hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eier ikke folk kritikk når det kommer til sadler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Eier ikke folk kritikk når det kommer til sadler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  16:35:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg ser mange annonser der folk selger "allround"-sadler av ukjent merke, folk som konsekvent kjøper de billigste sadlene, og folk som kjøper en sal til 1000 kr. og tror at denne passer hesten. Nå vet jeg at jeg generaliserer, men jeg mener selvfølgelig ikke alle hestefolk i Norge ;-)

Tenker ikke disse folkene over dette med å få en sal ordentlig tilpasset hesten? At en feiltilpasset sal kan gjøre utrolig mye skade?
I tillegg skjønner jeg heller ikke helt dette med å bygge opp salen til tusen; det er klart, om man har en hest som har vært i hvile eller som er i ferd med å sette muskler, er det OK å bygge opp salen - men når man må bygge den opp fremme, bak eller over det hele når hesten er ordentlig muskelsatt er det på tide å bytte sal eller evt. å få den man har omstoppet.

Det er mye bedre å få en ordentlig tilpasset sal og å legge noen kroner til dette, enn å kjøpe en billig drittsal hvor stoppingen er klumpete, bommen knekker, bommen er skjev e.l. som skader hesten.

Men hvorfor virker det som om det er så få som gjør dette i Norge? Jeg håper det er på grunn av manglende kunnskap?

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  17:38:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg håper (og tror) det i stor grad er uviten. Og jeg må si at jeg også er veldig enig med deg her. Både det du sier med tanke på hvor viktig sal er, og at det er alt for mange som rett og slett kjøper sal som en sal (og da gjerne brukt over postordre).

De salkjøperne jeg har inntrykk av at dette i størst grad dreier seg om er de som skal kjøpe første hest. Ikke har så masse penger, og må kjøpe et hodelag, en sal, et par dekken, noen bøster osv (av det utstyret man må ha når men kjøper hest).

Men jeg vet også om de som tester seg som saltilpassere selv. De bruker iallfall litt fornuft når de sjekker at en sal passer, men med tanke på at en god saltilpasser faktisk både stopper om salene, og har utdannelse i bakgrunn for å få dette til, vil jeg tro at selve saltilpasningen er langt mer krevende enn det mange tror. Og at en god sal har stor betydning er det heller ikke tvil om.

Jeg tror også at noe av grunnen til at mange tilpasser selv kan være tilgjengeligheten av saltilpassere. På Østlandet finnes det vel noen dyktige, men f.eks. her i Bergen finnes det ingen (etter hva jeg har skjønt). Det hender det kommer saltilpasser for å hjelpe til i ny og ne, men med en slik tilgjengelighet blir det kanskje til at mange velger å kjøpe sal på egenhånd. Man kan jo med litt kunnskap finne en sal som ligger ganske godt. Kanskje også veldig godt med litt flaks med både rygg og sal.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  17:39:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Så enig, så enig!

For en ridehest er salen den absolutt viktigeste delen av utstyret, og ofte den dyreste.
En dårlig tilpasset sal kan sammenlignes med en dårlig tilpasset ryggsekk, det er ikke noe stas.
Selv hadde jeg vært litt skeptisk til å kjøpe en brukt sal fra en fremmende; Kan salen ha skjulte skader? Det er absolutt ikke alle som skjekker dette får de kjøper/selger!

Jeg tror faktisk det er mye manglende kunnskap.
Kanskje, hos noen, også likegyldighet!
Ellers så er det ikke SÅ enkelt å få tak i saltilpassere her til lands dersom man bor på bygda..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  17:55:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Om man har lagt seg opp nok penger til å kjøpe en ordentlig merkesal, så kan som regel folkene hos dette merket hjelpe med saltilpasning - vet også at det går an å måle av vinkler på alle mulige steder og få en spesiallagd sal.

Det kan være mange gode, brukte sadler på markedet, det gjelder bare å være fornuftig: Er det en sal uten merke er den ikke noe jeg ville satset på, er det en sal med ny-pris under 4000 er det heller ikke noe jeg ville satset på.

For å sjekke om bommen er knekt, kan man sette bakvisselet på hoften å presse fremvisselet mot seg - om det knaker da, ville jeg blitt mistenksom (OBS! Dette er ikke noe fasitsvar, bare noe jeg har 'tilegnet' meg gjennom div. lesing o.l.). I tillegg bør man kjenne på stoppingen om den er 'kulete' og knudrete, om alle sømmer er hele og om salen generelt er i god stand.
Man bør også være OBS ved kjøp av f.eks. brukte Pessoa-sadler; disse kan ikke stoppes om!

Kunne ønske folk generelt satte seg litt bedre inn i salen de evt. skal kjøpe, og gjerne spør om å ha den på prøve osv. Ja; det finnes sadler som er dyre, men det er som regel en grunn til det ;-)

Flott at flere er enige med meg!

