hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - når bør man begynne å ri ny hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 når bør man begynne å ri ny hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  19:24:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har akkurat fått hjem de to hestene mine...og hadde tenkt til å vente noen uker før jeg begynte å jobbe med/ri de. Vil bruke god tid på å bli kjent med de, og la de bli kjent med meg. Hadde tenkt til å longere litt neste uke og ellers la de få fri... Men er jo noen som mener jeg bør hive meg på ryggen med en gang! Er litt ueing, og skjønner ikke hva som er gevinsten av det...

Noen som har synspunkter eller erfaringer å dele?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  20:02:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Det kommer an på hesten; jeg ser ingen grunn til å vente så lenge som to uker uten å gjøre noe som helst, og ville selv ha begynt med f.eks. longering eller leieturer et par dager, og så ridd (dette da for dine hester som har reist fra Danmark ,-).
Sunnanvindur som kom fra Hedmark til Oslo red vi dagen etter; og dette tror jeg er en vanlig og god praksis blant andre også, at dagen etter blir brukt til 'bli kjent'-dag.

Selvfølgelig er det hester som bruker lengre tid på å aklimatisere seg, men det hjelper som regel mer om de får noe å bryne seg på.
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 07/02/2005 :  21:10:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får en ny hest i løpet av neste uke, og er også litt spent hvor lenge man skal vente.... Men jeg tror han skal få fri dagen etter, muligens en liten leietur. Men man merker jo fort om hesten faller til ro, eller om man må gi dem lengre tid til å tilpasse seg.

Men dersom jeg var i ditt tilfelle, ville jeg ikke venta så lenge som 2 uker. Ikke nødvendigvis ri så tidlig, men sånn generell håndtering tror jeg er sunt!
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:14:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Enig med deg, ta det litt med ro, ikke hiv deg på med en gang. Kanskje ikke så lenge som et par uker, men la hestene bli litt kjent med deg først, det tror jeg bare har en positiv virkning.

Her kommer hestene rett fra danmarksbåten, på med tilfeldig utstyr og rytter og inn i ridehuset for å vise hva den kan samme dag. Ikke bra, syntes jeg .. :(

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  21:24:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Heilt greit å la hestane slå seg til ro osv, men kva med hester som reiser vekk på stevner da. Da blir det gjerne rett ut av henger, på med sal og hodelag og ut og ri.

Dei bør i allefall handerast, leiast på tur, longerast. Ett eller anna. Da blir dei kjent med deg også og ikkje berre omgivelsane.

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  22:05:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Har leid de på tur hver dag, så de blir ikke bare stående å glo da :) Men synes ikke det er riktig av meg å hoppe på med en gang.. Det har lissom noe med at vi ikke kjenner hverandre, og ikke stoler på hverandre ennå. Vil bygge et godt forhold, og ikke presse de.. Det er unghester begge to.
De har bare vært i Norge et par dager da, og egentlig ser de ut til å ta alt med knusende ro. Det eneste de ikke liker er å bli skilt.. Så kanskje jeg prøver meg en liten tur til helga...:)

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 07/02/2005 :  22:42:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Normalt ville jeg ridd dagen etter hesten kom. Jeg er av den formening at en voksen hest normalt ikke behøver å ha fri, den bør ut og jobbe på en eller annen måte hver dag. Det behøver ikke være ridehus, det kan godt være tur (hvis man stoler på at hesten oppfører seg fornuftig ute). De fleste hester liker å komme seg ut litt, så hvorfor ikke la den lufte seg litt? Jeg ville også oppta normalt arbeide så raskt som mulig. Ingen grunn til å la hesten komme ut av form hvis den er i form, eller å vente med å bygge opp form hvis den ikke er det. Hester er dessuten rutinedyr. Hvis hesten er vant til å jobbe, trives den som regel med det.

Hvis man liker å jobbe hesten for hånd eller i longe, så kan man naturligvis gjøre det. Men da bør det være variert arbeid, og det bør være såpass aktivt at hesten faktisk får mosjonert seg. Men som sagt: Hvis ikke spesielle ting taler imot å ri, ser jeg ingen grunn til å ikke ri allerede dagen etter.

P.s. Hva du enn gjør, så kos deg med de nye hestene :)

Redigert av - eligj den 07/02/2005 22:43:22 Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  22:45:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Samme dagen som jeg fikk forrige hesten min, hoppet jeg bane med hun, så ikke "underdriv" for mye, hvis du skjønner hva jeg mener:)
Spesielt hvis hesten blir trent mindre enn før, kan den jo bli litt livete etterhvert! Greit at hesten får akklimatisert seg, men ikke være noe redd for å begynne å ri normalt etter 2-3 dager.

