hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Barfot? Nei takk!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Barfot? Nei takk!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 11

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  09:31:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
I fjor sommer testet jeg å la hesten min gå barfot for en periode på ca en måned. Aldri mer om jeg lar hesten min gå barbent når han er i arbeid, de to siste turene med han var et sant mareritt! " Uff, det gjør vondt, næmen må jeg gå her da?, jamen jamen jeg vil hjem!"
Dette er uttalelser fra en sårbent hest...
Barfot entusiaster vil nok si at jeg skulle gitt det en måned til, men ikke søren om jeg presser en sårbent hest ut på tur for å herde den!
Hadde et innlegg inne på barfotdebatten ang. sprangridning på gress uten sko/ brodder og fikk der til svar at man må lage til hjørnestøtter på høvene. Synes dette hørte rimelig merkelig ut, noe jeg fikk bekreftet av smeden min ( og han er ingen ung jypling) som påsto at hjørnestøtter umulig kunne erstatte brodder fullt ut.

Nei jeg tror man må innse at hestehold generelt ikke er så veldig "naturlig" ,da måtte man nok sluppet de fri og latt de gå der hvor de selv ville...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Kajsa

» VIP

Skrevet - 07/02/2005 :  16:07:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Nei men gud bedre da. Om hesten har vondt så skal den selvfølgelig få beholde skoene på - eller du må ta på boots på den. Når hesten ømmer og ømmer så spenner den jo alt den har av muskler, og resulatet vil jo gi seg selv. Stive muskler gir og dårlig sirkulasjon, og dårlig sirkulasjon gir ikke gode høver.....

Min hest er barfot, men ikke pokker om jeg lar henne gå rundt og ha vondt for å "herde" høvene. Hva hjelper det om høvene er herdet om hesten har vondt i hele seg? Jeg synes ikke at det kan forsvares at hesten skal ha vondt, uansett om det er pga sko/uten sko, feil sal - whatever. Vår jobb er å gjør hva som er best for hesten - ikke motsatt. Selv om vi har en fiks idé om at noe er lurt, så skal ikke hesten være smertelidene under våre utprøvinger.

Når det er sagt... min hest var skodd helt "bort i natten". Jeg stolte på skoeren min og jeg var en av dem som ikke hadde snøring på høver. Det var skoeren sin jobb og han tegnet og fortalte og virket som om han hadde dønn peiling. Når jeg så begynte å undersøke selv, og leste en hel masse om høver - så oppdaget jeg jo at skoeren kanskje ikke var så oppegående som jeg trodde. Jeg skodde av hesten min etter fire år på SINNSYKT høye hæler, trangskodd og med et hovbein som truet med å penetrere sålen. Jada jeg vet at jeg burde ha visst bedre, men jeg stolte på fagfolkene mer enn jeg gjorde på meg selv. Poenget mitt; min hest har ikke vært sårbeint. Men hun har nok garantert hatt ubehag i høvene når hælene begynte å vide seg ut igjen. For mitt vedkommende (og hesten) var barfot den eneste løsningen for å få høvene i normal fasong igjen relativt raskt. Jeg kunne ha skodd henne ut, men det ville ta mye lenger tid (trolig flere år), og hesten belastet muskler og ledd helt feil på de styltebeina sine. Så jeg valgte barfot - for en periode. Nå har denne perioden blitt til halvannet år, og hesten er fortsatt barfot. Jeg har i mellomtiden rukket å bli hestemassør, og jeg vet at hesten ikke har spenninger i kroppen relatert til høver og bein. Jeg er ikke fanatisk i mot sko, og om hesten min sliter på blåholken (hvilket det ikke er mye av her jeg bor) selvfølgelig setter jeg sko på. Men hittils har det gått greit, så for meg og min hest så er ikke behovet der for å sette på sko igjen, selv om det var det som var planen.

Men at hesten skal ha vondt i "overgangsperioden"? Så klart ikke. Men om hestens eier ikke er villig til å ta den utgiften det er å kjøpe boots, vel da får denne enten belage seg på mulig mindre bruk av hesten eller så får hesten beholde skoene sine på. Så frem til at hesten er korrekt og fornuftig skodd (og ikke får nye sko kún to ganger i året) så dør den ikke med sko på. Det gjør den heller ikke om den er barfot.