MvH Silje, som har en gryende interesse for akkurat sadler og saltilpasning.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/02/2005 :  22:12:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok mye uvitenhet ute å går når det gjelder saler! Jeg selv var en av dem, men med hjelp av bøker og videoer har jeg fått noen tips på hva jeg skal se etter! Jeg lærte på den harde måten,dessverre for hesten men har lært nå at sal ER viktig, selv på en traver som kanskje ikke blir ridd hver dag! Er noe i det at de som kjøper hest 1. gang kjøper en billig sal pga store pengeutlegg med en gang. For noen år siden var det veldig populert med disse "salpakkene", forsåvidt greie saler men tror nok ikke de passet "alle" hestene de ble brukt på I nord norge vet ikke jeg av noen salmaker/tilpasser, gjør dere? Blir dyrt å få opp en salmaker fra sør........
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 04/02/2005 :  22:15:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det er veldig risikabelt med sånne postordrekjøp når det gjelder saler. Men for mange er det faktisk "eneste" utvei... Synes de har en fin avtale på www.rodeo.no ved kjøp av saler. Der kan man betale et lite depositum og få tilsendt en "salmal". Deretter tegne av og sende inn igjen malen og få en sal som passer, allefall noenlunde... Nå vet ikke jeg hvor vanskelig/lett denne er å bruke, men vil tro at man er bedre rustet for å få en sal som passer med denne, enn at man bare "tipper" på størrelsen.

Jeg for min del har det forholdsvis vanskelig å få tak i en kvalitetsal, og allefall fagpersoner som kan tilpasse den. Nærmeste "seriøse" hestebutikk ligger på Lillehammer, det vil si 1,5 times bilkjøring fra meg. Men jeg har ikke akkurat fått et beste inntrykk av dem når det gjelder service og kunnskap. Så neste gang jeg skal kjøpe sal, tror jeg at jeg kommer til å benytte meg av tilbudet til Rodeo.

Jeg har selv satt meg en del inn i dette med saltilpasning, og det er veldig mye man må se etter/passe på. En liten feilberegnelse kan gi et stort (og helst negativt) utslag på hesten. Men det skal en del (masse) trening og kunnskap til før man kan finne sal tilpasset til en spesiell hest uten hjelp fra fagpersoner. Og dessverre er det få av de fagpersonene her i landet generelt...
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  22:58:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt enig! Men skjønner ikke hvordan så mange kan være så uvitende heller jeg da, for jeg tror det gjelder endel.. Og mye av det går vel på å spare penger desverre...
Hege Gå til toppen av siden

jalla

Skrevet - 04/02/2005 :  23:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg tror, og har inntrykket, av at folk generelt satster på litt dyrere saler, og er flinkere til å be om hjelp i dag, enn det var før. Disse salpakkene blir det mindre av, og flere produserer saler som ligger midt på treet når det gjelder prisklasse. Men uansett; vi har mye å lære... Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/02/2005 :  23:38:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis man har noen som KAN sal til å hjelpe seg, er faktisk postordre / internett ganske lurt hvis man bor på landet, og ikke kan få prøvd flere saler. Når man kjøper fra nett eller postordre har man nemlig angrefrist, og kan sende tilbake salen hvis den ikke passer. Man kan enten bytte den i en annen sal, eller rett og slett be om pengene tilbake. Ganske kjekt.. (Men man må som sagt ha hjelp av noen som kan se om salen passer.) Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  23:47:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke under noen omstendighet anbefale "salpakke" eller billige sadler til -noen som helst-, være seg traver, innridning, hest som blir ridd en gang i uken - altså ingen.
Disse sadlene er ikke bra. De kommer gjerne med skjeve bommer, knekte bommer, dårlig og/eller manglende stopping og indisk lær er heller ikke bra, for de som er opptatt av kvalitet på læret.

Det eneste jeg kunne ha brukt en av disse superbillige sadlene til, er å venne hester til å ha sal og gjordt spent rundt seg - men aldri med noen på ryggen!

I tillegg til dette med at mange mangler kunnskap om saltilpasning til hest, figurerer det mye rart når det kommer til saltilpasning til rytteren også - det er like viktig at salen kjennes bra ut for rytteren som at den sitter bra på hesten - en sal som sitter perfekt, men som gir rytteren en feil sits er ingen bra sal, siden rytteren da vil få feil innvirkning på hesten.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/02/2005 :  11:30:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fossissima: Enig i at en dårlig sal er en dårlig sal uansett om den ligger på en ridehest, traver, turhest osv. Men jeg vil ikke generelt si at "en billig sal er en dårlig sal". Man kan faktisk ha så flaks at en billig sal passer til ryggen til hesten.

