange andre hester, har de jo litt å drive med. Men de fleste hester som står på stall trives gjerne med å ha litt å gjøre. Dagene blir jo tross alt lange i en normalt stor paddock, og om vinteren har de gjerne heller ikke vegetasjon å gnafse på.

Skjønner at den eldste er ganske fersk. Da behøver de naturligvis ikke få så mye mosjon og fysisk trening. Men "mental" trening (lydighetstrening o.l.) har de bare godt av uansett. Litt ridning innimellom på den eldste er sikkert bare sunt.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.