Vi har alle ulike former å holde hest på. Noen velger utegang, andre velger rideskoleoppstalling uten utemuligheter. Det er like mange meninger som det er hestefolk. Men de aller aller aller fleste av oss velger jo det vi tror er best for hesten. At du ikke vil at din hest skal ha vondt Renegate - det har jeg full fortsåelse for. Det har nok hesten din også.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Redigert av - Kajsa den 07/02/2005 16:13:06 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  22:29:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Nå har jeg altfor liten greie på hover, så viss dette innlegget er helt feil beklager jeg.

Trodde det var slik at det måtte vokse ut ny hov før hoven ble sterkere?
Som når et menneske får en vannblemme, og huden blir mye mer robust på det området når den er borte igjen.

For da hjelper det ikke noe at hesten går barfot bare èn måned.
TTT -Ting Tar Tid.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  14:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:o)

Skal ikke si så mye.. Ville bare "lufte" en liten ting..
Hvordan er underlaget i luftegården i forhold til underlaget du rir på? Det sies at høvene tilpasser seg underlaget den går på, så om den går på gress tilpasser høvene seg for å gå på gress..
Har selv Barfot hest og er superfornøyd! Har ikke hatt overgangsperiode på noen av mine 2(nå er jo den ene død da.. men hadde ingen problemer ang barfot med henne).. Den gjenværende hesten min+den vi har på for går på grus og gress(nå gjørme)(Scarlet gikk og på det underlaget), grusveiene er mildt sagt grove, men har ingen problemer med ømming av noe slag. Har og hørt at det må komme ny hov før det fungerer helt 100, og at en da gjerne må bruke boots, selv om ikke det var tilfelle hos oss.. Ellers vil jeg si at mange tror at det bare er å rive av skoene, og hesten er barfot, det er det ikke.. Anbefaler alle å lese på www.barfothest.com før de river av skoene og kaller hesten barfot.

Jeg mener og at man ikke skal la hesten lide grunnet eiers int(eller noen andre grunner).

Det ble visst en del likevel.. he..he.. jaja..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  15:28:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
De underlagene hesten min går på er jo veldig mange: grus, gress, gjørme, bane med gummi, asfalt....
Kan ikke fatte hvordan jeg skulle tilpasset det for at han ikke skulle blitt sårbent som barfot.
Er uansett lite aktuelt da han skal fortsette med sko

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  22:53:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Med din innstilling til barfot, og manglende interesse for å få det til uten at hesten trenger å lide, så har nok hesten din det aller best med sko ja Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  23:02:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror nok det ja.....

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  23:47:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det går jo egentlig ikke ann å 'prøve' på noe når man tydeligvis ikke har nok kunnskaper om det, for så å dømme det slik det blir gjort her. Du lurer på hvordan du skal få herdet hestens høver, bare det i seg selv forteller at du egentlig ikke visste hva du satte igang med. Samme at du lar hesten gå uten sko i 1mnd, for så å tro at hesten har vært barfot.

Jeg har selv ingen tro på at jeg kan få mine travere til å fungere barfot. Mest pga at det vil koste utrolig mye penger å få fikset skikkelig underlag i luftegårdene, men også fordi hestene brukes utrolig mye på forholdsvis hardt underlag, og også at de må balanseres forskjellig i løp osv. Men jeg rir også på en barfot araber/quarter, og det fungerer veldig godt. Han går ute i samme søla som mine travere, bruker boots på frembena, men går fint på alt underlag for det. Selv om han veler å gå på gress selv der han kan.

Jeg tror at ikke alle hester kan klare seg uten sko, men ganske mange kan sikkert få være skoløse dersom eieren virkelig vil. Men det trengs penger for å få det til også, og vilje, og tid Og jeg tror også at det avhenger veldig av hva hesten skal brukes til. Sprang på gress ser jeg ikke for meg at skal fungere uten brodder, samme med travehstene som sliter ås mye. Men hvem vet?

Det blir bare helt feil for meg at en person som ikke har satt seg skikkelig inn i en sak skal begynne å bedømme uten å ha noen kunnskaper i det hele tatt.

Ingen hester skal ha vondt! Klarer du ikke å la hesten gå uten sko, uten å få vondt så setter du på sko igjen! Bare husk at det like så godt kan være din egen utvitenhet som var skyld i smertene som at hesten gikk uten sko...
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 09/02/2005 :  00:15:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Liten korreksjon Irrudicibilli: jeg bedømmer ut i fra det underlaget jeg har å tilby min hest i tillegg til hva han brukes til!
Skal ærlig innrømme at jeg har null interesse for å få til barfot på hesten min av den grunn at jeg ikke ser på sko som dyremishandling i tillegg til at jeg ikke ville våget meg på div. omdiskuterte "barfotsmeder".