Jeg kan selvfølgelig skjønne at folk havner i den situasjonen at de trenger en sal, men ikke har 10-15000 å legge i den. I så fall ville jeg heller kjøpt en brukt kvalitetssal enn en ny veldig billig sal. Grunnen til det er følgende: Selv om man har så flaks at den billige nye salen passer når den kommer fra butikke, kan man ikke vite hvor mye den vil forandre seg i løpet av de første ukene. Enhver ny sal vil forandre seg en del de første ukene man bruker den. Har man en ny merkesal, får man gjerne oppfølging fra salmakeren til å justere salen etter hvert hvis den forandrer seg mye (dette er nærmest standard med de nye KN salene, da de faller litt sammen de første 3-4 ukene). Dessuten har salmakerene mye erfaring med disse salene, så de vet omtrent hvordan de vil forandre seg, og hva man må gjøre med dem etter hvert. Jeg vil gjette på at de billige, nye salene er mer uberegnelige når det gjelder hvordan de forandrer seg. Noen av dem faller kanskje helt sammen hvis man har uflaks, og har salen en dårlig bom, kan man faktisk risikere at den brekker. Dessuten har man typisk ingen salmaker som kan forberede deg på hva som vil skje med salen, og som kan justere den hvis det er nødvendig.

Finner du derimot en brukt kvalitetssal som ligger fint på din hest, så vil den salen sannsynligvis ikke forandre seg noe særlig, den er allerede "innridd". Ulempen er naturligvis at den er innridd av en annen hest, så den vil ikke forme seg på din hest slik som en ny sal vil gjøre. Men noen ganger kan man ikke få alt, og da tror jeg at en brukt kvalitetssal kan være det beste alternativet - hvis man finner en som passer både rytter og hest. Hvis man har en hest med en rygg som er "normal" på alle måter, har man gode muligheter til å finne noe som passer ganske bra.

Redigert av - eligj den 05/02/2005 11:38:25 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  13:00:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Joda, det kan nok finnes gode, billige sadler, men jeg tror du skal være svært så heldig om du faktisk finner en. Jeg vet at folk som f.eks. har kjent på den nye billig-salen til Hööks sier at det er umulig å finne to som er like; i noen mangler det stopping her og der og i andre er det skikkelig klumpete stopping, og en sal som mangler eller har klumpet stopping vil ikke ligge bra uansett.
(Er ikke ute etter å henge ut et merke, men tok det som et eksempel)

Med billige sadler mener jeg stort sett sadler til under 4000 - selv om det også finnes dårlig kvalitet for mer penger (tenker da på lærsadler og ikke syntet).
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 05/02/2005 :  14:19:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er enig i at man skal være litt kritisk når det kommer til saler og tilpassing, men som sagt før mye går på uvitenhet og bank kortet! Det er vel de færreste som har råd til å punge ut med 4000 og oppover for en sal når man akkurat har kjøpt hest hvis man ikke er så heldig(og bortskjemt) at far eller mor betaler! Så skal man jo ha tilbehør og det koster også penger! Jeg var på ferie i sverige for noen år siden og hadde bestemt meg for å kjøpe sal og hadde sett ut en Gold Medal allround fra Hooks, men da jeg kom til butikken og så prisen +at jeg skulle ha tilbehør som gjord stigbøyker o.l. endte jeg opp med en billigsal! Og i ettertid var det likså greit for salen passet ikke hesten(bommen var for stor)! Nå har jeg en bomløs sal
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  14:24:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men når man først skal bruke penger på hest, så synes jeg at man kan legge av såpass at man kjøper utstyr som faktisk passer hesten også - og om hesten koster 50.000 er ikke 4.000+ mye penger.. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  15:45:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Når det er snakk om å kjøpe den første salen til hesten du nettopp har kjøpt..
Man sparer ikke så mye penger på å kjøpe en billigsal egentlig. En billig sal holder som regel ikke like lenge som en dyrere kvalitetssal: etter noen nå må man altså likevel bytte.

Som noen tidligere nevnte så vet man aldri hvordan billigsalen "utvikler" seg. Er man virkelig uheldig og salen blir vridd/synker sammen osv, må man jo likevel kjøpe en ny sal, og da har man jo brukt 4-5000 kroner likevel. Disse salene har jo eller ikke lange garantien!

Derfor er det like godt å kjøpe en sal man vet holder en del år.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  15:50:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte for litt siden en Henri De Rivel flatseat sprangsal.

Og var griseheldig. Salen bare "falt" rett på plass, og er noe av det beste jeg har hatt. Nå er ikke jeg noen saltilpasser, men har lest alt jeg har kommet over om emnet, og skjønner pointet.

Kan forresten anbefale HdR til alle;)

Billigsaler:

Kneputene faller lett av, stoppen blir "skvist", bommen knekker lett, og bommen vider seg også voldsomt ut. Dette er det jeg har erfart og sett på andres saler.

Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.