Hege Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  23:08:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når traveren kom nordover fra Skien hadde han stått ca 1 døgn på transport sammenhengende og jeg red på tur dagen etterpå! Han var ikke mye rolig, hadde MYE energi som skulle ut..........

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Rødkløver

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  01:02:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRødkløver  Svar med kopi av melding
Rei hoppa mi dagen etter ho kom. Hadde da stått 5 daga på transporten og hadde nåkk bare godt av å strekke litt på beinan å få ut litt energi!
Om hesten henge som idiot på tøyla e d som oftest fordi d sitt en idiot og henge i andre enden! Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  10:18:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei på deg Anette!

Ser det er endel meninger her, og de fleste tar for seg voksne skolerte hester.
Nå har jeg fått med meg at det er to unghester du har, på henholdsvis tre og to år.
Regner ikke med at du skal ri toåringen men allikevel kan han jo trenes i form av longering, leieturer og generell håndtering.
Når det gjelder treåringen så er han kanskje innridd(?)
I så tilfelle er han uansett en "jypling" ifht. det med balanse, muskler, lydighet osv.
Ifht. å trene/ ri en unghest må man holde hodet kaldt, men det vet du sikkert Det viktigste er at når du først setter deg opp for å ri han så skal han være lydig ifht. grunnleggende kommandoer som stopp, skritt, trav osv.
Min personlige mening er at en så ung hest som din treåring burde jobbes fra bakken i første omgang og bli lydig for dine kommandoer.
Dette er etter min mening den eneste riktige måten å jobbe en unghest på da du kan unngå unødvendige "krangler" ved å ri en "signaldøv" hest.
Synes ikke du skal bry deg så mye om andres meninger om å sette deg opp å ri med en gang, det viktigste er å få grunnarbeidet på plass, det vil gi fortjeneste senere.
Kjøp deg en bok om longering hvis du ikke allerede har, landbruksforlaget selger en av Piet Bakker som er veldig grei å lese og forstå.

Lykke til med unghestene dine, de er forresten utrolig søte, og husk at man skal lære å krype før man kan lære å gå.

Klem fra Renate

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Bol Prins

» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  13:56:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei! Høres spennende ut :)

jeg er av den formeningen at jeg syns du kan vente noen dager med å ri dem, så de får gjort seg kjent med de nye omgivelsene luktene, og ikke minst deg. To uker blir kanskje litt mye, men kanskje en 4-5 dager er passe. Det kommer også HELT ann på hestene, ingen hester er like, og alle har forskjellige behov.. Det jeg hadde gjort var å lei dem en liten tur hver dag, så de får gjort seg kjent. Og da får de mer tillit til deg også ;) La de snuse på alle de nye tingene.. Da ser du jo også litt hvordan de reagerer på ting og tang. lykke til med nye HESTER :D

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  16:30:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Nå har jeg iallefall fått argumenter for hvorfor det er lurt å ri med en gang :) Jeg tror nok likevel jeg velger å drøye noen dager med ridning, men skal longere idag. De roet seg veldig raskt..allerede 1. morgenen var lå de begge i boksen og jeg fikk komme inn til de, og ellers bryr de seg veldig lite om ting jeg venter de skal reagere på ;)

Renegate: 2-åringen er selvsagt ikke innridd :) Og 3 åringen er nettopp ferdig med grunnridinga, dvs han kan alle gangarter, kan gå på tøylen og kan vike for sjenkel. Men trenger selvsagt mer trening!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  16:39:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Vi tro hestene heller har lyst til å sleppes ut på ei mark for å strekke skikkelig på beina og få ut energi, enn å bli ridd rett etter lang transport, så syntes ikke det var så godt argument akkurat. :P

Siden det er unghester er jeg ihvertfall enig med deg at du bør gi de litt ekstra tid på å gjøre seg kjent. Ikke bra å skynde på unge dyr. Det er bra de har slått seg til ro i alle fall, lykke til videre!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  18:23:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Flott med treåringen, men en unghest er en unghest og hvor etablert bakkearbeidet er på ham vil først vise seg den dagen du setter deg opp.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  19:15:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ja, det skal bli spennende Renegate..:)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.