hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Eier ikke folk kritikk når det kommer til sadler?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Eier ikke folk kritikk når det kommer til sadler?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  16:45:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte for litt siden en sånn billigsal... Jeg hadde en hest på for (som var forfangen, slik at den kun kunne brukes med forsiktighet), og salen jeg hadde ble altfor trang. Siden ikke hesten var min, ville jeg ikke bruke mange tusen på å tilpasse en god sal. Så det var grunnen til at jeg valgte å kjøpe en sånn sal... Men fikk en "som kan det" til å se, og den salen lå faktisk helt greit. Selvsagt blir ikke alt perfekt om man kjøper billige saler, men jeg tror likevel mange billigsaler kan fungere..

Er glad jeg kjøpte den nå, siden jeg nettopp har fått en unghest som jeg skal venne til sal på. Og der er den jo ypperlig å bruke!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 05/02/2005 :  20:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har man ikke råd til å kjøpe seg en ok sal når man kjøper hest, så vil jeg faktisk påstå at da har man ikke råd til den hesten. Sal er en utgift man må regne med. Nå kan man faktisk havne i en kjedelig situasjon selv om man planlegger. Jeg fikk en sal med hesten min som ganske snart ikke passet, og jeg måtte bla opp med ganske mange tusen for en sal som passet oss begge. Men generelt vil jeg si at har man mindre enn 4000 til å kjøpe sal når man kjøper hest, så bør man heller spare litt lenger. Man behøver ikke nødvendigvis en luksussal til 17000 kroner, men særlig under 4000 er det rett og slett ikke mye bra å få kjøpt. Sal er et produkt det faktisk er dyrt å lage skikkelig, derfor koster det også mye.

Det høres kanskje hardt ut å si det på den måten, men du skal ha ganske mye flaks om du finner en grei sal som faktisk passer hesten din til under 4000, og som har fnugg av holdbarhet. Jeg sier ikke at det er umulig, men man kan ikke regne med det. Og som sagt: Er den veldig billig, er det vanskelig å vite hvordan den ser ut om 3 uker..

Redigert av - eligj den 05/02/2005 20:40:02 Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 05/02/2005 :  20:40:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
100% enig, eligj! Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/02/2005 :  01:02:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Men som en midlertidig løsning synes jeg billigsalene er helt greie..!
Men er helt enig i det du sier eligj - en god sal bør regnes med som en nødvendighet om man kjøper hest...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 06/02/2005 :  09:37:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
"Midlertidig" kan også gjøre skade; da rir jeg heller barbak eller finner på noe annet med hesten den tiden. Gå til toppen av siden

irja_balder_lotta

Skrevet - 07/02/2005 :  19:08:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Endelig noen som har skjønt dette med saler! At saler til 1000kr ikke nødvendigvis er det beste, nei!

Skal kjøpe meg ny sal til han yngste, og lurer på om noen har forslag på merke? Har tengt ¨å dra med han til han "eggen" i målselv=)

Anbefaer å IKKE kjøpe lærsaler til under 3000kr!

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  19:53:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Hvilken prisklasse tenker du på irja_balder_lotta? Hva slags sal tenker du på å kjøpe? Allround, dressur, sprang, allround mot dressur/mot sprang eller? :-) Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 07/02/2005 :  22:53:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
quote:
Men som en midlertidig løsning synes jeg billigsalene er helt greie..!
Men er helt enig i det du sier eligj - en god sal bør regnes med som en nødvendighet om man kjøper hest...

Originally posted by Anette&Ali&Aurello

Men hvorfor bruke 2000,- på en sal, når man kunne spart de pengene og kjøpe en skikkelig sal om en (liten) stund?

Man behøver ikke på død og liv ri hesten heller.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  03:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er ikke nødvendig å bli fanatiske heller. Billig sadler går fint i mindre overangsperioder om man tar sine forhåndsregler.

Selv bruker jeg kun kvalitetssadler, og er nå på leit etter en god dressursadel. Dessverre har jeg ikke råd til noe flett nytt, men kjøper heller brukt og selger igjen om den ikke passer.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  08:47:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Etter min mening går ikke billige sadler fint i en overgangsperiode heller - billige sadler skal i allefall ikke i nærheten av noe jeg i fremtiden kan komme til å eie.

Tenk bare hvor kort tid det går før du får gnagsår av sko som ikke passer.
Dette har ikke med fanatisme å gjøre, men å være forsiktige med hestens rygg. :-)
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  12:13:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tenk bare hvor kort tid det går før du får gnagsår av sko som ikke passer.
Dette har ikke med fanatisme å gjøre, men å være forsiktige med hestens rygg. :-)

Som jeg sa, tar man sine forhåndsregler går det helt fint.
Når jeg selv hadde en slik sal, ble stoppen, bommen pluss pluss sjekket hver eneste dag, og jeg hadde enten gelepad eller en bay jacobsenpad under. Jeg kjenner hesten min svært godt, og vet at hun ville respondert om hun hadde vondt noe sted. Hvilket hun ikke hadde.

Jeg er også svært opptatt av sadler og deres passform, men jeg vil ikke påstå at jeg var veldig ond med hesten de få mnd. hun brukte den. Gikk helt fint.

Og det var ikke bare flaks som gjrde det, for å si det sånn.

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  12:18:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Og når jeg tenker på det, så er det ikke bare en dårlig sal som kan ødelegge hesten din. Hvis den "samler seg feil", man sitter dårlig i sadelen, pluss pluss. Feil tilpasning av div bitt kan ødelegge en hestemunn, feil trim/skoing kan ha fatale følger, og jah, ut i det uendelige. Det er så mye som kan ødelegge en hest, og deriblant uvitenhet.

Gå til toppen av siden

Liwi

Skrevet - 08/02/2005 :  15:21:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er det også forskjell på om en sal ligger dårlig, greit eller bra også. Hvor mange er det egentlig som rir i en sal som passer 100%, da må man jo ha salmaker på besøk en del ganger pr år. Hester forandrer seg fort i kroppen, veldig lite som skal til for at den skal øke/ minske en centimeter på enkelte steder.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 08/02/2005 :  15:57:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
En sal passer ikke når man må bruke pader under, men det er min mening :-) Gå til toppen av siden

inaw

» VIP

Skrevet - 08/02/2005 :  16:21:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseinaw  Svar med kopi av melding
Folk burde tenke seg om to ganger før de kjøper seg sal. Kunne aldri brukt en sal jeg ikke visste var av god kvalitet. Må man bruke pad under salen betyr det at salen ikke passer. Enkelt og greit!

MEN, som den fanatikeren jeg er, brukte jeg saltilpasser for å finne sal til hesten min. Dvs 10 000 ut av vinduet. Samme hvor mye jeg klaget og regelrett tagg salmaker til å komme å se på hest/sal påsto han at salen passet, jeg var hysterisk. Men hallo - hesten min var uridbar pga salen. Sint sint sint!!!! Nå har jeg en dressursal jeg og hest er fornøyd med, bestilt gjennom Skoies. Dette med sal er vanskelig!!!
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.