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 09/02/2005 :  14:14:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen:o)

Det kan være det hadde gått an å få det til å fungere hos deg, men da måtte du nok hatt int, tid og penger til det og ikke minst en barfottrimmer som kan sine ting.
Det er ikke alle som har ubergrenset med penger, og da må man se på hva man har å tilby hesten. Får man det ikke til å fungere med det man har, og ikke har mulighet til å forandre/gjøre ting anderledes, ville jeg og satt sko på hesten. For meg er punkt nummer 1 at hesten skal trives og ikke ha vondt/lide pga av eiers int. Har man en brennende interesse for noe, og hesten ikke trives/fungerer med/i det skaffer man seg en annen hest.

Må ærlig "innrømme" at vi heller ikke har de beste forholdene til å ha hestene barfot, men det er det vi har. Det fungerer og hestene trives kjempegodt!

Jeg ville heller ikke latt hvem som helst gå løs på høvene til hestene. Ingen hov ingen hest.
Er og enig med Irriducibili. Man kan ikke "prøve" på noe man ikke har kunnskaper om, for så og dømme det. Men det gjelder alt her i verden...
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  13:49:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor var hesten sårbeint????? Å slå på sko er jo bare å skjule symptomene. Svært mange av hester som ikke tåler å gå barbeint på beite er faktisk forfangne. (Ja, hesten kan være forfangen UTEN at det har kommet så langt at den lener seg bakover!) Boots koster omtrent det samme som 1.5 skoing (og oppover), men varer i vesentlig lenger. Gjerne i årevis. Så hvis det er snakk om å ta seg råd til boots, er det faktisk dyrere å sko. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  13:49:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hvorfor var hesten sårbeint????? Å slå på sko er jo bare å skjule symptomene. Svært mange av hester som ikke tåler å gå barbeint på beite er faktisk forfangne. (Ja, hesten kan være forfangen UTEN at det har kommet så langt at den lener seg bakover!) Boots koster omtrent det samme som 1.5 skoing (og oppover), men varer i vesentlig lenger. Gjerne i årevis. Så hvis det er snakk om å ta seg råd til boots, er det faktisk dyrere å sko. Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 10/02/2005 :  14:19:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det Fröya skrev om forfangenhet kan jeg og "gå god for".
Skjedde med den ene ponnien jeg kjenner.. Forvert trodde ponnien var sårbent, så viste det seg at den var forfangen.
Sikkert lurt å sjekke hesten din for det Renegate. Bare sånn i tilfelle. Bedre å sjekke en gang for lite en en gang for mye.
Kom rett og slett ikke på det før Fröya skrev det nå..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  17:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Frøya og Anita & Svarten:

Jeg tror nok jeg ville sett det om hesten hadde blitt akutt forfangen..."sukk"
Det samme med kronisk forfangenhet hvor utseende på hoven ville avslørt det.

Ingen grunner til at han skulle blitt det heller da han ble tilvendt gress før han ble sluppet på sommerbeite, ikke fått dårlig for av noe slag osv...

Jeg tror jeg skal klare å se forskjell på om hesten min er forfangen eller rett og slett sårbent til tross for at jeg ikke er tilhenger av "barfothestfolket"....

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anita&Svarten

» VIP

Skrevet - 10/02/2005 :  18:05:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen:o)

Den er nok ikke akutt forfangen. Da hadde den nok sett forfangen ut. De som var forvert for den hesten er skikkelig flinke folk, og de hadde problemer med å finne det ut.
Hesten hadde ingen tegn som viste det utenom at den virket sårbent, og gikk ikke på nytt beite.
Så tror jeg ville sjekket hadde jeg vært deg selv om det ikke er sikkert at det er noe.. Slike ting har ingenting å gjøre med om du er for barfot eller ikke... ;o)
Hadde heller vært glad for tipset hadde jeg vært deg, da du kan få fikset det før det utvikler seg. Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite.
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/02/2005 :  18:18:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for tipset, men tror nok hesten var sårbent.

I og med at han gikk helt fint uten å være sårbent på beitet ,til å bli det så fort han kom hjem og skulle gå på grusvei.

Ettersom jeg har fått med meg vil det ta rundt ett år før det karakteristiske utseendet på hoven til en forfangen hest er borte, så vil tro man er "litt slapp" om man ikke får det med seg

Tror jeg velger å stole på de to smedene som har skodd hesten min i etterkant av sårbentheten, som til sammen har en lang mannsalder med erfaring med hesteben og høver

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 11 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.