hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HEST MED SKO I 7 UKER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 HEST MED SKO I 7 UKER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 04/02/2005 :  15:44:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, jeg lurte på om når en hest har hatt på sko i 7 uker og hesten snubler litt, er det vel på tide å få hovslageren til å sko henne, (da har vel skoene blitt fortrange, hovene har vokst, ikke sant?
men så lurte jeg på siden hovslageren ikke kunne komme, kan jeg da ta av henne skoene å ri på tur? det er helt bart her hvor jeg bor...ikke noe is.
er det ok?:S

MVH KAthrine

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  17:22:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er vanlig å sko hesten etter 6-8 uker. Hvor lenge det er vanlig å vente er individuelt fra hest til hest, og også avhengig av hva slags underlag hesten går på. For din del høres det ut til at det absolutt er på tide med skoing.

Du bør være forsiktig med å ta av skoene selv. Det kan være lett å rive med deler av hoven, noe som er veldig uheldig, da du kan risikere at hesten får vondt eller at det blir vanskelig å sko hesten igjen. Å dra av skoene kan for noen hester fungere greit, men det er veldig vanlig at en hest som er vant med å gå med sko blir sårbeint. Jeg vil derfor anbefale deg å la være og ri iallfall. Hør med hovslager om hva du skal gjøre. Er dette en hovslager du har brukt en stund kjenner sannsynligvis hovslageren hestens hovkvalitet og vet hva som vil passe nettopp denne hesten best.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 04/02/2005 :  21:43:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med spoff her. Snakk med hovslageren din og spørr om hovkvaliteten til din hest. Hvis hovslageren sier at hesten har bra hover og du har utstyr og kan ta av sko ser ikke jeg noe i veien for at hesten din kan gå uten sko, forutsatt at hovslageren kan komme å sko innen 1-2 uker! De fleste hester tåler å gå så lenge uten sko, selv om de er vandt til å gå med sko Tar du av skoene kan du jo prøve å ri på best mulig underlag(ikke grus vei/asfalt)! Husk å raspe hovene litt så de ikke bryter ut mye
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/02/2005 :  22:50:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med de andre, men har du ikke noen du kjenner som eventulet kan ta av skoene? (Etter å ha forhørt deg med hovslageren din selvsagt!).
Men tar du av skoene, kan du som nevnt risikere at den blir sårbeint. Da kan du teipe hovene med gaffatape!

En annen ting som slo meg, er at når hester snubbler mye (eller ikke pleier å gjøre det normalt), så kan det være noe annet en at skoene er for trange. Går det ikke over, så få en dyrlege til å sjekk hesten!

Hege Gå til toppen av siden

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 05/02/2005 :  15:27:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
OK, Tusen takk for svar!
dette satte jeg stor pris på at dere svarte på:D
hvoslageren er på vei i morgen;):P
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/03/2005 :  15:48:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis du river av skoene, går det fint å ri en tur på mykt underlag. Det er veldig vondt for hester å gå på asfalt uten sko.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  16:04:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er nok ikke "bare" å rive av skoene..
Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/03/2005 :  16:15:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja... Skoene BURDE være løsa dah mente jeg. Hvis ikke hovslageren "din" ikke kan komme, er det ikke noen andre du kan bruke???

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  16:29:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Skoene er ikke løs etter 7 uker på. Lett å skade hoven hvis man ikke KAN det å ta av sko..
Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/03/2005 :  16:39:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jaja.. Jeg er da ikke hovslager...

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  17:11:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maxidigger: er bare litt risikabelt å si "sånn kan du gjøre" hvis man ikke vet hva man snakker om, hvis du skjønner? De som ikke har så mye erfaring, kan ta ting for en "god fisk", derfor synes i allefall jeg at i enkelte tema må man passe seg litt for hva man sier:)
Slik som med å ta av sko; er det som Eikdokka sier risikabelt å "bare ta av" skoen hvis man ikke kan det, løse eller ei.

Hege Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  18:40:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det er også ei stund siden denne hesten hadde gått 7 veker med sko så problemet er heilt sikkert løyst for lenge siden. Håper eg.

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2005 :  18:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville vært veldig forsiktig med å a av skoen... Hesten min ble sårbeint etter en dag uten sko hun... Er nok bedre og bare ri lette turer til hovslageren kan komme...
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 29/03/2005 :  13:41:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
heihei
hesten min har fått hovslager nå, han sa grunnen til at hun snublet så mye var at høvene var blitt for lange.
jeg fikk han til å skjære høvene, og han sa det var helt greit at hun gikk bar fot!
(han har kjent hesten hele livet:P han eier henne!)
For hun har ikke vært sårbeint før da hun har gått uten sko en hel sommer og vår.

så nå går alt bra!
ville bare si takk for alle svar!

hehe, foressten så endte det med at hesten rev av seg skoa:p
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.09 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.